Dodelijk ongeval met motorleerling in Barneveld. foto GinoPress

Nederland bungelt onderaan op EU-lijst over verkeersveiligheid

Barneveld - Op donderdag 9 mei rond 14:00 uur zijn meerdere hulpdiensten opgeroepen naar de Wesselseweg in Barneveld. Een motorrijder is tegen een boom gereden. De motorrijder is hierdoor om het leven gekomen. Het gaat om een eenzijdig ongeval, er zijn geen anderen betrokken. De precieze oorzaak wordt nog onderzocht door de politie.

Het aantal verkeersdoden in Nederland is tussen 2010 en 2018 met 11 procent gestegen en daarmee bungelt ons land onderaan een nieuwe lijst over verkeersveiligheid van de Europese Commissie. Alleen in Luxemburg, Zweden en Malta is het slechter gesteld.

In het rapport Road Safety 2018, met de definitieve verkeersveiligheidscijfers over 2018, maakt de afdeling van de Europese Commissie die verantwoordelijk voor het EU-beleid op het gebied van mobiliteit en vervoer, de balans op. Neemt het aantal verkeersdoden in Europa echt af? Wat zijn de verschillen op dit gebied in alle lidstaten? Welk type vervoer is het meest gevaarlijk? Voor Nederland waren deze gegevens al bekend, het nieuwe onderzoek maakt het mogelijk om EU-landen met elkaar te vergelijken. En dan wordt duidelijk dat Nederland het niet goed doet.

Het aantal verkeersdoden is in de periode 2010 en 2018 met 11 procent toegenomen. In Luxemburg gaat het om een toename van 13 procent. Zweden zit op 22 procent aan en in Malta staat de teller op 38 procent. Dit gezelschap sluit de lijst. Aanvoerder is Griekenland, waar sprake is van een afname van 45 procent. Goede tweede is Litouwen. In dat land nam het aantal verkeersdoden met 43 procent af. Gemiddeld is de afname 20 procent. Qua aantal verkeersdoden per miljoen inwoners in 2018 doet Nederland het wel netjes, in hoeverre je van die term kunt spreken. Dat aantal staat op 35. Op kop staat het Verenigd Koninkrijk met 28.

Verschillende cijfers

Overigens houdt de SWOV, het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid, de toename in Nederland op 5,9 procent. Dat komt door gebruik van verschillende bronnen, legt woordvoerder Patrick Rugebregt uit. “In de publicatie van de EC/EU staat een weergave op basis van de (door de politie) geregistreerde aantallen. Op onze website staan de werkelijke aantallen.” Op basis van die aantallen kom je voor 2010 op 640 en voor 2018 op 678. De cijfers die de EC gebruikt, tonen 537 doden in 2010 en 598 in 2018.

Het totaal aantal mensen dat in Europa bij een verkeersongeval omkwam, daalt, maar wel te weinig om de doelstelling te halen: halvering van het aantal verkeersdoden tussen 2020 en 2030. Het langetermijndoel luidt, zoals bekend, geen doden en zwaar gewonden in het verkeer meer in 2050. Vielen in 2010 31.500 doden, in 2018 waren dat er nog 25.150. Dat zouden er over twee jaar zo’n tienduizend minder moeten zijn en de vraag is of dat lukt. De EC deelde al eerder haar zorgen hierover.

Levens redden

EU-commissaris Violeta Bulc grijpt het nieuwe rapport aan om opnieuw aandacht te vragen. “Dit is een opnieuw een reminder dat we meer moeten doen om Vision Zero te halen. Er is meer politieke betrokkenheid nodig om levens te redden.”

