Citroen, C4, auto, diesel, e-HDi

Rijtest Citroën C4 1.6 e-HDi: schakelen vraagt gewenning

AUTOVANDAAG – Citroën heeft voor de ontwikkeling van de nieuwe C4 duidelijk met een knipoog gekeken naar zijn voornamelijk Duitse tegenstrevers in het zwaar bevochte C-segment. De nieuweling in de ‘groene’ e-HDi-uitvoering is vooral zakelijk heel verantwoord.

In de nieuwe C4 is weinig ruimte voor designhoogstandjes. Toch is de testauto met 16-inch Boston wielen (optie 570 euro) en de Rouge Babylone exterieurkleur (optie 790 euro) een elegante verschijning.

Interieur

Die sfeer heerst ook in het interieur: strak en zakelijk. Helemaal niets mis mee, sterker nog, het binnenste steekt beduidend beter in elkaar dan het dashboard van zijn voorganger. Mooie zachte materialen in de kleur zwart voeren de boventoon.

Citroën probeert met een specifieke decorinleg en de ‘Chaime et Trame Hermitage’ interieurbekleding de boel nog wat op te vrolijken. Over het meubilair absoluut geen klachten, de stoelen zitten als gegoten.

Rijles

Een figuurlijke ‘houten bilpartij’ zul je niet snel krijgen, ook niet na een volle dag rijles. Het comfort is dik in orde. En dat zullen ook de achterpassagiers beamen, als het gaat om het ruimteaanbod.

Aan opbergvakjes en –bakjes ontbreekt het de nieuwe C4 evenmin. Zo bevindt zich bijvoorbeeld vóór de selectiehendel van de EGS-versnellingsbak een immens opbergvak.

Stuurwiel

In tegenstelling tot zijn voorganger heeft het stuurwiel in de nieuwe C4 geen vast hart meer. Citroën is op dat vlak weer terug bij af, en dat is maar goed ook. Wat wel behouden is gebleven, is de hele reeks aan functietoetsen en scrollwieltjes op het stuur.

Het lijkt in eerste instantie iets te veel van het goede, zeg maar gerust een warboel, maar de verschillende knoppen laten zich opvallend intuïtief bedienen. Achter het stuur bevinden zich de schakelpaddles. Ze zijn verankerd aan de stuurkolom en draaien dus niet mee. Die flippers hebben we tijdens de testperiode trouwens verdacht veel benut.

Transmissie

De transmissie in de e-HDi is namelijk vrijwel identiek aan het exemplaar in de vorige en huidige generatie C4 Picasso 2.0 HDi (en 1.6 e-HDi). Inderdaad, een gerobotiseerde handbak. De transmissie neemt het koppelen voor zijn rekening.

Het systeem vraagt even gewenning en zal niet bij iedereen in de smaak vallen. Bij overschakelen houdt ie korte tijd nadrukkelijk in. Kort gas liften bij de gangwissel maakt het dipje in het accelereren draaglijker.

e-HDI

Citroën heeft de aanduiding e-HDi in het leven geroepen voor de groene uitvoeringen van haar modellen met een zogenaamde micro hybride aandrijflijn. Een ietwat optimistische aanduiding, want er is geen sprake van een alternatieve aandrijflijn.

Het micro hybride aandeel is vrij summier met het stop-/startsysteem en een systeem voor remenergierecuperatie. Al zou de EGS-transmissie op papier ook een gunstiger verbruik tot gevolg hebben.

Motor

Overigens werkt de stop-start-automaat vlekkeloos. Zodra de snelheid beneden de 7 km/u zakt, schakelt de motor zichzelf uit. Voorwaarde is wel dat je de voet op de rem houdt. Laat je de rem los, springt de motor als de wiedeweerga weer aan. Echt een pluim voor het systeem; het functioneert feilloos!

Helaas bleef het testverbruik van 1 op 17,8 achter op de waarden volgens fabrieksopgave. Citroën zelf claimt een gemiddeld verbruik van 1 op 23,8, wat neerkomt op een CO2-uitstoot van 109 g/km. Daarmee komt de C4 e-HDi in aanmerking voor 20 procent bijtelling bij privégebruik.

