sneeuw, lesauto, winterbanden, rijschool, rijles

Wintertips voor juist gebruik van de auto bij strenge vorst

Strenge vorst zoals nu vereist een iets andere behandeling van je auto. Hierbij een aantal tips, met dank aan de KLPD.

Let op fietsers!

Fietsers hebben bij slecht winterweer nog meer aandacht bij de weg om overeind te blijven. Hierdoor kunnen ze overig verkeer over het hoofd zien. Bovendien, diep verscholen in hun kleding kunnen ze vaak niet eens goed kijken.

Handrem niet gebruiken.

Zet de auto niet op de handrem, maar in de versnelling. Liefst in de richting van het vertrek. Winterbanden.

Winterbanden

Bij een temperatuur onder de 7 graden presteren winterbanden beter dan zoomerbanden. Ze bieden meer grip en dus veiligheid. De remweg neemt af met ongeveer 15%.

Deken

Neem in de auto altijd een deken mee voor het geval je onderweg pecht mocht krijgen. Zo kun je jezelf warm houden.

Was de auto niet

Was de auto bij vorst liever niet. Hiermee voorkom je dat de deurrubers vastvriezen. Is dat toch gebeurd? Gebruik dan een föhn langs de portierranden.

Gebruik een krabber voor de ramen

Gebruik een krabber en geen water om de ramen ijsvrij te maken. Zo voorkom je dat de voorruit gaat barsten. De auto stilstaand warm laten draaien is niet goed voor de motor. Zet de blower bij het rijden gelijk vol aan op de warmste stand, gericht op de voorruit. Ga zeker niet de weg op met ijs op de ramen!

Voorkom korte ritten

Voorkom korte ritten bij vorst. Er ontstaat overal, ook in de motor, condenst dat bij vorst weer bevriest. Dit kan leiden tot dichtgevroren carterventilatiesystemen, wat weer zorgt voor olielekkage. Ook heeft de kwaliteit van de olie te lijden onder korte ritten.

Onderwerpen: ,

Auteur: Bart Pals

7 reacties op “Wintertips voor juist gebruik van de auto bij strenge vorst”

Marjolein|01.02.12|11:40

Was de auto niet? nou dat vinden onze examinatoren niet zo leuk. Dan gaan de leerlingen zakken. Ik had vanochtend een lampje kapot, sta je daar een kwartier met dat rotding waar je niet bij kan komen, heb hem maar half ingehangen. Wil ook wel, we zien na de winter wel weer

Berrie|01.02.12|17:59

@marjolijn tip1: toch niet wassen, je rubbers gaan er echt van kapot. Als je leerlingen klaar zijn voor het examen geloof ik nooit dat een examinator de leerling hierom laat zakken. Tip2: rij even langs met je auto naar de garage. Bespaar dat 10,- niet voor paar lampjes verwisselen. (wellicht doen ze het gratis) kortsluiting in je elektrische circuit kost je uiteindelijk meer :-S

Enne (plaag) een goed rij-instructrice kan toch wel een lampje vervangen???? :)

Bert|01.02.12|20:23

Leerlingen zakken doordat de auto onder de pekel zit/ een keer vies is? Echt niet, als je maar zorgt dat je je ruiten goed schoon hebt gemaakt net voor het examen.

willem|01.02.12|23:07

@ marjolein wel de lifehammer binnen bereik voor het geval je met je winterbandjes tijdens het examen toch gaat slippen zo ziet het cbr het graag

Jan2|02.02.12|18:59

Wassen is geen enkel probleem, als je maar meteen na afloop de rubbers goed droog maakt.
Mochten ze toch vastzitten dan vooral niet trekken, maar flink DUWEN waardoor het ijs breekt.
Enne, ik zou toch gewoon de motor al vast warm laten draaien tijdens de ruiten krabben, omdat de ruiten weer dicht vriezen zowel aan de binnen- als buitenzijde op het moment dat je wil wegrijden……

Pascalle|04.02.12|22:20

Of gewoon lekker de voorruitverwarming aanzetten van je ford! Binnen 2 minuten is de hele voorruit schoon.

G.Klein|24.02.12|08:34

je auto bij een haaks parkeervak met z’n neus in de weg-rijrichiting parkeren
dan voorkom je dat je in de achteruit versnelling op een besneeuwd oppervlak moet wegrijden ( dat lukt vaak niet vanwege de hoge trekkracht )
bij het neus vooruit parkeren kan je dan tenminste nog uit de 2e versnelling wegrijden.

ook bij strenge vorst niet gelijk de sneeuw van je motorkap verwijderen ( geparkeerd )
de sneeuw isoleert de ergste koude zoudat je accu minder te lijden heeft

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Wintertips voor juist gebruik van de auto bij strenge vorst | RijschoolPro
sneeuw, lesauto, winterbanden, rijschool, rijles

Wintertips voor juist gebruik van de auto bij strenge vorst

Strenge vorst zoals nu vereist een iets andere behandeling van je auto. Hierbij een aantal tips, met dank aan de KLPD.

