Rotterdam komt met breed gedragen plan voor minder verkeersslachtoffers
grotere pakkans

Rotterdam komt met breed gedragen plan voor minder verkeersslachtoffers

Het landelijk aantal verkeersdoden in 2022 steeg met 27 procent tot 745, het aantal ernstig gewonden steeg met 22 procent tot 8300 Foto: Shutterstock

Het aantal verkeersslachtoffers in Nederland groeit snel. Als het aan de Rotterdamse verkeerswethouder Vincent Karremans ligt, wordt de pakkans voor asociale verkeersdeelnemers groter. Karremans heeft, samen met zijn collega’s van de vier grote steden (G4) en organisaties voor verkeersveiligheid, een plan gemaakt om het aantal slachtoffers terug te dringen en de verkeersveiligheid te verbeteren.

De steden willen meer bevoegdheden om het heft ook in eigen hand te nemen, bijvoorbeeld door inzet van extra boa’s met meer bevoegdheden en eigen flitspalen. “Met alleen wegaanpassingen en campagnes redden we het niet. Alleen door zelf flitspalen te plaatsen en handhavers in te zetten kunnen gemeenten en provincies effectiever optreden tegen snelheidsovertredingen, alcohol achter het stuur en asociaal rijgedrag.”

“De verantwoordelijkheid voor verkeersveiligheid in Nederland is sterk versnipperd en is nu belegd bij wethouders, gedeputeerden, twee ministeries, het OM, de politie en de Rijksdienst voor het Wegverkeer”, zegt Karremans. “Dat staat in het geval van verkeersveiligheid een daadkrachtige aanpak in de weg.”

Overkoepelend orgaan

Wat de wethouders betreft komt er een overkoepelend orgaan rondom verkeershandhaving. Daarbij moeten “alle betrokken partijen samen met decentrale overheden constructief aan de slag gaan om tot oplossingen te komen voor het gebrek aan verkeershandhaving”. De G4 krijgt met de plannen steun van de Vereniging Nederlandse Gemeenten, Veilig Verkeer Nederland, de ANWB, de BOVAG en de Fietsersbond.

Slechte cijfers

Het landelijk aantal verkeersdoden in 2022 steeg met 27 procent tot 745, het aantal ernstig gewonden steeg met 22 procent tot 8300. Cijfers over het afgelopen jaar zijn naar verwachting pas in de loop van april bekend. De Rotterdamse cijfers over 2023 zijn wel bekend. “Die zijn weer slechter dan het jaar ervoor. Achter deze cijfers schuilt zoveel intens verdriet, je wordt er als lokale bestuurder ijskoud van. Zeker als je weet dat de pakkans op verkeersovertredingen schrikbarend laag is. We willen daadkrachtig optreden, maar dat kan nu niet”, aldus Karremans.

De inkomsten uit de flitspalen gaan, wat betreft de initiatiefnemers, naar een lokaal verkeersveiligheidsfonds. Daaruit kunnen veel meer onveilige straten, fietspaden en kruispunten worden aangepakt, of kan extra handhavingscapaciteit worden gecreëerd, op kosten van verkeersovertreders.

Lees ook:

Auteur: Laura Houtenbrink

Bron: VerkeersNet

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Rotterdam komt met breed gedragen plan voor minder verkeersslachtoffers | RijschoolPro
Rotterdam komt met breed gedragen plan voor minder verkeersslachtoffers
grotere pakkans

Rotterdam komt met breed gedragen plan voor minder verkeersslachtoffers

Het landelijk aantal verkeersdoden in 2022 steeg met 27 procent tot 745, het aantal ernstig gewonden steeg met 22 procent tot 8300 Foto: Shutterstock

Het aantal verkeersslachtoffers in Nederland groeit snel. Als het aan de Rotterdamse verkeerswethouder Vincent Karremans ligt, wordt de pakkans voor asociale verkeersdeelnemers groter. Karremans heeft, samen met zijn collega’s van de vier grote steden (G4) en organisaties voor verkeersveiligheid, een plan gemaakt om het aantal slachtoffers terug te dringen en de verkeersveiligheid te verbeteren.

De steden willen meer bevoegdheden om het heft ook in eigen hand te nemen, bijvoorbeeld door inzet van extra boa’s met meer bevoegdheden en eigen flitspalen. “Met alleen wegaanpassingen en campagnes redden we het niet. Alleen door zelf flitspalen te plaatsen en handhavers in te zetten kunnen gemeenten en provincies effectiever optreden tegen snelheidsovertredingen, alcohol achter het stuur en asociaal rijgedrag.”

“De verantwoordelijkheid voor verkeersveiligheid in Nederland is sterk versnipperd en is nu belegd bij wethouders, gedeputeerden, twee ministeries, het OM, de politie en de Rijksdienst voor het Wegverkeer”, zegt Karremans. “Dat staat in het geval van verkeersveiligheid een daadkrachtige aanpak in de weg.”

Overkoepelend orgaan

Wat de wethouders betreft komt er een overkoepelend orgaan rondom verkeershandhaving. Daarbij moeten “alle betrokken partijen samen met decentrale overheden constructief aan de slag gaan om tot oplossingen te komen voor het gebrek aan verkeershandhaving”. De G4 krijgt met de plannen steun van de Vereniging Nederlandse Gemeenten, Veilig Verkeer Nederland, de ANWB, de BOVAG en de Fietsersbond.

Slechte cijfers

Het landelijk aantal verkeersdoden in 2022 steeg met 27 procent tot 745, het aantal ernstig gewonden steeg met 22 procent tot 8300. Cijfers over het afgelopen jaar zijn naar verwachting pas in de loop van april bekend. De Rotterdamse cijfers over 2023 zijn wel bekend. “Die zijn weer slechter dan het jaar ervoor. Achter deze cijfers schuilt zoveel intens verdriet, je wordt er als lokale bestuurder ijskoud van. Zeker als je weet dat de pakkans op verkeersovertredingen schrikbarend laag is. We willen daadkrachtig optreden, maar dat kan nu niet”, aldus Karremans.

De inkomsten uit de flitspalen gaan, wat betreft de initiatiefnemers, naar een lokaal verkeersveiligheidsfonds. Daaruit kunnen veel meer onveilige straten, fietspaden en kruispunten worden aangepakt, of kan extra handhavingscapaciteit worden gecreëerd, op kosten van verkeersovertreders.

Lees ook:

Auteur: Laura Houtenbrink

Bron: VerkeersNet

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.