Winterbanden

De gemonteerde all weather-banden boden weinig soelaas bij wegrijden op een besneeuwde ondergrond. De tractiecontrole maakte overuren. Winterbanden zijn wat dat betreft de betere keuze onder winterse omstandigheden.

Met 112 pk en -belangrijker- 270 Nm aan koppel kom je echt helemaal niets te kort. Nul tot honderd kan desgewenst in 11,2 tellen en de topsnelheid bedraagt 190 km/u. De Fransoos is te allen tijde goed bij de les en bepaald geen sloom spaarvarken. 

C

Prijs

Citroën vraagt voor de C4 een minimale vergoeding van 18.990 euro als 1.4 VTi. Onze e-HDi in Tendance-uitvoering met onder meer een automatische airco, dagrijverlichting (geen led’s), een audiosysteem, mistlampen vóór en een regen- en lichtsensor moet 27.250 euro opbrengen.

Specificaties: Citroën C4 1.6 e-HDi Tendance

Lengte:                        433 cm
Breedte:                       179 cm
Hoogte:                        149 cm
Wielbasis:                     261 cm
Gewicht:                       1265 kg
Inhoud kofferruimte:           408-1183 liter
Motorinhoud:                   1560 cc
Brandstof:                     diesel
Vermogen:                      112  pk / 4000 toeren
Koppel:                        270 Nm / 2000 toeren
Aandrijving:                   voor
Acceleratie 0-100 km/h:        11.2  seconden
Topsnelheid:                   190 km/h
CO2 uitstoot:                  109 gr/km (A-label)
Verbruik:                      4.2 l/100 km
Testverbruik:                  5.6 l/100 km
Prijs vanaf:                   27.250 euro
Bijtelling:                    20%

Bron: AutoVandaag, partner van VerkeersPro.nl

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Rijtest Citroën C4 1.6 e-HDi: schakelen vraagt gewenning | RijschoolPro
Citroen, C4, auto, diesel, e-HDi

Rijtest Citroën C4 1.6 e-HDi: schakelen vraagt gewenning

AUTOVANDAAG – Citroën heeft voor de ontwikkeling van de nieuwe C4 duidelijk met een knipoog gekeken naar zijn voornamelijk Duitse tegenstrevers in het zwaar bevochte C-segment. De nieuweling in de ‘groene’ e-HDi-uitvoering is vooral zakelijk heel verantwoord.

In de nieuwe C4 is weinig ruimte voor designhoogstandjes. Toch is de testauto met 16-inch Boston wielen (optie 570 euro) en de Rouge Babylone exterieurkleur (optie 790 euro) een elegante verschijning.

Interieur

Die sfeer heerst ook in het interieur: strak en zakelijk. Helemaal niets mis mee, sterker nog, het binnenste steekt beduidend beter in elkaar dan het dashboard van zijn voorganger. Mooie zachte materialen in de kleur zwart voeren de boventoon.

Citroën probeert met een specifieke decorinleg en de ‘Chaime et Trame Hermitage’ interieurbekleding de boel nog wat op te vrolijken. Over het meubilair absoluut geen klachten, de stoelen zitten als gegoten.

Rijles

Een figuurlijke ‘houten bilpartij’ zul je niet snel krijgen, ook niet na een volle dag rijles. Het comfort is dik in orde. En dat zullen ook de achterpassagiers beamen, als het gaat om het ruimteaanbod.

Aan opbergvakjes en –bakjes ontbreekt het de nieuwe C4 evenmin. Zo bevindt zich bijvoorbeeld vóór de selectiehendel van de EGS-versnellingsbak een immens opbergvak.

Stuurwiel

In tegenstelling tot zijn voorganger heeft het stuurwiel in de nieuwe C4 geen vast hart meer. Citroën is op dat vlak weer terug bij af, en dat is maar goed ook. Wat wel behouden is gebleven, is de hele reeks aan functietoetsen en scrollwieltjes op het stuur.

