lesauto, rijschool awt, volkswagen polo bluemotion

Polo BlueMotion blijft nog tot 2014 wegenbelastingvrij

DEN HAAG – De vrijstelling van motorrijtuigbelasting (MRB) voor schone en zuinige auto’s wordt een jaar verlengd. Rijschoolhouders die de afgelopen jaren zo’n lesauto hebben gekocht of dat vóór 1 juni 2012 doen, hoeven tot 2014 geen MRB te betalen.

Daarna gaat de norm als het aan het kabinet ligt stapsgewijs naar 83 gram voor alle type auto’s in 2015. Daarmee verdwijnt het onderscheid tussen benzine en diesel.
 Dat staat in de autobrief die staatssecretaris van Financiën Frans Weekers (VVD) naar de Tweede Kamer heeft gestuurd, zo meldt het FD.

Belastingvrije lesauto

Een veelgebruikte lesauto als de huidige Volkswagen Polo BlueMotion stoot 87 gram CO2 per kilometer uit en valt dus vanaf 2014 buiten de vrijstelling van wegenbelasting. Deze auto’s zouden oorspronkelijk tot 2013 zijn vrijgesteld van MRB. Weekers heeft dat met een jaar verlengd.

De normen voor CO2-uitstoot bij de vrijstelling van de belasting voor personenauto’s en motorrijwielen (BPM) worden geleidelijk aangescherpt. Tot 1 juli 2012 blijven de huidige normen gelden: minder dan 110 gram CO2-uitstoot per kilometer voor benzineauto’s en 95 gram voor dieselauto’s.

Bijtelling

De percentages die gelden voor bijtelling, blijven ongewijzigd voor auto’s die tot en met 1 juli 2012 zijn gekocht. Vanaf dat moment gaat de lagere bijtelling voor zuinige auto’s gelden voor de gemiddelde levensduur van een leaseauto, stelt Weekers voor. Dat is volgens hem vier à vijf jaar.

Auto’s die niet meer dan 50 gram CO2 per kilometer uitstoten, gaat Weekers extra stimuleren. Alleen voor dat soort auto’s blijft de vrijstelling van de MRB tot en met 2015 gelden. Voor deze auto’s geldt tevens nul bijtelling als het een auto van de zaak betreft.

Belasting

De versobering van het fiscale stimuleringsbeleid is enerzijds ingegeven door de noodzaak om voldoende belasting op te halen, erkent Weekers. Daarbij geldt volgens hem dat hij de auto niet als melkkoe voor de Staat ziet.

De voorstellen zoals hij die nu naar de Kamer heeft gestuurd, mikken op 10 tot 12% van de verkochte auto’s in 2015 die voldoen aan de criteria voor belastingvoordelen.

Accijnzen

Weekers deelt in zijn brief ook mee dat de accijnzen op benzine en diesel voorlopig niet worden verhoogd. In het regeerakkoord noemt het kabinet zo’n verhoging een mogelijkheid om gebruik in plaats van  bezit van auto’s te belasten. Dat kan volgens de staatssecretaris echter alleen als de buurlanden Duitsland en België hetzelfde doen, om te voorkomen dat automobilisten in de grensstreek daar gaan tanken. Daar lijkt op korte termijn echter geen sprake van te zijn.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: , ,

Auteur: Bart Pals

17 reacties op “Polo BlueMotion blijft nog tot 2014 wegenbelastingvrij”

B.B.|04.06.11|00:19

Uit een test die ik op tv heb gezien bleek dat alleen Fiat zo zuinig rijdt als ze beweerden. Andere merken zoals de Seat Ibiza en de Volkswagen Polo verbruiken ruim 20% meer dan opgegeven.
Denk je ook een zuinige auto gekocht te hebben!!!

Bert|04.06.11|17:35

Helemaal niet zuinig, 1: 18/19 is heel wat anders dan 1:29.

Dick|04.06.11|18:39

Meeste rijschool-polo’s zijn voorzien van airco. Dit zorgt ervoor dat de uitstoot van CO2 stijgt van 87 gram naar 89 gram. Daar de grens per 1 jan 2013 naar 88 gram daalt zijn deze Polo’s vanaf die datum ( 1 jan 2013) MRB plichtig !

