lesbord, lesauto, daknaambord, rijles

Reken 32,50 per uur excl. btw plus kosten lesauto als zzp’er

Een zzp-rijinstructeur moet per uur rijles minimaal 32,50 euro aan arbeid rekenen plus 19% btw en alle overige kosten, zoals voor de lesauto. “Een lagere prijs betekent dat je de benodigde voorzieningen niet kunt treffen en meer uren moet maken”, legt Maarten Post van de Stichting ZZP Nederland uit. “Dan trek je werk bij anderen weg. En zo maak je elkaar kapot.”

De stichting is een samenwerking tussen ZZP Nederland en CNV Vakmensen.

ZZP

“Voor werknemers zijn er vakbonden, voor werkgevers zijn er branche- of werkgeversorganisaties. Maar de belangen van de zzp’ers komen daarmee niet altijd overeen”, legt Post uit.

“Vandaar dat we als onafhankelijke zzp-organisatie  specifiek de belangen van zzp’ers  behartigen in Den Haag. Veel zaken zijn nog niet goed geregeld. Zo geldt de arbo-wet niet voor zelfstandigen, terwijl de SER (Sociaal Economische Raad, red.) in een advies heeft gezegd dat die voor iedereen is bedoeld.”

Arbeidsongeschiktheid

De arbo-wet is ooit bedacht om werknemers te beschermen tegen arbeidsongeschiktheid. Volgens Post is maar liefst 55 procent van de zzp’ers daar niet voor verzekerd.

“Daarom pleiten wij voor een algemene arbeidsongeschiktheidsverzekering voor werkenden, dus ook voor zzp’ers. Zo is de kans op oneerlijke concurrentie ook kleiner.  We moeten concurrentie op tarief voorkomen. Want zzp’ers die onverzekerd zijn en geen premie betalen, kunnen veel goedkoper werken. Maar ze lopen extra risico.”

Pensioen

Ook het pensioen is vaak niet of slecht geregeld door zzp’ers, weet Post. “De helft heeft niets geregeld. Terwijl dat essentieel is om na pensionering niet in armoede te hoeven leven. Bovendien is de premie vaak fiscaal aftrekbaar, zodat je minder belasting betaalt.”

De voornaamste reden dat veel zzp’ers dit soort zaken niet goed regelen is de prijs: individuele verzekeringen en een individuele pensioenregeling zijn relatief duur. Bovendien zijn zzp-ers vaak hele goede vakmensen, maar aan ondernemingsvaardigheden schort het nog wel eens, zegt Post.

Uurtarief

“Ze zijn onvoldoende op de hoogte van wat er allemaal komt kijken bij een goede bedrijfsvoering. Daarom is de berekening van een goed onderbouwd uurtarief vaak moeilijk. Wij hebben een goede helpdesk met praktische informatie en advies over ondernemingszaken. ”

Stichting ZZP Nederland heeft inmiddels ruim 17.000 leden. Post gaat de komende tijd vooral werken aan de volgende zaken voor zzp’ers: afschaffing van de VAR (Verklaring Arbeidsrelatie), basisverzekering arbeidsongeschiktheid, pensioen, arbo-wetgeving en het verband zelfstandigenaftrek-urencriterium.

Rechtshulp

Leden van de nieuwe stichting betalen een jaarlijkse bijdrage van 20 euro. Dat is voor belangenbehartiging en het raadplegen van de helpdesk van ZZP Nederland. Daarnaast kunnen zzp-ers zelf een maatwerkpakket dienstverlening samenstellen, waarin bijvoorbeeld ook rechtshulp zit.

Post: “Hoe meer zzp’ers zich bij ons aansluiten, hoe meer invloed we krijgen in Den Haag. Want dat deze groep ondernemers betere omstandigheden verdient, dat staat vast.”

Bart Pals

Ga naar de lesprijscalculator op autorijles.nl

Auteur: Bart Pals

94 reacties op “Reken 32,50 per uur excl. btw plus kosten lesauto als zzp’er”

Hans|02.03.11|19:42

Geef mij dan eens een reële lesprijs !

Ingeborg|02.03.11|21:36

Ik kan wel (fors) meer gaan vragen dan mijn collega’s omdat ik mijn pensioen dan kan betalen, maar dat zal de leerlingen een zorg zijn. Die gaan wel naar mijn collega’s zonder pensioenopbouw. Ik kan toch niet ineens een tientje meer gaan vragen dan de rest?

Henry|03.03.11|06:56

Hier in de regio wordt voor € 19,- per 60 minuten gereden met koeien letters op de auto’s.

Redactie|03.03.11|09:20

@Hans: Link naar voorbeeld van een lesprijs calculator is bijgevoegd.

rene kwast|03.03.11|11:34

Waarom niet, net als melk, sigaretten enz. een vaste of minimum lesprijs wettelijk regelen?

Arthur|03.03.11|11:38

De rijschoolbranche concurreert elkaar al jaren kapot.
Voor een reële lesprijs moet je echt richting de € 75 p/u, maar zolang niet iedereen dat doet, heeft de leerling dus de keus om bij een ander voor € 25-30 te gaan rijden. Je moet dan dus wel mee naar die dumpprijzen. Prijsverhogingen in de rijschoolbranche dekken tot nu toe alleen de stijgende kosten. De netto-winst, oftewel het salaris, staat al jaren stil.

Maurice|03.03.11|11:43

Er is altijd wel iemand die goedkoper werkt maar als je nooit de duurste bent ben je altijd de goedkoopste.

Enhoeveel leerlingen kunnen dat soort rijscholen aan want ik kan met niet voorstellen dat het grootte rijscholen zijn… Als ik iets koop wat te goedkoop is…… denk ik altijd het zal wel troep zijn!

Rob Pappot|03.03.11|11:50

Het zou mooi zijn als er inderdaad vanuit brancheorganisaties als de BOVAG e.d. een absolute basisprijs wordt vastgezet, waarin een realistische kostprijsdekking is opgenomen. We prijzen elkaar uit de markt en brengen schade toe aan het imago van ook de professionele, kleinere rijscholen. Kwaliteit en prijs zijn gauw uit balans binnen de branche.
In Almere is zelfs een rijschool die paketten weggeeft per 20e leerling als actie i.h.k.v. 2toDrive.
Waar zijn we mee bezig!

Henk|03.03.11|11:51

Minimumprijsafspraken mag niet. Kartelafspraken,dat is verboden. Wellicht een lager BTW tarief want voor iedere Euro pikt de overheid 19% BTW in. Bij stijging van de brandstofprijzen kun je ook niet direct je prijzen aanpassen. Zolang de overheid mee financiert aan de opleiding van nieuwe instructeurs,door hun opleidng te financieren en de eerste 3 jaar hun inkomen aan te vullen blijven dit soort “prijsvechters” op de markt meespelen. Ze zijn binnen 3 jaar verdwenen,maar de markt is dan verziekt

melis van den hoek|03.03.11|11:52

ik reken € 47 per uur. geen vuilje aan de lucht
en verhoog naar € 50
het is hard nodig en wordt ook voorgerekend in rij-insructie
niet naar een ander kijken,
je eigen plan trekken
zo doe ik het al jaren
melis van den hoek

Arnold|03.03.11|11:53

De overheid moet er een stokje voor steken!!

Al die belachelijke bedragen die ik soms zie en lees gaan ten koste van het lesniveau en de huidige instructeurs komen niet tot een pensioensopbouw, goed gemotiveerde instructeurs worden ontslagen omdat er weer één voor €20 gaat lessen.

Géén nieuwkomers op de markt ,huidige markt verbeteren waar nodig is, en minimum prijzen invoeren!!!

Johan|03.03.11|11:56

Je kunt les geven in een Mercedes, maar natuurlijk ook in een Aygo. Dat heeft ook invloed op je lesprijs.

willy|03.03.11|11:56

De discussie geeeft wel aan waarom het kommer en kwel is in de rijschoolwereld. iedereen blijft met het vingertje wijzen richting concurrentie die goedkoper is. Of de concurrentie een boterham kan verdienen aan hun lage prijzen wordt niet over nagedacht. Lesprijs bepaal jezelf. Als een concurrent vindt dat hij zo weinig kwaliteit levert dat ie 20 euro onder jouw prijs moet gaan zitten, geeft betreffende rijschool eigenlijk al aan dat de klant beter naar een andere rijschool kan gaan.

WJ|03.03.11|11:56

tot dat je ziet dat de gemiddelde slagingspercentages boven of op het gemiddelde liggen.
En er een gepensioneerde op de bijrijders stoel zit. Die het gewoon leuk vind om te rijden.. Voor een habbekrats

Rob Pappot|03.03.11|11:56

Het zou inderdaad een goede ontwikkeling zijn als branche-organisaties een wettelijke bodemprijs stellen voor rijlessen. Dan is het ook eens afgelopen met de “crash- en ramppakketten” tegen dumpprijzen van menige rijschool. Brengt alleen maar schade aan het imago. Zo is er in Almere, waar ik gevestigd ben, nu een rijschool die gratis paketten weggeeft i.h.k.v. actie
2toDrive, met allerlei tot haas oprakelende teksten om maar z.s.m. in te schrijven. We maken elkaar kapot i.p.v. samen te werken!

Rijschool Jan Heezen|03.03.11|12:00

Prachtig plan. Vaste tarieven voor rijlessen en vaste tarieven voor ZZP’ers. Maarja, om nu te beginnen met het tarief van 32,50 + autohuur is geen optie. Het zou leuk zijn als de markt het toe zou laten dat ik 60 euro voor een rijles kan vragen.

willy|03.03.11|12:03

@Johan
Je kunt les geven in een Mercedes, maar natuurlijk ook in een Aygo. Dat heeft ook invloed op je lesprijs.

Ik les in beide. ben geradbraakt na een paar uur Aygo en kom fris uit de Mercedes. Als bij een verkeerslicht iemand even vergeet te remmen achter mij, zit ik liever in de Mercedes. Waarschijnlijk gaat de Mercedes ook iets langer mee. het is maar net welke afweging je maakt en hoe lang je het in dit vak op een gezonde manier wil volhouden.

Rob Pappot|03.03.11|12:04

Van kartelvorming hoeft geen sprake te zijn. Er zijn andere wegen te bepalen. Voor bepaalde product/dienstcategorien bestaan ook bodemprijzen. Gewoon je eigen prijs bepalen is natuurlijk het beste Melis. Doe ik dan ook, maar het is jammer te zien dat velen het vak blijkbaar niet serieus nemen en maar aan knoeien…ook met de prijzen!

Rijschool.com|03.03.11|12:26

Een lesprijs van minimaal €32,5 dat is voor 50 minuten neem ik aan? Voor 60 minuten rekenen veel rijscholen al €38,5 minimaal… Gewoon aan de leerling uitleggen dat 60 lessen van 32 euro en twee praktijkexamens duurder is dan 40 lessen van 40 euro met 1 praktijkexamen. Daarbij ook de nadruk leggen op professionaliteit/betrouwbaarheid van gemaakte afspraken en dan is de leerling bereid om iets meer betalen voor een betere kwaliteit en zekerheid.

Johan|03.03.11|12:26

@Willy
Natuurlijk mag het duidelijk zijn dat het fijner les geven is in een Mercedes, ik probeer alleen aan te geven dat je lesprijs bestaat uit veschillende factoren. Je zou een goede stoel in een Aygo kunnen zetten. Ennehh, een Aygo heeft 4 sterren in de NCAP.

