alcoholslot, CBR, Tweede Kamer, kosten, herinvoering

Technisch problemen met alcoholslot wekken verbazing

Het alcoholslot

Bij de RDW zijn geen gevallen bekend van problemen met het alcoholslot. Dat zegt de dienst in een reactie op een reportage van het NOS journaal, waarin een man aan het woord kwam van wie de auto met alcoholslot herhaaldelijk is uitgevallen op de snelweg. Ook voor het CBR en fabrikant Draeger is deze klacht nieuw. Het CBR heeft de politie ingeschakeld om met de man in contact te kunnen komen, die eerder niet reageerde op oproepen om zich te melden.

De man, die bij de NOS onherkenbaar in beeld was gebracht en die anoniem wilde blijven, vertelt dat zijn auto geregeld uitvalt als hij over de snelweg rijdt. Dan valt de snelheid ineens flink terug. Ook remmen en sturen levert daardoor problemen op. Hij kan pas weer herstarten als zijn alcoholslot opnieuw opgeladen is. Dat is niet alleen gevaarlijk voor hemzelf, maar ook voor andere weggebruikers. Het gebeurt volgens de man vooral als zijn auto korte tijd stilgestaan heeft, bijvoorbeeld na het tanken. Alleen al op de dag dat hij praat met de NOS-verslaggever, zou dat al vier keer gebeurd zijn.

Incident

“Een incident”, zo typeert een woordvoerder van de RDW het geval. Eerdere problemen met het alcoholslot zijn bij de dienst niet bekend. “Dit is een van de 5000 mensen met een alcoholslot.” RDW is toezichthouder en geeft de typegoedkeuringen voor alcoholsloten af. Zonder typegoedkeuring mag een alcoholslot niet worden toegepast in een alcoholslotprogramma. “Deze meneer moet zich wel melden bij de fabrikant en installateur, want dit is niet veilig”, adviseert de woordvoerder.

Het CBR en slotleverancier Draeger hebben net als de RDW niet eerder meldingen gehad van haperende alcoholsloten, laten ze weten. “We nemen dit incident zeer serieus. We hebben RDW en Draeger gevraagd om dit zo snel mogelijk te onderzoeken. Zijn gaan namelijk over de technische kant van het slot. Natuurlijk willen we zo snel mogelijk achterhalen wat er aan de hand is”, zegt het CBR. Ook Draeger wil het gewraakte alcoholslot graag onderzoeken, maar zowel de leverancier als het CBR is er ondanks herhaalde pogingen nog niet in geslaagd om contact te leggen met de man. “We willen heel graag onderzoek doen, want we willen weten wat er aan de hand is. Dit kan helemaal niet “, aldus een woordvoerder van Draeger. Het CBR heeft de politie inmiddels ingeschakeld om de man te kunnen spreken, gezien de urgentie. “Als dit namelijk echt waar is, dan mag deze auto zo de weg niet op”, stelt de woordvoerster van het CBR.

Nieuwe regels

Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu heeft de regels voor het alcoholslotprogramma onlangs aangepast vooruitlopend op nieuwe wetgeving. De Raad van State bepaalde dat het CBR niet langer alcoholslotprogramma’s mag opleggen, omdat die maatregel zou leiden tot ongelijkheid en willekeur. Nieuwe overtreders kunnen daarom alleen nog maar een gedragscursus of een geschiktheidsonderzoek opgelegd krijgen.

De minister ziet het alcoholslotprogramma het liefst opgenomen in het strafrecht en bekijkt nu samen met haar collega van Justitie hoe dat geregeld kan worden.

Kort geding

Ten minste zeventig mensen die al deelnemen aan een alcoholslotprogramma gaan gezamenlijk een kort geding voeren tegen het CBR en de staat. Zij willen dat het alcoholslot uit hun auto’s verwijderd wordt en beroepen zich op de nieuwe regels. Nu nieuwe overtreders geen alcoholslot meer mogen krijgen, moet die maatregel voor oude gevallen ook van tafel, vinden ze, anders is er sprake van ongelijkheid. Het kort geding dient volgende maand in Den Haag.

Auteur: Yvonne Ton

1 reactie op “Technisch problemen met alcoholslot wekken verbazing”

David GS|14.05.15|15:15

Een apparaat wat in 2002 op de markt is gekomen inbouwen in een auto van de laatste generatie is natuurlijk vragen om problemen, het ding is bijna antiek! Er zijn zeer veel storingen gemeld bij het CBR, de RDW en Draeger. Zou er voor die € 5000 die het CBR in rekening brengt misschien een product geleverd kunnen worden wat handsfree te bedienen is en wat niet voor afleiding zorgt? Voor op je smartphone kijken en niet handsfree bellen krijg je een dikke boete, maar zo’n slot mag wel? Hypocrieten!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Technisch problemen met alcoholslot wekken verbazing | RijschoolPro
alcoholslot, CBR, Tweede Kamer, kosten, herinvoering

Technisch problemen met alcoholslot wekken verbazing

Het alcoholslot

Bij de RDW zijn geen gevallen bekend van problemen met het alcoholslot. Dat zegt de dienst in een reactie op een reportage van het NOS journaal, waarin een man aan het woord kwam van wie de auto met alcoholslot herhaaldelijk is uitgevallen op de snelweg. Ook voor het CBR en fabrikant Draeger is deze klacht nieuw. Het CBR heeft de politie ingeschakeld om met de man in contact te kunnen komen, die eerder niet reageerde op oproepen om zich te melden.

