boete, politie

Vaker dwangmaatregelen ingezet om verkeersboetes te innen

Er worden steeds vaker dwangmaatregelen gebruikt voor het innen van nog niet betaalde verkeersboetes. Vorig jaar gebeurde dit meer dan 600.000 keer, ruim 100.000 keer vaker dan vier jaar eerder, terwijl het totale aantal verkeersboetes in die periode daalde van 10,9 miljoen naar 8,3 miljoen. Dwangmaatregelen variëren van inbeslagname van rijbewijzen en voertuigen tot korte gevangenisstraffen.

De cijfers werden door Nu.nl via een Wet Openbaarheid van Bestuur (WOB) opgevraagd bij het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB), de instantie die die boetes moet innen en daarvoor ook dwangmiddelen kan en mag inzetten.

Gijzeling

Een opvallende stijging is te zien bij het aantal verzoeken voor gijzeling. Deze verzoeken deed het CJIB in 2014 in totaal 88.169 keer, terwijl dit in 2010 nog maar iets meer dan 60.000 keer gebeurde. Een gijzeling wil zeggen dat de politie toestemming kan krijgen van een kantonrechter om een wanbetaler maximaal zeven dagen op te sluiten. Daarna moet overigens de verkeersboete alsnog worden betaald. Het is niet bekend hoe vaak de dwangmaatregelen worden doorgezet door rechter en politie.

Naast gijzeling kan ook het rijbewijs vier weken in beslag worden genomen. Het aantal keer dat dit dwangmiddel werd ingezet, steeg in vier jaar van 189.768 naar 232.035 keer. Daarnaast mag het CJIB ook gemotoriseerde voertuigen in beslag nemen voor de duur van vier weken. Dat gebeurde vorig jaar in totaal bijna 220.000 keer. In 2010 was dit nog minder dan 150.000 keer.

Geen vaste verblijfplaats

Slechts een categorie dwangmiddelen is gedaald: het aantal verzoeken tot gijzeling van personen zonder vaste woon- of verblijfplaats. Dit ging vorig jaar over 152.058 verzoeken, en in 2010 nog om 161.922 keer. Het is niet duidelijk waarom de dwangmiddelen zodanig hard stijgt terwijl het aantal verkeersboetes snel daalt.

Auteur: Lars Verpalen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Vaker dwangmaatregelen ingezet om verkeersboetes te innen | RijschoolPro
boete, politie

Vaker dwangmaatregelen ingezet om verkeersboetes te innen

Er worden steeds vaker dwangmaatregelen gebruikt voor het innen van nog niet betaalde verkeersboetes. Vorig jaar gebeurde dit meer dan 600.000 keer, ruim 100.000 keer vaker dan vier jaar eerder, terwijl het totale aantal verkeersboetes in die periode daalde van 10,9 miljoen naar 8,3 miljoen. Dwangmaatregelen variëren van inbeslagname van rijbewijzen en voertuigen tot korte gevangenisstraffen.

De cijfers werden door Nu.nl via een Wet Openbaarheid van Bestuur (WOB) opgevraagd bij het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB), de instantie die die boetes moet innen en daarvoor ook dwangmiddelen kan en mag inzetten.

Gijzeling

Een opvallende stijging is te zien bij het aantal verzoeken voor gijzeling. Deze verzoeken deed het CJIB in 2014 in totaal 88.169 keer, terwijl dit in 2010 nog maar iets meer dan 60.000 keer gebeurde. Een gijzeling wil zeggen dat de politie toestemming kan krijgen van een kantonrechter om een wanbetaler maximaal zeven dagen op te sluiten. Daarna moet overigens de verkeersboete alsnog worden betaald. Het is niet bekend hoe vaak de dwangmaatregelen worden doorgezet door rechter en politie.

Naast gijzeling kan ook het rijbewijs vier weken in beslag worden genomen. Het aantal keer dat dit dwangmiddel werd ingezet, steeg in vier jaar van 189.768 naar 232.035 keer. Daarnaast mag het CJIB ook gemotoriseerde voertuigen in beslag nemen voor de duur van vier weken. Dat gebeurde vorig jaar in totaal bijna 220.000 keer. In 2010 was dit nog minder dan 150.000 keer.

Geen vaste verblijfplaats

Slechts een categorie dwangmiddelen is gedaald: het aantal verzoeken tot gijzeling van personen zonder vaste woon- of verblijfplaats. Dit ging vorig jaar over 152.058 verzoeken, en in 2010 nog om 161.922 keer. Het is niet duidelijk waarom de dwangmiddelen zodanig hard stijgt terwijl het aantal verkeersboetes snel daalt.

Auteur: Lars Verpalen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.