Herman|03.03.11|12:32

@Rijschool.com: Volgens mij spreekt het artikel over 32,50 euro ex btw aan arbeid. Daar komen nog kosten voor de auto etc bij. Dus het gaat NIET over een lesprijs van 32,50 euro. Daar kan niemand van leven!

Roger|03.03.11|12:46

Ten 1e een Aygo is uiteraard geen auto, maar een marketingconcept.
Ten 2e in welke wereld leven jullie? Mensen vechten zich hier in Twente kapot voor 1000 euro baantjes. Ieder honderdje is meegenomen. Er heerst heel veel grote armoede in Nederland. Iedere branche die een gaatje biedt wordt door deze mensen kapot gemaakt. En lachend. Ook ondergetekende. Ik neem het opleiden heel serieus. Als je geen idee hebt mag je anderen niet veroordelen. Armoede en werkdiefstal (reorganisaties) zijn oorzaken.

Rob Pappot|03.03.11|12:51

Deze discussie gaat de andere kant op. Van kostprijs naar autotype, naar armoede. Dus ik stop er mee!
http://www.autorijschoolpve.nl

mevies|03.03.11|12:58

Als er toch allerlei regeltjes worden bepaald voor de rijscholen door 1 instantie en wij toch alleen maar naar 1 instantie kunnen gaan om een examen te kunnen reserveren dan zou je toch haast denken dat wij in loondienst zitten of zouden moeten zitten van het CBR. Een instructeur is in loondienst volgens de belastingdienst als hij geregeld of alleen maar voor 1 rijschool lesgeeft. Waarom zzp’r worden dan.

mevies|03.03.11|12:59

In loondienst bij het CBR verhelpt ook de grote verschillen in de lesprijzen, dat mogen zij dan ook bepalen. Of de leerlingen moeten zelf de praktijkexamen aanvragen bij het CBR net als de theorie en dan kunnen wij als zzp’r aan de slag. Wij verhuren ons aan de leerlingen. Als ondernemer moeten we ook niet vergeten GOEDKOOP IS DUURKOOP. Wat betreft de belastingdienst: Wij horen ook alleen maar 6% te betalen want wij zijn onderwijzers leraren in het verkeer.

Grefkens|03.03.11|13:05

Een eerste stap in de goede richting is dat het al beter zou gaan als er een wettelijke grens werd gesteld aan het aantal instructeurs per regio, stad of dorp in verhouding tot het aantal inwoners en hun leeftijd. Dat voorkomt wildgroei, oneerlijke concurrentie en bevordert de kwaliteit. Drie bakkers in een dorpje bewaken immers beter hun positie dan tien. Waarom is er ook maar één CBR en geen vijf of twintig?

Ingeborg|03.03.11|13:08

Ik schrik van €19.00. Hier is het rond de 40.= hoewel een collega voor 32.= rijdt. Als wij ll van haar krijgen is de reden dat ze zoveel lessen moeten rijden voordat ze op examen mogen. 20 km verderop liggen de prijzen rond de 45,= Maar , een 18-20 jarige kijkt naar zijn inkomen en de kosten. Die heeft lak aan mijn pensioen. ll vinden rijlessen al zo duur (en hun ouders ook.) Dan kan ik wel uitleggen waar die prijs vandaan komt, maar mijn collega is wel 8 euro per uur goedkoper en dat telt.

Rijschool.com|03.03.11|13:50

@Ingeborg
Als het om die reden is kan je gelijk aangeven dat je 8 euro duurder bent maar een leerling wel minder lessen bij jou nodig heeft. Voor elke les minder kan diegene 4 lessen bij jou voor even veel geld rijden omgerekend. Als je dat weet over te brengen zal meer dan 50% niet naar de prijs maar naar de kwaliteit kijken en uiteindelijk voor jouw rijschool kiezen in plaats van de ‘op het eerste oog’ goedkopere rijschool.

Grefkens|03.03.11|13:53

En zo blijven we in hetzelfde cirkeltje rondmodderen. Ergernis alom. Je wint pas het vertrouwen van de mens door betrouwbaar te zijn en te blijven. En dat moet zich uiten in alle opzichten, dus ook in een realistische lesprijs. Durf die te vragen en hou de eer aan jezelf.

Jan Jansen|03.03.11|16:15

Zo lang als ik inb de rijschoolwereld zit is de lesprijs een heikel punt geweest. Laten de bonden zich daar eens sterk voor maken. VRB was toch die bond die zich voor de rijschool inzette? Wat zijn die van plan om aan de lesprijs te gaan doen? Een minimum lesprijs is een must, dan mag een instructeur met een MB een toeslag vragen voor de kwalitatief betere/duurdere auto en degenen die zich willen slopen om in een Aygo rond te sukkelen gaan dan lekker op het minimum zitten.

Jan Jansen|03.03.11|16:19

Heeft de BOVAG al eens iets gedaan behalve exorbitant hoge lidmaatschapsgelden innen aan de lesprijs. Als er één bond opstaat die het CBR weet aan te pakken en een minimum lesprijs en goede CAO weet te realiseren, dan zal die bond de hele rijschoolwereld achter zich krijgen. Maar tot op heden zijn het alleen maar zakkenvullers gebleken die in de eerste plaats om hun eigen inkomen denken en dan pas na een hele tijd aan de belangen van de rijschool en de instructeur.

aartjan|03.03.11|16:23

mooi, dan verdient de zzper zijn geld roiaal, en wij, housen daar niets aan over,
32.50 ex, blijft niet veel over met een lesprijs van 40 a 45 euro, wie maakt wie dan kapot ???
als wij prijsafspreken maken, worden we ook op het matje geroepen !

Jan Jansen|03.03.11|16:25

Verder zou er voor kwalitatief goede rijscholen een officiële erkenning moeten komen, welke men kan tonen door reclame op de auto. Geen erkenning die jaren geleden gelanceerd werd door het CBR. Toen zag je dat mensen die niet zo handig waren gewoon uit de rijschool geweerd werden. Sommige rijscholen namen alleen jonge knapen aan van 18 tot 25 jaar was je vrouw, allochtoon, of boven de 30 jaar dan zaten ze vol en werden ze doorgestuurd naar collega’s, alleen om maar een hoog percentage te scoren.

Jan Jansen|03.03.11|16:30

Dus een kwaliteitscontrole door een erkende instantie, waarbij ook daadwerkelijk door controleurs meegereden wordt de resultaten die op kaarten worden bijgehouden en de service gerichtheid van de rijschool naar de leerling toe. Ook zou elke leerling een beoordeling moeten/mogen invullen welke ter beoordeling aan de controlerende instantie toegezonden wordt of via internet. Dit mogen dan alleen leerlingen zijn die daadwerkelijk bij die rijschool lessen en moet niet door kwaadwillige collega’s.

Fred|03.03.11|16:59

Leuk zo’n pagina waarin iedereen zijn zegje mag doen, maar volgens mij zouden dit soort excessen makkelijk op te lossen zijn door: een duidelijke CAO, één kostprijs zodat kwaliteit het gaat winnen van beunhazen, goede pensioenopbouw zeker voor instructeurs in loondienst en zzper. Dus BOVAG sta eens op en vertegenwoordig deze belangen van je leden waar je jaarlijks ruimschoots voor word betaald, dan gaat er wel een belletje rinkelen in Den Haag!

Hans|03.03.11|17:25

Kwaliteit=veiligheid=betaalbaar.
De mentaliteit bij de leerlingen moet veranderd worden.Een rijbewijs behaal je voor je leven het is een relatieve lage investering welke zijn vruchten in de toekomst zal afwerpen.
Levenlang veilig rijden leer je van een goed opgeleide instructeur i.b.v. een degelijke en betrouwbaar voertuig.
Ouders betalen wel duizende euro’s voor een bankstel (na 15 jaar verouderd een nieuwe t.v.10 jr verouders etc.etc.)
Dus waarom niet investeren in je zoon of dochter.

Jan|03.03.11|18:32

Hoezo ZZP? Dit betekend toch zelfstandig.

Erik Wierbos|03.03.11|18:47

Hallo collega’s wees eens verstandig en vraag eens een goede prijs volgens mij kun je beter 40 uur voor €50,00 lessen dan 50 uur voor €40,00 hou je nog tijd over voor leuke dingen rust je 10 uur beter uit, wat tengoede komt aan je kwalitijd, en onthoud één ding eikels hou je toch. succes.

Louis|03.03.11|19:52

Wat te denken van een Rijtijden (lees lestijden) besluit. Tijdens de taxi opleiding moet ik mijn kandidaten de uitleg geven over de rijtijden en rusttijden waar ze zich wettelijk aan hebben te houden. Wat gebeurt erin de rijopleiding? Helemaal niets!!! We mogen wel 16 uur per dag 7 dagen per week “rijles” geven. Mijn voorstel een goed lestijden besluit zal zijn invloed hebbben op de lesprijs.

wil|03.03.11|21:19

Wat dacht de overheid zich er eens van om werklosen en WIA klanten niet meer te steunen een jaar lang zodat deze mensen een rijschool kunnen opzetten tenkoste van rijscholen die het van klant 1 hebben opgebouwd wij hebben die ondersteuning nooit gehad en zij kunnen tegen absolute belachelijk laag tarief werken 25 euro is geeen uitzondering en wij moeten de prijs optrekken hebben zij straks meer ruimte om de branche omzeep te helpen waar mijn pensioen vandaan moet komen ???????? ik weet het niet

Roger|03.03.11|21:43

Ook ik wil graag ontopic blijven, maar zien jullie dan niet dat we van onderaf opgepeuzeld worden door allerlei concurrentie vervalsing? Gesubsidieerden, daar win je niet van, mensen met andere vaste inkomsten kunnen ook prijsdumpen. Zijn vele varianten hoor.
Ik zou pleiten voor ingebed worden in het reguliere onderwijssysteem, onder het mom: een rijopleiding hoort bij je maatschappelijke nodige scholing. Dan zijn het aantal uren ook makkelijk naar 90 op te krikken. Dit is helaas een vechtmarkt

Frits|03.03.11|22:30

Beste collega’s
Ik vraag € 48 en ook al wordt het volgend jaar € 50 , het maakt niet uit want ze komen van mond tot mond reclame. Komen ze op een andere manier bv alleen op het slagingspercentage dan heb ik ze liever niet.
Zodra de prijs zo belangrijk wordt ,schort het aan deze vorm van reclame. En waar ligt dat dan aan????
De collega’s die € 75,00 propageren hebben gelijk. , want de partner van een ZZP ér moet vaak ook blijven werken, om het hoofd boven water te houden.
Omhoog die prijzen.

collega in Den Haag|03.03.11|22:35

Er wordt hier bij de reacties geopperd dat goedkoop=duurkoop is,ik begrijp niet waarom iemand die goedkoop les geeft slechter zou zijn dan iemand die duurder is.
Een nieuwe collega heeft reclame nodig en de makkelijkste manier is onder de prijs zitten naarmate deze meer leerlingen heeft zal de prijs stijgen.
We leven in een moordende concurrentie,prestatie maatschappij de sterken zullen overleven.

Jan|03.03.11|22:45

Prijsconcurrentie begint bij jezelf, als je alleen naar een ander kijkt wat bij jou een rijles kost ben je verkeerd bezig.

