rijtest, nat wegdek, winterbanden

ANWB: Winterbanden beter op nat wegdek bij koud weer

Moderne winterbanden laten tegenwoordig bij remmen op nat wegdek en bij lage temperaturen duidelijk betere prestaties zien dan zomerbanden. Dat blijkt uit de winterbandentest 2011 van de ANWB. Dit is volgens de vereniging wel een ontwikkeling van de laatste jaren.

Pakweg een paar jaar geleden lagen de sterke punten van winterbanden echt bij het rijden op sneeuw en ijs. Bij remmen op nat was een zomerband toen vaak nog superieur. Tegenwoordig zijn winterbanden dus ook onder deze omstandigheden duidelijk beter dan zomerbanden, zo stelt de ANWB.

“Beste band op nat wegdek is de nieuwe Goodyear UltraGrip 8, vooral dankzij zeer goede aquaplaningeigenschappen. Op de overige natte testonderdelen zit deze band op hetzelfde niveau als de directe concurrentie, op aquaplaning is hij zomaar 10 to 15% beter dan de rest.”

Winterbanden test

Als het gaat om aquaplaning-eigenschappen laten winterbanden over het algemeen ook duidelijk betere prestaties zien tegenover de zomerbanden. Overigens zijn juist deze eigenschappen ook zeer werkzaam in zacht geworden papsneeuw, zo stelt het testverslag.

Op droog wegdek vertoont geen enkele band grote zwaktes, alleen lichte tekortkomingen. “Bij winterbanden zien we vaker dan bij zomerbanden dit soort lichte tekortkomingen op een droge weg. Dit komt omdat juist bij winterbanden, door profilering en rubbersamenstelling, de achterasstabiliteit op droog wegdek vaak wat gevoeliger ligt”, aldus de ANWB.

All season

“Ruim de helft van het testveld laat volgens onze normen op nat wegdek geen tekortkomingen zien. Vijf banden hebben lichte tekortkomingen op nat en twee banden duidelijke tekortkomingen. Dat we dit jaar geen banden in de test hebben die op nat heel zwak of slecht scoren wil niet zeggen dat er in deze bandenmaat geen slechte banden zijn. Vanwege de keuze om ook all seasonbanden te testen hadden we dit jaar te weinig capaciteit om ook nog echte goedkope B-merken te testen, juist de banden waarwe afgelopen jaren vaak slechte prestaties op nat zagen.”

De winterband is de beste keuze in echte winters omstandigheden. Voor het eerst heeft de ANWB, naast reguliere winterbanden, een aparte test met vier-seizoenenbanden uitgevoerd. Vier van de vijf geteste vier-seizoenenbanden zijn volgens de ANWB minder geschikt om op wintersport te gaan. De ANWB adviseert leden die de auto in de winter dagelijks gebruiken of op wintersport gaan daarom te kiezen voor winterbanden.

ANWB

De ANWB maakt dit jaar op basis van de testresultaten een vergelijking tussen winterbanden en vier-seizoenenbanden. Het blijkt dat winterbanden onder winterse omstandigheden beduidend beter presteren dan de vier-seizoenenband.

Winterbanden zijn geschikt om over een besneeuwde bergpas te rijden, terwijl bij vier-seizoenenbanden in dat geval het gebruik van sneeuwkettingen veel eerder noodzakelijk zal zijn. Bij het wegrijden in de sneeuw of bij bochten blijkt winterband door meer grip op de weg beter te presteren dan de  vier-seizoenenband. Bij de remweg op sneeuw geeft de vier-seizoenenband weinig toe op de winterband.

Verschillen

De verschillen zijn verklaarbaar. Anders dan vier-seizoenenbanden beschikken winterbanden over een soort rubber en profiel dat ervoor zorgt dat zij optimaal presteren in het winterseizoen. De vier-seizoenenband is weliswaar in alle seizoenen te gebruiken, maar levert daardoor wel in op de best haalbare prestaties onder winterse omstandigheden in vergelijking met winterbanden. De ANWB heeft in totaal 35 banden getest.

