foto Provincie Noord Holland

Video: Noord-Holland test coöperatieve adaptieve cruise control

Zeven auto’s die met elkaar en met de verkeerslichten kunnen communiceren reden vorige week tussen het normale verkeer over de N205 in Noord-Holland. Dat is op deze manier nog niet eerder gebeurd, stelt de provincie. Doel van de testritten was onderzoeken wat de effecten zijn op de verkeersveiligheid en doorstroming.

De auto’s waren uitgerust coöperatieve adaptieve cruise control (CACC). Dat systeem zorgt ervoor dat ze automatisch afstand houden tot elkaar. Met de speciale cruise control reageert de auto veel sneller op zijn voorganger dan bestuurders dat zelf kunnen, stelt de provincie. De testritten zijn tussen 3 en 7 september gemaakt.

De verkeerslichten waarmee de colonne communiceerde, zijn iVRI’s (intelligente verkeersregelinstallaties). Dit jaar heeft de provincie de N205 daarmee uitgerust, naar eigen zeggen als eerste in Nederland. De weg is toen uitgeroepen tot de eerste slimme weg van het land. Intelligente verkeerslichten kunnen aankomend verkeer ‘herkennen’, anticiperen op actuele verkeersdrukte en communiceren met het verkeer.

Tekst gaat verder onder de video.

De auto’s uit de colonne ontvingen de tijd tot groen en de tijd tot rood en stuurden zelf ook berichten naar het verkeerslicht. Het verkeerslicht herkende het treintje en bleef wanneer mogelijk langer groen, waardoor alle 7 auto’s door konden rijden.

Talking Traffic

Het plaatsen van iVRI’s vloeit voort uit het publiek-private samenwerkingsverband Talking Traffic. De aangesloten marktpartijen en overheden willen op korte termijn ruim 1200 verkeerslichten omgebouwd hebben tot ‘slimme’ exemplaren. De provincie Noord-Holland loopt hierin voorop.

Talking Traffic is een meerjarig partnership tussen vijftien marktpartijen en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de twaalf Beter Benutten-regio’s. Doel is de bereikbaarheid, doorstroming en verkeersveiligheid verbeteren door real-time informatie-uitwisseling mogelijk te maken tussen weggebruikers en verkeerssystemen. De partijen investeren hier tot 2020 90 miljoen euro in.

“Het verwachte voordeel van deze speciale cruise control is dat wegen efficiënter gebruikt kunnen worden”, zegt gedeputeerde mobiliteit Elisabeth Post van de provincie Noord-Holland in een persverklaring. “Er kunnen meer auto’s op een stuk weg rijden én er kunnen meer auto’s door het groene licht rijden.”

Verkeersveiligheid

De provincie wil graag weten of dit nieuwe systeem bij kan dragen aan de verkeersveiligheid en onderzoekt het effect van de doorstroming, vertelt ze. “Niet alleen voor de auto’s met het systeem en onze provinciale wegen, maar juist ook voor het overige verkeer.”

Na de praktijktest op de N205 voeren TNO en TU Delft in opdracht van de provincie aanvullend een simulatiestudie uit voor meerdere wegen. De conclusies hieruit worden vertaald naar het wegennet van de provincie, waardoor de effecten van CACC inzichtelijk worden. De resultaten van de studie worden verwacht in november.

Lees ook: Minister: wegen en wetten dit jaar voorbereiden op ‘slimme’ voertuigen

Onderwerpen:

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier schrijft voor RijschoolPro en is daarnaast de vaste redacteur voor zustersite VerkeersNet.nl.

1 reactie op “Video: Noord-Holland test coöperatieve adaptieve cruise control”

Ruud Thijssen|07.11.18|14:08

Het kan mij niet snel genoeg gaan qua ontwikkelingen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Video: Noord-Holland test coöperatieve adaptieve cruise control | RijschoolPro
foto Provincie Noord Holland

Video: Noord-Holland test coöperatieve adaptieve cruise control

Zeven auto’s die met elkaar en met de verkeerslichten kunnen communiceren reden vorige week tussen het normale verkeer over de N205 in Noord-Holland. Dat is op deze manier nog niet eerder gebeurd, stelt de provincie. Doel van de testritten was onderzoeken wat de effecten zijn op de verkeersveiligheid en doorstroming.

De auto’s waren uitgerust coöperatieve adaptieve cruise control (CACC). Dat systeem zorgt ervoor dat ze automatisch afstand houden tot elkaar. Met de speciale cruise control reageert de auto veel sneller op zijn voorganger dan bestuurders dat zelf kunnen, stelt de provincie. De testritten zijn tussen 3 en 7 september gemaakt.

De verkeerslichten waarmee de colonne communiceerde, zijn iVRI’s (intelligente verkeersregelinstallaties). Dit jaar heeft de provincie de N205 daarmee uitgerust, naar eigen zeggen als eerste in Nederland. De weg is toen uitgeroepen tot de eerste slimme weg van het land. Intelligente verkeerslichten kunnen aankomend verkeer ‘herkennen’, anticiperen op actuele verkeersdrukte en communiceren met het verkeer.

Tekst gaat verder onder de video.

De auto’s uit de colonne ontvingen de tijd tot groen en de tijd tot rood en stuurden zelf ook berichten naar het verkeerslicht. Het verkeerslicht herkende het treintje en bleef wanneer mogelijk langer groen, waardoor alle 7 auto’s door konden rijden.

Talking Traffic

Het plaatsen van iVRI’s vloeit voort uit het publiek-private samenwerkingsverband Talking Traffic. De aangesloten marktpartijen en overheden willen op korte termijn ruim 1200 verkeerslichten omgebouwd hebben tot ‘slimme’ exemplaren. De provincie Noord-Holland loopt hierin voorop.

Talking Traffic is een meerjarig partnership tussen vijftien marktpartijen en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de twaalf Beter Benutten-regio’s. Doel is de bereikbaarheid, doorstroming en verkeersveiligheid verbeteren door real-time informatie-uitwisseling mogelijk te maken tussen weggebruikers en verkeerssystemen. De partijen investeren hier tot 2020 90 miljoen euro in.

“Het verwachte voordeel van deze speciale cruise control is dat wegen efficiënter gebruikt kunnen worden”, zegt gedeputeerde mobiliteit Elisabeth Post van de provincie Noord-Holland in een persverklaring. “Er kunnen meer auto’s op een stuk weg rijden én er kunnen meer auto’s door het groene licht rijden.”

Verkeersveiligheid

De provincie wil graag weten of dit nieuwe systeem bij kan dragen aan de verkeersveiligheid en onderzoekt het effect van de doorstroming, vertelt ze. “Niet alleen voor de auto’s met het systeem en onze provinciale wegen, maar juist ook voor het overige verkeer.”

Na de praktijktest op de N205 voeren TNO en TU Delft in opdracht van de provincie aanvullend een simulatiestudie uit voor meerdere wegen. De conclusies hieruit worden vertaald naar het wegennet van de provincie, waardoor de effecten van CACC inzichtelijk worden. De resultaten van de studie worden verwacht in november.

Lees ook: Minister: wegen en wetten dit jaar voorbereiden op ‘slimme’ voertuigen

Onderwerpen:

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier schrijft voor RijschoolPro en is daarnaast de vaste redacteur voor zustersite VerkeersNet.nl.

1 reactie op “Video: Noord-Holland test coöperatieve adaptieve cruise control”

Ruud Thijssen|07.11.18|14:08

Het kan mij niet snel genoeg gaan qua ontwikkelingen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.