Renee|03.03.11|22:58

Mensen kom op!!!
Je hebt de Aldi en de AH.
Ik ga naar de AH…..Waarom?
Meer klantgericht…uitgebreid…ik krijg er alles.
Wees eerlijk, waar gaan jullie boodschappen doen?
Ik geef al 22 jaar les met volle agenda en zit nu op 43 euro.

Menzo|03.03.11|23:55

32,50 per uur? Dat komt neer op bruto salaris van meer 3700 euro! Welke werkgever is dat? Ik ga meteen weer in loondienst!

Ingeborg|03.03.11|23:57

Ik ga naar de Aldi, want dat merk ik meteen in mijn portemonnee.
En nogmaals, ik kan wel in mijn eentje op 50,= gaan zitten, maar dan weet ik dat mijn collega’s met 40,= het flink druk krijgen, ook al heb ik een slagingspercentage van 75%. Hier betalen de meeste leerlingen zelf hun rijlessen en niet de ouders

ad|04.03.11|02:39

als wij gezond willen worden moet er eerst de hulp aan alle allochtonen een einde gemaakt worden onze regering geeft de opleiding en een Auto met een ster ter beschikking voor de eerste twee jaar wij als gerenomeerde ondernemers kunnen hier niet van mee profiteren ik ben zelf door dit merkr benaderd maar toen ze zagen dat ik geen allochtoon was verviel de mogelijk tot een gratis auto voor de eerste twee jaar vinden jullie het gek dat we met z’n alle kapot gaan dit met dank aan onze regering!!!

Bert vd H|04.03.11|09:21

Tja Ad, toen ik de opleiding rijinstructeur deed had ik 2 van die medecursisten. Zij kregen de opleiding gratis…. De auto waarmee ze kwamen voorrijden was geen BMW, nee zij reden een schitterende MB van de E-klasse.

Roger|04.03.11|09:51

Ad ziet hoe het zit, we worden aan de onderkant opgeleid in vechtmarkten, Taxi, Rijschool etc. Maar niet meer voor de betere banen, want daar zit men zelf. Geef mij studie geld en ik ga naar de universiteit en ik ben weg van de rijschoolmarkt. Er zijn ook nog mensen die puur uit verveling onze klanten afsnoepen. Zg. hobby-zzp-ers. Straks komen de wsw-ers er ook nog bij, want die moeten ook regulier werk vinden.

Roger|04.03.11|10:04

Mensen die hautain aanhouden dat je prijs hoog moet blijven hebben denk ik nog nooit angst gehad de huur of misschien wel hypotheek niet te kunnen betalen, wij kiezen met elkaar voor armoede, financieel en qua werkaanbod. DIT IS EEN POLITIEKE KEUZE van ons volk. Dan krijg je dit. Het likjkt op een Duitser met vette Camper die in Roemenie wordt bestolen en dan huilie huilie doet. Get real! Hoor ik nu marktprotectiepleidooien? hahahaha. Dat was toch verboden?
Wees een man en draag je verlies.

willy|04.03.11|10:10

We zitten ook nog met de WRM die als een baksteen om onze nek hangt. Ga naar de bank en vraag om een hypotheek. Aangezien er geen zekerheid te bieden is dat je over 5 jaar nog instructeur bent, omdat de theoretische en praktische kans aanwezig is dat je zakt voor je praktijkbegeleiding, zul je veel problemen hebben om geld bij de bank los te krijgen.

Nourdin Bouchikhi|04.03.11|10:14

De regering! Heb je een leuk argument,krijg je de opleiding volledig betaalt. Of je nou Nederlands
spreekt of niet.

Piet|04.03.11|12:59

Tarieven omhoog is een leuke discussie!
Het naar elkaar kijken en daar je lesprijs op afstellen is niet handig, naar beneden gaat altijd sneller als naar boven!! Hoe is dit te doorbreken? Alleen maar door te organiseren, als morgen alle rijscholen in Nederland haar lesprijs met 10 euro verhogen is er niets aan de hand!
De leerlingen zullen echt niet wegblijven, want auto rijden is nog steeds heilig verklaard, zie de snel oplopende brandstof priijzen, wij mopperen wel maar doen niets!!

Roger|04.03.11|13:45

Ga nou eerst eens uit van de feiten. 160.000 nieuwe l.lingen (180.000 in een goed jaar) Meer is er niet. Vermenigvuldig van mijn part met 2.000 euro, voor de totale omzet. 160.000 maal 45 uur is 7.200.000 lesuren. delen door 1840 uur (is 46 weken van 40 uur.) geeft werk aan 3913 fulltime instructeurs.
Volgens de Innovam zijn er ongeveer 9.000 rij-instructeurs in Nederland. Net gegoogeld.
Daar is je probleem

Jan Jansen|04.03.11|22:11

Roger je hebt een punt, met zo’n groot overschot aan instructeurs zal het nooit lukken om de branche gezond te krijgen. Ook al die werklozen en allochtonen die gratis opleidingen krijgen en dan gesubsidieert worden de eerste 2 jaar wordt je niet vrolijk van. In Nijmegen heb je ook zo’n opleidingsonstituut en daar werden instructeurs opgeleid die niet van Nederlandse komaf waren en dit werd betaald door de reclasering. Dus deze mensen hadden wel het een en ander op de kerfstok.

Jan Jansen|04.03.11|22:17

Je zal je zoon of dochter maar bij zo’n crimineel in de auto zetten, ik moet er niet aan denken. Zijn het zedendelinquenten of hebben ze de boel opgelicht of zijn/waren het dealers? Het zou goed zijn dat elke instructeur een nbewijs van goed gedrag moet kunnen overleggen. Heeft iemand dat niet of wordt het ingetrokken dan is iemand ook zijn lesbevoegdheid kwijt. Verder moet de WRM aangepast worden, het is van de zotte dat iemand zijnlesbevoegdheid kwijtraakt omdat je net 1 punt te weinig scoort.

mevies|05.03.11|09:31

Het zal je zoon of je dochter wezen die straks wekloos is of zal zijn en een opleiding moet volgen en bij een NIET allochtoon instructeur moet gaan lessen die een pedofiel is of te maken heeft gehad met een incest zaak of zijn die geen criminelen. Let op je woorden Jan Jansen mensen als jij horen geen les te geven.

Ingeborg|05.03.11|11:52

@mevies. Je hebt zeker een punt!!
Laten we niet doen of alleen allochtonencrimineel zijn. Ik zag van de week in t nieuws een aantal NL-ers langskomen waar ik mijn dochter niet bij in de auto wil hebben.
Sprak gisteren iemand vd opleiding. een (nu dus ex) collega kreeg opl betaald van UWV. Niemand vond m echt geschikt, is uiteindelijk geslaagd, maar blijkt nu (na 2 jaar) niet meer in de branche te werken #zondebelastinggeld

willy|05.03.11|12:05

jammer deze discussie

mevies|05.03.11|14:10

Thanks Ingeborg je hebt me goed begrepen. Zolang er geen eenheid komt onder de instructeurs/rijscholen dan komt er ook geen eenheid in de lesprijzen want daar gaat toch over.

Jan|05.03.11|15:07

Kwaliteit minder dan 40% geslaagden opnieuw naar de opleiding. Het is toch belachelijk dat er (rijscholen) zijn waar 60% van de afgeleverde kandidaten onvoldoende scoort op examen. Hoe wil je zo professioneel overkomen? Eerst kritisch naar onszelf kijken daarna gaan we over de prijs praten.

Roger|05.03.11|15:14

Een nog grotere kern van de zaak is de grootschalige diefstal van werk. Met weinig mensen steeds meer werk kunnen verzetten. Dan blijft er uiteraard te weinig werk over. Omdat we een deels gedwongen neuose hebben is dit een probleem. In Jamaica speelt dat minder Iedereen die zegt dat ie graag veel wil werken snoer ik in seconden de mond, want bij mij kun je een klassieke auto restaureren, een dak vernieuwen, de badkamer betegelen, dus kom maar. Ik betaal niets. Het gaat dus om geld.Niet om werk.

Roger|05.03.11|15:17

Aangezien dit land omkomt van het geld is het een niet bestaand probleem, en dat is weer de reden dat politiek hier niets aan doet. het is ons probleem en daar blijft het bij.
Al het werk wordt gedaan en we staan nog in de rij, Er worden bakken met geld verdiend: pos. handelsbalans, dus ieder kwartaal wordt de BV Nederland rijker, nu moeten we omscholen naar de zorg om bilnaden van rijke ouderen te gaan wassen. Dank u wel

Jan|05.03.11|15:38

Vraag de prijs die je waard bent. Als je dit doet hoef je anderen niet de schuld tegeven.

collega in Den Haag|05.03.11|23:07

De discussie is uitgelopen op “Het is de schuld van de Allochtonen”
Allochtonen zijn crimineel ,niet geschikt voor lesgeven enz.
Ik dacht dat vele autochtone rijscholen juist de allochtonen niet als klant wilden,maar als een autochtoon bij een allochtoon lest vinden jullie het ook niet goed.

michael|06.03.11|11:03

@Rob

Als je de 20e leerling een pakket geeft, ik denk niet dat leerlingen daar warm voor lopen.
En in Almere al helemaal niet, erg kortzichtig publiek, daarom hevige concurrentie daar, les zou daar zelfs duurder moeten zijn vanwege hoge kilometerrage als je daar gevestigd bent.
Sagingspercentage van kring 32 worden aardig omlaag gehaald door Almere, jij bent een uitzondering, en die zijn er ook, en uiteindelijk win je dat gevecht.

Jan Jansen|06.03.11|17:37

Mevies, ik weet niet waarop jij je mening baseert, maar ik had voor de B examens 85% geslaagden de 1e keer en voor de B-E examens 100% en nee dit waren geen enkele examens, maar tientallen. Ook op de vrachtauto (met aanhangwagen) en autobus tegen de 100%. Ik heb voor mijzelf lesgegeven, maar ook voor grotere rijscholen, dus ik weet waar ik over praat. Maar hetgeen mij dwars zit is dat bepaalde mensen op alle mogelijke manieren geholpen worden en dat er daardoor oneerlijke concurrentie ontstaat.

Jan Jansen|06.03.11|17:40

Mevies verder heb ik misschien de indruk gewekt rascistisch te zijn, maar dat is in het geheel niet waar, ik kan met elk mens goed opschieten en heb zelf een vrouw getrouwd uit een lekker warm land. Alleen wil ik dat iedereen gelijk behandeld wordt en niemand wordt voorgetrokken of achtergesteld. Nu zie je dat hardwerkende rijscholen de nek worden omgedraaid omdat er een paar gesubsidieerde prijsvechters in zijn/haar regio neerstrijken. Daar doel ik op en niet op iets anders.

Jan Jansen|06.03.11|17:44

Mevies verder ben ik van mening dat iemand die een crimineel verleden heeft, niet op een lesauto thuishoort, ik heb heel wat problemen gezien van zulk soort gasten. Iedereen op een lesauto moet een bewijs van goed gedrag hebben. Dan zullen er geen figuren door de reclasering omgeschoold worden tot rij-instructeur. Ik heb het bij de BOVAG aangekaart maar die deden er niets aan omdat dit bij een grote rijschool gebeurde die heel wat geld in het laadje bracht. Walgelijk van de Bovag!

