Ledlampje waarschuwt automobilist bij komst ambulance
Blauwe ledlampjes in de personenauto die oplichten als er een ambulance aankomt. Dat is het nieuwe waarschuwingssysteem waarmee Connexion Ambulancezorg in Gelderland gaat proefdraaien. Voor het experiment worden 30.000 personenauto’s uitgerust met blauwe ledlampjes.
Het waarschuwingssysteem heeft de naam BlauwBlauw meegekregen en moet een aanvulling worden op de sirene en het zwaailicht. Het is ontwikkeld door Made for Traffic. Het systeem bestaat uit een zender in de ambulance en een ontvangertje in de auto van andere weggebruikers.
Signaal
Die ontvanger past op vrijwel elke gewenste, zichtbare plek in de auto en bevat vijf opvallende blauwe ledlampjes. Bij het inschakelen van sirene en zwaailicht van de ambulance, schakelt deze zender automatisch ook in.
Het stuurt een signaal vooruit dat de ledlampjes activeert en de automobilist waarschuwt dat een ambulance met spoed nadert. De zender in de ambulance activeert uitsluitend de ontvangers in voertuigen die voor de ambulance rijden. Tegemoetkomend verkeer, automobilisten op zijwegen of bewoners van omliggende woningen ontvangen geen signaal.
BlauwBlauw is een systeem dat direct ingevoerd kan worden, zonder dat wijziging van regelgeving nodig is en stoort niet op autoradio’s of telefoons.
Geluidsdicht
Ambulances die op weg zijn naar een ongeluk of een patiënt naar een ziekenhuis vervoeren, hebben vaak de grootste moeite om snel en veilig hun bestemming te bereiken. Personenauto´s worden steeds geluidsdichter, verkeersdrukte en omgevingsgeluid nemen toe en door een telefoongesprek of doordat de radio hard aan staat, worden ambulances vaak pas laat opgemerkt.
Het gevolg is onvoorspelbare verkeersbewegingen door automobilisten. Voor ambulances die haast hebben, levert dat regelmatig vertraging en onveilige situaties op.
Praktijkproef
De praktijkproef in Noord- en Oost-Gelderland begint in februari 2012 met een zogenaamde nulmeting waarbij de huidige situatie in beeld wordt gebracht. Die wordt daarna vergeleken met de resultaten van de pilot. Daarnaast wordt onder het ambulancepersoneel en onder de gebruikers van BlauwBlauw een enquête gehouden over hun ervaringen.
Fred Kramer
Jammer dat niet alle ambu’s dan een zender krijgen.
Nu gaan mensen weer blind op die lampjes vertrouwen, en zullen ze ambu’s zonder zender zeker niet meer aan “zien” komen.
Maar goed, misschien valt het mee.
Hoe zou het C.B.R. hierop gaan reageren?
Want op onze navigatie moeten de waarschuwings signalen, voor snelheid, radar e.d.
ook zijn uitgeschakeld !
En ook dat is de werkelijkheid, waar onze l.l. mee moeten kunnen omgaan, toch?
Ik stel voor dat ze luidere sirenes op de ambulances zetten. Ik rij regelmatig met open ramen en nog hoor ik zo’n ambulance pas op het laatste moment aankomen. Gelukkig heb ik m dan vaak al veel eerder gezien aan zijn blauwe lampjes.
De ene ambulance heeft wel een duidelijke sirene en de andere niet, dat leidt tot verwarring.