blauwblauw

Zo’n 35.000 automobilisten nemen deel aan proef BlauwBlauw

Zo’n 35.000 automobilisten in Ermelo, Harderwijk en Putten kunnen vanaf 31 augustus deelnemen aan een proef met het verkeerswaarschuwingssysteem BlauwBlauw. BlauwBlauw waarschuwt automobilisten dat van achteren een hulpverleningsvoertuig nadert met zwaailichten en sirene.

De inwoners van de drie gemeenten krijgen een ontvanger, die voorzien is van vijf blauwe leds. De ontvanger kan eenvoudig op een voor de bestuurder zichtbare plek in de auto worden bevestigd. De proef duurt drie maanden.

BlauwBlauw

BlauwBlauw bestaat uit een zender die wordt ingebouwd in de ambulances van Connexxion Ambulancezorg en voertuigen van de brandweer. De zender communiceert met de kleine ontvanger in de privévoertuigen. De ontvanger wordt geactiveerd als van achteren een hulpverleningsvoertuig nadert. Zo kan de automobilist ruim op tijd de weg voor de ambulance en brandweer vrijmaken.

Voor de proef is het noodzakelijk dat zo veel mogelijk automobilisten uit Ermelo, Harderwijk en Putten de (gratis) ontvanger plaatsen. Zij krijgen deze thuis bezorgd. Daarnaast wordt de automobilisten verzocht deel te nemen aan een enquête. De uitkomsten van de proef worden geanalyseerd door het Nederlands Instituut Fysieke Veiligheid (NIFV).

Landelijke uitrol

BlauwBlauw is bedacht en ontwikkeld door Made for Traffic. Eigenaar Hans van der Made uit Ermelo is geïnspireerd door diens jarenlange ervaring als ambulancechauffeur. Van der Made: “In dit systeem zit jaren van ontwikkeling en productie. Ik ben blij dat we het nu in de praktijk kunnen brengen en zo een bijdrage kunnen leveren aan de verkeersveiligheid. Als de pilot slaagt, voorzien we een landelijke uitrol van het systeem.”

Hulpverleningsvoertuigen die op weg zijn naar een calamiteit, of ambulances die een patiënt vervoeren, hebben vaak de grootste moeite om snel en veilig hun bestemming te bereiken. Door de drukte op de weg, een telefoongesprek in de auto of doordat de radio hard aan staat, worden ze vaak pas in een laat stadium opgemerkt. Voor hulpverleningsvoertuigen die haast hebben, levert dat niet alleen vertraging op, maar regelmatig ook onveilige situaties.

BlauwBlauw moet er voor zorgen dat weggebruikers sneller en veiliger reageren op de nadering van een ambulance of een ander hulpverleningsvoertuig. Voor de ambulance en de patiënt betekent dit een rustiger rit en kan de plaats van het ongeval of het ziekenhuis sneller worden bereikt. Dit zou onder meer kunnen leiden tot minder verkeersdoden.

Tweede Kamer

De Tweede Kamer heeft bij diverse gelegenheden aandacht gevraagd voor invoering van een waarschuwingssysteem. De proef wordt mede gefinancierd door de Provincie Gelderland, enkele zorgverzekeraars en de gezamenlijke pilotpartners.

Auteur: Bart Pals

6 reacties op “Zo’n 35.000 automobilisten nemen deel aan proef BlauwBlauw”

Steven Don|29.08.12|11:32

Hopelijk is de relatief kleine groep voldoende voor een goede test. Ik ben ook wel benieuwd hoe het gaat als de batterijen van het ding leeg zijn… dat zal wel langer duren dan 3 maanden, hoop ik, maar in hoeverre reageren mensen daar tijdig op?

Erwin Spiekstra|31.08.12|00:21

De verlichting is verbeterd, het apparaatje is (indien goed geplaatst en op tijd voorzien van nieuwe batterijen ) een grote verbetering. Nu de geluidssignalen nog, want de huidige signalen zijn NIET voldoende ,je hoort ze in de auto veel te laat en als de muziek een bepaald ritme heeft helemaal niet. TNO toch!.. niet goed onderzocht? Waarom gebruiken steeds meer landen de wail oftewel de USA sirene, welke WEL goed in het auto-interieur doordringt. Nederland kijk meer naar het buitenland.