Roger|06.03.11|17:46

Jan, je geeft er blijk van niets te weten hoe de onderkant van de Nederlandse samenleving leeft. het wordt nog erger dus verdiep je er maar eens in zou ik zeggen.
De prijs die ik waard ben? Das al gauw 80 euro per uur, ik ben uiteraard met extreem hogere cijfers dan gemiddeld geslaagd voor alle vakken in 1 keer. Het is dan ook geen moeilijk vak, maar ik geef toe dat is afhankelijk van je vooropleiding/voeding. Armoede chanteert mensen, en eist compromissen. Zelfs onverantwoorde.. Open je ogen.

Michael|06.03.11|19:06

Het moet gewoon door dringen tot de consument, dat een rijschool die ver onder de prijs zit dat doet uit wanhoop. Je kan eigenlijk gewoon zeggen, niemand werkt vrijwillig onder bijstandsniveau.
En allochtonen rijscholen met lage prijzen zijn er veel, maar ik ken goede jongens, en niet bevooroordeeld.
Maar als van de bevolking 10 % allochtoon is en van de rijinstructeurs 60 %, dan is de vijver waar ze in vissen natuurlijk kleiner, en proberen met lagen prijzen in de andere vijver te vissen.

allochmaster|07.03.11|03:24

xenofobie is nog goedkoper dan 10 pleurotjes/uur ex btw!!!beetje jammer!!!

Michael|07.03.11|08:38

Door xenofobie is er een partij heel groot geworden, dat is de realiteit.
Ik zelf heb er geen last van, maar als ik schilder was geweest, dan had ik hem ook geknepen als er een pool voor de helft werkt.
Maar ik denk dat we ons eerder zorgen moeten maken over de xenofoben.

Roger|07.03.11|09:08

Dan nog iets omtrent subsidiemaffia. Het zijn hier bij ons de historisch groten die veel subsiie hebben gekregen voor het rijbewijs c en d voor werklozen. Dan weer een grote zak geld om hun personeel naar RIS om te scholen, en verder alle bijkomende subsidies die ze binnen kunnen harken en wij niet. Verder betere contacten bij het CBR, gat lekker zo. Ik weet het: het s klote dat andere mensen ook iets willen verdienen. Doe maar een stapje terug hoor grote jongens met personeel in dienst.

Roger|07.03.11|09:18

Even een lullige stelling. Als je personeel hebt, heb je meer werk aangenomen dan je aan kan.
Is dat nou wel zo netjes in een tijd van arbeidsschaarste?
Ik voel een lichte voorkeur voor uiteindelijk iedereen weer zzp. Zoals in de tijd voor de grote slavernij door de industrialisering. Op feiten gebaseerd hoor. Geen onderbuikverhaal.
Heb me verdiept in deze regio en geregisseerde slavernij is gewoon gestaafd. Arbeiderswoninkjes, kleine (moes)tuintjes, gecombineerd met fabriekswerk.

michael|07.03.11|10:44

Alleen jammer dat ZZP ers soms zulke slechte ondernemers zijn.
Met je volle verstand rij te toch niet rond voor 38,- of minder.

en iedereen heeft een vrije keus daarin.
Laten we nou eerst een arbeidsongeschiktheid verzekering en pensioen opbouw verplicht stellen, anders via belastingheffing. en niet zo vrijwillig

Roger|07.03.11|11:03

Je hebt wel een punt Michael, maar wat ik je een beetje voorspiegel is dat het overschot aan rijscholen ook een soort Polen is. Uit nood geboren een nieuw vak leren en hopen iets te verdienen. En zeg eens eerlijk. ooit dacht je: ik weet het: ik word rijinstructeur? Niet he. Is bijna altijd een 2e of 3e keus beroep. Ik kwam er te laat achter…naief…bij uwv stonden 300 instructeurs ingeschreven, en ik ging omscholen. Hoe stom kon ik zijn. Moeten we de scholingsmaffia maar eens aanpakken?

Roger|07.03.11|11:05

Constant advertenties…rijinstructeur worden. Baangarantie…zelfstandigheid. Preken voor eigen parochie heet zoiets en de reintegratie en UWV maffia spelen het spel mee, en jullie en inmiddels ook ik (7 jaar) zijn de dupe. Ze blijven dumpen in ons vakgebied. Ook taxichauffeurs. Afijn, Ik ga vandaag mijn prijs verhogen van 35 naar 40 euro, wens me succes, aub.

Jan Jansen|07.03.11|13:09

Roger waarom zou ik niets weten van de onderkant van de maatschappij? Omdat ik wil dat elke rij-instructeur een bewijs van goed gedrag heeft? Ik denk dat dit een eerste vereiste is om de branche weer een beetje gezond te krijgen. Hoeveel instructeurs doen het alleen voor het geld? Kijk eens bij de examenbureau’s welke instructeurs meerijden. Een instructeur die structureel niet meerijdt is voor mij geen goede instructeur, heeft geen belangstelling voor zijn kandidaat.

Jan Jansen|07.03.11|13:12

Roger ik heb heel veel examens bij het CBR gehad, ik denk tussen de 1750 en 2000 en het zijn maar 2 examens dat ik niet mee gereden heb. Ik durf gewoon keihard te stellen dat een instructeur die niet meerijdt voor mij geen goede instructeur is en ik kan het nog onderbouwen ook!

Roger|07.03.11|15:38

Precies Jan, bewijs van goed gedrag mee eens, Hoeveel instr. doen het voor het geld? Ik denk 90 % of meer. Wat betreft onderkant maatschappij probeer ik je alleen voor te spiegelen hoe radeloos sommige mensen zijn. Mensen willen in 1e instantie iets verdienen. Het is allang een vechtmaatschappij en het wordt nog erger. We gaan het meemaken. als je sociaal steeds meer afschaft krijg je dit. Maar alles sociaal is ook geen oplossing. Ik weet het. Ik probeer maar gewoon zo goed mogelijk te doen.

Roger|07.03.11|15:44

Ontopic? Overschot aan instructeurs in stand gehouden door UWV, reintegratie en opleiders, en grote rijscholen die telkens weer nieuwe niet klagers willen die onderbetaald kunnen worden? Of ben ik nu te links? Een redelijk salaris mag je nog vragen toch? 1800 euro netto voor 36 uur in de week? Constant lesgeven, opletten, levens redden, is ff wat anders dan voor de klas staan. Gemiddeld 930 uur per jaar. Als je dit niet kunt betalen? Niet doen!. Salaris personeel is belangrijker dan je pand.

Ingeborg|07.03.11|16:51

@Roger,
Misschien dan toch in loondienst…. mijn man heeft als ZZP-er ggen 1800 netto per maand en dan niet eens voor 45 uur in de week (Dan reken ik de administratie nog niet eens mee) Maar je moet het ook doen omdat je het leuk vind. Vind je het werk niets en krijg je ook nog slecht betaald? Gauw iets anders zoeken dan. Desnoods niet leuk en wel goed betaald. In de GGz willen ze graag mannen. Bijna hetzelfde werk als kapper en rij-instructeur. ;)

Bert|07.03.11|19:07

Nou Jan,

Jij vindt instructeurs die niet meerijden met de examens slechte instructeurs. Erg kort door de bocht, ik ken instructeurs die (bijna) nooit meerijden en die heel goede kandidaten afleveren. Terwijl er ook instructeurs zijn die er altijd bij zitten en nagenoeg geen geslaagden hebben.

Jan Jansen|07.03.11|19:38

Bert, als ik een LL opleid dan wil ik graag zien hoe hij het op examen doet en zien waar hij eventueel de mist in gaat om zo in de vervolg lessen aan die punten extra aandacht te besteden. Tevens hou je jezelf scherp als instructeur. Verder heeft de LL er gewoon recht op, we rekenen voor een examen de autohuur incl. instructeur. Ga je niet mee, dan ben je een dief van je LL. Hij betaald er wel voor en je geeft hem die service niet.

Jan Jansen|07.03.11|19:41

Bert uit eigen ervaring weet ik dat de meeste instructeurs die structureel niet meerijden over het algemeen slechtere resultaten boeken dan instructeurs die vrijwel altijd meerijden. Dat is een waarheid als een koe en degenen die zeggen dat het niet zo is bedotten zichzelf.

Roger|08.03.11|11:03

Dear Ingeborg, 1 van de problems in onze regio is, dat er geen werk in loondienst is.
Onze regio zit in een spiraal waar de lonen samen met de arbeidsvoorwaarden heel snel omlaag gaan. 1100 euro voor een maand werk is hier normaal. Als je ouder dan 50 bent en het lichaam heeft ook gebreken, houd je dit niet vol, als je de baan al zou krijgen, hier wordt met weekcontracten gewerkt. Heb het al vaker geschreven. Mensen in onze regio zijn vaak radeloos qua toekomst. Erg veel huisuitzettingen

Roger|08.03.11|11:08

Ja Ingeborg, jij een inkomen? je man ook? Dan zou je het goed moeten redden.
Dan kan je je prijs hooghouden. Ik zeg maar niets meer. Nederlanders willen de realiteit niet zien.
Rug recht, een goed product, 40 euro per uur, alleen maar supertevreden klanten en geen toekomstperspectief anders dan bijstand. Fijn land dit. Iets anders doen zal ik net als altijd weer zelf moeten creëren. Loondienst voor 50 + bestaat hier echt niet. ja als je eerst crimineel wordt, of failliet gaat.

Ingeborg|08.03.11|14:44

@roger, Grappig, Ik werk 22 uur in de psychiatrie, daarnaast ongeveer 6-8 uur op de auto en een uur of 4 administratie. Mijn man 40 uur in de rijschool (1 auto). Samen hebben we ongeveer €2200,=netto, een koophuis (gekocht toen mijn man rijkelijk verdiende in de ICT) en 3 pubers. (€2200,=/72 u/pwk is € 7.05/uur.) Overigens kreeg mijn man in 2004 in loondienst €9.00 bruto per uur – is dus nog hetzelfde-) Maar werk is wèl leuk. Wil eerder de GGz opgeven dan de rijschool. (maar heb salaris nodig)

Ingeborg|08.03.11|14:49

Trouwens, leuk om te horen dat je tegenwoordig met behoud van uitkering mag beginnen… Toen mijn man in 2004 de rijschool begon werd elk uur dat hij voor de rijschool werkte van zijn (riante) ww-uitkering afgetrokken. Kwam ook niet meer terug, in tegenstelling tot degenen die in loondienst werkten.
Maar goed, we hoeven nu ook niet opnieuw te beginnen, gelukkig. Maar soms denk ik terug aan de gouden bergen die ICT heetten…

mevies|08.03.11|15:04

Hoi Ingeborg, laat je niet op stang jagen. Je moet je prive voor je houden. Ik ben het overigens wel steeds met je eens.

Ingeborg|08.03.11|15:42

Dank je Mevies, ik ben overigens niet zo taboe – gevoelig, hoor. :)

Roger|09.03.11|09:57

@Ingeborg, compliment. ontzettend stoer dat je dit durft te melden in dit land van o.a. inkomens en politieke kleur taboe. Ben op dezelfde manier rijschool begonnen in 2004. Heb bijbaantje taxi gedaan, Mijn geweldige vrouw 700 euro ww.komt niet meer aan het werk. Twente. Er is geen werk. Zelf maak ik ongeveer 2000 omzet, dus verdien net an 600 euri. auto is oud, lessen zijn goed. L.lingen zijn erg blij. Volgend jaar bijstand. Nieuwe plannen maken vanuit bijstand. Lekker dan.

