black box, EDR

Politie gaat vaker zwarte doos gebruiken bij ongelukken

De Nederlandse politie wil bij onderzoek naar verkeersongevallen vaker gebruikmaken van informatie uit de zogeheten Event Data Recorder (EDR). Deze fungeert als een soort zwarte doos, zoals in de luchtvaart veel wordt gebruikt. Een proef hiermee in Rotterdam is naar tevredenheid afgerond en zes van de negen andere politieregio’s willen nu ook hiermee aan de slag.

De EDR is een kastje dat in veel moderne auto’s is ingebouwd en dat informatie bijhoudt over het voertuig, bijvoorbeeld de snelheid op een bepaald moment, het remgedrag, de stand van de pedalen en de locatie. Hiermee kunnen politie-onderzoekers meer duidelijkheid krijgen over de toedracht van een ongeluk. Zij kunnen namelijk informatie aflezen over de laatste vijf seconden voorafgaand aan het incident.

21 ongelukken

De politie in Rotterdam heeft de afgelopen jaren regelmatig gebruik gemaakt van de informatie. In drie jaar tijd werd bij 21 ongelukken informatie afgelezen van de EDR. De ervaringen zijn dusdanig goed, ondanks het relatief lage aantal incidenten, dat de politieregio’s Oost-Nederland, Midden-Nederland, Limburg, Oost-Brabant, Den Haag en Amsterdam deze technologie voortaan ook gaan gebruiken.

Mederwerker van het onderdeel van de politie dat zich bezighoudt met onderzoek naar de toedracht van een ongeval, de Verkeers Ongevallen Analyse, gaan training volgen over het aflezen van de informatie uit de zwarte doos. Overigens hebben niet alle auto’s in Nederland zo’n black box aan boord. Het gaat vooral om nieuwere voertuigen, meldt het AD.

Machtigen

De krant sprak ook voormalig verkeersofficier van Justitie Koos Spee over de plannen van de politie. Hij vindt het een goed idee en pleit ervoor om de politie meteen te machtigen de data te mogen raadplegen, waardoor niet eerst toestemming hoeft te worden verkregen van de automobilist. Op dat gebied heeft de Rotterdamse politie de afgelopen jaren geen problemen gehad. In alle 21 gevallen werkte de betrokkenen mee aan het onderzoek.

Auteur: Tom van Gurp

Tom van Gurp is redacteur van RijschoolPro.nl en de vaste redacteur van vakblad TankPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Politie gaat vaker zwarte doos gebruiken bij ongelukken | RijschoolPro
black box, EDR

Politie gaat vaker zwarte doos gebruiken bij ongelukken

De Nederlandse politie wil bij onderzoek naar verkeersongevallen vaker gebruikmaken van informatie uit de zogeheten Event Data Recorder (EDR). Deze fungeert als een soort zwarte doos, zoals in de luchtvaart veel wordt gebruikt. Een proef hiermee in Rotterdam is naar tevredenheid afgerond en zes van de negen andere politieregio’s willen nu ook hiermee aan de slag.

De EDR is een kastje dat in veel moderne auto’s is ingebouwd en dat informatie bijhoudt over het voertuig, bijvoorbeeld de snelheid op een bepaald moment, het remgedrag, de stand van de pedalen en de locatie. Hiermee kunnen politie-onderzoekers meer duidelijkheid krijgen over de toedracht van een ongeluk. Zij kunnen namelijk informatie aflezen over de laatste vijf seconden voorafgaand aan het incident.

21 ongelukken

De politie in Rotterdam heeft de afgelopen jaren regelmatig gebruik gemaakt van de informatie. In drie jaar tijd werd bij 21 ongelukken informatie afgelezen van de EDR. De ervaringen zijn dusdanig goed, ondanks het relatief lage aantal incidenten, dat de politieregio’s Oost-Nederland, Midden-Nederland, Limburg, Oost-Brabant, Den Haag en Amsterdam deze technologie voortaan ook gaan gebruiken.

Mederwerker van het onderdeel van de politie dat zich bezighoudt met onderzoek naar de toedracht van een ongeval, de Verkeers Ongevallen Analyse, gaan training volgen over het aflezen van de informatie uit de zwarte doos. Overigens hebben niet alle auto’s in Nederland zo’n black box aan boord. Het gaat vooral om nieuwere voertuigen, meldt het AD.

Machtigen

De krant sprak ook voormalig verkeersofficier van Justitie Koos Spee over de plannen van de politie. Hij vindt het een goed idee en pleit ervoor om de politie meteen te machtigen de data te mogen raadplegen, waardoor niet eerst toestemming hoeft te worden verkregen van de automobilist. Op dat gebied heeft de Rotterdamse politie de afgelopen jaren geen problemen gehad. In alle 21 gevallen werkte de betrokkenen mee aan het onderzoek.

Auteur: Tom van Gurp

Tom van Gurp is redacteur van RijschoolPro.nl en de vaste redacteur van vakblad TankPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.