zoab, asfalt

Wegdek met rubber als proef op A50 bij Apeldoorn

APELDOORN – Rijkswaterstaat heeft een 300 meter lang wegvak opengesteld voor verkeer met een nieuw stil wegdek van poreus elastisch materiaal (wegdek met rubber).

Het proefvak is aangelegd op verzorgingsplaats de Brink langs de A50 bij Apeldoorn. Hij moet duidelijk maken of een elastisch wegdek, in dit geval een wegdek met rubber, een oplossing kan zijn voor een verdere geluidsreductie.

Daarnaast moet de proef inzicht geven in de aanlegmogelijkheden, de verkeersveiligheid (stroefheid, remvertraging) en de verwachte duurzaamheid. Op een deel van het proefvak is een open onderlaag van zoab aangebracht en op een deel een dichte onderlaag van het zogenaamde STAB.

Het streven is om met poreuze elastische wegdekken 10 decibel geluidsreductie te halen ten opzichte van een dicht wegdek. Tot nu toe heeft Rijkswaterstaat met elastisch wegdek in ieder geval een geluidsreductie van 8 decibel gerealiseerd. Verder zou de levensduur langer moeten zijn dan het normale zoab.

Omdat het hier om een geheel nieuw product gaat, dat nog nooit eerder in Nederland op de rijksweg is gebruikt of door wegenbouwers is toegepast, is het nog onbekend hoe lang het zal blijven functioneren.

In het najaar worden de eerste tussenresulatten verwacht. Als de proef volgens programma loopt, wordt er een voorlopig advies opgesteld voor de technische haalbaarheid en globale verwachte kosteneffectiviteit van dit type wegdek.

Bron:Rijkswaterstaat

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Wegdek met rubber als proef op A50 bij Apeldoorn | RijschoolPro
zoab, asfalt

Wegdek met rubber als proef op A50 bij Apeldoorn

APELDOORN – Rijkswaterstaat heeft een 300 meter lang wegvak opengesteld voor verkeer met een nieuw stil wegdek van poreus elastisch materiaal (wegdek met rubber).

Het proefvak is aangelegd op verzorgingsplaats de Brink langs de A50 bij Apeldoorn. Hij moet duidelijk maken of een elastisch wegdek, in dit geval een wegdek met rubber, een oplossing kan zijn voor een verdere geluidsreductie.

Daarnaast moet de proef inzicht geven in de aanlegmogelijkheden, de verkeersveiligheid (stroefheid, remvertraging) en de verwachte duurzaamheid. Op een deel van het proefvak is een open onderlaag van zoab aangebracht en op een deel een dichte onderlaag van het zogenaamde STAB.

Het streven is om met poreuze elastische wegdekken 10 decibel geluidsreductie te halen ten opzichte van een dicht wegdek. Tot nu toe heeft Rijkswaterstaat met elastisch wegdek in ieder geval een geluidsreductie van 8 decibel gerealiseerd. Verder zou de levensduur langer moeten zijn dan het normale zoab.

Omdat het hier om een geheel nieuw product gaat, dat nog nooit eerder in Nederland op de rijksweg is gebruikt of door wegenbouwers is toegepast, is het nog onbekend hoe lang het zal blijven functioneren.

In het najaar worden de eerste tussenresulatten verwacht. Als de proef volgens programma loopt, wordt er een voorlopig advies opgesteld voor de technische haalbaarheid en globale verwachte kosteneffectiviteit van dit type wegdek.

Bron:Rijkswaterstaat

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.