Reken 32,50 per uur excl. btw plus kosten lesauto als zzp’er | RijschoolPro
lesbord, lesauto, daknaambord, rijles

Reken 32,50 per uur excl. btw plus kosten lesauto als zzp’er

Een zzp-rijinstructeur moet per uur rijles minimaal 32,50 euro aan arbeid rekenen plus 19% btw en alle overige kosten, zoals voor de lesauto. “Een lagere prijs betekent dat je de benodigde voorzieningen niet kunt treffen en meer uren moet maken”, legt Maarten Post van de Stichting ZZP Nederland uit. “Dan trek je werk bij anderen weg. En zo maak je elkaar kapot.”

De stichting is een samenwerking tussen ZZP Nederland en CNV Vakmensen.

ZZP

“Voor werknemers zijn er vakbonden, voor werkgevers zijn er branche- of werkgeversorganisaties. Maar de belangen van de zzp’ers komen daarmee niet altijd overeen”, legt Post uit.

“Vandaar dat we als onafhankelijke zzp-organisatie  specifiek de belangen van zzp’ers  behartigen in Den Haag. Veel zaken zijn nog niet goed geregeld. Zo geldt de arbo-wet niet voor zelfstandigen, terwijl de SER (Sociaal Economische Raad, red.) in een advies heeft gezegd dat die voor iedereen is bedoeld.”

Arbeidsongeschiktheid

De arbo-wet is ooit bedacht om werknemers te beschermen tegen arbeidsongeschiktheid. Volgens Post is maar liefst 55 procent van de zzp’ers daar niet voor verzekerd.

“Daarom pleiten wij voor een algemene arbeidsongeschiktheidsverzekering voor werkenden, dus ook voor zzp’ers. Zo is de kans op oneerlijke concurrentie ook kleiner.  We moeten concurrentie op tarief voorkomen. Want zzp’ers die onverzekerd zijn en geen premie betalen, kunnen veel goedkoper werken. Maar ze lopen extra risico.”

Pensioen

Ook het pensioen is vaak niet of slecht geregeld door zzp’ers, weet Post. “De helft heeft niets geregeld. Terwijl dat essentieel is om na pensionering niet in armoede te hoeven leven. Bovendien is de premie vaak fiscaal aftrekbaar, zodat je minder belasting betaalt.”

De voornaamste reden dat veel zzp’ers dit soort zaken niet goed regelen is de prijs: individuele verzekeringen en een individuele pensioenregeling zijn relatief duur. Bovendien zijn zzp-ers vaak hele goede vakmensen, maar aan ondernemingsvaardigheden schort het nog wel eens, zegt Post.

Uurtarief

“Ze zijn onvoldoende op de hoogte van wat er allemaal komt kijken bij een goede bedrijfsvoering. Daarom is de berekening van een goed onderbouwd uurtarief vaak moeilijk. Wij hebben een goede helpdesk met praktische informatie en advies over ondernemingszaken. ”

Stichting ZZP Nederland heeft inmiddels ruim 17.000 leden. Post gaat de komende tijd vooral werken aan de volgende zaken voor zzp’ers: afschaffing van de VAR (Verklaring Arbeidsrelatie), basisverzekering arbeidsongeschiktheid, pensioen, arbo-wetgeving en het verband zelfstandigenaftrek-urencriterium.

Rechtshulp

Leden van de nieuwe stichting betalen een jaarlijkse bijdrage van 20 euro. Dat is voor belangenbehartiging en het raadplegen van de helpdesk van ZZP Nederland. Daarnaast kunnen zzp-ers zelf een maatwerkpakket dienstverlening samenstellen, waarin bijvoorbeeld ook rechtshulp zit.

Post: “Hoe meer zzp’ers zich bij ons aansluiten, hoe meer invloed we krijgen in Den Haag. Want dat deze groep ondernemers betere omstandigheden verdient, dat staat vast.”

Bart Pals

Ga naar de lesprijscalculator op autorijles.nl

Auteur: Bart Pals

94 reacties op “Reken 32,50 per uur excl. btw plus kosten lesauto als zzp’er”

Hans|02.03.11|19:42

Geef mij dan eens een reële lesprijs !

Ingeborg|02.03.11|21:36

Ik kan wel (fors) meer gaan vragen dan mijn collega’s omdat ik mijn pensioen dan kan betalen, maar dat zal de leerlingen een zorg zijn. Die gaan wel naar mijn collega’s zonder pensioenopbouw. Ik kan toch niet ineens een tientje meer gaan vragen dan de rest?

Henry|03.03.11|06:56

Hier in de regio wordt voor € 19,- per 60 minuten gereden met koeien letters op de auto’s.

Redactie|03.03.11|09:20

@Hans: Link naar voorbeeld van een lesprijs calculator is bijgevoegd.

rene kwast|03.03.11|11:34

Waarom niet, net als melk, sigaretten enz. een vaste of minimum lesprijs wettelijk regelen?

Arthur|03.03.11|11:38

De rijschoolbranche concurreert elkaar al jaren kapot.
Voor een reële lesprijs moet je echt richting de € 75 p/u, maar zolang niet iedereen dat doet, heeft de leerling dus de keus om bij een ander voor € 25-30 te gaan rijden. Je moet dan dus wel mee naar die dumpprijzen. Prijsverhogingen in de rijschoolbranche dekken tot nu toe alleen de stijgende kosten. De netto-winst, oftewel het salaris, staat al jaren stil.

Maurice|03.03.11|11:43

Er is altijd wel iemand die goedkoper werkt maar als je nooit de duurste bent ben je altijd de goedkoopste.

Enhoeveel leerlingen kunnen dat soort rijscholen aan want ik kan met niet voorstellen dat het grootte rijscholen zijn… Als ik iets koop wat te goedkoop is…… denk ik altijd het zal wel troep zijn!

Rob Pappot|03.03.11|11:50

Het zou mooi zijn als er inderdaad vanuit brancheorganisaties als de BOVAG e.d. een absolute basisprijs wordt vastgezet, waarin een realistische kostprijsdekking is opgenomen. We prijzen elkaar uit de markt en brengen schade toe aan het imago van ook de professionele, kleinere rijscholen. Kwaliteit en prijs zijn gauw uit balans binnen de branche.
In Almere is zelfs een rijschool die paketten weggeeft per 20e leerling als actie i.h.k.v. 2toDrive.
Waar zijn we mee bezig!

Henk|03.03.11|11:51

Minimumprijsafspraken mag niet. Kartelafspraken,dat is verboden. Wellicht een lager BTW tarief want voor iedere Euro pikt de overheid 19% BTW in. Bij stijging van de brandstofprijzen kun je ook niet direct je prijzen aanpassen. Zolang de overheid mee financiert aan de opleiding van nieuwe instructeurs,door hun opleidng te financieren en de eerste 3 jaar hun inkomen aan te vullen blijven dit soort “prijsvechters” op de markt meespelen. Ze zijn binnen 3 jaar verdwenen,maar de markt is dan verziekt

melis van den hoek|03.03.11|11:52

ik reken € 47 per uur. geen vuilje aan de lucht
en verhoog naar € 50
het is hard nodig en wordt ook voorgerekend in rij-insructie
niet naar een ander kijken,
je eigen plan trekken
zo doe ik het al jaren
melis van den hoek

Arnold|03.03.11|11:53

De overheid moet er een stokje voor steken!!

Al die belachelijke bedragen die ik soms zie en lees gaan ten koste van het lesniveau en de huidige instructeurs komen niet tot een pensioensopbouw, goed gemotiveerde instructeurs worden ontslagen omdat er weer één voor €20 gaat lessen.

Géén nieuwkomers op de markt ,huidige markt verbeteren waar nodig is, en minimum prijzen invoeren!!!

Johan|03.03.11|11:56

Je kunt les geven in een Mercedes, maar natuurlijk ook in een Aygo. Dat heeft ook invloed op je lesprijs.

willy|03.03.11|11:56

De discussie geeeft wel aan waarom het kommer en kwel is in de rijschoolwereld. iedereen blijft met het vingertje wijzen richting concurrentie die goedkoper is. Of de concurrentie een boterham kan verdienen aan hun lage prijzen wordt niet over nagedacht. Lesprijs bepaal jezelf. Als een concurrent vindt dat hij zo weinig kwaliteit levert dat ie 20 euro onder jouw prijs moet gaan zitten, geeft betreffende rijschool eigenlijk al aan dat de klant beter naar een andere rijschool kan gaan.

WJ|03.03.11|11:56

tot dat je ziet dat de gemiddelde slagingspercentages boven of op het gemiddelde liggen.
En er een gepensioneerde op de bijrijders stoel zit. Die het gewoon leuk vind om te rijden.. Voor een habbekrats

Rob Pappot|03.03.11|11:56

Het zou inderdaad een goede ontwikkeling zijn als branche-organisaties een wettelijke bodemprijs stellen voor rijlessen. Dan is het ook eens afgelopen met de “crash- en ramppakketten” tegen dumpprijzen van menige rijschool. Brengt alleen maar schade aan het imago. Zo is er in Almere, waar ik gevestigd ben, nu een rijschool die gratis paketten weggeeft i.h.k.v. actie
2toDrive, met allerlei tot haas oprakelende teksten om maar z.s.m. in te schrijven. We maken elkaar kapot i.p.v. samen te werken!

Rijschool Jan Heezen|03.03.11|12:00

Prachtig plan. Vaste tarieven voor rijlessen en vaste tarieven voor ZZP’ers. Maarja, om nu te beginnen met het tarief van 32,50 + autohuur is geen optie. Het zou leuk zijn als de markt het toe zou laten dat ik 60 euro voor een rijles kan vragen.

willy|03.03.11|12:03

@Johan
Je kunt les geven in een Mercedes, maar natuurlijk ook in een Aygo. Dat heeft ook invloed op je lesprijs.

Ik les in beide. ben geradbraakt na een paar uur Aygo en kom fris uit de Mercedes. Als bij een verkeerslicht iemand even vergeet te remmen achter mij, zit ik liever in de Mercedes. Waarschijnlijk gaat de Mercedes ook iets langer mee. het is maar net welke afweging je maakt en hoe lang je het in dit vak op een gezonde manier wil volhouden.

Rob Pappot|03.03.11|12:04

Van kartelvorming hoeft geen sprake te zijn. Er zijn andere wegen te bepalen. Voor bepaalde product/dienstcategorien bestaan ook bodemprijzen. Gewoon je eigen prijs bepalen is natuurlijk het beste Melis. Doe ik dan ook, maar het is jammer te zien dat velen het vak blijkbaar niet serieus nemen en maar aan knoeien…ook met de prijzen!

Rijschool.com|03.03.11|12:26

Een lesprijs van minimaal €32,5 dat is voor 50 minuten neem ik aan? Voor 60 minuten rekenen veel rijscholen al €38,5 minimaal… Gewoon aan de leerling uitleggen dat 60 lessen van 32 euro en twee praktijkexamens duurder is dan 40 lessen van 40 euro met 1 praktijkexamen. Daarbij ook de nadruk leggen op professionaliteit/betrouwbaarheid van gemaakte afspraken en dan is de leerling bereid om iets meer betalen voor een betere kwaliteit en zekerheid.

Johan|03.03.11|12:26

@Willy
Natuurlijk mag het duidelijk zijn dat het fijner les geven is in een Mercedes, ik probeer alleen aan te geven dat je lesprijs bestaat uit veschillende factoren. Je zou een goede stoel in een Aygo kunnen zetten. Ennehh, een Aygo heeft 4 sterren in de NCAP.

