‘High speed e-bike’ vanaf 2017 in categorie bromfiets

Berijders van een ‘high speed e-bike’ moeten vanaf 1 januari 2017 aan de regels voor bromfietsers voldoen. Volgens de huidige wetgeving behoort die elektrische fiets tot de categorie snorfiets, omdat zonder meetrappen een snelheid van 25 km/u kan worden gehaald. Maar omdat in de Europese wetgeving vanaf 2017 de snelheid inclusief het trappen telt, is er vanaf dat moment sprake van het rijden op een bromfiets. 

In plaats van het huidige blauwe kentekenplaatje moet vanaf dat moment dus een geel kentekenplaatje gevoerd worden. Ook zal een helm waarschijnlijk verplicht gedragen moeten worden. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu bekijkt momenteel nog wat de beste plek op de weg is voor die specifieke groep. Dit onderzoek wordt in samenwerking met Bovag, RAI Vereniging, de RDW, ANWB en de Fietsersbond uitgevoerd.

E-bike

Een high speed E-bike is een fiets waarvan de trapondersteuning niet stopt na een snelheid boven de 25 km/u. Diegenen die op dit moment een high speed e-bike aanschaffen, moeten zich nog aan de regels houden die gelden voor de snorfiets. De berijder moet minimaal 16 jaar zijn en beschikken over een AM-rijbewijs. Daarnaast moet een blauw kentekenplaatje worden gevoerd en met een maximumsnelheid van 25 km/u op het fietspad worden gereden.

“Daarmee wordt voorbij gegaan aan het feit dat de high speed e-bike de mogelijkheid heeft sneller te rijden dan de al langer bestaande e-bikes. Dit komt simpelweg omdat de huidige wetgeving, die uit 2002 stamt, geen plek geeft voor de mogelijkheden van dit type innovatie. Maar daar komt snel verandering in”, zo wordt in een notitie van het ministerie aangegeven.

Snelheid

“E-bikes worden lichter en hebben een grotere actieradius. Daarnaast wordt de collectie steeds uitgebreider. Recent is de high speed e-bike geïntroduceerd die elektrische ondersteuning bieden tot maximaal 45 km/u. De vraag is echter of we het met deze nieuwe snelle categorie nog wel hebben over een elektrische fiets. De ondersteuning is zodanig, dat afhankelijk van de inspanning snelheden te bereiken zijn vergelijkbaar met de bromfiets, terwijl het voertuig uiterlijk lijkt op een e-bike”, aldus het ministerie.

Het onderzoek van het het ministerie en de andere samenwerkende partijen richt zich onder andere op de vragen of in de toekomst op de rijbaan of op het fietspad gereden zal moeten worden en wat voor soort helm voldoet als aanbeveling dan wel verplichting voor de berijders van het vervoersmiddel, zo wordt in het document aangegeven.

Kenteken

Om te voorkomen dat er in 2017 high speed e-bikes rijden die vanwege eerdere kentekening nog snorfiets zijn, bekijkt het ministerie tevens hoe de bezitters die kentekening tegen die tijd kunnen omzetten naar het gele exemplaar.

Auteur: Roosmarijn Dierick

2 reacties op “‘High speed e-bike’ vanaf 2017 in categorie bromfiets”

Jaap de Molennaar|25.08.14|20:18

Typisch Nederlands, allemaal regeltjes die de burger weer geld gaan kosten!
In Duitsland kunnen ze er al op fietsen.
En een racefiets haalt ook met gemak 60km/h met een niet verplichte fietshelm!

Claude Geysels|29.03.16|16:27

hoe Nederland groot in kan zijn!!!!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘High speed e-bike’ vanaf 2017 in categorie bromfiets | RijschoolPro

‘High speed e-bike’ vanaf 2017 in categorie bromfiets

Berijders van een ‘high speed e-bike’ moeten vanaf 1 januari 2017 aan de regels voor bromfietsers voldoen. Volgens de huidige wetgeving behoort die elektrische fiets tot de categorie snorfiets, omdat zonder meetrappen een snelheid van 25 km/u kan worden gehaald. Maar omdat in de Europese wetgeving vanaf 2017 de snelheid inclusief het trappen telt, is er vanaf dat moment sprake van het rijden op een bromfiets. 

In plaats van het huidige blauwe kentekenplaatje moet vanaf dat moment dus een geel kentekenplaatje gevoerd worden. Ook zal een helm waarschijnlijk verplicht gedragen moeten worden. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu bekijkt momenteel nog wat de beste plek op de weg is voor die specifieke groep. Dit onderzoek wordt in samenwerking met Bovag, RAI Vereniging, de RDW, ANWB en de Fietsersbond uitgevoerd.

E-bike

Een high speed E-bike is een fiets waarvan de trapondersteuning niet stopt na een snelheid boven de 25 km/u. Diegenen die op dit moment een high speed e-bike aanschaffen, moeten zich nog aan de regels houden die gelden voor de snorfiets. De berijder moet minimaal 16 jaar zijn en beschikken over een AM-rijbewijs. Daarnaast moet een blauw kentekenplaatje worden gevoerd en met een maximumsnelheid van 25 km/u op het fietspad worden gereden.

“Daarmee wordt voorbij gegaan aan het feit dat de high speed e-bike de mogelijkheid heeft sneller te rijden dan de al langer bestaande e-bikes. Dit komt simpelweg omdat de huidige wetgeving, die uit 2002 stamt, geen plek geeft voor de mogelijkheden van dit type innovatie. Maar daar komt snel verandering in”, zo wordt in een notitie van het ministerie aangegeven.

Snelheid

“E-bikes worden lichter en hebben een grotere actieradius. Daarnaast wordt de collectie steeds uitgebreider. Recent is de high speed e-bike geïntroduceerd die elektrische ondersteuning bieden tot maximaal 45 km/u. De vraag is echter of we het met deze nieuwe snelle categorie nog wel hebben over een elektrische fiets. De ondersteuning is zodanig, dat afhankelijk van de inspanning snelheden te bereiken zijn vergelijkbaar met de bromfiets, terwijl het voertuig uiterlijk lijkt op een e-bike”, aldus het ministerie.

Het onderzoek van het het ministerie en de andere samenwerkende partijen richt zich onder andere op de vragen of in de toekomst op de rijbaan of op het fietspad gereden zal moeten worden en wat voor soort helm voldoet als aanbeveling dan wel verplichting voor de berijders van het vervoersmiddel, zo wordt in het document aangegeven.

Kenteken

Om te voorkomen dat er in 2017 high speed e-bikes rijden die vanwege eerdere kentekening nog snorfiets zijn, bekijkt het ministerie tevens hoe de bezitters die kentekening tegen die tijd kunnen omzetten naar het gele exemplaar.

Auteur: Roosmarijn Dierick

2 reacties op “‘High speed e-bike’ vanaf 2017 in categorie bromfiets”

Jaap de Molennaar|25.08.14|20:18

Typisch Nederlands, allemaal regeltjes die de burger weer geld gaan kosten!
In Duitsland kunnen ze er al op fietsen.
En een racefiets haalt ook met gemak 60km/h met een niet verplichte fietshelm!

Claude Geysels|29.03.16|16:27

hoe Nederland groot in kan zijn!!!!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.