Amsterdam wil scooters nog dit jaar op de rijbaan

DEN HAAG – De ministers Ernst Hirsch Ballin (R, Justitie) en Eberhard van der Laan (L, Integratie) hebben vrijdag aangekondigd dat het kabinet hogere eisen wil stellen aan huwelijksmigratie. Zo wordt een in het buitenland gesloten huwelijk straks pas erkend als de importbruid of -bruidegom achttien jaar is. Nu ligt die grens nog op vijftien […]

De Amsterdamse burgemeester Eberhard van der Laan wil nog dit jaar alle scooters van de fietspaden in de hoofdstad halen. “Ik voorspel dat we er in 2014 in zullen slagen”, zo stelde hij deze week in het televisieprogramma Buitenhof. Hiermee gaat hij in tegen minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu, die eerder al aangaf geen voorstander van de maatregel te zijn. Dit omdat ze vindt dat Amsterdam strenger moet optreden tegen scooterrijders die te hard rijden en op die manier een gevaar vormen voor fietsers.

Amsterdam heeft weliswaar de bevoegdheid om als wegbeheerder alle snorfietsen naar de rijbaan te verplaatsen zonder dat de wetgeving daarvoor moet worden aangepast. Maar de gemeente zei begin 2013 zo’n structurele maatregel ondenkbaar te vinden zonder de invoering van een helmplicht. En die kan enkel door de landelijke overheid worden doorgevoerd.

Brief

“Dat we van de overheid afhankelijk zijn wil niet zeggen dat we stilzitten. We doen er van alles aan”, aldus burgemeester Van der Laan. “Wij voelen het probleem het hardste, dus nu moeten we bepleiten dat het rijk met ons mee denkt.”

Amsterdam stuurde in december al mede namens Utrecht, Den Haag en Rotterdam een verzoek om de helmplicht lokaal in te mogen voeren. Wethouder Wiebes van Verkeer liet daarin weten dat ondanks de lokale inzet van politie en gemeenten én hogere boetes door het rijk, de problemen met snorfietsen de laatste jaren alleen maar groter zijn geworden.

Verkeersveiligheid

Een lokale helmplicht voor scooterrijders én een verbod om nog langer op fietspaden in Amsterdam te rijden, zou naar schatting jaarlijks 261 verkeersslachtoffers schelen. Dat stelt de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) naar aanleiding van recent onderzoek. Invoering van die maatregelen zou in Amsterdam 38 procent daling van het aantal scooterslachtoffers betekenen.

In 2012 kwamen 689 verkeersdeelnemers in Amsterdam op de spoedeisende hulp of in het ziekenhuis terecht na betrokkenheid bij een snorsfietsongeval. De hoofdstad is goed voor 53 procent van de ongevallen met snor- en bromfietsen die jaarlijks in heel Nederland plaatsvinden.

Bovag

Bovag en Rai Verenigingen zijn niet te spreken over de mogelijkheid dat snorfietsers naar de rijbaan moeten verhuizen. “Het voorstel om deze tweewielers tussen het overige verkeer te laten rijden, verklaart de snorfietser vogelvrij met alle risico’s voor verkeersveiligheid van dien”, zo liet Bovag eerder weten. “En het moge duidelijk zijn dat het grote snelheidsverschil tussen snorfietsen en auto’s en vrachtwagens in de bebouwde kom tot levensgevaarlijke situaties gaat leiden.”

Volgens de branchevereniging kan hoofdletsel na een aanrijding dan wel gemeden worden door het dragen van een helm, een ongeluk kan er niet door worden voorkomen. Ook zou het aantal slachtoffers afnemen, omdat het aantal personen dat de snorfietsers gebruikt door de maatregelen mogelijk daalt. “Met het verbannen van snorfietsers naar de rijbaan wordt een complete categorie voertuigen, waarvan er zo’n 600.000 in Nederlands geregistreerd staan, de nek omgedraaid.”

RAI

RAI Verenigingen zegt teleurgesteld te zijn in het betoog van de Amsterdamse burgemeester. “In plaats van de opvoerder en de berijder van het opgevoerde voertuigen aan te pakken, worden met deze maatregel ook de berijders die zich wél aan de regels houden aan nieuwe maatregelen onderworpen. Zij worden in een situatie gedwongen waarin zij zich moeten verplaatsen te midden van verkeer dat zich met sterk afwijkende snelheden verplaatst.”

Gemma Warmerdam, secretaris van RAI Verenigingen: “We vinden dat de maatregelen gericht moeten zijn op het aanpakken van de overlastveroorzakers. Daar hebben we met z’n allen meer aan dan enerzijds halfbakken gedogen en anderzijds de goeden onder de kwaden laten lijden.”

Aanscherping

Om de overlast door opgevoerde brommers en scooters aan te pakken, is politie per 1 juli 2014 altijd bevoegd om het kenteken invorderen als wordt geconstateerd dat de tweewielers zijn opgevoerd. Dit liet minister Opstelten van Veiligheid en Justitie vorig jaar weten.

Momenteel mag het kentekenbewijs enkel worden ingenomen als het voertuig met meer dan 15 kilometer per uur is opgevoerd.

