België wil buitenlandse personenauto’s ook tol laten betalen

Nederlandse automobilisten zullen in de nabije toekomst waarschijnlijk tol moeten gaan betalen om over de Belgische wegen te mogen rijden. De Vlaamse mobiliteitsminister Ben Weyts is voornemens om zowel inwoners van België als daarbuiten kilometerheffing te laten betalen. Het geld kan worden geïnvesteerd in wegen, maar zou ook tot lagere belastingen voor de Belgen moeten leiden. De ANWB is niet te spreken over het plan. “Als je van plan bent geld te vragen, zorg er dan ook voor dat je wegen op orde zijn.”

België voerde pas kort geleden een kilometerheffing voor vrachtauto’s in. Dat verliep niet vlekkeloos, omdat alle voertuigen op stel en sprong moesten worden voorzien van een kastje om de kilometers te registreren. Nu worden dus de plannen om iets soortgelijks in te voeren voor personenauto’s al snel concreet. Weyts gaat namelijk de komende weken de theoretische mogelijkheden van de heffing al onderzoeken, zo zei hij in een programma van de Vlaamse omroep VTM.

Slimme heffing

“Nu zijn er heel veel buitenlandse chauffeurs die door ons land razen zonder één eurocent bij te dragen aan de infrastructuur”, zegt Weyts op televisie. “Als we hen mee laten betalen, kunnen we de verkeersbelasting voor Vlamingen afschaffen.” De extra inkomsten zouden dan gestoken gaan worden in het verbeteren van de infrastructuur.

Volgens Weyts moet het een erg slimme kilometerheffing worden, en niet een zoals we die al kennen uit andere landen van Europa. “Zo kunnen we het bijvoorbeeld goedkoper maken om ’s nachts te rijden om verdeling van het weggebruik te stimuleren.”

Oneerlijk

De ANWB is niet te spreken over het Belgische plan, laat directeur Ferry Smith weten. Hij vindt de kwaliteit van de wegen in België ondermaats doordat ze jarenlang verzuimden goed te investeren, en vindt het oneerlijk als Nederlanders dat nu moeten gaan bekostigen. “Vooral als mensen langs onze zuiderburen op vakantie gaan.”

Smith stelt dat er sprake is van financiële discriminatie als buitenlanders mee moeten gaan betalen aan nationale belastingen. Dat is in strijd met de Europese regels. Om die reden werden soortgelijke plannen van Duitsland om een kilometerheffing in te voeren eerder teruggefloten door de Europese Commissie.

De ANWB dat het een extra drempel is die het vrij verkeer van personen in Europa in het geding brengt. Ook de Europese koepelorganisatie van automobilisten is tegen de plannen. Nederland was eerder ook tegen de plannen van een kilometerheffing voor vrachtauto’s, maar dat was tevergeefs.

Auteur: Lars Verpalen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

België wil buitenlandse personenauto’s ook tol laten betalen | RijschoolPro

België wil buitenlandse personenauto’s ook tol laten betalen

Nederlandse automobilisten zullen in de nabije toekomst waarschijnlijk tol moeten gaan betalen om over de Belgische wegen te mogen rijden. De Vlaamse mobiliteitsminister Ben Weyts is voornemens om zowel inwoners van België als daarbuiten kilometerheffing te laten betalen. Het geld kan worden geïnvesteerd in wegen, maar zou ook tot lagere belastingen voor de Belgen moeten leiden. De ANWB is niet te spreken over het plan. “Als je van plan bent geld te vragen, zorg er dan ook voor dat je wegen op orde zijn.”

België voerde pas kort geleden een kilometerheffing voor vrachtauto’s in. Dat verliep niet vlekkeloos, omdat alle voertuigen op stel en sprong moesten worden voorzien van een kastje om de kilometers te registreren. Nu worden dus de plannen om iets soortgelijks in te voeren voor personenauto’s al snel concreet. Weyts gaat namelijk de komende weken de theoretische mogelijkheden van de heffing al onderzoeken, zo zei hij in een programma van de Vlaamse omroep VTM.

Slimme heffing

“Nu zijn er heel veel buitenlandse chauffeurs die door ons land razen zonder één eurocent bij te dragen aan de infrastructuur”, zegt Weyts op televisie. “Als we hen mee laten betalen, kunnen we de verkeersbelasting voor Vlamingen afschaffen.” De extra inkomsten zouden dan gestoken gaan worden in het verbeteren van de infrastructuur.

Volgens Weyts moet het een erg slimme kilometerheffing worden, en niet een zoals we die al kennen uit andere landen van Europa. “Zo kunnen we het bijvoorbeeld goedkoper maken om ’s nachts te rijden om verdeling van het weggebruik te stimuleren.”

Oneerlijk

De ANWB is niet te spreken over het Belgische plan, laat directeur Ferry Smith weten. Hij vindt de kwaliteit van de wegen in België ondermaats doordat ze jarenlang verzuimden goed te investeren, en vindt het oneerlijk als Nederlanders dat nu moeten gaan bekostigen. “Vooral als mensen langs onze zuiderburen op vakantie gaan.”

Smith stelt dat er sprake is van financiële discriminatie als buitenlanders mee moeten gaan betalen aan nationale belastingen. Dat is in strijd met de Europese regels. Om die reden werden soortgelijke plannen van Duitsland om een kilometerheffing in te voeren eerder teruggefloten door de Europese Commissie.

De ANWB dat het een extra drempel is die het vrij verkeer van personen in Europa in het geding brengt. Ook de Europese koepelorganisatie van automobilisten is tegen de plannen. Nederland was eerder ook tegen de plannen van een kilometerheffing voor vrachtauto’s, maar dat was tevergeefs.

Auteur: Lars Verpalen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.