Let op fietsers!

Fietsers hebben bij slecht winterweer nog meer aandacht bij de weg om overeind te blijven. Hierdoor kunnen ze overig verkeer over het hoofd zien. Bovendien, diep verscholen in hun kleding kunnen ze vaak niet eens goed kijken.

Handrem niet gebruiken.

Zet de auto niet op de handrem, maar in de versnelling. Liefst in de richting van het vertrek. Winterbanden.

Winterbanden

Bij een temperatuur onder de 7 graden presteren winterbanden beter dan zoomerbanden. Ze bieden meer grip en dus veiligheid. De remweg neemt af met ongeveer 15%.

Deken

Neem in de auto altijd een deken mee voor het geval je onderweg pecht mocht krijgen. Zo kun je jezelf warm houden.

Was de auto niet

Was de auto bij vorst liever niet. Hiermee voorkom je dat de deurrubers vastvriezen. Is dat toch gebeurd? Gebruik dan een föhn langs de portierranden.

Gebruik een krabber voor de ramen

Gebruik een krabber en geen water om de ramen ijsvrij te maken. Zo voorkom je dat de voorruit gaat barsten. De auto stilstaand warm laten draaien is niet goed voor de motor. Zet de blower bij het rijden gelijk vol aan op de warmste stand, gericht op de voorruit. Ga zeker niet de weg op met ijs op de ramen!

Voorkom korte ritten

Voorkom korte ritten bij vorst. Er ontstaat overal, ook in de motor, condenst dat bij vorst weer bevriest. Dit kan leiden tot dichtgevroren carterventilatiesystemen, wat weer zorgt voor olielekkage. Ook heeft de kwaliteit van de olie te lijden onder korte ritten.

Onderwerpen: ,

Auteur: Bart Pals

7 reacties op “Wintertips voor juist gebruik van de auto bij strenge vorst”

Marjolein|01.02.12|11:40

Was de auto niet? nou dat vinden onze examinatoren niet zo leuk. Dan gaan de leerlingen zakken. Ik had vanochtend een lampje kapot, sta je daar een kwartier met dat rotding waar je niet bij kan komen, heb hem maar half ingehangen. Wil ook wel, we zien na de winter wel weer

Berrie|01.02.12|17:59

@marjolijn tip1: toch niet wassen, je rubbers gaan er echt van kapot. Als je leerlingen klaar zijn voor het examen geloof ik nooit dat een examinator de leerling hierom laat zakken. Tip2: rij even langs met je auto naar de garage. Bespaar dat 10,- niet voor paar lampjes verwisselen. (wellicht doen ze het gratis) kortsluiting in je elektrische circuit kost je uiteindelijk meer :-S

Enne (plaag) een goed rij-instructrice kan toch wel een lampje vervangen???? :)

Bert|01.02.12|20:23

Leerlingen zakken doordat de auto onder de pekel zit/ een keer vies is? Echt niet, als je maar zorgt dat je je ruiten goed schoon hebt gemaakt net voor het examen.

willem|01.02.12|23:07

@ marjolein wel de lifehammer binnen bereik voor het geval je met je winterbandjes tijdens het examen toch gaat slippen zo ziet het cbr het graag

Jan2|02.02.12|18:59

Wassen is geen enkel probleem, als je maar meteen na afloop de rubbers goed droog maakt.
Mochten ze toch vastzitten dan vooral niet trekken, maar flink DUWEN waardoor het ijs breekt.
Enne, ik zou toch gewoon de motor al vast warm laten draaien tijdens de ruiten krabben, omdat de ruiten weer dicht vriezen zowel aan de binnen- als buitenzijde op het moment dat je wil wegrijden……

Pascalle|04.02.12|22:20

Of gewoon lekker de voorruitverwarming aanzetten van je ford! Binnen 2 minuten is de hele voorruit schoon.

G.Klein|24.02.12|08:34

je auto bij een haaks parkeervak met z’n neus in de weg-rijrichiting parkeren
dan voorkom je dat je in de achteruit versnelling op een besneeuwd oppervlak moet wegrijden ( dat lukt vaak niet vanwege de hoge trekkracht )
bij het neus vooruit parkeren kan je dan tenminste nog uit de 2e versnelling wegrijden.

ook bij strenge vorst niet gelijk de sneeuw van je motorkap verwijderen ( geparkeerd )
de sneeuw isoleert de ergste koude zoudat je accu minder te lijden heeft

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.