Chevron, afslag

Overijssel start campagne ‘Afstand houden’ met chevrontekens

Gedeputeerde Gert Jan Kok heeft woensdag het startschot voor de campagne ‘Afstand houden’ gegeven. Hij deed dit door een remproef te doen op de trainingsbaan bij VVCR. Deze verkeersveiligheids-campagne van het Regionaal Orgaan voor Verkeersveiligheid in Overijssel (ROVO) stimuleert automobilisten om afstand te houden in het verkeer.

Uit de ongevallencijfers in Overijssel blijkt dat onvoldoende afstand houden één van de belangrijkste ongevalsoorzaken is bij automobilisten in de leeftijdscategorie van 25-60 jaar. Bij meer dan een kwart van de ongevallen reden de voertuigen te dicht op elkaar. De campagne kent een integrale aanpak en richt zich niet alleen op communicatie, maar juist ook op educatie, handhaving en infrastructuur.

Infrastructuur

Bij wijze van proef worden op drie provinciale wegen in Overijssel zogenaamde chevrontekens (^) op het wegdek aangebracht met een onderlinge afstand van 44 meter (de afstand die je in 2 seconden aflegt bij een snelheid van 80 km/u). Bij de keuze van de markeringen is zoveel mogelijk rekening gehouden met de veiligheid van motorrijders. De proef met de chevrontekens vindt plaats op de volgende trajecten:

·         N34 weggedeelte Witte Paal – Hardenberg (aansluiting Boshoek en Kellerlaan);
·         N342 weggedeelte Oldenzaal- Denekamp;
·         N347 weggedeelte Goor – Rijssen (afslag Goor en Enter).

Handhaving

De politieregio’s IJsselland en Twente houden tijdens de campagneperiode extra handhavingsacties en besteden ook aandacht aan ‘afstand houden’ in hun publiekscommunicatie.

Met de campagne worden bedrijven geïnteresseerd voor de verkeersveiligheid van hun werknemers (in het kader van maatschappelijk verantwoord ondernemen). Zij kunnen hun werknemers een rijstijlscan aanbieden en zogenaamde mobile eyes in bedrijfsauto’s aanbrengen. Dit ‘oog’ geeft een signaal als de afstand tot de voorligger onvoldoende is.

Campagne

De campagne sluit aan bij de landelijke ‘daar kun je mee thuis komen’. Er is een campagnewebsite www.2seconden.nl en er worden in Overijssel afstandsschijven verspreid door een promotieteam.

De ‘afstandschijf’ is een hulpmiddel om de veilige afstand te berekenen bij de meest voorkomende maximumsnelheden. De afstandsschijf zal op diverse plaatsen in Overijssel worden verspreid door een promotieteam en kan gratis worden aangevraagd op de campagnewebsite.

2 seconden

Het uitgangspunt bij de campagne de 2-secondenregel; een hulpmiddel om afstand te houden. De bestuurder begint met tellen als de voorligger een bepaald punt passeert (een lantaarnpaal of een hectometerpaaltje) en telt af (21, 22…) tot deze zelf dat punt passeert.

Bij twee seconden of meer bevindt de bestuurder zich op veilige afstand van de voorganger. Bij slecht weer is de veilige afstand natuurlijk groter.

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Overijssel start campagne ‘Afstand houden’ met chevrontekens | RijschoolPro
Chevron, afslag

Overijssel start campagne ‘Afstand houden’ met chevrontekens

Gedeputeerde Gert Jan Kok heeft woensdag het startschot voor de campagne ‘Afstand houden’ gegeven. Hij deed dit door een remproef te doen op de trainingsbaan bij VVCR. Deze verkeersveiligheids-campagne van het Regionaal Orgaan voor Verkeersveiligheid in Overijssel (ROVO) stimuleert automobilisten om afstand te houden in het verkeer.

Uit de ongevallencijfers in Overijssel blijkt dat onvoldoende afstand houden één van de belangrijkste ongevalsoorzaken is bij automobilisten in de leeftijdscategorie van 25-60 jaar. Bij meer dan een kwart van de ongevallen reden de voertuigen te dicht op elkaar. De campagne kent een integrale aanpak en richt zich niet alleen op communicatie, maar juist ook op educatie, handhaving en infrastructuur.

Infrastructuur

Bij wijze van proef worden op drie provinciale wegen in Overijssel zogenaamde chevrontekens (^) op het wegdek aangebracht met een onderlinge afstand van 44 meter (de afstand die je in 2 seconden aflegt bij een snelheid van 80 km/u). Bij de keuze van de markeringen is zoveel mogelijk rekening gehouden met de veiligheid van motorrijders. De proef met de chevrontekens vindt plaats op de volgende trajecten:

·         N34 weggedeelte Witte Paal – Hardenberg (aansluiting Boshoek en Kellerlaan);
·         N342 weggedeelte Oldenzaal- Denekamp;
·         N347 weggedeelte Goor – Rijssen (afslag Goor en Enter).

Handhaving

De politieregio’s IJsselland en Twente houden tijdens de campagneperiode extra handhavingsacties en besteden ook aandacht aan ‘afstand houden’ in hun publiekscommunicatie.

Met de campagne worden bedrijven geïnteresseerd voor de verkeersveiligheid van hun werknemers (in het kader van maatschappelijk verantwoord ondernemen). Zij kunnen hun werknemers een rijstijlscan aanbieden en zogenaamde mobile eyes in bedrijfsauto’s aanbrengen. Dit ‘oog’ geeft een signaal als de afstand tot de voorligger onvoldoende is.

Campagne

De campagne sluit aan bij de landelijke ‘daar kun je mee thuis komen’. Er is een campagnewebsite www.2seconden.nl en er worden in Overijssel afstandsschijven verspreid door een promotieteam.

De ‘afstandschijf’ is een hulpmiddel om de veilige afstand te berekenen bij de meest voorkomende maximumsnelheden. De afstandsschijf zal op diverse plaatsen in Overijssel worden verspreid door een promotieteam en kan gratis worden aangevraagd op de campagnewebsite.

2 seconden

Het uitgangspunt bij de campagne de 2-secondenregel; een hulpmiddel om afstand te houden. De bestuurder begint met tellen als de voorligger een bepaald punt passeert (een lantaarnpaal of een hectometerpaaltje) en telt af (21, 22…) tot deze zelf dat punt passeert.

Bij twee seconden of meer bevindt de bestuurder zich op veilige afstand van de voorganger. Bij slecht weer is de veilige afstand natuurlijk groter.

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.