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Amsterdam wil scooters nog dit jaar op de rijbaan | RijschoolPro

Amsterdam wil scooters nog dit jaar op de rijbaan

DEN HAAG – De ministers Ernst Hirsch Ballin (R, Justitie) en Eberhard van der Laan (L, Integratie) hebben vrijdag aangekondigd dat het kabinet hogere eisen wil stellen aan huwelijksmigratie. Zo wordt een in het buitenland gesloten huwelijk straks pas erkend als de importbruid of -bruidegom achttien jaar is. Nu ligt die grens nog op vijftien…

De Amsterdamse burgemeester Eberhard van der Laan wil nog dit jaar alle scooters van de fietspaden in de hoofdstad halen. “Ik voorspel dat we er in 2014 in zullen slagen”, zo stelde hij deze week in het televisieprogramma Buitenhof. Hiermee gaat hij in tegen minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu, die eerder al aangaf geen voorstander van de maatregel te zijn. Dit omdat ze vindt dat Amsterdam strenger moet optreden tegen scooterrijders die te hard rijden en op die manier een gevaar vormen voor fietsers.

Amsterdam heeft weliswaar de bevoegdheid om als wegbeheerder alle snorfietsen naar de rijbaan te verplaatsen zonder dat de wetgeving daarvoor moet worden aangepast. Maar de gemeente zei begin 2013 zo’n structurele maatregel ondenkbaar te vinden zonder de invoering van een helmplicht. En die kan enkel door de landelijke overheid worden doorgevoerd.

Brief

“Dat we van de overheid afhankelijk zijn wil niet zeggen dat we stilzitten. We doen er van alles aan”, aldus burgemeester Van der Laan. “Wij voelen het probleem het hardste, dus nu moeten we bepleiten dat het rijk met ons mee denkt.”

Amsterdam stuurde in december al mede namens Utrecht, Den Haag en Rotterdam een verzoek om de helmplicht lokaal in te mogen voeren. Wethouder Wiebes van Verkeer liet daarin weten dat ondanks de lokale inzet van politie en gemeenten én hogere boetes door het rijk, de problemen met snorfietsen de laatste jaren alleen maar groter zijn geworden.

Verkeersveiligheid

Een lokale helmplicht voor scooterrijders én een verbod om nog langer op fietspaden in Amsterdam te rijden, zou naar schatting jaarlijks 261 verkeersslachtoffers schelen. Dat stelt de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) naar aanleiding van recent onderzoek. Invoering van die maatregelen zou in Amsterdam 38 procent daling van het aantal scooterslachtoffers betekenen.

In 2012 kwamen 689 verkeersdeelnemers in Amsterdam op de spoedeisende hulp of in het ziekenhuis terecht na betrokkenheid bij een snorsfietsongeval. De hoofdstad is goed voor 53 procent van de ongevallen met snor- en bromfietsen die jaarlijks in heel Nederland plaatsvinden.

Bovag

Bovag en Rai Verenigingen zijn niet te spreken over de mogelijkheid dat snorfietsers naar de rijbaan moeten verhuizen. “Het voorstel om deze tweewielers tussen het overige verkeer te laten rijden, verklaart de snorfietser vogelvrij met alle risico’s voor verkeersveiligheid van dien”, zo liet Bovag eerder weten. “En het moge duidelijk zijn dat het grote snelheidsverschil tussen snorfietsen en auto’s en vrachtwagens in de bebouwde kom tot levensgevaarlijke situaties gaat leiden.”

Volgens de branchevereniging kan hoofdletsel na een aanrijding dan wel gemeden worden door het dragen van een helm, een ongeluk kan er niet door worden voorkomen. Ook zou het aantal slachtoffers afnemen, omdat het aantal personen dat de snorfietsers gebruikt door de maatregelen mogelijk daalt. “Met het verbannen van snorfietsers naar de rijbaan wordt een complete categorie voertuigen, waarvan er zo’n 600.000 in Nederlands geregistreerd staan, de nek omgedraaid.”

RAI

RAI Verenigingen zegt teleurgesteld te zijn in het betoog van de Amsterdamse burgemeester. “In plaats van de opvoerder en de berijder van het opgevoerde voertuigen aan te pakken, worden met deze maatregel ook de berijders die zich wél aan de regels houden aan nieuwe maatregelen onderworpen. Zij worden in een situatie gedwongen waarin zij zich moeten verplaatsen te midden van verkeer dat zich met sterk afwijkende snelheden verplaatst.”

Gemma Warmerdam, secretaris van RAI Verenigingen: “We vinden dat de maatregelen gericht moeten zijn op het aanpakken van de overlastveroorzakers. Daar hebben we met z’n allen meer aan dan enerzijds halfbakken gedogen en anderzijds de goeden onder de kwaden laten lijden.”

Aanscherping

Om de overlast door opgevoerde brommers en scooters aan te pakken, is politie per 1 juli 2014 altijd bevoegd om het kenteken invorderen als wordt geconstateerd dat de tweewielers zijn opgevoerd. Dit liet minister Opstelten van Veiligheid en Justitie vorig jaar weten.

Momenteel mag het kentekenbewijs enkel worden ingenomen als het voertuig met meer dan 15 kilometer per uur is opgevoerd.

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.