FNV voert actie tegen camera’s in vrachtautocabines

Vakbond FNV Transport en Logistiek is fel gekant tegen camera’s in vrachtautocabines. Daarom voerde de bond vrijdagmiddag actie bij het Gelderse transportbedrijf HSF in Winterswijk, dat op proef camera’s heeft geplaatst in de cabine om zo gegevens te verzamelen waarmee de verkeersveiligheid verbeterd kan worden.

HSF is een van de deelnemers aan de pilot Veilig rijgedrag van verzekeraar TVM. Aan het experiment doen ruim dertig transportbedrijven met bijna vijfhonderd vrachtauto’s mee. Bij alle vijfhonderd vrachtauto’s wordt met een blackbox het rijgedrag van de chauffeur gemonitord. In de helft van de vrachtwagens worden ook een dashboardcamera en eyetracker ingebouwd.

Petitie

FNV Transport en Logistiek gaat bij HSF proberen handtekeningen van chauffeurs op te halen. Volgens de bond is een petitie tegen camera’s in de vrachtautocabine inmiddels al door duizend chauffeurs bij transportbedrijven getekend. Ook hield de bond eerder dit jaar een onderzoek onder zo’n vijfhonderd vrachtautochauffeurs, waaruit bleek dat het merendeel niets voelde voor de pilot en een camera zag als motie van wantrouwen.

Vakbondsbestuurder Egon Groen denkt dat camera’s niet helpen om de verkeersveiligheid te verbeteren. Ze zouden volgens hem zelfs averechts werken. “De chauffeur voelt zich bespied en wordt afgeleid door nog meer apparatuur.”  Volgens de bestuurder is het zinvoller om te voorkomen dat bestuurders te vermoeid raken of dat ze afgeleid worden. “De verkeersveiligheid kan daarom veel beter worden aangepakt door de planningen van transportondernemingen realistischer te maken en de vaak extreem lange werkweken terug te dringen”, aldus Groen.

Geen sprake van bespieden

Ook ziet FNV meer heil in een bewustwordingscampagne voor andere weggebruikers. Die realiseren zich vaak niet dat hun rijgedrag gevaarlijk kan zijn voor vrachtautochauffeurs.

Bij de start van de pilot begin dit jaar keerde de FNV zich ook al tegen het plaatsen van camera’s in vrachtauto’s tot verbijstering van TVM, die zelfs sprak van een ‘hetze’. De verzekeraar benadrukte toen dat het bedrijf met de proef wil bijdragen aan het terugdringen van verkeersongelukken en dat er geen sprake is van bespieden van chauffeurs. De data die bedrijven krijgen, zijn volgens het bedrijf niet herleidbaar tot individuele chauffeurs.

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

FNV voert actie tegen camera’s in vrachtautocabines | RijschoolPro

FNV voert actie tegen camera’s in vrachtautocabines

Vakbond FNV Transport en Logistiek is fel gekant tegen camera’s in vrachtautocabines. Daarom voerde de bond vrijdagmiddag actie bij het Gelderse transportbedrijf HSF in Winterswijk, dat op proef camera’s heeft geplaatst in de cabine om zo gegevens te verzamelen waarmee de verkeersveiligheid verbeterd kan worden.

HSF is een van de deelnemers aan de pilot Veilig rijgedrag van verzekeraar TVM. Aan het experiment doen ruim dertig transportbedrijven met bijna vijfhonderd vrachtauto’s mee. Bij alle vijfhonderd vrachtauto’s wordt met een blackbox het rijgedrag van de chauffeur gemonitord. In de helft van de vrachtwagens worden ook een dashboardcamera en eyetracker ingebouwd.

Petitie

FNV Transport en Logistiek gaat bij HSF proberen handtekeningen van chauffeurs op te halen. Volgens de bond is een petitie tegen camera’s in de vrachtautocabine inmiddels al door duizend chauffeurs bij transportbedrijven getekend. Ook hield de bond eerder dit jaar een onderzoek onder zo’n vijfhonderd vrachtautochauffeurs, waaruit bleek dat het merendeel niets voelde voor de pilot en een camera zag als motie van wantrouwen.

Vakbondsbestuurder Egon Groen denkt dat camera’s niet helpen om de verkeersveiligheid te verbeteren. Ze zouden volgens hem zelfs averechts werken. “De chauffeur voelt zich bespied en wordt afgeleid door nog meer apparatuur.”  Volgens de bestuurder is het zinvoller om te voorkomen dat bestuurders te vermoeid raken of dat ze afgeleid worden. “De verkeersveiligheid kan daarom veel beter worden aangepakt door de planningen van transportondernemingen realistischer te maken en de vaak extreem lange werkweken terug te dringen”, aldus Groen.

Geen sprake van bespieden

Ook ziet FNV meer heil in een bewustwordingscampagne voor andere weggebruikers. Die realiseren zich vaak niet dat hun rijgedrag gevaarlijk kan zijn voor vrachtautochauffeurs.

Bij de start van de pilot begin dit jaar keerde de FNV zich ook al tegen het plaatsen van camera’s in vrachtauto’s tot verbijstering van TVM, die zelfs sprak van een ‘hetze’. De verzekeraar benadrukte toen dat het bedrijf met de proef wil bijdragen aan het terugdringen van verkeersongelukken en dat er geen sprake is van bespieden van chauffeurs. De data die bedrijven krijgen, zijn volgens het bedrijf niet herleidbaar tot individuele chauffeurs.

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.