Taxi Jan: De NS Zonetaxi, goed of slecht idee?

AMERSFOORT – De Nederlandse Spoorwegen presenteren woensdag in Amersfoort de zonetaxi, een service waarmee reizigers na hun treinreis verder naar hun eindbestemming worden gebracht. De proef wordt gehouden op de stations van Amersfoort, Eindhoven, Leeuwarden, Maastricht, Utrecht en vanaf 1 augustus ook op Rotterdam Alexander. ANP ROBERT VOS

Op 1 juli 2009 is de NS, in samenwerking met KNV Taxi en een aantal taxibedrijven, begonnen met een nieuwe proef op vijf NS-stations in Nederland: De NS Zonetaxi. Het gaat om een proef in zes steden die loopt tot en met 31 oktober.

De NS Zonetaxi is een nieuwe dienstverlening in de reeks van bestaande mogelijkheden van treinreizigers om met NS te reizen van deur tot deur. Het doel is om bestaande en nieuwe treinreizigers te verleiden om weer meer met de taxi te reizen. De tarieven van deze kwaliteitstaxi zijn gemiddeld 20 procent lager dan gebruikelijk.

Men zou denken dat het juist een goed idee is om de taxi te promoten in deze economische crisis, maar niets is minder waar. In alle zes de steden is er sprake van boze taxichauffeurs die bang zijn dat deze proef ten koste gaat van hun omzet, en er zijn al taxibedrijven die naar de rechter stappen om hier een einde aan te maken. Anderen bezetten de speciale taxistandplaatsen, en ga zo maar door.

Toch denk ik dat dit een goed idee is van de NS. De service is namelijk gelijk aan die van een ‘gewone taxi’, met dien verschil dat het ongeveer een vijfde in de prijs scheelt. Ik vind echter wel dat de wijze waarop deze proef is begonnen voor verbetering vatbaar is. Zo is de reclame voor NS Zonetaxi veel te laat begonnen en weten veel passagiers nog niets over deze nieuwe service. En in de plaatsen waar deze proef is gestart zie je dat veel passagiers de NS Zonetaxi niet kunnen vinden, doordat er geen bordjes hangen in de diverse NS stations waar de NS Zonetaxi te vinden is.

Het feit dat de NS Zonetaxi eigen taxistandplaatsen heeft, schiet veel taxichauffeurs in het verkeerde keelgat. Ze vinden dit een vorm van concurrentievervalsing. Maar is het dat wel? Tenslotte waren er jaren geleden veel speciale taxistandplaatsen voor de treintaxi, en daar deed men ook niet zo moeilijk over toendertijd. Bovendien is het nu nog zo dat in een aantal plaatsen speciale taxistandplaatsen zijn ingericht voor treintaxi en/of regiotaxi, om nog maar niet te spreken over de vele speciale ‘TX-Keur standplaatsen’.

In plaats van te mopperen over een proef, die slechts vier maanden duurt, kunnen de taxichauffeurs (en taxibedrijven) beter inspelen op deze nieuwe ontwikkeling door hun tarieven te verlagen. Dat is voordelig voor iedereen, want de klant zal dan eerder geneigd zijn om weer een taxi te gaan nemen, de taxibedrijven hebben daardoor meer werk (wat in deze slappe zomertijd zeker welkom is), en de ‘concurrent NS Zonetaxi’ heeft dan (bijna) geen extra werk meer.

Uit het verleden is gebleken dat dit de beste strategie is. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de diverse aanbiedingen van taxibedrijven als het gaat om ‘Schipholvervoer’ (of naar andere luchthavens). Bijna allemaal hebben ze vaste tarieven die goedkoper zijn dan de ‘meterprijs’. Dit komt doordat er in het verleden een aantal bedrijven waren die zich speciaal gingen richten op dit vervoer, en daarmee succes hadden. De taxibranche mopperde eerst, maar uiteindelijk heeft men zich toch aangepast door hun tarieven te verlagen. En dat het werkt, blijkt wel uit het feit dat steeds meer taxibedrijven reclame maken voor hun eigen ‘speciale Schiphol service’.

En zo zijn er ook lokale prijsacties te vinden in de diverse plaatsen. Speciale attracties, legerplaatsen en andere populaire bestemmingen zijn vaak reden tot het verlagen van de tarieven en/of voor een ‘vaste prijs’, waardoor men al snel meer mensen in de taxi krijgt.

In Eindhoven kun je bijvoorbeeld sinds een paar jaar voor slechts € 15,– naar legerplaats Oirschot, terwijl dat op de meter al snel tussen de € 20,– en € 25,– kost. Dit komt doordat één taxibedrijf daarmee is begonnen, en na verloop van tijd reden steeds meer taxibedrijven voor die lage prijs, al was het maar omdat ze dat andere taxibedrijf de extra omzet niet gunden. Gevolg is dat er meer taxibedrijven meer omzet hebben, en dat de militairen goedkoper naar/van hun legerplaats vervoerd worden.

En DAT noemen ze nu……… MARKTWERKING!

Tot de volgende keer!

Eens in de twee weken zal Jan Dankers van Taxiklacht.net zijn mening geven over een actueel onderwerp binnen de taxibranche.

