oranje verkeerslicht

Investering van 90 miljoen in slimme verkeersoplossingen

Het bedrijfsleven en de overheid gaan samen 90 miljoen euro investeren in innovatieve verkeersoplossingen. Een belangrijk onderdeel zijn nieuwe verkeerslichten die kunnen communiceren met aankomende voertuigen en fietsers. De nieuwe techniek moet leiden tot een betere doorstroming van het verkeer en een hogere verkeersveiligheid.  

De overheid gaat samenwerken met de verkeersindustrie, telecom- en internetbedrijven en automotivebedrijven. Tot en met 2020 investeren investeren zij 90 miljoen euro in het zogeheten Partnership Talking Traffic. Woensdag tekenen de betrokken partijen een overeenkomst tijdens de beurs Verkeer, Mobiliteit en Parkeren in Houten. De introductie van de nieuwe techniek gebeurt stapsgewijs. Vanaf de zomer 2017 moeten de eerste nieuwe verkeerslichten zijn geïnstalleerd.

Nieuwe techniek verkeerslichten

Een van de punten uit de samenwerking is de ontwikkeling van nieuwe verkeerslichten die kunnen communiceren met aankomende voertuigen en fietsers. Dat gebeurt op basis van het mobiele netwerk van een telefoon. De automobilist hoeft op die manier ‘s avonds laat niet meer op een leeg kruispunt voor rood licht te wachten. Als er grote groepen fietsers zijn, blijft het licht voor de fietsers langer op groen staan. Een zware vrachtwagen hoeft minder te stoppen en op te trekken, omdat verkeerslichten het zware transport herkennen en tijdig op groen springen. Hiermee moet het verkeer op kruispunten en in een stedelijk gebied beter doorstromen.

Er komen ruim 1200 nieuw ontwikkelde verkeerslichten, die binnen die investering van 90 miljoen euro vallen. Daarnaast moeten er nog zo’n vijfduizend andere verkeerslichten worden aangepast. “Deze vallen buiten die 90 miljoen. Per verkeerslicht wordt dan bekeken hoe dit wordt aangepakt en gefinancierd”, vertelt woordvoerder Karim Mostafi van het ministerie.

Rijtaakondersteuning

Naast het herkennen van de bestuurders en fietsers, biedt de techniek rijtaakondersteuning, zoals snelheidsadviezen en waarschuwingen voor gevaarlijke situaties. Een bestuurder kan waarschuwingen krijgen bij een naderende file, wanneer hij plotseling moet remmen, bij gladheid, naderende mistbanken, ongevallen en wegwerkzaamheden. Daarnaast biedt de techniek informatie over beschikbare parkeerplaatsen in de buurt en adviezen over de beste route bij wegwerkzaamheden. De begeleiding moet uiteindelijk meer comfort bieden en ervoor zorgen auto’s en vrachtwagens zuiniger rijden.

Al deze informatie komt straks binnen op een navigatiesysteem, of via een app op de smartphone. De precieze invulling daarvan wordt aan de markt overgelaten, vertelt de woordvoerder. “Zo kan een bedrijf zelf een update ontwikkelen voor het navigatiesysteem, en meerdere partijen gaan werken aan de ontwikkeling van een app. Het gaat natuurlijk ook om de persoonlijke voorkeur van de bestuurder. Uiteindelijk zal het bedrijf dat het slimste en meest efficiënte product ontwikkelt, winnen.”

Deelnemers aan de Partnership Talking Traffic zijn Vialis, Dynniq, Swarco, Sweco, KoHartog Verkeerstechniek, Royal HaskoningDHV, Ziut, Be-Mobile, KPN, Flitsmeister, MTVNL, Locatienet en alle overheden binnen Beter Benutten.

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Investering van 90 miljoen in slimme verkeersoplossingen | RijschoolPro
oranje verkeerslicht

Investering van 90 miljoen in slimme verkeersoplossingen

Het bedrijfsleven en de overheid gaan samen 90 miljoen euro investeren in innovatieve verkeersoplossingen. Een belangrijk onderdeel zijn nieuwe verkeerslichten die kunnen communiceren met aankomende voertuigen en fietsers. De nieuwe techniek moet leiden tot een betere doorstroming van het verkeer en een hogere verkeersveiligheid.  

De overheid gaat samenwerken met de verkeersindustrie, telecom- en internetbedrijven en automotivebedrijven. Tot en met 2020 investeren investeren zij 90 miljoen euro in het zogeheten Partnership Talking Traffic. Woensdag tekenen de betrokken partijen een overeenkomst tijdens de beurs Verkeer, Mobiliteit en Parkeren in Houten. De introductie van de nieuwe techniek gebeurt stapsgewijs. Vanaf de zomer 2017 moeten de eerste nieuwe verkeerslichten zijn geïnstalleerd.

Nieuwe techniek verkeerslichten

Een van de punten uit de samenwerking is de ontwikkeling van nieuwe verkeerslichten die kunnen communiceren met aankomende voertuigen en fietsers. Dat gebeurt op basis van het mobiele netwerk van een telefoon. De automobilist hoeft op die manier ‘s avonds laat niet meer op een leeg kruispunt voor rood licht te wachten. Als er grote groepen fietsers zijn, blijft het licht voor de fietsers langer op groen staan. Een zware vrachtwagen hoeft minder te stoppen en op te trekken, omdat verkeerslichten het zware transport herkennen en tijdig op groen springen. Hiermee moet het verkeer op kruispunten en in een stedelijk gebied beter doorstromen.

Er komen ruim 1200 nieuw ontwikkelde verkeerslichten, die binnen die investering van 90 miljoen euro vallen. Daarnaast moeten er nog zo’n vijfduizend andere verkeerslichten worden aangepast. “Deze vallen buiten die 90 miljoen. Per verkeerslicht wordt dan bekeken hoe dit wordt aangepakt en gefinancierd”, vertelt woordvoerder Karim Mostafi van het ministerie.

Rijtaakondersteuning

Naast het herkennen van de bestuurders en fietsers, biedt de techniek rijtaakondersteuning, zoals snelheidsadviezen en waarschuwingen voor gevaarlijke situaties. Een bestuurder kan waarschuwingen krijgen bij een naderende file, wanneer hij plotseling moet remmen, bij gladheid, naderende mistbanken, ongevallen en wegwerkzaamheden. Daarnaast biedt de techniek informatie over beschikbare parkeerplaatsen in de buurt en adviezen over de beste route bij wegwerkzaamheden. De begeleiding moet uiteindelijk meer comfort bieden en ervoor zorgen auto’s en vrachtwagens zuiniger rijden.

Al deze informatie komt straks binnen op een navigatiesysteem, of via een app op de smartphone. De precieze invulling daarvan wordt aan de markt overgelaten, vertelt de woordvoerder. “Zo kan een bedrijf zelf een update ontwikkelen voor het navigatiesysteem, en meerdere partijen gaan werken aan de ontwikkeling van een app. Het gaat natuurlijk ook om de persoonlijke voorkeur van de bestuurder. Uiteindelijk zal het bedrijf dat het slimste en meest efficiënte product ontwikkelt, winnen.”

Deelnemers aan de Partnership Talking Traffic zijn Vialis, Dynniq, Swarco, Sweco, KoHartog Verkeerstechniek, Royal HaskoningDHV, Ziut, Be-Mobile, KPN, Flitsmeister, MTVNL, Locatienet en alle overheden binnen Beter Benutten.

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.