Sietsema.nl|09.09.12|11:01

Als instructeur vind ik dat een overbodig apparaatje. Het mag zo zijn dat auto’s
meer zijn geïsoleerd en dat je niets hoort, maar wij leren de kandidaten om ongeveer
om de 8 seconden even in de binnenspiegel te kijken. Het niet signaleren van een
voorrangsvoertuig betekent dat je niet goed gekeken hebt!

Youran van Ark|12.09.12|11:50

Hadden ze daar niet al iets voor uitgevonden?
Owja: spiegels!
Licht is nog steeds sneller dan geluid.
Dus als jij op sirenes reageert betekend dat, dat je de blauwe lampen een minuut daarvoor niet gezien hebt.
Epic fail.
In deze regio hoor ik BTW wel steeds vaker USA sirenes. Best cool.

Erwin Spiekstra|13.09.12|02:32

Goed spiegelen maakt het apparaatje overbodig, maar ja het geeft alleen maar een signaal als het voorrangsvoertuig van achter nadert en dan is bij goed spiegelen deze gadget overbodig.
Ik blijf erbij de geluids-signalen moeten beter. Ik schrijf dit vanuit de USA en ik wordt hier telkens op de feiten gedrukt dat de USA sirene met zijn diverse variaties VEEL duidelijker is.
Dus info op tv dat spiegelen zeer frequent moet gebeuren. Veel betere geluidssignalen.
Nieuwe Minister Doe er wat mee!!!

Marvin Hoenselaar|21.09.12|23:29

Een extra middel om het eerder te weten dat een hulpvoertuig van achter nadert is natuurlijk nooit weg. Het moet echter geen excuus worden om niet in de binnenspiegel te kijken, er is nog zat ander verkeer op de weg.

Vwb het probleem met de batterij, als er nou een accu in geplaatst wordt en er een zonnecel tussen de 2 plakstrips komt, dan is lijkt mij dat probleem ook definitief opgelost.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Zo’n 35.000 automobilisten nemen deel aan proef BlauwBlauw | RijschoolPro
blauwblauw

Zo’n 35.000 automobilisten nemen deel aan proef BlauwBlauw

Zo’n 35.000 automobilisten in Ermelo, Harderwijk en Putten kunnen vanaf 31 augustus deelnemen aan een proef met het verkeerswaarschuwingssysteem BlauwBlauw. BlauwBlauw waarschuwt automobilisten dat van achteren een hulpverleningsvoertuig nadert met zwaailichten en sirene.

De inwoners van de drie gemeenten krijgen een ontvanger, die voorzien is van vijf blauwe leds. De ontvanger kan eenvoudig op een voor de bestuurder zichtbare plek in de auto worden bevestigd. De proef duurt drie maanden.

BlauwBlauw

BlauwBlauw bestaat uit een zender die wordt ingebouwd in de ambulances van Connexxion Ambulancezorg en voertuigen van de brandweer. De zender communiceert met de kleine ontvanger in de privévoertuigen. De ontvanger wordt geactiveerd als van achteren een hulpverleningsvoertuig nadert. Zo kan de automobilist ruim op tijd de weg voor de ambulance en brandweer vrijmaken.

Voor de proef is het noodzakelijk dat zo veel mogelijk automobilisten uit Ermelo, Harderwijk en Putten de (gratis) ontvanger plaatsen. Zij krijgen deze thuis bezorgd. Daarnaast wordt de automobilisten verzocht deel te nemen aan een enquête. De uitkomsten van de proef worden geanalyseerd door het Nederlands Instituut Fysieke Veiligheid (NIFV).

Landelijke uitrol

BlauwBlauw is bedacht en ontwikkeld door Made for Traffic. Eigenaar Hans van der Made uit Ermelo is geïnspireerd door diens jarenlange ervaring als ambulancechauffeur. Van der Made: “In dit systeem zit jaren van ontwikkeling en productie. Ik ben blij dat we het nu in de praktijk kunnen brengen en zo een bijdrage kunnen leveren aan de verkeersveiligheid. Als de pilot slaagt, voorzien we een landelijke uitrol van het systeem.”

