Volkswagen, Golf V

Volkswagen telt op naar de zevende generatie: Golf V

De Volkswagen Golf is de succesvolste compacte middenklasser in Europa, een begrip in de autowereld en generatie na generatie toonaangevend in z’n klasse. Hij is dan ook niet voor niets zeer populair als lesauto. Rond de jaarwisseling komt de zevende generatie Golf op de markt. In 2003 kwam de in alle richtingen gegroeide Golf V op de markt. Daarin introduceerde Volkswagen de TSI-motor. Het model markeerde ook de start van de Golf Plus.

In 2003 introduceerde Volkswagen de Golf V. Met deze vijfde generatie evolueerde de afgeronde vormgeving van de Golf IV verder tot een nog dynamischer model.

Koplampen

Vooral de nieuwe koplampen – met knipperlichten die verwijzen naar die van het vlaggenschip van het merk, de Phaeton – sprongen bij dit model in het oog. De nieuwe Golf was in alle richtingen gegroeid en de bijna zes extra centimeters in de lengte kwamen vooral aan de achterpassagiers ten goede. Verder introduceerde Volkswagen een aantal belangrijke technische innovaties waarmee de Golf V op het gebied van efficiëntie afstand nam van de concurrentie.

Voor optimaal efficiënte prestaties concentreerde Volkswagen zich voor de Golf V steeds meer op directe brandstofinspuiting – zowel voor de dieselversies met TDI-motor (105 tot 140 pk) als voor de benzineversies met FSI-techniek (90 tot 150 pk). Met de brede toepassing van de ingenieuze DSG-transmissie benutte de Golf V de voordelen van die techniek nog beter.

TSI-techniek

Vervolgens introduceerde Volkswagen in 2005 de TSI-techniek in de Golf. De Golf V was de eerste personenauto die directe benzine-inspuiting combineerde met een compressor én een turbo. Hoe vooruitstrevend Volkswagen hiermee was, blijkt wel uit het feit dat de TSI-versies tegenwoordig het grootste deel van het benzineaanbod in het modellengamma uitmaken. De TSI-motor werd jaren achtereen uitgeroepen tot ‘Engine of the Year’.

Ook op het gebied van de veiligheid zette de Golf V nieuwe maatstaven. Standaard was hij voorzien van zes airbags en vijf hoofdsteunen (de voorste twee met anti-whiplashfunctie), vijf driepuntsgordels, een veiligheidsstuurkolom en pedalen die wegklappen in het geval van een aanrijding.

Voorwielophaning

Volkswagen had de voorwielophanging verbeterd ten opzichte van die van de vorige generatie, en ook de nieuwe onafhankelijke achterwielophanging droeg door het nog betere weggedrag bij aan de veiligheid. Net als de elektromechanische stuurbekrachtiging en het nieuwe remsysteem, voorzien van remassistentie.

De vijfde generatie van de Golf markeerde tevens de komst van de Golf Plus in 2004. Deze versie van de Golf biedt inzittenden nog meer binnenruimte dankzij de verhoogde daklijn. Mede daarom was de Golf Variant in eerste instantie uit het modellengamma verdwenen, maar naar dit praktische model was toch zoveel vraag, dat Volkswagen hem in 2007 alsnog introduceerde.

25 miljoen exemplaren

Met de Golf V bereikte Volkswagen een nieuwe mijlpaal in de historie van de Golf. Op 23 maart 2007 stond de teller op 25 miljoen exemplaren sinds de allereerste Golf in 1974.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Volkswagen telt op naar de zevende generatie: Golf V | RijschoolPro
Volkswagen, Golf V

Volkswagen telt op naar de zevende generatie: Golf V

De Volkswagen Golf is de succesvolste compacte middenklasser in Europa, een begrip in de autowereld en generatie na generatie toonaangevend in z’n klasse. Hij is dan ook niet voor niets zeer populair als lesauto. Rond de jaarwisseling komt de zevende generatie Golf op de markt. In 2003 kwam de in alle richtingen gegroeide Golf V op de markt. Daarin introduceerde Volkswagen de TSI-motor. Het model markeerde ook de start van de Golf Plus.

In 2003 introduceerde Volkswagen de Golf V. Met deze vijfde generatie evolueerde de afgeronde vormgeving van de Golf IV verder tot een nog dynamischer model.

Koplampen

Vooral de nieuwe koplampen – met knipperlichten die verwijzen naar die van het vlaggenschip van het merk, de Phaeton – sprongen bij dit model in het oog. De nieuwe Golf was in alle richtingen gegroeid en de bijna zes extra centimeters in de lengte kwamen vooral aan de achterpassagiers ten goede. Verder introduceerde Volkswagen een aantal belangrijke technische innovaties waarmee de Golf V op het gebied van efficiëntie afstand nam van de concurrentie.

Voor optimaal efficiënte prestaties concentreerde Volkswagen zich voor de Golf V steeds meer op directe brandstofinspuiting – zowel voor de dieselversies met TDI-motor (105 tot 140 pk) als voor de benzineversies met FSI-techniek (90 tot 150 pk). Met de brede toepassing van de ingenieuze DSG-transmissie benutte de Golf V de voordelen van die techniek nog beter.

TSI-techniek

Vervolgens introduceerde Volkswagen in 2005 de TSI-techniek in de Golf. De Golf V was de eerste personenauto die directe benzine-inspuiting combineerde met een compressor én een turbo. Hoe vooruitstrevend Volkswagen hiermee was, blijkt wel uit het feit dat de TSI-versies tegenwoordig het grootste deel van het benzineaanbod in het modellengamma uitmaken. De TSI-motor werd jaren achtereen uitgeroepen tot ‘Engine of the Year’.

Ook op het gebied van de veiligheid zette de Golf V nieuwe maatstaven. Standaard was hij voorzien van zes airbags en vijf hoofdsteunen (de voorste twee met anti-whiplashfunctie), vijf driepuntsgordels, een veiligheidsstuurkolom en pedalen die wegklappen in het geval van een aanrijding.

Voorwielophaning

Volkswagen had de voorwielophanging verbeterd ten opzichte van die van de vorige generatie, en ook de nieuwe onafhankelijke achterwielophanging droeg door het nog betere weggedrag bij aan de veiligheid. Net als de elektromechanische stuurbekrachtiging en het nieuwe remsysteem, voorzien van remassistentie.

De vijfde generatie van de Golf markeerde tevens de komst van de Golf Plus in 2004. Deze versie van de Golf biedt inzittenden nog meer binnenruimte dankzij de verhoogde daklijn. Mede daarom was de Golf Variant in eerste instantie uit het modellengamma verdwenen, maar naar dit praktische model was toch zoveel vraag, dat Volkswagen hem in 2007 alsnog introduceerde.

25 miljoen exemplaren

Met de Golf V bereikte Volkswagen een nieuwe mijlpaal in de historie van de Golf. Op 23 maart 2007 stond de teller op 25 miljoen exemplaren sinds de allereerste Golf in 1974.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.