Het lijkt in eerste instantie iets te veel van het goede, zeg maar gerust een warboel, maar de verschillende knoppen laten zich opvallend intuïtief bedienen. Achter het stuur bevinden zich de schakelpaddles. Ze zijn verankerd aan de stuurkolom en draaien dus niet mee. Die flippers hebben we tijdens de testperiode trouwens verdacht veel benut.

Transmissie

De transmissie in de e-HDi is namelijk vrijwel identiek aan het exemplaar in de vorige en huidige generatie C4 Picasso 2.0 HDi (en 1.6 e-HDi). Inderdaad, een gerobotiseerde handbak. De transmissie neemt het koppelen voor zijn rekening.

Het systeem vraagt even gewenning en zal niet bij iedereen in de smaak vallen. Bij overschakelen houdt ie korte tijd nadrukkelijk in. Kort gas liften bij de gangwissel maakt het dipje in het accelereren draaglijker.

e-HDI

Citroën heeft de aanduiding e-HDi in het leven geroepen voor de groene uitvoeringen van haar modellen met een zogenaamde micro hybride aandrijflijn. Een ietwat optimistische aanduiding, want er is geen sprake van een alternatieve aandrijflijn.

Het micro hybride aandeel is vrij summier met het stop-/startsysteem en een systeem voor remenergierecuperatie. Al zou de EGS-transmissie op papier ook een gunstiger verbruik tot gevolg hebben.

Motor

Overigens werkt de stop-start-automaat vlekkeloos. Zodra de snelheid beneden de 7 km/u zakt, schakelt de motor zichzelf uit. Voorwaarde is wel dat je de voet op de rem houdt. Laat je de rem los, springt de motor als de wiedeweerga weer aan. Echt een pluim voor het systeem; het functioneert feilloos!

Helaas bleef het testverbruik van 1 op 17,8 achter op de waarden volgens fabrieksopgave. Citroën zelf claimt een gemiddeld verbruik van 1 op 23,8, wat neerkomt op een CO2-uitstoot van 109 g/km. Daarmee komt de C4 e-HDi in aanmerking voor 20 procent bijtelling bij privégebruik.

Winterbanden

De gemonteerde all weather-banden boden weinig soelaas bij wegrijden op een besneeuwde ondergrond. De tractiecontrole maakte overuren. Winterbanden zijn wat dat betreft de betere keuze onder winterse omstandigheden.

Met 112 pk en -belangrijker- 270 Nm aan koppel kom je echt helemaal niets te kort. Nul tot honderd kan desgewenst in 11,2 tellen en de topsnelheid bedraagt 190 km/u. De Fransoos is te allen tijde goed bij de les en bepaald geen sloom spaarvarken. 

C

Prijs

Citroën vraagt voor de C4 een minimale vergoeding van 18.990 euro als 1.4 VTi. Onze e-HDi in Tendance-uitvoering met onder meer een automatische airco, dagrijverlichting (geen led’s), een audiosysteem, mistlampen vóór en een regen- en lichtsensor moet 27.250 euro opbrengen.

Specificaties: Citroën C4 1.6 e-HDi Tendance

Lengte:                        433 cm
Breedte:                       179 cm
Hoogte:                        149 cm
Wielbasis:                     261 cm
Gewicht:                       1265 kg
Inhoud kofferruimte:           408-1183 liter
Motorinhoud:                   1560 cc
Brandstof:                     diesel
Vermogen:                      112  pk / 4000 toeren
Koppel:                        270 Nm / 2000 toeren
Aandrijving:                   voor
Acceleratie 0-100 km/h:        11.2  seconden
Topsnelheid:                   190 km/h
CO2 uitstoot:                  109 gr/km (A-label)
Verbruik:                      4.2 l/100 km
Testverbruik:                  5.6 l/100 km
Prijs vanaf:                   27.250 euro
Bijtelling:                    20%

Bron: AutoVandaag, partner van VerkeersPro.nl

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.