130 kilometer per uur, snelweg

Nieuw traject op A12 met maximumsnelheid

Sinds zaterdag is er weer een stuk snelweg waar dag en nacht de maximumsnelheid van 130 kilometer per uur geldt. Het gaat om de A12 tussen Driebergen en Veenendaal, een traject met een lengte van bijna twintig kilometer. Er mag alleen 130 gereden worden bij een gesloten spitsstrook. Als de spitsstrook open is geldt een maximum van 100 kilometer per uur.

Uit onderzoek is gebleken dat dit traject hier geschikt voor is. Het voldoet aan de landelijke normen op het gebied van verkeersveiligheid, luchtkwaliteit, natuur en geluid.

Toename

Niet alle wegen lenen zich voor de maximumsnelheid, bijvoorbeeld als de bochten scherp zijn, de afritten te kort of als de weg door een natuurgebied loopt. In dat geval is er een lagere snelheid toegestaan. Het aantal trajecten waar 130 gereden mag worden neemt geleidelijk toe op de Nederlandse snelwegen. “We zitten nu op 48 procent van het wegennet”, aldus een woordvoerster van Rijkswaterstaat. “We verwachten uit te komen op ruim 70 procent.”

In 2012 is de maximumsnelheid op de eerste snelwegen verhoogd van 120 naar 130 km/h. Niet alleen op borden langs de weg, maar sinds 2014 ook op hectometerbordjes langs de weg, al dan niet met een tijdvenster, is te zien hoe hard maximaal gereden mag worden.

Rijkswaterstaat heeft twee snelwegenkaarten op de eigen website gepubliceerd waarop te zien valt welke snelheid overdag en ‘s avonds geldt. De kaarten worden iedere keer aangepast als er weer een 130 km/h-traject bijgekomen is.

Auteur: Yvonne Ton

1 reactie op “Nieuw traject op A12 met maximumsnelheid”

Nuku Mori|06.04.15|02:50

Na twee jaar is ’t nog steeds op veel plaatsen onduidelijk hoe snel je er mag. Soms staat er tientallen kilometers achterelkaar geen bord 120 of 130.
En ook bijv. de borden 120 bij 06.00/19.00 zijn onduidelijk; wat betekent dat? Dat je 130 mag, buiten die tijden? Voor een nederlander nog wel te begrijpen, maar voor een buitenlander…
En die hectometerpaaltjes met 100/120/130 zijn te klein om nuttig te zijn. Sterker nog, als je daar naar gaat turen om het te kunnen lezen, let je minder op.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Nieuw traject op A12 met maximumsnelheid | RijschoolPro
130 kilometer per uur, snelweg

Nieuw traject op A12 met maximumsnelheid

Sinds zaterdag is er weer een stuk snelweg waar dag en nacht de maximumsnelheid van 130 kilometer per uur geldt. Het gaat om de A12 tussen Driebergen en Veenendaal, een traject met een lengte van bijna twintig kilometer. Er mag alleen 130 gereden worden bij een gesloten spitsstrook. Als de spitsstrook open is geldt een maximum van 100 kilometer per uur.

Uit onderzoek is gebleken dat dit traject hier geschikt voor is. Het voldoet aan de landelijke normen op het gebied van verkeersveiligheid, luchtkwaliteit, natuur en geluid.

Toename

Niet alle wegen lenen zich voor de maximumsnelheid, bijvoorbeeld als de bochten scherp zijn, de afritten te kort of als de weg door een natuurgebied loopt. In dat geval is er een lagere snelheid toegestaan. Het aantal trajecten waar 130 gereden mag worden neemt geleidelijk toe op de Nederlandse snelwegen. “We zitten nu op 48 procent van het wegennet”, aldus een woordvoerster van Rijkswaterstaat. “We verwachten uit te komen op ruim 70 procent.”

In 2012 is de maximumsnelheid op de eerste snelwegen verhoogd van 120 naar 130 km/h. Niet alleen op borden langs de weg, maar sinds 2014 ook op hectometerbordjes langs de weg, al dan niet met een tijdvenster, is te zien hoe hard maximaal gereden mag worden.

Rijkswaterstaat heeft twee snelwegenkaarten op de eigen website gepubliceerd waarop te zien valt welke snelheid overdag en ‘s avonds geldt. De kaarten worden iedere keer aangepast als er weer een 130 km/h-traject bijgekomen is.

Auteur: Yvonne Ton

1 reactie op “Nieuw traject op A12 met maximumsnelheid”

Nuku Mori|06.04.15|02:50

Na twee jaar is ’t nog steeds op veel plaatsen onduidelijk hoe snel je er mag. Soms staat er tientallen kilometers achterelkaar geen bord 120 of 130.
En ook bijv. de borden 120 bij 06.00/19.00 zijn onduidelijk; wat betekent dat? Dat je 130 mag, buiten die tijden? Voor een nederlander nog wel te begrijpen, maar voor een buitenlander…
En die hectometerpaaltjes met 100/120/130 zijn te klein om nuttig te zijn. Sterker nog, als je daar naar gaat turen om het te kunnen lezen, let je minder op.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.