TNO: lachgasgebruik is meetbaar en beïnvloedt rijgedrag negatief
verkeersveiligheid

TNO: lachgasgebruik is meetbaar en beïnvloedt rijgedrag negatief

"Zelfs na de lachgasroes zijn er nog kleine resteffecten op psychomotorisch functioneren die tot minstens 45 minuten lijken aan te houden" Foto: Shutterstock/Ink Drop

Het is mogelijk een meetinstrument te ontwikkelen waarmee lachgasgebruik kan worden opgespoord. Dat blijkt uit een onderzoek van TNO, Universiteit Maastricht, en het LUMC. Lachgas is tot minstens een uur na inhalatie meetbaar in de adem en het bloed. Ook bevestigt het onderzoek dat het onverantwoord is om direct na het gebruik van lachgas aan het verkeer deel te nemen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu RijschoolPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche. Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.

start abonnement

 
 

Onderwerpen: , ,

Auteur: Laura Houtenbrink

Bron: VerkeersNet

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

TNO: lachgasgebruik is meetbaar en beïnvloedt rijgedrag negatief | RijschoolPro
TNO: lachgasgebruik is meetbaar en beïnvloedt rijgedrag negatief
verkeersveiligheid

TNO: lachgasgebruik is meetbaar en beïnvloedt rijgedrag negatief

"Zelfs na de lachgasroes zijn er nog kleine resteffecten op psychomotorisch functioneren die tot minstens 45 minuten lijken aan te houden" Foto: Shutterstock/Ink Drop

Het is mogelijk een meetinstrument te ontwikkelen waarmee lachgasgebruik kan worden opgespoord. Dat blijkt uit een onderzoek van TNO, Universiteit Maastricht, en het LUMC. Lachgas is tot minstens een uur na inhalatie meetbaar in de adem en het bloed. Ook bevestigt het onderzoek dat het onverantwoord is om direct na het gebruik van lachgas aan het verkeer deel te nemen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu RijschoolPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche. Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.

start abonnement

 
 

Onderwerpen: , ,

Auteur: Laura Houtenbrink

Bron: VerkeersNet

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.