file, snelweg

Autobranche pleit opnieuw voor betalen naar gebruik auto

DEN HAAG –  De autobranche, -gebruikers en natuurorganisaties willen dat staatssecretaris Weekers in zijn plannen meer nadruk legt op betalen naar gebruik van de auto in plaats van bezit. Ze pleiten er niet voor de kilometerheffing weer tevoorschijn te toveren, maar wel voor een veel ingrijpender aanpassing dan Weekers heeft voorgesteld.

“Wat er nu voorligt, is erg voorzichtig en het komt niet tegemoet aan wat een groot deel van onze leden wil: eerlijk betalen voor mobiliteit”, zegt ANWB-directeur Guido van Woerkom in de Telegraaf. Hij doet de oproep mede namens de Bovag, importeursvereniging Rai, Vereniging van Nederlandse Autoleasebedrijven en Natuur en Milieu.

Accijns

De makkelijkste manier om op basis van gebruik te gaan betalen, zou het verhogen van de accijns op benzine en diesel zijn. Maar dan gaan mensen vanwege de ons land al torenhoge brandstofprijzen op grote schaal over de grens tanken.

De staatssecretaris wil de komende jaren zowel de aanschafbelasting BPM als de motorrijtuigenbelasting handhaven. De normen om de hoogte te bepalen worden aangescherpt.  Een groot deel van de rijschoolhouders kiest nu voor zo’n spaarauto, zoals de Volkswagen Polo BlueMotion. Na 2015 zullen in de praktijk alleen nog elektrische auto’s helemaal wegenbelastingvrij zijn.

Vrijstelling

Ook met die keuze zijn de belangenorganisaties niet gelukkig. Ze vinden dat iedereen voor het gebruik van de wegen moet betalen. Als er al vrijstellingen komen, dan moet de regering zulke subsidies niet geven op basis van het soort aandrijving, maar op basis van de hoeveelheid uitstoot. Een elektrische auto stoot direct niks uit, maar is via de centrales indirect goed voor zo’n 80 gram CO2 per kilometer.

Naast eerlijker moeten de belastingen wat de belangenbehartigers ook makkelijker te begrijpen zijn voor de consument en beter voorspelbaar worden. Bij elke subsidie moet de overheid van tevoren zeggen hoe lang hij duurt. Hierdoor zouden schokeffecten in de markt die optreden wanneer de regels veranderen moeten worden voorkomen.

De Tweede Kamer praat volgende week donderdag met de staatssecretaris over zijn belastingplannen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: , ,

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Autobranche pleit opnieuw voor betalen naar gebruik auto | RijschoolPro
file, snelweg

Autobranche pleit opnieuw voor betalen naar gebruik auto

DEN HAAG –  De autobranche, -gebruikers en natuurorganisaties willen dat staatssecretaris Weekers in zijn plannen meer nadruk legt op betalen naar gebruik van de auto in plaats van bezit. Ze pleiten er niet voor de kilometerheffing weer tevoorschijn te toveren, maar wel voor een veel ingrijpender aanpassing dan Weekers heeft voorgesteld.

“Wat er nu voorligt, is erg voorzichtig en het komt niet tegemoet aan wat een groot deel van onze leden wil: eerlijk betalen voor mobiliteit”, zegt ANWB-directeur Guido van Woerkom in de Telegraaf. Hij doet de oproep mede namens de Bovag, importeursvereniging Rai, Vereniging van Nederlandse Autoleasebedrijven en Natuur en Milieu.

Accijns

De makkelijkste manier om op basis van gebruik te gaan betalen, zou het verhogen van de accijns op benzine en diesel zijn. Maar dan gaan mensen vanwege de ons land al torenhoge brandstofprijzen op grote schaal over de grens tanken.

De staatssecretaris wil de komende jaren zowel de aanschafbelasting BPM als de motorrijtuigenbelasting handhaven. De normen om de hoogte te bepalen worden aangescherpt.  Een groot deel van de rijschoolhouders kiest nu voor zo’n spaarauto, zoals de Volkswagen Polo BlueMotion. Na 2015 zullen in de praktijk alleen nog elektrische auto’s helemaal wegenbelastingvrij zijn.

Vrijstelling

Ook met die keuze zijn de belangenorganisaties niet gelukkig. Ze vinden dat iedereen voor het gebruik van de wegen moet betalen. Als er al vrijstellingen komen, dan moet de regering zulke subsidies niet geven op basis van het soort aandrijving, maar op basis van de hoeveelheid uitstoot. Een elektrische auto stoot direct niks uit, maar is via de centrales indirect goed voor zo’n 80 gram CO2 per kilometer.

Naast eerlijker moeten de belastingen wat de belangenbehartigers ook makkelijker te begrijpen zijn voor de consument en beter voorspelbaar worden. Bij elke subsidie moet de overheid van tevoren zeggen hoe lang hij duurt. Hierdoor zouden schokeffecten in de markt die optreden wanneer de regels veranderen moeten worden voorkomen.

De Tweede Kamer praat volgende week donderdag met de staatssecretaris over zijn belastingplannen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: , ,

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.