Herman|03.03.11|12:32

@Rijschool.com: Volgens mij spreekt het artikel over 32,50 euro ex btw aan arbeid. Daar komen nog kosten voor de auto etc bij. Dus het gaat NIET over een lesprijs van 32,50 euro. Daar kan niemand van leven!

Roger|03.03.11|12:46

Ten 1e een Aygo is uiteraard geen auto, maar een marketingconcept.
Ten 2e in welke wereld leven jullie? Mensen vechten zich hier in Twente kapot voor 1000 euro baantjes. Ieder honderdje is meegenomen. Er heerst heel veel grote armoede in Nederland. Iedere branche die een gaatje biedt wordt door deze mensen kapot gemaakt. En lachend. Ook ondergetekende. Ik neem het opleiden heel serieus. Als je geen idee hebt mag je anderen niet veroordelen. Armoede en werkdiefstal (reorganisaties) zijn oorzaken.

Rob Pappot|03.03.11|12:51

Deze discussie gaat de andere kant op. Van kostprijs naar autotype, naar armoede. Dus ik stop er mee!
http://www.autorijschoolpve.nl

mevies|03.03.11|12:58

Als er toch allerlei regeltjes worden bepaald voor de rijscholen door 1 instantie en wij toch alleen maar naar 1 instantie kunnen gaan om een examen te kunnen reserveren dan zou je toch haast denken dat wij in loondienst zitten of zouden moeten zitten van het CBR. Een instructeur is in loondienst volgens de belastingdienst als hij geregeld of alleen maar voor 1 rijschool lesgeeft. Waarom zzp’r worden dan.

mevies|03.03.11|12:59

In loondienst bij het CBR verhelpt ook de grote verschillen in de lesprijzen, dat mogen zij dan ook bepalen. Of de leerlingen moeten zelf de praktijkexamen aanvragen bij het CBR net als de theorie en dan kunnen wij als zzp’r aan de slag. Wij verhuren ons aan de leerlingen. Als ondernemer moeten we ook niet vergeten GOEDKOOP IS DUURKOOP. Wat betreft de belastingdienst: Wij horen ook alleen maar 6% te betalen want wij zijn onderwijzers leraren in het verkeer.

Grefkens|03.03.11|13:05

Een eerste stap in de goede richting is dat het al beter zou gaan als er een wettelijke grens werd gesteld aan het aantal instructeurs per regio, stad of dorp in verhouding tot het aantal inwoners en hun leeftijd. Dat voorkomt wildgroei, oneerlijke concurrentie en bevordert de kwaliteit. Drie bakkers in een dorpje bewaken immers beter hun positie dan tien. Waarom is er ook maar één CBR en geen vijf of twintig?

Ingeborg|03.03.11|13:08

Ik schrik van €19.00. Hier is het rond de 40.= hoewel een collega voor 32.= rijdt. Als wij ll van haar krijgen is de reden dat ze zoveel lessen moeten rijden voordat ze op examen mogen. 20 km verderop liggen de prijzen rond de 45,= Maar , een 18-20 jarige kijkt naar zijn inkomen en de kosten. Die heeft lak aan mijn pensioen. ll vinden rijlessen al zo duur (en hun ouders ook.) Dan kan ik wel uitleggen waar die prijs vandaan komt, maar mijn collega is wel 8 euro per uur goedkoper en dat telt.

Rijschool.com|03.03.11|13:50

@Ingeborg
Als het om die reden is kan je gelijk aangeven dat je 8 euro duurder bent maar een leerling wel minder lessen bij jou nodig heeft. Voor elke les minder kan diegene 4 lessen bij jou voor even veel geld rijden omgerekend. Als je dat weet over te brengen zal meer dan 50% niet naar de prijs maar naar de kwaliteit kijken en uiteindelijk voor jouw rijschool kiezen in plaats van de ‘op het eerste oog’ goedkopere rijschool.

Grefkens|03.03.11|13:53

En zo blijven we in hetzelfde cirkeltje rondmodderen. Ergernis alom. Je wint pas het vertrouwen van de mens door betrouwbaar te zijn en te blijven. En dat moet zich uiten in alle opzichten, dus ook in een realistische lesprijs. Durf die te vragen en hou de eer aan jezelf.

Jan Jansen|03.03.11|16:15

Zo lang als ik inb de rijschoolwereld zit is de lesprijs een heikel punt geweest. Laten de bonden zich daar eens sterk voor maken. VRB was toch die bond die zich voor de rijschool inzette? Wat zijn die van plan om aan de lesprijs te gaan doen? Een minimum lesprijs is een must, dan mag een instructeur met een MB een toeslag vragen voor de kwalitatief betere/duurdere auto en degenen die zich willen slopen om in een Aygo rond te sukkelen gaan dan lekker op het minimum zitten.

Jan Jansen|03.03.11|16:19

Heeft de BOVAG al eens iets gedaan behalve exorbitant hoge lidmaatschapsgelden innen aan de lesprijs. Als er één bond opstaat die het CBR weet aan te pakken en een minimum lesprijs en goede CAO weet te realiseren, dan zal die bond de hele rijschoolwereld achter zich krijgen. Maar tot op heden zijn het alleen maar zakkenvullers gebleken die in de eerste plaats om hun eigen inkomen denken en dan pas na een hele tijd aan de belangen van de rijschool en de instructeur.

aartjan|03.03.11|16:23

mooi, dan verdient de zzper zijn geld roiaal, en wij, housen daar niets aan over,
32.50 ex, blijft niet veel over met een lesprijs van 40 a 45 euro, wie maakt wie dan kapot ???
als wij prijsafspreken maken, worden we ook op het matje geroepen !

Jan Jansen|03.03.11|16:25

Verder zou er voor kwalitatief goede rijscholen een officiële erkenning moeten komen, welke men kan tonen door reclame op de auto. Geen erkenning die jaren geleden gelanceerd werd door het CBR. Toen zag je dat mensen die niet zo handig waren gewoon uit de rijschool geweerd werden. Sommige rijscholen namen alleen jonge knapen aan van 18 tot 25 jaar was je vrouw, allochtoon, of boven de 30 jaar dan zaten ze vol en werden ze doorgestuurd naar collega’s, alleen om maar een hoog percentage te scoren.

Jan Jansen|03.03.11|16:30

Dus een kwaliteitscontrole door een erkende instantie, waarbij ook daadwerkelijk door controleurs meegereden wordt de resultaten die op kaarten worden bijgehouden en de service gerichtheid van de rijschool naar de leerling toe. Ook zou elke leerling een beoordeling moeten/mogen invullen welke ter beoordeling aan de controlerende instantie toegezonden wordt of via internet. Dit mogen dan alleen leerlingen zijn die daadwerkelijk bij die rijschool lessen en moet niet door kwaadwillige collega’s.

Fred|03.03.11|16:59

Leuk zo’n pagina waarin iedereen zijn zegje mag doen, maar volgens mij zouden dit soort excessen makkelijk op te lossen zijn door: een duidelijke CAO, één kostprijs zodat kwaliteit het gaat winnen van beunhazen, goede pensioenopbouw zeker voor instructeurs in loondienst en zzper. Dus BOVAG sta eens op en vertegenwoordig deze belangen van je leden waar je jaarlijks ruimschoots voor word betaald, dan gaat er wel een belletje rinkelen in Den Haag!

Hans|03.03.11|17:25

Kwaliteit=veiligheid=betaalbaar.
De mentaliteit bij de leerlingen moet veranderd worden.Een rijbewijs behaal je voor je leven het is een relatieve lage investering welke zijn vruchten in de toekomst zal afwerpen.
Levenlang veilig rijden leer je van een goed opgeleide instructeur i.b.v. een degelijke en betrouwbaar voertuig.
Ouders betalen wel duizende euro’s voor een bankstel (na 15 jaar verouderd een nieuwe t.v.10 jr verouders etc.etc.)
Dus waarom niet investeren in je zoon of dochter.

Jan|03.03.11|18:32

Hoezo ZZP? Dit betekend toch zelfstandig.

Erik Wierbos|03.03.11|18:47

Hallo collega’s wees eens verstandig en vraag eens een goede prijs volgens mij kun je beter 40 uur voor €50,00 lessen dan 50 uur voor €40,00 hou je nog tijd over voor leuke dingen rust je 10 uur beter uit, wat tengoede komt aan je kwalitijd, en onthoud één ding eikels hou je toch. succes.

Louis|03.03.11|19:52

Wat te denken van een Rijtijden (lees lestijden) besluit. Tijdens de taxi opleiding moet ik mijn kandidaten de uitleg geven over de rijtijden en rusttijden waar ze zich wettelijk aan hebben te houden. Wat gebeurt erin de rijopleiding? Helemaal niets!!! We mogen wel 16 uur per dag 7 dagen per week “rijles” geven. Mijn voorstel een goed lestijden besluit zal zijn invloed hebbben op de lesprijs.

wil|03.03.11|21:19

Wat dacht de overheid zich er eens van om werklosen en WIA klanten niet meer te steunen een jaar lang zodat deze mensen een rijschool kunnen opzetten tenkoste van rijscholen die het van klant 1 hebben opgebouwd wij hebben die ondersteuning nooit gehad en zij kunnen tegen absolute belachelijk laag tarief werken 25 euro is geeen uitzondering en wij moeten de prijs optrekken hebben zij straks meer ruimte om de branche omzeep te helpen waar mijn pensioen vandaan moet komen ???????? ik weet het niet

Roger|03.03.11|21:43

Ook ik wil graag ontopic blijven, maar zien jullie dan niet dat we van onderaf opgepeuzeld worden door allerlei concurrentie vervalsing? Gesubsidieerden, daar win je niet van, mensen met andere vaste inkomsten kunnen ook prijsdumpen. Zijn vele varianten hoor.
Ik zou pleiten voor ingebed worden in het reguliere onderwijssysteem, onder het mom: een rijopleiding hoort bij je maatschappelijke nodige scholing. Dan zijn het aantal uren ook makkelijk naar 90 op te krikken. Dit is helaas een vechtmarkt

Frits|03.03.11|22:30

Beste collega’s
Ik vraag € 48 en ook al wordt het volgend jaar € 50 , het maakt niet uit want ze komen van mond tot mond reclame. Komen ze op een andere manier bv alleen op het slagingspercentage dan heb ik ze liever niet.
Zodra de prijs zo belangrijk wordt ,schort het aan deze vorm van reclame. En waar ligt dat dan aan????
De collega’s die € 75,00 propageren hebben gelijk. , want de partner van een ZZP ér moet vaak ook blijven werken, om het hoofd boven water te houden.
Omhoog die prijzen.

collega in Den Haag|03.03.11|22:35

Er wordt hier bij de reacties geopperd dat goedkoop=duurkoop is,ik begrijp niet waarom iemand die goedkoop les geeft slechter zou zijn dan iemand die duurder is.
Een nieuwe collega heeft reclame nodig en de makkelijkste manier is onder de prijs zitten naarmate deze meer leerlingen heeft zal de prijs stijgen.
We leven in een moordende concurrentie,prestatie maatschappij de sterken zullen overleven.

Jan|03.03.11|22:45

Prijsconcurrentie begint bij jezelf, als je alleen naar een ander kijkt wat bij jou een rijles kost ben je verkeerd bezig.