Het merendeel van de verkeersongevallen vindt plaats in landelijke omgevingen (54 procent) gevolgd door de stad (38 procent). In die laatste omgeving vormen voetgangers met 39 procent de belangrijkste slachtoffers.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier schrijft voor RijschoolPro en is daarnaast de vaste redacteur voor zustersite VerkeersNet.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Nederland bungelt onderaan op EU-lijst over verkeersveiligheid | RijschoolPro
Dodelijk ongeval met motorleerling in Barneveld. foto GinoPress

Nederland bungelt onderaan op EU-lijst over verkeersveiligheid

Barneveld - Op donderdag 9 mei rond 14:00 uur zijn meerdere hulpdiensten opgeroepen naar de Wesselseweg in Barneveld. Een motorrijder is tegen een boom gereden. De motorrijder is hierdoor om het leven gekomen. Het gaat om een eenzijdig ongeval, er zijn geen anderen betrokken. De precieze oorzaak wordt nog onderzocht door de politie.

Het aantal verkeersdoden in Nederland is tussen 2010 en 2018 met 11 procent gestegen en daarmee bungelt ons land onderaan een nieuwe lijst over verkeersveiligheid van de Europese Commissie. Alleen in Luxemburg, Zweden en Malta is het slechter gesteld.

In het rapport Road Safety 2018, met de definitieve verkeersveiligheidscijfers over 2018, maakt de afdeling van de Europese Commissie die verantwoordelijk voor het EU-beleid op het gebied van mobiliteit en vervoer, de balans op. Neemt het aantal verkeersdoden in Europa echt af? Wat zijn de verschillen op dit gebied in alle lidstaten? Welk type vervoer is het meest gevaarlijk? Voor Nederland waren deze gegevens al bekend, het nieuwe onderzoek maakt het mogelijk om EU-landen met elkaar te vergelijken. En dan wordt duidelijk dat Nederland het niet goed doet.

Het aantal verkeersdoden is in de periode 2010 en 2018 met 11 procent toegenomen. In Luxemburg gaat het om een toename van 13 procent. Zweden zit op 22 procent aan en in Malta staat de teller op 38 procent. Dit gezelschap sluit de lijst. Aanvoerder is Griekenland, waar sprake is van een afname van 45 procent. Goede tweede is Litouwen. In dat land nam het aantal verkeersdoden met 43 procent af. Gemiddeld is de afname 20 procent. Qua aantal verkeersdoden per miljoen inwoners in 2018 doet Nederland het wel netjes, in hoeverre je van die term kunt spreken. Dat aantal staat op 35. Op kop staat het Verenigd Koninkrijk met 28.

Verschillende cijfers

Overigens houdt de SWOV, het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid, de toename in Nederland op 5,9 procent. Dat komt door gebruik van verschillende bronnen, legt woordvoerder Patrick Rugebregt uit. “In de publicatie van de EC/EU staat een weergave op basis van de (door de politie) geregistreerde aantallen. Op onze website staan de werkelijke aantallen.” Op basis van die aantallen kom je voor 2010 op 640 en voor 2018 op 678. De cijfers die de EC gebruikt, tonen 537 doden in 2010 en 598 in 2018.

Het totaal aantal mensen dat in Europa bij een verkeersongeval omkwam, daalt, maar wel te weinig om de doelstelling te halen: halvering van het aantal verkeersdoden tussen 2020 en 2030. Het langetermijndoel luidt, zoals bekend, geen doden en zwaar gewonden in het verkeer meer in 2050. Vielen in 2010 31.500 doden, in 2018 waren dat er nog 25.150. Dat zouden er over twee jaar zo’n tienduizend minder moeten zijn en de vraag is of dat lukt. De EC deelde al eerder haar zorgen hierover.

Levens redden

EU-commissaris Violeta Bulc grijpt het nieuwe rapport aan om opnieuw aandacht te vragen. “Dit is een opnieuw een reminder dat we meer moeten doen om Vision Zero te halen. Er is meer politieke betrokkenheid nodig om levens te redden.”

Het merendeel van de verkeersongevallen vindt plaats in landelijke omgevingen (54 procent) gevolgd door de stad (38 procent). In die laatste omgeving vormen voetgangers met 39 procent de belangrijkste slachtoffers.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier schrijft voor RijschoolPro en is daarnaast de vaste redacteur voor zustersite VerkeersNet.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.