rijschool amsterdam, lesauto, Seat Mii, groengas

Lesauto op Groengas is zowel duurzaam als prijsbewust

Besparen op brandstof, aanschaf van de auto en wegenbelasting en toch een milieuvriendelijk imago, een ruime actieradius en volop keuze uit verschillende automerken. Dat zijn de voordelen van rijden op Groengas. “Rijschoolhouders kunnen makkelijk twee dagen lesgeven op één tank aardgas. Bovendien rijd je volledig CO2-neutraal, dat is marketingtechnisch heel interessant”, legt Peter Bosma van OrangeGas uit.

Steeds meer jongeren vinden het belangrijk dat bedrijven hun maatschappelijk bewuste rol oppakken. Dat kan bijvoorbeeld op het gebied van milieu. En waar elektrisch rijles geven nog altijd op teveel nadelen stuit (automaat, geen volle dag lesgeven, kleine auto), is groengas nog altijd de beste CO2-neutrale optie.

Seat Leon

Een groot voordeel is het besparen op brandstofkosten. Want puur op CNG verbruikt bijvoorbeeld een Seat Leon 1.4 TGI 1 kg aardgas op 27 kilometer, wat overeenkomt met een actieradius van ongeveer 400 kilometer op een volle tank. Op benzine heeft de Leon TGI een aanvullend rijbereik van nog eens zo’n 1.000 km, ongeveer 20 kilometer op een liter benzine.”

“Je kunt dus met een Seat Leon 400 kilometer op één tank aardgas rijden. Dat is voldoende voor twee dagen rijles. Bovendien is dekking bij tankstations al lang geen issue meer. Er zijn ruim 150 tankstations in Nederland die CNG aanbieden. Zowel in de steden als regionale plaatsen”, vertelt Bosma.

Prijs CNG

En een kilogram CNG kost op dit moment 1,09 euro, terwijl de pompprijs van een liter diesel 1,29 euro bedraagt. “Dat scheelt 20 cent per liter, terwijl een auto even ver rijdt op een liter diesel als op een kilogram Groengas”, rekent Bosma voor.

Bovendien kan de rijschoolhouder ook besparen op de aanschaf van de auto. Want een Seat Leon TGI Style kost 25.000 euro inclusief btw, en de vergelijkbare Seat Leon 1.6 TDI Style kost 28.000 euro. Verder is de wegenbelasting gelijk aan LPG, en dus lager dan bij diesel.

CO2-Neutraal

Groengas, zoals geleverd door OrangeGas, is de duurzame variant van aardgas en wordt gemaakt door biogas op te waarderen tot het dezelfde kwaliteit heeft als aardgas. Biogas wordt geproduceerd uit onder meer rioolwaterzuivering, afvalstortplaatsen en mestvergisting. Daardoor is rijden op Groengas volledig CO2-neutraal.

Bosma: “Kortom, rijschoolhouders die kiezen voor Groengas laten zien dat ze zowel milieuvriendelijk zijn als prijsbewust. Net als de jongeren van tegenwoordig. Daarom zijn ook kleinere groengas-voertuigen, zoals de Volkswagen UP en de Seat Mii steeds meer in trek bij rijscholen.”

Rijschool Amsterdam

Rijschool Amsterdam is één van die rijscholen. “Toen onze diesels aan vervanging toe waren zijn we op zoek gegaan naar een groen en betaalbaar alternatief, dat past bij ons rijgedrag. Het rijden op Groengas voldoet ruimschoots aan deze vereisten”, vertelt rijschoolhouder Moemen van Rijschool Amsterdam.

“Ons Groengas-wagenpark telt nu vier Seat Mii’s.Tanken is geen enkel probleem: met een ruime actieradius en een OrangeGas-tankstation om de hoek, kunnen wij 100% op Groengas rijden. Zo besparen wij al snel € 1.500 per maand op onze brandstofkosten én dragen bij aan de verbetering van de ‪‎luchtkwaliteit‬ in Amsterdam.”

Gevoel

Ook de leerlingen reageren enthousiast en positief, zegt hij. “Je merkt geen enkel verschil met het rijden op diesel of benzine. Het tanken is de eerste keer even wennen maar gaat net zo makkelijk als anders. Bovendien geeft het je toch een beter gevoel als je lest in een milieuvriendelijke auto.”

Wil je proefrijden op Groengas? Kom dan naar de Lesauto Testdag op 15 september in Barneveld en probeer één van de demo-auto’s van OrangeGas!

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “Lesauto op Groengas is zowel duurzaam als prijsbewust”

Martin plopsla|29.10.15|11:19

je merkt geen enkel verschil met het rijden op diesel of benzine ?????
Ik weet niet waar deze mensen dan opgeleid worden maar iedereen weet toch dat met een diesel heel relax de koppeling aangeleerd kan worden en met benzine heb je als instructeur heel snel een nekhernia.
Diesel slaat haast niet uit en dat is met benzine/gas wel anders ook uit veiligheids overweging bij oversteken van kruispunt zou ik liever met een diesel doen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.