Renee|03.03.11|22:58

Mensen kom op!!!
Je hebt de Aldi en de AH.
Ik ga naar de AH…..Waarom?
Meer klantgericht…uitgebreid…ik krijg er alles.
Wees eerlijk, waar gaan jullie boodschappen doen?
Ik geef al 22 jaar les met volle agenda en zit nu op 43 euro.

Menzo|03.03.11|23:55

32,50 per uur? Dat komt neer op bruto salaris van meer 3700 euro! Welke werkgever is dat? Ik ga meteen weer in loondienst!

Ingeborg|03.03.11|23:57

Ik ga naar de Aldi, want dat merk ik meteen in mijn portemonnee.
En nogmaals, ik kan wel in mijn eentje op 50,= gaan zitten, maar dan weet ik dat mijn collega’s met 40,= het flink druk krijgen, ook al heb ik een slagingspercentage van 75%. Hier betalen de meeste leerlingen zelf hun rijlessen en niet de ouders

ad|04.03.11|02:39

als wij gezond willen worden moet er eerst de hulp aan alle allochtonen een einde gemaakt worden onze regering geeft de opleiding en een Auto met een ster ter beschikking voor de eerste twee jaar wij als gerenomeerde ondernemers kunnen hier niet van mee profiteren ik ben zelf door dit merkr benaderd maar toen ze zagen dat ik geen allochtoon was verviel de mogelijk tot een gratis auto voor de eerste twee jaar vinden jullie het gek dat we met z’n alle kapot gaan dit met dank aan onze regering!!!

Bert vd H|04.03.11|09:21

Tja Ad, toen ik de opleiding rijinstructeur deed had ik 2 van die medecursisten. Zij kregen de opleiding gratis…. De auto waarmee ze kwamen voorrijden was geen BMW, nee zij reden een schitterende MB van de E-klasse.

Roger|04.03.11|09:51

Ad ziet hoe het zit, we worden aan de onderkant opgeleid in vechtmarkten, Taxi, Rijschool etc. Maar niet meer voor de betere banen, want daar zit men zelf. Geef mij studie geld en ik ga naar de universiteit en ik ben weg van de rijschoolmarkt. Er zijn ook nog mensen die puur uit verveling onze klanten afsnoepen. Zg. hobby-zzp-ers. Straks komen de wsw-ers er ook nog bij, want die moeten ook regulier werk vinden.

Roger|04.03.11|10:04

Mensen die hautain aanhouden dat je prijs hoog moet blijven hebben denk ik nog nooit angst gehad de huur of misschien wel hypotheek niet te kunnen betalen, wij kiezen met elkaar voor armoede, financieel en qua werkaanbod. DIT IS EEN POLITIEKE KEUZE van ons volk. Dan krijg je dit. Het likjkt op een Duitser met vette Camper die in Roemenie wordt bestolen en dan huilie huilie doet. Get real! Hoor ik nu marktprotectiepleidooien? hahahaha. Dat was toch verboden?
Wees een man en draag je verlies.

willy|04.03.11|10:10

We zitten ook nog met de WRM die als een baksteen om onze nek hangt. Ga naar de bank en vraag om een hypotheek. Aangezien er geen zekerheid te bieden is dat je over 5 jaar nog instructeur bent, omdat de theoretische en praktische kans aanwezig is dat je zakt voor je praktijkbegeleiding, zul je veel problemen hebben om geld bij de bank los te krijgen.

Nourdin Bouchikhi|04.03.11|10:14

De regering! Heb je een leuk argument,krijg je de opleiding volledig betaalt. Of je nou Nederlands
spreekt of niet.

Piet|04.03.11|12:59

Tarieven omhoog is een leuke discussie!
Het naar elkaar kijken en daar je lesprijs op afstellen is niet handig, naar beneden gaat altijd sneller als naar boven!! Hoe is dit te doorbreken? Alleen maar door te organiseren, als morgen alle rijscholen in Nederland haar lesprijs met 10 euro verhogen is er niets aan de hand!
De leerlingen zullen echt niet wegblijven, want auto rijden is nog steeds heilig verklaard, zie de snel oplopende brandstof priijzen, wij mopperen wel maar doen niets!!

Roger|04.03.11|13:45

Ga nou eerst eens uit van de feiten. 160.000 nieuwe l.lingen (180.000 in een goed jaar) Meer is er niet. Vermenigvuldig van mijn part met 2.000 euro, voor de totale omzet. 160.000 maal 45 uur is 7.200.000 lesuren. delen door 1840 uur (is 46 weken van 40 uur.) geeft werk aan 3913 fulltime instructeurs.
Volgens de Innovam zijn er ongeveer 9.000 rij-instructeurs in Nederland. Net gegoogeld.
Daar is je probleem

Jan Jansen|04.03.11|22:11

Roger je hebt een punt, met zo’n groot overschot aan instructeurs zal het nooit lukken om de branche gezond te krijgen. Ook al die werklozen en allochtonen die gratis opleidingen krijgen en dan gesubsidieert worden de eerste 2 jaar wordt je niet vrolijk van. In Nijmegen heb je ook zo’n opleidingsonstituut en daar werden instructeurs opgeleid die niet van Nederlandse komaf waren en dit werd betaald door de reclasering. Dus deze mensen hadden wel het een en ander op de kerfstok.

Jan Jansen|04.03.11|22:17

Je zal je zoon of dochter maar bij zo’n crimineel in de auto zetten, ik moet er niet aan denken. Zijn het zedendelinquenten of hebben ze de boel opgelicht of zijn/waren het dealers? Het zou goed zijn dat elke instructeur een nbewijs van goed gedrag moet kunnen overleggen. Heeft iemand dat niet of wordt het ingetrokken dan is iemand ook zijn lesbevoegdheid kwijt. Verder moet de WRM aangepast worden, het is van de zotte dat iemand zijnlesbevoegdheid kwijtraakt omdat je net 1 punt te weinig scoort.

mevies|05.03.11|09:31

Het zal je zoon of je dochter wezen die straks wekloos is of zal zijn en een opleiding moet volgen en bij een NIET allochtoon instructeur moet gaan lessen die een pedofiel is of te maken heeft gehad met een incest zaak of zijn die geen criminelen. Let op je woorden Jan Jansen mensen als jij horen geen les te geven.

Ingeborg|05.03.11|11:52

@mevies. Je hebt zeker een punt!!
Laten we niet doen of alleen allochtonencrimineel zijn. Ik zag van de week in t nieuws een aantal NL-ers langskomen waar ik mijn dochter niet bij in de auto wil hebben.
Sprak gisteren iemand vd opleiding. een (nu dus ex) collega kreeg opl betaald van UWV. Niemand vond m echt geschikt, is uiteindelijk geslaagd, maar blijkt nu (na 2 jaar) niet meer in de branche te werken #zondebelastinggeld

willy|05.03.11|12:05

jammer deze discussie

mevies|05.03.11|14:10

Thanks Ingeborg je hebt me goed begrepen. Zolang er geen eenheid komt onder de instructeurs/rijscholen dan komt er ook geen eenheid in de lesprijzen want daar gaat toch over.

Jan|05.03.11|15:07

Kwaliteit minder dan 40% geslaagden opnieuw naar de opleiding. Het is toch belachelijk dat er (rijscholen) zijn waar 60% van de afgeleverde kandidaten onvoldoende scoort op examen. Hoe wil je zo professioneel overkomen? Eerst kritisch naar onszelf kijken daarna gaan we over de prijs praten.

Roger|05.03.11|15:14

Een nog grotere kern van de zaak is de grootschalige diefstal van werk. Met weinig mensen steeds meer werk kunnen verzetten. Dan blijft er uiteraard te weinig werk over. Omdat we een deels gedwongen neuose hebben is dit een probleem. In Jamaica speelt dat minder Iedereen die zegt dat ie graag veel wil werken snoer ik in seconden de mond, want bij mij kun je een klassieke auto restaureren, een dak vernieuwen, de badkamer betegelen, dus kom maar. Ik betaal niets. Het gaat dus om geld.Niet om werk.

Roger|05.03.11|15:17

Aangezien dit land omkomt van het geld is het een niet bestaand probleem, en dat is weer de reden dat politiek hier niets aan doet. het is ons probleem en daar blijft het bij.
Al het werk wordt gedaan en we staan nog in de rij, Er worden bakken met geld verdiend: pos. handelsbalans, dus ieder kwartaal wordt de BV Nederland rijker, nu moeten we omscholen naar de zorg om bilnaden van rijke ouderen te gaan wassen. Dank u wel

Jan|05.03.11|15:38

Vraag de prijs die je waard bent. Als je dit doet hoef je anderen niet de schuld tegeven.

collega in Den Haag|05.03.11|23:07

De discussie is uitgelopen op “Het is de schuld van de Allochtonen”
Allochtonen zijn crimineel ,niet geschikt voor lesgeven enz.
Ik dacht dat vele autochtone rijscholen juist de allochtonen niet als klant wilden,maar als een autochtoon bij een allochtoon lest vinden jullie het ook niet goed.

michael|06.03.11|11:03

@Rob

Als je de 20e leerling een pakket geeft, ik denk niet dat leerlingen daar warm voor lopen.
En in Almere al helemaal niet, erg kortzichtig publiek, daarom hevige concurrentie daar, les zou daar zelfs duurder moeten zijn vanwege hoge kilometerrage als je daar gevestigd bent.
Sagingspercentage van kring 32 worden aardig omlaag gehaald door Almere, jij bent een uitzondering, en die zijn er ook, en uiteindelijk win je dat gevecht.

Jan Jansen|06.03.11|17:37

Mevies, ik weet niet waarop jij je mening baseert, maar ik had voor de B examens 85% geslaagden de 1e keer en voor de B-E examens 100% en nee dit waren geen enkele examens, maar tientallen. Ook op de vrachtauto (met aanhangwagen) en autobus tegen de 100%. Ik heb voor mijzelf lesgegeven, maar ook voor grotere rijscholen, dus ik weet waar ik over praat. Maar hetgeen mij dwars zit is dat bepaalde mensen op alle mogelijke manieren geholpen worden en dat er daardoor oneerlijke concurrentie ontstaat.

Jan Jansen|06.03.11|17:40

Mevies verder heb ik misschien de indruk gewekt rascistisch te zijn, maar dat is in het geheel niet waar, ik kan met elk mens goed opschieten en heb zelf een vrouw getrouwd uit een lekker warm land. Alleen wil ik dat iedereen gelijk behandeld wordt en niemand wordt voorgetrokken of achtergesteld. Nu zie je dat hardwerkende rijscholen de nek worden omgedraaid omdat er een paar gesubsidieerde prijsvechters in zijn/haar regio neerstrijken. Daar doel ik op en niet op iets anders.

Jan Jansen|06.03.11|17:44

Mevies verder ben ik van mening dat iemand die een crimineel verleden heeft, niet op een lesauto thuishoort, ik heb heel wat problemen gezien van zulk soort gasten. Iedereen op een lesauto moet een bewijs van goed gedrag hebben. Dan zullen er geen figuren door de reclasering omgeschoold worden tot rij-instructeur. Ik heb het bij de BOVAG aangekaart maar die deden er niets aan omdat dit bij een grote rijschool gebeurde die heel wat geld in het laadje bracht. Walgelijk van de Bovag!

