Bovag

Bovag wil af van de provinciale autobelasting

BUNNIK – De Bovag roept een nieuw kabinet op de lasten voor de automobilist niet te verzwaren. De provinciale opcenten in de motorrijtuigenbelasting moeten daarom worden afgeschaft, zo stelt de brancheorganisatie zondag.

Door de motorrijtuigenbelasting te ontdoen van de provinciale component kan de automobilist worden gecompenseerd voor de algehele verhoging van de wegenbelasting, meent de Bovag. Die belasting wordt stapsgewijs verhoogd om de afbouw van de bpm (37,5 procent tot en met 2013) te financieren.

De plannen waren opgenomen in het wetsvoorstel ‘Kilometerprijs’ van Eurlings, dat voorlopig in de ijskast staat. De Bovag vindt dat dit onderdeel moet worden losgekoppeld en sowieso moet worden ingevoerd. “Het is de hoogste tijd dat de begroting van provincies niet langer over de rug van de automobilist sluitend wordt gemaakt”, schrijft de Bovag.

De afgelopen kabinetsperiode was er een lastenverzwaring van 2,4 miljard euro voor de automobilist, heeft de Bovag becijferd. Dat werd veroorzaakt door de verhoging van de auto van de zaak, niet-lastenneutrale milieutoeslagen in de BPM en accijnsverhoging van diesel en LPG.

De belangenorganisatie wil dat er in de komende regeerperiode meer wordt geïnvesteerd in infrastructuur. De opbrengsten van de autobelastingen zouden daarvoor in een speciaal infrastructuurfonds gestort moeten worden.

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Bovag wil af van de provinciale autobelasting | RijschoolPro
Bovag

Bovag wil af van de provinciale autobelasting

BUNNIK – De Bovag roept een nieuw kabinet op de lasten voor de automobilist niet te verzwaren. De provinciale opcenten in de motorrijtuigenbelasting moeten daarom worden afgeschaft, zo stelt de brancheorganisatie zondag.

Door de motorrijtuigenbelasting te ontdoen van de provinciale component kan de automobilist worden gecompenseerd voor de algehele verhoging van de wegenbelasting, meent de Bovag. Die belasting wordt stapsgewijs verhoogd om de afbouw van de bpm (37,5 procent tot en met 2013) te financieren.

De plannen waren opgenomen in het wetsvoorstel ‘Kilometerprijs’ van Eurlings, dat voorlopig in de ijskast staat. De Bovag vindt dat dit onderdeel moet worden losgekoppeld en sowieso moet worden ingevoerd. “Het is de hoogste tijd dat de begroting van provincies niet langer over de rug van de automobilist sluitend wordt gemaakt”, schrijft de Bovag.

De afgelopen kabinetsperiode was er een lastenverzwaring van 2,4 miljard euro voor de automobilist, heeft de Bovag becijferd. Dat werd veroorzaakt door de verhoging van de auto van de zaak, niet-lastenneutrale milieutoeslagen in de BPM en accijnsverhoging van diesel en LPG.

De belangenorganisatie wil dat er in de komende regeerperiode meer wordt geïnvesteerd in infrastructuur. De opbrengsten van de autobelastingen zouden daarvoor in een speciaal infrastructuurfonds gestort moeten worden.

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.