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Taxi Jan: De NS Zonetaxi, goed of slecht idee? | RijschoolPro

Taxi Jan: De NS Zonetaxi, goed of slecht idee?

AMERSFOORT – De Nederlandse Spoorwegen presenteren woensdag in Amersfoort de zonetaxi, een service waarmee reizigers na hun treinreis verder naar hun eindbestemming worden gebracht. De proef wordt gehouden op de stations van Amersfoort, Eindhoven, Leeuwarden, Maastricht, Utrecht en vanaf 1 augustus ook op Rotterdam Alexander. ANP ROBERT VOS

Op 1 juli 2009 is de NS, in samenwerking met KNV Taxi en een aantal taxibedrijven, begonnen met een nieuwe proef op vijf NS-stations in Nederland: De NS Zonetaxi. Het gaat om een proef in zes steden die loopt tot en met 31 oktober.

De NS Zonetaxi is een nieuwe dienstverlening in de reeks van bestaande mogelijkheden van treinreizigers om met NS te reizen van deur tot deur. Het doel is om bestaande en nieuwe treinreizigers te verleiden om weer meer met de taxi te reizen. De tarieven van deze kwaliteitstaxi zijn gemiddeld 20 procent lager dan gebruikelijk.

Men zou denken dat het juist een goed idee is om de taxi te promoten in deze economische crisis, maar niets is minder waar. In alle zes de steden is er sprake van boze taxichauffeurs die bang zijn dat deze proef ten koste gaat van hun omzet, en er zijn al taxibedrijven die naar de rechter stappen om hier een einde aan te maken. Anderen bezetten de speciale taxistandplaatsen, en ga zo maar door.

Toch denk ik dat dit een goed idee is van de NS. De service is namelijk gelijk aan die van een ‘gewone taxi’, met dien verschil dat het ongeveer een vijfde in de prijs scheelt. Ik vind echter wel dat de wijze waarop deze proef is begonnen voor verbetering vatbaar is. Zo is de reclame voor NS Zonetaxi veel te laat begonnen en weten veel passagiers nog niets over deze nieuwe service. En in de plaatsen waar deze proef is gestart zie je dat veel passagiers de NS Zonetaxi niet kunnen vinden, doordat er geen bordjes hangen in de diverse NS stations waar de NS Zonetaxi te vinden is.

Het feit dat de NS Zonetaxi eigen taxistandplaatsen heeft, schiet veel taxichauffeurs in het verkeerde keelgat. Ze vinden dit een vorm van concurrentievervalsing. Maar is het dat wel? Tenslotte waren er jaren geleden veel speciale taxistandplaatsen voor de treintaxi, en daar deed men ook niet zo moeilijk over toendertijd. Bovendien is het nu nog zo dat in een aantal plaatsen speciale taxistandplaatsen zijn ingericht voor treintaxi en/of regiotaxi, om nog maar niet te spreken over de vele speciale ‘TX-Keur standplaatsen’.

In plaats van te mopperen over een proef, die slechts vier maanden duurt, kunnen de taxichauffeurs (en taxibedrijven) beter inspelen op deze nieuwe ontwikkeling door hun tarieven te verlagen. Dat is voordelig voor iedereen, want de klant zal dan eerder geneigd zijn om weer een taxi te gaan nemen, de taxibedrijven hebben daardoor meer werk (wat in deze slappe zomertijd zeker welkom is), en de ‘concurrent NS Zonetaxi’ heeft dan (bijna) geen extra werk meer.

Uit het verleden is gebleken dat dit de beste strategie is. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de diverse aanbiedingen van taxibedrijven als het gaat om ‘Schipholvervoer’ (of naar andere luchthavens). Bijna allemaal hebben ze vaste tarieven die goedkoper zijn dan de ‘meterprijs’. Dit komt doordat er in het verleden een aantal bedrijven waren die zich speciaal gingen richten op dit vervoer, en daarmee succes hadden. De taxibranche mopperde eerst, maar uiteindelijk heeft men zich toch aangepast door hun tarieven te verlagen. En dat het werkt, blijkt wel uit het feit dat steeds meer taxibedrijven reclame maken voor hun eigen ‘speciale Schiphol service’.

En zo zijn er ook lokale prijsacties te vinden in de diverse plaatsen. Speciale attracties, legerplaatsen en andere populaire bestemmingen zijn vaak reden tot het verlagen van de tarieven en/of voor een ‘vaste prijs’, waardoor men al snel meer mensen in de taxi krijgt.

In Eindhoven kun je bijvoorbeeld sinds een paar jaar voor slechts € 15,– naar legerplaats Oirschot, terwijl dat op de meter al snel tussen de € 20,– en € 25,– kost. Dit komt doordat één taxibedrijf daarmee is begonnen, en na verloop van tijd reden steeds meer taxibedrijven voor die lage prijs, al was het maar omdat ze dat andere taxibedrijf de extra omzet niet gunden. Gevolg is dat er meer taxibedrijven meer omzet hebben, en dat de militairen goedkoper naar/van hun legerplaats vervoerd worden.

En DAT noemen ze nu……… MARKTWERKING!

Tot de volgende keer!

Eens in de twee weken zal Jan Dankers van Taxiklacht.net zijn mening geven over een actueel onderwerp binnen de taxibranche.

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.