Hulpverleningsvoertuigen die op weg zijn naar een calamiteit, of ambulances die een patiënt vervoeren, hebben vaak de grootste moeite om snel en veilig hun bestemming te bereiken. Door de drukte op de weg, een telefoongesprek in de auto of doordat de radio hard aan staat, worden ze vaak pas in een laat stadium opgemerkt. Voor hulpverleningsvoertuigen die haast hebben, levert dat niet alleen vertraging op, maar regelmatig ook onveilige situaties.

BlauwBlauw moet er voor zorgen dat weggebruikers sneller en veiliger reageren op de nadering van een ambulance of een ander hulpverleningsvoertuig. Voor de ambulance en de patiënt betekent dit een rustiger rit en kan de plaats van het ongeval of het ziekenhuis sneller worden bereikt. Dit zou onder meer kunnen leiden tot minder verkeersdoden.

Tweede Kamer

De Tweede Kamer heeft bij diverse gelegenheden aandacht gevraagd voor invoering van een waarschuwingssysteem. De proef wordt mede gefinancierd door de Provincie Gelderland, enkele zorgverzekeraars en de gezamenlijke pilotpartners.

Auteur: Bart Pals

6 reacties op “Zo’n 35.000 automobilisten nemen deel aan proef BlauwBlauw”

Steven Don|29.08.12|11:32

Hopelijk is de relatief kleine groep voldoende voor een goede test. Ik ben ook wel benieuwd hoe het gaat als de batterijen van het ding leeg zijn… dat zal wel langer duren dan 3 maanden, hoop ik, maar in hoeverre reageren mensen daar tijdig op?

Erwin Spiekstra|31.08.12|00:21

De verlichting is verbeterd, het apparaatje is (indien goed geplaatst en op tijd voorzien van nieuwe batterijen ) een grote verbetering. Nu de geluidssignalen nog, want de huidige signalen zijn NIET voldoende ,je hoort ze in de auto veel te laat en als de muziek een bepaald ritme heeft helemaal niet. TNO toch!.. niet goed onderzocht? Waarom gebruiken steeds meer landen de wail oftewel de USA sirene, welke WEL goed in het auto-interieur doordringt. Nederland kijk meer naar het buitenland.

Sietsema.nl|09.09.12|11:01

Als instructeur vind ik dat een overbodig apparaatje. Het mag zo zijn dat auto’s
meer zijn geïsoleerd en dat je niets hoort, maar wij leren de kandidaten om ongeveer
om de 8 seconden even in de binnenspiegel te kijken. Het niet signaleren van een
voorrangsvoertuig betekent dat je niet goed gekeken hebt!

Youran van Ark|12.09.12|11:50

Hadden ze daar niet al iets voor uitgevonden?
Owja: spiegels!
Licht is nog steeds sneller dan geluid.
Dus als jij op sirenes reageert betekend dat, dat je de blauwe lampen een minuut daarvoor niet gezien hebt.
Epic fail.
In deze regio hoor ik BTW wel steeds vaker USA sirenes. Best cool.

Erwin Spiekstra|13.09.12|02:32

Goed spiegelen maakt het apparaatje overbodig, maar ja het geeft alleen maar een signaal als het voorrangsvoertuig van achter nadert en dan is bij goed spiegelen deze gadget overbodig.
Ik blijf erbij de geluids-signalen moeten beter. Ik schrijf dit vanuit de USA en ik wordt hier telkens op de feiten gedrukt dat de USA sirene met zijn diverse variaties VEEL duidelijker is.
Dus info op tv dat spiegelen zeer frequent moet gebeuren. Veel betere geluidssignalen.
Nieuwe Minister Doe er wat mee!!!

Marvin Hoenselaar|21.09.12|23:29

Een extra middel om het eerder te weten dat een hulpvoertuig van achter nadert is natuurlijk nooit weg. Het moet echter geen excuus worden om niet in de binnenspiegel te kijken, er is nog zat ander verkeer op de weg.

Vwb het probleem met de batterij, als er nou een accu in geplaatst wordt en er een zonnecel tussen de 2 plakstrips komt, dan is lijkt mij dat probleem ook definitief opgelost.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.