Resultaten winterbandentest 175/65 R 14T
Resultaten all seasonbandentest 175/65 R 14T
Resultaten winterbandentest 195/65 R 15T

Onderwerpen: , ,

Auteur: Bart Pals

9 reacties op “ANWB: Winterbanden beter op nat wegdek bij koud weer”

John|25.09.11|17:02

Ik vind de discussie over winterbanden geweldig. Onderzoek hier, onderzoek daar enz. Maar het is en blijft voor mij een schijnveiligheid. Het CBR heeft ook al aangekondigd de proef met de winterbanden uit te bereiden. Uit de rijschoolwereld hoor ik, v.w.b. de instructeurs/rijscholen vele positieve verhalen. Wat ik hierin helaas mis is dat wij (rijschoolhouders), omdat wij een contract hebben getekend dat het CBR nooit verantwoordelijk is, de verantwoording volledig op ons nemen. >>

John|25.09.11|17:02

>>Dit terwijl wij geen enkele zeggenschap hebben over het al dan niet doorgaan van het examen. Stel dat een examinator besluit te gaan rijden en jij denkt dat dit onveilig is en er gebeurt iets dan ben jij toch verantwoordelijk. Onacceptabel in mijn ogen.

Kees|26.09.11|15:39

Dan te bedenken dat een examinator 0 ervaring heeft met gladheid t.o.v een rijinstructeur.Ze hebben al die jaren bij de eerste de beste sneeuwvlok de examens er uitgeknikkerd.

Y. van Ark|28.09.11|17:25

Ik heb mijn winterbandjes al klaar liggen.
Nix schijnveiligheid, het werkt gewoon.
Kom maar eens een training bij me volgen in Lelystad dan kan ik het laten zien.

John|28.09.11|21:01

@ Y. van Ark,

Ik heb 15 jaar slipcursus gegeven in alle voertuigen dus ik heb jouw training niet nodig. Ik bedoel met schijnveiligheid dat veel automobiloten extra risico nemen omdat men o.a. winterbanden heeft. Wat ik aan de kaak wil stellen is dat als de examinator beslist een examen door te laten gaan, omdat ik toch winterbanden heb, en ik zou dat zelf niet verantwoord vinden dan draai ik (en jij dus ook) bij een ongeluk toch op voor de kosten van de schade.

rijschool STORM|29.09.11|13:39

Safety First.

Wanneer het CBR een examen wél wil laten doorgaan en ik dat onveilig vind, bepaal IK dat er geen examen plaatsvindt. ( i.o.m. de kandidaat)
Dat mij dit geld kost?? Da’s dan jammer, Veiligheid Voorop.

Wat altijd spijtig is, is de tijdsmarge omtrent het af lassen welke het CBR zich voorbehoudt. Vaak is de kandidaat ( noodgedwongen) al naar het CBR gereden om aldáár te vernemen dat de omstandigheden te gevaarlijk zijn om het examen door te laten gaan.
Zéker op 2 wielen…

Y. van Ark|29.09.11|22:12

@ John
Ik snap je term schijnveiligheid nu beter. Daar heb je zeker een punt.
Die aansprakelijkheid is mij bekend. Als ik het te gek vind worden gaan mijn auto en de veiligheid voor. Dan kappen we het maar af. Take your loss and better luck next time.
Maar ben wel blij dat de optie er nu is. Ben vorige winter wel eens voor nix naar CBR gereden. Snap t wel, maar is wel teleurstellend voor je leerling. Hopelijk nu dus niet meer of iig minder.

Y. van Ark|29.09.11|22:39

Waarom altijd zo in de verdediging John?
Quote Alain
Frans filosoof:

“Wat ik zo mooi vind, is dat degene die de fout buiten zichzelf zoekt, nooit tevreden is, terwijl degene die de fout meteen bij zichzelf zoekt en zegt: ‘Wat ben ik stom geweest’, door zijn ervaring rijker wordt en blijmoedig is.”

J|28.01.12|12:46

Raar is dat de ANWB in http://www.anwb.nl/auto/dagelijks-rijden/tests,/winterbanden/test-winterbanden-2011.html beweert dat Winterbanden duidelijk beter presteren bij nat weer dan Zomerbanden, terwijl ze in de test geen zomer banden hebben opgenomen, alleen winterbanden en all season banden. De zomerbanden zijn getest in 2010 i.p.v. 2011, waarschijnlijk ook onder andere omstandigheden.