Johan|04.06.11|20:56

@Dick
Is dat zo? Waar kan ik dat terugvinden? En de 14% bijtelling dan?

Bert de Weerd|05.06.11|11:43

Idat echt zo? Je hoeft de airco toch niet aan te zetten!

Dick|05.06.11|14:21

Jazeker. Of je ‘m uit of aan hebt staan maakt helaas niet uit. CO2 uitstoot staat vermeld op de typegoedkeuring en deze is voor de Polo met airco (comfortline) 89 gram…….

Bert|05.06.11|14:23

Dan hebben ze in elk geval geluk dat ze niet uitgaan van het werkelijke vebruik. Dan kreeg je waarschijnlijk helemaal geenvrijstelling van de MRB.

Bert de Weerd|05.06.11|14:34

Oke, bedankt Dick.

René|05.06.11|19:19

De grens ligt op 95 gr CO2 uitstoot voor dieselauto,s en dat blijft gehandhaafd tot 2014 of je er nou jaloers op bent of niet. Bovendien rij ik een Volkswagen Polo en het gemiddelde verbruik ligt op 4,7 liter per 100 km.

Dick|06.06.11|10:19

Dieselauto’s met 14% bijtelling: Per 1 july 2012 91 gr; 1 Jan 2013 88 gr; 1 Jan 2014 85 gr; 1 Jan 2015 82 gr. Tot en met deze waarden geldt de 14% bijtelling. Anders wordt het 20%, met uitzondering van al bestaande leasekontrakten. Deze blijven, voor reeds afgesloten kontrakten voor de duur van het kontrakt 14%. Meer info kun je vinden onder andere op autoblog.nl @ Rene, laten we het zakelijk houden. Persoonlijke gevoelens zoals vermeende jaloezie doen hier absoluut niet terzake.

Luciano|07.06.11|23:40

Hey Dick is dit al definitief of is het een voorstel en gaat het helemaal niet veranderen?

Dick|08.06.11|23:32

@Luciano Staat (behoorlijk) vast. Het is dus geen voorstel, maar een Maatregel ( van Bestuur)

Rijopleiding-G. van der Linden|09.06.11|16:50

Dus een ONBETROUWBARE OVERHEID! Vroeger heb ik geleerd: ‘gedane zaken nemen geen keer’. Met andere woorden de aanschaf van deze auto is gedaan onder de toen geldende belastingregels. Als de overheid de gevolgen van die maatregel niet heeft overzien kun je een jaar later toch niet alles weer gaan herzien. Mijns inziens kun je een wijziging van de regels alleen toepassen op auto’s gekocht na een bepaalde datum in de toekomst. Dan kun je alsnog besluiten om niet tot aanschaf over te gaan!

harry|29.07.11|15:52

wij zijn van plan een a diesel te kopen wat zal de houderschap dan zijn nu betalen we 37 euro per mnd bezine zal het dubbel worden of komt er de helft bij daarom zijn we nog steeds een beetje huiverig wand 74 euro vindt ik het niet waart om dan een a klassen aan te scaffen

jan|03.08.11|22:02

ik heb een opel corsaecoflex en vind dat er nu al door de overheid duidelijk heid moet zijn wat wij moeten betalen per kwartaal na 2012.het is makelijk om een ieder over te halen iets voor het mileu te doen en een paar jaar later de boel weer om te gooien .maar achteraf hadden we het kunnen weten wat je ook doet voor het mileu kost altijd meer dan iets wat niet goed is voor het mileu.

Martin|20.06.12|17:18

Ik hoor nu weer op de radio (vandaag is 20 juni 2012) dat deze Polo één op 30 rijdt.
Dat doet deze auto NIET.
Ik heb ook deze Zogenaamde Zuinige Polo en ik haal niet meer dan één op 21.

Bert|21.06.12|14:41

Tja Martin, ze testen met een test uit 1974. En dan komt het verbruik in het meest optimale geval uit op 1;30.
Iedereen zit daar ver onder. Maar schijnbaar is het in deze moderne tijd togestaan om de kluit bewust te belazeren.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.