De man, die bij de NOS onherkenbaar in beeld was gebracht en die anoniem wilde blijven, vertelt dat zijn auto geregeld uitvalt als hij over de snelweg rijdt. Dan valt de snelheid ineens flink terug. Ook remmen en sturen levert daardoor problemen op. Hij kan pas weer herstarten als zijn alcoholslot opnieuw opgeladen is. Dat is niet alleen gevaarlijk voor hemzelf, maar ook voor andere weggebruikers. Het gebeurt volgens de man vooral als zijn auto korte tijd stilgestaan heeft, bijvoorbeeld na het tanken. Alleen al op de dag dat hij praat met de NOS-verslaggever, zou dat al vier keer gebeurd zijn.

Incident

“Een incident”, zo typeert een woordvoerder van de RDW het geval. Eerdere problemen met het alcoholslot zijn bij de dienst niet bekend. “Dit is een van de 5000 mensen met een alcoholslot.” RDW is toezichthouder en geeft de typegoedkeuringen voor alcoholsloten af. Zonder typegoedkeuring mag een alcoholslot niet worden toegepast in een alcoholslotprogramma. “Deze meneer moet zich wel melden bij de fabrikant en installateur, want dit is niet veilig”, adviseert de woordvoerder.

Het CBR en slotleverancier Draeger hebben net als de RDW niet eerder meldingen gehad van haperende alcoholsloten, laten ze weten. “We nemen dit incident zeer serieus. We hebben RDW en Draeger gevraagd om dit zo snel mogelijk te onderzoeken. Zijn gaan namelijk over de technische kant van het slot. Natuurlijk willen we zo snel mogelijk achterhalen wat er aan de hand is”, zegt het CBR. Ook Draeger wil het gewraakte alcoholslot graag onderzoeken, maar zowel de leverancier als het CBR is er ondanks herhaalde pogingen nog niet in geslaagd om contact te leggen met de man. “We willen heel graag onderzoek doen, want we willen weten wat er aan de hand is. Dit kan helemaal niet “, aldus een woordvoerder van Draeger. Het CBR heeft de politie inmiddels ingeschakeld om de man te kunnen spreken, gezien de urgentie. “Als dit namelijk echt waar is, dan mag deze auto zo de weg niet op”, stelt de woordvoerster van het CBR.

Nieuwe regels

Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu heeft de regels voor het alcoholslotprogramma onlangs aangepast vooruitlopend op nieuwe wetgeving. De Raad van State bepaalde dat het CBR niet langer alcoholslotprogramma’s mag opleggen, omdat die maatregel zou leiden tot ongelijkheid en willekeur. Nieuwe overtreders kunnen daarom alleen nog maar een gedragscursus of een geschiktheidsonderzoek opgelegd krijgen.

De minister ziet het alcoholslotprogramma het liefst opgenomen in het strafrecht en bekijkt nu samen met haar collega van Justitie hoe dat geregeld kan worden.

Kort geding

Ten minste zeventig mensen die al deelnemen aan een alcoholslotprogramma gaan gezamenlijk een kort geding voeren tegen het CBR en de staat. Zij willen dat het alcoholslot uit hun auto’s verwijderd wordt en beroepen zich op de nieuwe regels. Nu nieuwe overtreders geen alcoholslot meer mogen krijgen, moet die maatregel voor oude gevallen ook van tafel, vinden ze, anders is er sprake van ongelijkheid. Het kort geding dient volgende maand in Den Haag.

Auteur: Yvonne Ton

1 reactie op “Technisch problemen met alcoholslot wekken verbazing”

David GS|14.05.15|15:15

Een apparaat wat in 2002 op de markt is gekomen inbouwen in een auto van de laatste generatie is natuurlijk vragen om problemen, het ding is bijna antiek! Er zijn zeer veel storingen gemeld bij het CBR, de RDW en Draeger. Zou er voor die € 5000 die het CBR in rekening brengt misschien een product geleverd kunnen worden wat handsfree te bedienen is en wat niet voor afleiding zorgt? Voor op je smartphone kijken en niet handsfree bellen krijg je een dikke boete, maar zo’n slot mag wel? Hypocrieten!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.