‘Blinden in het verkeer worden te vaak genegeerd’

KNGF Geleidehonden roept verkeersdeelnemers op om alerter te zijn op blinden en slechtzienden in het verkeer. “De rood-witte herkenningsstok van blinden en slechtzienden met een geleidehond wordt regelmatig genegeerd. Zeven van de tien geleidehonden-bazen hebben hier wekelijks of zelfs dagelijks mee te maken”, zo stelt de organisatie op basis van eigen onderzoek. “Dit leidt tot gevaarlijke situaties, zoals auto’s die zonder pardon voorrang opeisen of verkeersdeelnemers die de blinde of slechtziende baas uitschelden.”

Uit onderzoek van de stichting blijkt dat driekwart van de respondenten in het verleden vervelende ervaringen meemaakte, omdat verkeersdeelnemers geen acht slaan op de opgeheven herkenningsstok. “Ze krijgen commentaar naar de oren geslingerd of worden bijna aangereden, zelfs bij een zebrapad of verkeerslicht”, zo stelt directeur Ellen Greve. “Verbazingwekkend gezien de wettelijke verkeersregels.”

Onderziek

De opgeheven witte stok met rode ringen geeft aan dat iemand met een visuele beperking over wil steken. Maar volgens KNGF Geleidehonden wordt de stok te vaak genegeerd of niet opgemerkt. Aanleiding voor een onderzoek was een incident een aantal weken geleden. Een blind persoon werd bij het oversteken met zijn hond op een zebrapad aangereden door een automobilist die slecht zicht had door de laagstaande zon. Hij belandde in het ziekenhuis.

“Hoewel er in deze situatie geen sprake was van opzet, symboliseert het wel de kwetsbaarheid van blinden en zeer slechtzienden in het verkeer. Zij missen door hun visuele beperking vaak essentiële informatie om de situatie goed te kunnen inschatten. Daarom is het van groot belang dat ziende verkeersdeelnemers hiermee rekening houden.”

Rijschool

Veel verkeersdeelnemers gaan er vanuit dat de geleidehond van een visueel gehandicapt persoon het verkeer inschat bij het oversteken, zo denkt het gros van de respondenten van het onderzoek. “Dat is een vaak gehoord misverstand. De hond leidt zijn baas naar de juiste plek om over te steken, maar de baas moet op gehoor en met eventueel restzicht het juiste oversteekmoment inschatten”, zo wordt aangegeven. Zestien procent van de respondenten van het onderzoek stelden daarbij te merken dat een vervelende verkeerservaring negatieve invloed heeft op de samenwerking met de hond.

De stichting laat weten de uitkomsten van het onderzoek schrikbarend te vinden en roep verkeersdeelnemers dan ook op om rekening te houden met deze groep in het verkeer. “En bij de rijschool leert de beginnende bestuurder alle regels in het verkeer, dus hier ligt de basis”, aldus KNGF.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Roosmarijn Dierick

2 reacties op “‘Blinden in het verkeer worden te vaak genegeerd’”

Jan Ijzendoorn|27.02.15|17:59

Hallo beste lezer,het is zeer triest dat juist deze zwakke groep niet op een normale manier,zich in het verkeer kan verplaatsen.Bovendien is de wegenverkeerswet artikel 49 2.19 heel duidelijk hierover.Alle personen die zich moeilijk voort bewegen,moet je voor laten gaan.Met of zonder hulpmiddelen.Vooral handhaven in deze situatie”s is een must.Wanneer bestuurders van motorvoertuigen bij een v.o.p niet voor laten gaan kan dit een prent worden van 370euro.Betreft b.g.n fietser140euro Veilige groet

Jan Ijzendoorn|28.02.15|17:22

Betreft fietser die het groene licht negeerd en betreffende voetgangers niet voor laat gaan asociaal gedrag.Even iets herstellen RVV artikel 49 2.19 voetgangers mijn excuses.Vriendelijke groet Jan.IJzendoorn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Blinden in het verkeer worden te vaak genegeerd’ | RijschoolPro