Roger|06.03.11|17:46

Jan, je geeft er blijk van niets te weten hoe de onderkant van de Nederlandse samenleving leeft. het wordt nog erger dus verdiep je er maar eens in zou ik zeggen.
De prijs die ik waard ben? Das al gauw 80 euro per uur, ik ben uiteraard met extreem hogere cijfers dan gemiddeld geslaagd voor alle vakken in 1 keer. Het is dan ook geen moeilijk vak, maar ik geef toe dat is afhankelijk van je vooropleiding/voeding. Armoede chanteert mensen, en eist compromissen. Zelfs onverantwoorde.. Open je ogen.

Michael|06.03.11|19:06

Het moet gewoon door dringen tot de consument, dat een rijschool die ver onder de prijs zit dat doet uit wanhoop. Je kan eigenlijk gewoon zeggen, niemand werkt vrijwillig onder bijstandsniveau.
En allochtonen rijscholen met lage prijzen zijn er veel, maar ik ken goede jongens, en niet bevooroordeeld.
Maar als van de bevolking 10 % allochtoon is en van de rijinstructeurs 60 %, dan is de vijver waar ze in vissen natuurlijk kleiner, en proberen met lagen prijzen in de andere vijver te vissen.

allochmaster|07.03.11|03:24

xenofobie is nog goedkoper dan 10 pleurotjes/uur ex btw!!!beetje jammer!!!

Michael|07.03.11|08:38

Door xenofobie is er een partij heel groot geworden, dat is de realiteit.
Ik zelf heb er geen last van, maar als ik schilder was geweest, dan had ik hem ook geknepen als er een pool voor de helft werkt.
Maar ik denk dat we ons eerder zorgen moeten maken over de xenofoben.

Roger|07.03.11|09:08

Dan nog iets omtrent subsidiemaffia. Het zijn hier bij ons de historisch groten die veel subsiie hebben gekregen voor het rijbewijs c en d voor werklozen. Dan weer een grote zak geld om hun personeel naar RIS om te scholen, en verder alle bijkomende subsidies die ze binnen kunnen harken en wij niet. Verder betere contacten bij het CBR, gat lekker zo. Ik weet het: het s klote dat andere mensen ook iets willen verdienen. Doe maar een stapje terug hoor grote jongens met personeel in dienst.

Roger|07.03.11|09:18

Even een lullige stelling. Als je personeel hebt, heb je meer werk aangenomen dan je aan kan.
Is dat nou wel zo netjes in een tijd van arbeidsschaarste?
Ik voel een lichte voorkeur voor uiteindelijk iedereen weer zzp. Zoals in de tijd voor de grote slavernij door de industrialisering. Op feiten gebaseerd hoor. Geen onderbuikverhaal.
Heb me verdiept in deze regio en geregisseerde slavernij is gewoon gestaafd. Arbeiderswoninkjes, kleine (moes)tuintjes, gecombineerd met fabriekswerk.

michael|07.03.11|10:44

Alleen jammer dat ZZP ers soms zulke slechte ondernemers zijn.
Met je volle verstand rij te toch niet rond voor 38,- of minder.

en iedereen heeft een vrije keus daarin.
Laten we nou eerst een arbeidsongeschiktheid verzekering en pensioen opbouw verplicht stellen, anders via belastingheffing. en niet zo vrijwillig

Roger|07.03.11|11:03

Je hebt wel een punt Michael, maar wat ik je een beetje voorspiegel is dat het overschot aan rijscholen ook een soort Polen is. Uit nood geboren een nieuw vak leren en hopen iets te verdienen. En zeg eens eerlijk. ooit dacht je: ik weet het: ik word rijinstructeur? Niet he. Is bijna altijd een 2e of 3e keus beroep. Ik kwam er te laat achter…naief…bij uwv stonden 300 instructeurs ingeschreven, en ik ging omscholen. Hoe stom kon ik zijn. Moeten we de scholingsmaffia maar eens aanpakken?

Roger|07.03.11|11:05

Constant advertenties…rijinstructeur worden. Baangarantie…zelfstandigheid. Preken voor eigen parochie heet zoiets en de reintegratie en UWV maffia spelen het spel mee, en jullie en inmiddels ook ik (7 jaar) zijn de dupe. Ze blijven dumpen in ons vakgebied. Ook taxichauffeurs. Afijn, Ik ga vandaag mijn prijs verhogen van 35 naar 40 euro, wens me succes, aub.

Jan Jansen|07.03.11|13:09

Roger waarom zou ik niets weten van de onderkant van de maatschappij? Omdat ik wil dat elke rij-instructeur een bewijs van goed gedrag heeft? Ik denk dat dit een eerste vereiste is om de branche weer een beetje gezond te krijgen. Hoeveel instructeurs doen het alleen voor het geld? Kijk eens bij de examenbureau’s welke instructeurs meerijden. Een instructeur die structureel niet meerijdt is voor mij geen goede instructeur, heeft geen belangstelling voor zijn kandidaat.

Jan Jansen|07.03.11|13:12

Roger ik heb heel veel examens bij het CBR gehad, ik denk tussen de 1750 en 2000 en het zijn maar 2 examens dat ik niet mee gereden heb. Ik durf gewoon keihard te stellen dat een instructeur die niet meerijdt voor mij geen goede instructeur is en ik kan het nog onderbouwen ook!

Roger|07.03.11|15:38

Precies Jan, bewijs van goed gedrag mee eens, Hoeveel instr. doen het voor het geld? Ik denk 90 % of meer. Wat betreft onderkant maatschappij probeer ik je alleen voor te spiegelen hoe radeloos sommige mensen zijn. Mensen willen in 1e instantie iets verdienen. Het is allang een vechtmaatschappij en het wordt nog erger. We gaan het meemaken. als je sociaal steeds meer afschaft krijg je dit. Maar alles sociaal is ook geen oplossing. Ik weet het. Ik probeer maar gewoon zo goed mogelijk te doen.

Roger|07.03.11|15:44

Ontopic? Overschot aan instructeurs in stand gehouden door UWV, reintegratie en opleiders, en grote rijscholen die telkens weer nieuwe niet klagers willen die onderbetaald kunnen worden? Of ben ik nu te links? Een redelijk salaris mag je nog vragen toch? 1800 euro netto voor 36 uur in de week? Constant lesgeven, opletten, levens redden, is ff wat anders dan voor de klas staan. Gemiddeld 930 uur per jaar. Als je dit niet kunt betalen? Niet doen!. Salaris personeel is belangrijker dan je pand.

Ingeborg|07.03.11|16:51

@Roger,
Misschien dan toch in loondienst…. mijn man heeft als ZZP-er ggen 1800 netto per maand en dan niet eens voor 45 uur in de week (Dan reken ik de administratie nog niet eens mee) Maar je moet het ook doen omdat je het leuk vind. Vind je het werk niets en krijg je ook nog slecht betaald? Gauw iets anders zoeken dan. Desnoods niet leuk en wel goed betaald. In de GGz willen ze graag mannen. Bijna hetzelfde werk als kapper en rij-instructeur. ;)

Bert|07.03.11|19:07

Nou Jan,

Jij vindt instructeurs die niet meerijden met de examens slechte instructeurs. Erg kort door de bocht, ik ken instructeurs die (bijna) nooit meerijden en die heel goede kandidaten afleveren. Terwijl er ook instructeurs zijn die er altijd bij zitten en nagenoeg geen geslaagden hebben.

Jan Jansen|07.03.11|19:38

Bert, als ik een LL opleid dan wil ik graag zien hoe hij het op examen doet en zien waar hij eventueel de mist in gaat om zo in de vervolg lessen aan die punten extra aandacht te besteden. Tevens hou je jezelf scherp als instructeur. Verder heeft de LL er gewoon recht op, we rekenen voor een examen de autohuur incl. instructeur. Ga je niet mee, dan ben je een dief van je LL. Hij betaald er wel voor en je geeft hem die service niet.

Jan Jansen|07.03.11|19:41

Bert uit eigen ervaring weet ik dat de meeste instructeurs die structureel niet meerijden over het algemeen slechtere resultaten boeken dan instructeurs die vrijwel altijd meerijden. Dat is een waarheid als een koe en degenen die zeggen dat het niet zo is bedotten zichzelf.

Roger|08.03.11|11:03

Dear Ingeborg, 1 van de problems in onze regio is, dat er geen werk in loondienst is.
Onze regio zit in een spiraal waar de lonen samen met de arbeidsvoorwaarden heel snel omlaag gaan. 1100 euro voor een maand werk is hier normaal. Als je ouder dan 50 bent en het lichaam heeft ook gebreken, houd je dit niet vol, als je de baan al zou krijgen, hier wordt met weekcontracten gewerkt. Heb het al vaker geschreven. Mensen in onze regio zijn vaak radeloos qua toekomst. Erg veel huisuitzettingen

Roger|08.03.11|11:08

Ja Ingeborg, jij een inkomen? je man ook? Dan zou je het goed moeten redden.
Dan kan je je prijs hooghouden. Ik zeg maar niets meer. Nederlanders willen de realiteit niet zien.
Rug recht, een goed product, 40 euro per uur, alleen maar supertevreden klanten en geen toekomstperspectief anders dan bijstand. Fijn land dit. Iets anders doen zal ik net als altijd weer zelf moeten creëren. Loondienst voor 50 + bestaat hier echt niet. ja als je eerst crimineel wordt, of failliet gaat.

Ingeborg|08.03.11|14:44

@roger, Grappig, Ik werk 22 uur in de psychiatrie, daarnaast ongeveer 6-8 uur op de auto en een uur of 4 administratie. Mijn man 40 uur in de rijschool (1 auto). Samen hebben we ongeveer €2200,=netto, een koophuis (gekocht toen mijn man rijkelijk verdiende in de ICT) en 3 pubers. (€2200,=/72 u/pwk is € 7.05/uur.) Overigens kreeg mijn man in 2004 in loondienst €9.00 bruto per uur – is dus nog hetzelfde-) Maar werk is wèl leuk. Wil eerder de GGz opgeven dan de rijschool. (maar heb salaris nodig)

Ingeborg|08.03.11|14:49

Trouwens, leuk om te horen dat je tegenwoordig met behoud van uitkering mag beginnen… Toen mijn man in 2004 de rijschool begon werd elk uur dat hij voor de rijschool werkte van zijn (riante) ww-uitkering afgetrokken. Kwam ook niet meer terug, in tegenstelling tot degenen die in loondienst werkten.
Maar goed, we hoeven nu ook niet opnieuw te beginnen, gelukkig. Maar soms denk ik terug aan de gouden bergen die ICT heetten…

mevies|08.03.11|15:04

Hoi Ingeborg, laat je niet op stang jagen. Je moet je prive voor je houden. Ik ben het overigens wel steeds met je eens.

Ingeborg|08.03.11|15:42

Dank je Mevies, ik ben overigens niet zo taboe – gevoelig, hoor. :)

Roger|09.03.11|09:57

@Ingeborg, compliment. ontzettend stoer dat je dit durft te melden in dit land van o.a. inkomens en politieke kleur taboe. Ben op dezelfde manier rijschool begonnen in 2004. Heb bijbaantje taxi gedaan, Mijn geweldige vrouw 700 euro ww.komt niet meer aan het werk. Twente. Er is geen werk. Zelf maak ik ongeveer 2000 omzet, dus verdien net an 600 euri. auto is oud, lessen zijn goed. L.lingen zijn erg blij. Volgend jaar bijstand. Nieuwe plannen maken vanuit bijstand. Lekker dan.