De test van ANWB blijft op dit punt helaas niets zeggend.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

ANWB: Winterbanden beter op nat wegdek bij koud weer | RijschoolPro
rijtest, nat wegdek, winterbanden

ANWB: Winterbanden beter op nat wegdek bij koud weer

Moderne winterbanden laten tegenwoordig bij remmen op nat wegdek en bij lage temperaturen duidelijk betere prestaties zien dan zomerbanden. Dat blijkt uit de winterbandentest 2011 van de ANWB. Dit is volgens de vereniging wel een ontwikkeling van de laatste jaren.

Pakweg een paar jaar geleden lagen de sterke punten van winterbanden echt bij het rijden op sneeuw en ijs. Bij remmen op nat was een zomerband toen vaak nog superieur. Tegenwoordig zijn winterbanden dus ook onder deze omstandigheden duidelijk beter dan zomerbanden, zo stelt de ANWB.

“Beste band op nat wegdek is de nieuwe Goodyear UltraGrip 8, vooral dankzij zeer goede aquaplaningeigenschappen. Op de overige natte testonderdelen zit deze band op hetzelfde niveau als de directe concurrentie, op aquaplaning is hij zomaar 10 to 15% beter dan de rest.”

Winterbanden test

Als het gaat om aquaplaning-eigenschappen laten winterbanden over het algemeen ook duidelijk betere prestaties zien tegenover de zomerbanden. Overigens zijn juist deze eigenschappen ook zeer werkzaam in zacht geworden papsneeuw, zo stelt het testverslag.

Op droog wegdek vertoont geen enkele band grote zwaktes, alleen lichte tekortkomingen. “Bij winterbanden zien we vaker dan bij zomerbanden dit soort lichte tekortkomingen op een droge weg. Dit komt omdat juist bij winterbanden, door profilering en rubbersamenstelling, de achterasstabiliteit op droog wegdek vaak wat gevoeliger ligt”, aldus de ANWB.

All season

“Ruim de helft van het testveld laat volgens onze normen op nat wegdek geen tekortkomingen zien. Vijf banden hebben lichte tekortkomingen op nat en twee banden duidelijke tekortkomingen. Dat we dit jaar geen banden in de test hebben die op nat heel zwak of slecht scoren wil niet zeggen dat er in deze bandenmaat geen slechte banden zijn. Vanwege de keuze om ook all seasonbanden te testen hadden we dit jaar te weinig capaciteit om ook nog echte goedkope B-merken te testen, juist de banden waarwe afgelopen jaren vaak slechte prestaties op nat zagen.”

De winterband is de beste keuze in echte winters omstandigheden. Voor het eerst heeft de ANWB, naast reguliere winterbanden, een aparte test met vier-seizoenenbanden uitgevoerd. Vier van de vijf geteste vier-seizoenenbanden zijn volgens de ANWB minder geschikt om op wintersport te gaan. De ANWB adviseert leden die de auto in de winter dagelijks gebruiken of op wintersport gaan daarom te kiezen voor winterbanden.

ANWB

De ANWB maakt dit jaar op basis van de testresultaten een vergelijking tussen winterbanden en vier-seizoenenbanden. Het blijkt dat winterbanden onder winterse omstandigheden beduidend beter presteren dan de vier-seizoenenband.

Winterbanden zijn geschikt om over een besneeuwde bergpas te rijden, terwijl bij vier-seizoenenbanden in dat geval het gebruik van sneeuwkettingen veel eerder noodzakelijk zal zijn. Bij het wegrijden in de sneeuw of bij bochten blijkt winterband door meer grip op de weg beter te presteren dan de  vier-seizoenenband. Bij de remweg op sneeuw geeft de vier-seizoenenband weinig toe op de winterband.

Verschillen

De verschillen zijn verklaarbaar. Anders dan vier-seizoenenbanden beschikken winterbanden over een soort rubber en profiel dat ervoor zorgt dat zij optimaal presteren in het winterseizoen. De vier-seizoenenband is weliswaar in alle seizoenen te gebruiken, maar levert daardoor wel in op de best haalbare prestaties onder winterse omstandigheden in vergelijking met winterbanden. De ANWB heeft in totaal 35 banden getest.

