Privacy First wil verbod op trajectcontroles afdwingen

De Stichting Privacy First start een rechtszaak tegen de trajectcontroles op de Nederlandse snelwegen. De zaak dient op 28 april voor de rechtbank in Utrecht, zo meldt de stichting. Voorzitter Bas Filippini vindt dat ze uit oogpunt van privacy allemaal moeten verdwijnen. Zijn bezwaar is dat op de trajecten met controle alle weggebruikers gefilmd worden, dus niet alleen de overtreders, terwijl er geen zicht is op wat er precies met deze gegevens gebeurt.

Filippini deed zijn verhaal bij RTL Nieuws. “Ik heb het gevoel dat continu over je schouder wordt meegekeken. Ik weet niet wat er met die gegevens gebeurt.”

Boete

Om de zaak voor de rechter te krijgen reed Filippini op de A2 opzettelijk te hard, waardoor hij een boete kreeg. Die boete vecht hij op 28 april aan. “Ik wil van de rechter weten hoever we met deze waanzin door moeten gaan in Nederland om alle stukjes openbare ruimte in Nederland te registreren en te filmen”, aldus Filippini bij RTL.

Zijn advocaat Benito Boer vindt het een kansrijke zaak omdat het ontbreekt aan duidelijke regelgeving over wat de overheid met dit soort gegevens mag doen en hoe lang ze bewaard mogen blijven.

Keerzijde

RTL vroeg ook oud-verkeersofficier van Justitie Koos Spee om een reactie. Hij stond aan de wieg van de trajectcontroles. Spee zou het jammer vinden als ze verdwijnen omdat ze het verkeer veiliger gemaakt hebben, zegt hij, maar ook hij ziet nu ook de keerzijde. Aanvankelijk werden de gegevens maar een paar dagen bewaard en daarna vernietigd. Tegenwoordig gaan steeds meer overheidsorganisaties deze gegevens gebruiken, waaronder de belastingdienst en de politie.

Privacy First maakt zich sterk voor recht op privacy en meent dat vrijheid in de persoonlijke levenssfeer prima samengaan met technologische of maatschappelijke veranderingen. Onder meer via acties, rechtszaken en WOB-verzoeken probeert de stichting haar gelijk te halen. Zo streed de stichting met succes tegen kentekenparkeren en een ‘privacy-vriendelijkere’ OVchipkaart.

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Privacy First wil verbod op trajectcontroles afdwingen | RijschoolPro

Privacy First wil verbod op trajectcontroles afdwingen

De Stichting Privacy First start een rechtszaak tegen de trajectcontroles op de Nederlandse snelwegen. De zaak dient op 28 april voor de rechtbank in Utrecht, zo meldt de stichting. Voorzitter Bas Filippini vindt dat ze uit oogpunt van privacy allemaal moeten verdwijnen. Zijn bezwaar is dat op de trajecten met controle alle weggebruikers gefilmd worden, dus niet alleen de overtreders, terwijl er geen zicht is op wat er precies met deze gegevens gebeurt.

Filippini deed zijn verhaal bij RTL Nieuws. “Ik heb het gevoel dat continu over je schouder wordt meegekeken. Ik weet niet wat er met die gegevens gebeurt.”

Boete

Om de zaak voor de rechter te krijgen reed Filippini op de A2 opzettelijk te hard, waardoor hij een boete kreeg. Die boete vecht hij op 28 april aan. “Ik wil van de rechter weten hoever we met deze waanzin door moeten gaan in Nederland om alle stukjes openbare ruimte in Nederland te registreren en te filmen”, aldus Filippini bij RTL.

Zijn advocaat Benito Boer vindt het een kansrijke zaak omdat het ontbreekt aan duidelijke regelgeving over wat de overheid met dit soort gegevens mag doen en hoe lang ze bewaard mogen blijven.

Keerzijde

RTL vroeg ook oud-verkeersofficier van Justitie Koos Spee om een reactie. Hij stond aan de wieg van de trajectcontroles. Spee zou het jammer vinden als ze verdwijnen omdat ze het verkeer veiliger gemaakt hebben, zegt hij, maar ook hij ziet nu ook de keerzijde. Aanvankelijk werden de gegevens maar een paar dagen bewaard en daarna vernietigd. Tegenwoordig gaan steeds meer overheidsorganisaties deze gegevens gebruiken, waaronder de belastingdienst en de politie.

Privacy First maakt zich sterk voor recht op privacy en meent dat vrijheid in de persoonlijke levenssfeer prima samengaan met technologische of maatschappelijke veranderingen. Onder meer via acties, rechtszaken en WOB-verzoeken probeert de stichting haar gelijk te halen. Zo streed de stichting met succes tegen kentekenparkeren en een ‘privacy-vriendelijkere’ OVchipkaart.

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.