‘Blinden in het verkeer worden te vaak genegeerd’

KNGF Geleidehonden roept verkeersdeelnemers op om alerter te zijn op blinden en slechtzienden in het verkeer. “De rood-witte herkenningsstok van blinden en slechtzienden met een geleidehond wordt regelmatig genegeerd. Zeven van de tien geleidehonden-bazen hebben hier wekelijks of zelfs dagelijks mee te maken”, zo stelt de organisatie op basis van eigen onderzoek. “Dit leidt tot gevaarlijke situaties, zoals auto’s die zonder pardon voorrang opeisen of verkeersdeelnemers die de blinde of slechtziende baas uitschelden.”

Uit onderzoek van de stichting blijkt dat driekwart van de respondenten in het verleden vervelende ervaringen meemaakte, omdat verkeersdeelnemers geen acht slaan op de opgeheven herkenningsstok. “Ze krijgen commentaar naar de oren geslingerd of worden bijna aangereden, zelfs bij een zebrapad of verkeerslicht”, zo stelt directeur Ellen Greve. “Verbazingwekkend gezien de wettelijke verkeersregels.”

Onderziek

De opgeheven witte stok met rode ringen geeft aan dat iemand met een visuele beperking over wil steken. Maar volgens KNGF Geleidehonden wordt de stok te vaak genegeerd of niet opgemerkt. Aanleiding voor een onderzoek was een incident een aantal weken geleden. Een blind persoon werd bij het oversteken met zijn hond op een zebrapad aangereden door een automobilist die slecht zicht had door de laagstaande zon. Hij belandde in het ziekenhuis.

“Hoewel er in deze situatie geen sprake was van opzet, symboliseert het wel de kwetsbaarheid van blinden en zeer slechtzienden in het verkeer. Zij missen door hun visuele beperking vaak essentiële informatie om de situatie goed te kunnen inschatten. Daarom is het van groot belang dat ziende verkeersdeelnemers hiermee rekening houden.”

Rijschool

Veel verkeersdeelnemers gaan er vanuit dat de geleidehond van een visueel gehandicapt persoon het verkeer inschat bij het oversteken, zo denkt het gros van de respondenten van het onderzoek. “Dat is een vaak gehoord misverstand. De hond leidt zijn baas naar de juiste plek om over te steken, maar de baas moet op gehoor en met eventueel restzicht het juiste oversteekmoment inschatten”, zo wordt aangegeven. Zestien procent van de respondenten van het onderzoek stelden daarbij te merken dat een vervelende verkeerservaring negatieve invloed heeft op de samenwerking met de hond.

De stichting laat weten de uitkomsten van het onderzoek schrikbarend te vinden en roep verkeersdeelnemers dan ook op om rekening te houden met deze groep in het verkeer. “En bij de rijschool leert de beginnende bestuurder alle regels in het verkeer, dus hier ligt de basis”, aldus KNGF.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Roosmarijn Dierick

2 reacties op “‘Blinden in het verkeer worden te vaak genegeerd’”

Jan Ijzendoorn|27.02.15|17:59

Hallo beste lezer,het is zeer triest dat juist deze zwakke groep niet op een normale manier,zich in het verkeer kan verplaatsen.Bovendien is de wegenverkeerswet artikel 49 2.19 heel duidelijk hierover.Alle personen die zich moeilijk voort bewegen,moet je voor laten gaan.Met of zonder hulpmiddelen.Vooral handhaven in deze situatie”s is een must.Wanneer bestuurders van motorvoertuigen bij een v.o.p niet voor laten gaan kan dit een prent worden van 370euro.Betreft b.g.n fietser140euro Veilige groet

Jan Ijzendoorn|28.02.15|17:22

Betreft fietser die het groene licht negeerd en betreffende voetgangers niet voor laat gaan asociaal gedrag.Even iets herstellen RVV artikel 49 2.19 voetgangers mijn excuses.Vriendelijke groet Jan.IJzendoorn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.