Resultaten winterbandentest 175/65 R 14T
Resultaten all seasonbandentest 175/65 R 14T
Resultaten winterbandentest 195/65 R 15T

Onderwerpen: , ,

Auteur: Bart Pals

9 reacties op “ANWB: Winterbanden beter op nat wegdek bij koud weer”

John|25.09.11|17:02

Ik vind de discussie over winterbanden geweldig. Onderzoek hier, onderzoek daar enz. Maar het is en blijft voor mij een schijnveiligheid. Het CBR heeft ook al aangekondigd de proef met de winterbanden uit te bereiden. Uit de rijschoolwereld hoor ik, v.w.b. de instructeurs/rijscholen vele positieve verhalen. Wat ik hierin helaas mis is dat wij (rijschoolhouders), omdat wij een contract hebben getekend dat het CBR nooit verantwoordelijk is, de verantwoording volledig op ons nemen. >>

John|25.09.11|17:02

>>Dit terwijl wij geen enkele zeggenschap hebben over het al dan niet doorgaan van het examen. Stel dat een examinator besluit te gaan rijden en jij denkt dat dit onveilig is en er gebeurt iets dan ben jij toch verantwoordelijk. Onacceptabel in mijn ogen.

Kees|26.09.11|15:39

Dan te bedenken dat een examinator 0 ervaring heeft met gladheid t.o.v een rijinstructeur.Ze hebben al die jaren bij de eerste de beste sneeuwvlok de examens er uitgeknikkerd.

Y. van Ark|28.09.11|17:25

Ik heb mijn winterbandjes al klaar liggen.
Nix schijnveiligheid, het werkt gewoon.
Kom maar eens een training bij me volgen in Lelystad dan kan ik het laten zien.

John|28.09.11|21:01

@ Y. van Ark,

Ik heb 15 jaar slipcursus gegeven in alle voertuigen dus ik heb jouw training niet nodig. Ik bedoel met schijnveiligheid dat veel automobiloten extra risico nemen omdat men o.a. winterbanden heeft. Wat ik aan de kaak wil stellen is dat als de examinator beslist een examen door te laten gaan, omdat ik toch winterbanden heb, en ik zou dat zelf niet verantwoord vinden dan draai ik (en jij dus ook) bij een ongeluk toch op voor de kosten van de schade.

rijschool STORM|29.09.11|13:39

Safety First.

Wanneer het CBR een examen wél wil laten doorgaan en ik dat onveilig vind, bepaal IK dat er geen examen plaatsvindt. ( i.o.m. de kandidaat)
Dat mij dit geld kost?? Da’s dan jammer, Veiligheid Voorop.

Wat altijd spijtig is, is de tijdsmarge omtrent het af lassen welke het CBR zich voorbehoudt. Vaak is de kandidaat ( noodgedwongen) al naar het CBR gereden om aldáár te vernemen dat de omstandigheden te gevaarlijk zijn om het examen door te laten gaan.
Zéker op 2 wielen…

Y. van Ark|29.09.11|22:12

@ John
Ik snap je term schijnveiligheid nu beter. Daar heb je zeker een punt.
Die aansprakelijkheid is mij bekend. Als ik het te gek vind worden gaan mijn auto en de veiligheid voor. Dan kappen we het maar af. Take your loss and better luck next time.
Maar ben wel blij dat de optie er nu is. Ben vorige winter wel eens voor nix naar CBR gereden. Snap t wel, maar is wel teleurstellend voor je leerling. Hopelijk nu dus niet meer of iig minder.

Y. van Ark|29.09.11|22:39

Waarom altijd zo in de verdediging John?
Quote Alain
Frans filosoof:

“Wat ik zo mooi vind, is dat degene die de fout buiten zichzelf zoekt, nooit tevreden is, terwijl degene die de fout meteen bij zichzelf zoekt en zegt: ‘Wat ben ik stom geweest’, door zijn ervaring rijker wordt en blijmoedig is.”

J|28.01.12|12:46

Raar is dat de ANWB in http://www.anwb.nl/auto/dagelijks-rijden/tests,/winterbanden/test-winterbanden-2011.html beweert dat Winterbanden duidelijk beter presteren bij nat weer dan Zomerbanden, terwijl ze in de test geen zomer banden hebben opgenomen, alleen winterbanden en all season banden. De zomerbanden zijn getest in 2010 i.p.v. 2011, waarschijnlijk ook onder andere omstandigheden.

De test van ANWB blijft op dit punt helaas niets zeggend.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.