Wet voor testen met zelfrijdende voertuigen aangenomen

Rijksoverheid

Voertuigen kunnen binnenkort zonder bestuurder erin de openbare weg op in Nederland. Het kabinet heeft ingestemd met een wetsvoorstel van minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu dat experimenten met zelfrijdende voertuigen zonder bestuurder erin mogelijk maakt.

Met deze Experimenteerwet kunnen bedrijven straks een vergunning aanvragen om op de openbare weg te testen met zelfrijdende voertuigen. Testen in Nederland is sinds juli 2015 al mogelijk via een ontheffing van de RDW, maar dan moet er altijd nog wel iemand in het voertuig zitten die de besturing kan overnemen.

‘Ideale omgeving’

Minister Schultz van Haegen wil dat Nederland als testland gezien wordt voor zelfrijdende auto’s en intelligente transportsystemen. Met de nieuwe wet moeten fabrikanten meer mogelijkheden krijgen om te testen met zelfrijdend vervoer, doordat wettelijke barrières verdwijnen.

“Hiermee zetten we in Nederland weer een mooie stap naar de introductie van zelfrijdende voertuigen”, aldus de minister. “We hebben hier de ideale combinatie van een goede, slimme infrastructuur, slimme onderzoekers en een innovatief hightechbedrijfsleven. Samen kunnen we de kansen pakken om mobiliteitsoplossingen voor de toekomst werkelijkheid te maken.”

Veiliger

Door de verruiming van de wet kunnen in Nederland verdergaande testen met autonoom vervoer plaatsvinden. Zelfrijdende auto’s kunnen dichter op elkaar rijden, waardoor de wegcapaciteit beter benut wordt. Aangezien de voertuigen met elkaar kunnen communiceren, kan het verkeer ook vlotter doorstromen.

Het verkeer wordt ook veiliger, meldt het ministerie: bij zo’n 90 procent van de ongevallen in het verkeer is er nu sprake van een menselijke fout. Daarnaast zijn zelfrijdende voertuigen zuiniger in het gebruik en dus goed voor de portemonnee en het milieu.

Voorwaarden

De locaties en voorwaarden waaronder de tests met voertuigen zonder een bestuurder plaatsvinden, worden vooraf beoordeeld en vastgesteld door de RDW, samen met deskundigen zoals de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV), de wegbeheerder en de politie.

In een vergunning kan bijvoorbeeld als voorwaarde worden opgenomen dat de fabrikant maatregelen treft om andere weggebruikers te waarschuwen dat het gaat om een voertuig met een bestuurder op afstand. Ook moeten overige bestuurders worden geïnformeerd over de tijden en locaties waarop zij een op afstand bestuurd voertuig kunnen tegenkomen op de openbare weg.

Wet nog verder aanpassen

Op basis van de testen kan de minister besluiten om regelgeving verder aan te passen aan nieuwe ontwikkelingen. Vorige week maakten Nederland, Duitsland, Zweden, en 23 andere EU-landen afspraken om zo snel mogelijk samen grootschalige testen met zelfrijdende voertuigen op te zetten. Het gaat onder meer om testen met truck platooning en voertuigen die via datacommunicatie met elkaar op de automatische piloot rijden

De eerste tests vinden naar verwachting eind dit jaar of begin 2018 plaats. De landen en fabrikanten spraken ook met elkaar af dat zelfrijdend vervoer grensoverschrijdend mogelijk moet zijn in 2019.

Lees ook: Europese lidstaten zetten in op grootschalige testen met zelfrijdend vervoer

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Wet voor testen met zelfrijdende voertuigen aangenomen | RijschoolPro

Wet voor testen met zelfrijdende voertuigen aangenomen

Rijksoverheid

Voertuigen kunnen binnenkort zonder bestuurder erin de openbare weg op in Nederland. Het kabinet heeft ingestemd met een wetsvoorstel van minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu dat experimenten met zelfrijdende voertuigen zonder bestuurder erin mogelijk maakt.

Met deze Experimenteerwet kunnen bedrijven straks een vergunning aanvragen om op de openbare weg te testen met zelfrijdende voertuigen. Testen in Nederland is sinds juli 2015 al mogelijk via een ontheffing van de RDW, maar dan moet er altijd nog wel iemand in het voertuig zitten die de besturing kan overnemen.

‘Ideale omgeving’

Minister Schultz van Haegen wil dat Nederland als testland gezien wordt voor zelfrijdende auto’s en intelligente transportsystemen. Met de nieuwe wet moeten fabrikanten meer mogelijkheden krijgen om te testen met zelfrijdend vervoer, doordat wettelijke barrières verdwijnen.

“Hiermee zetten we in Nederland weer een mooie stap naar de introductie van zelfrijdende voertuigen”, aldus de minister. “We hebben hier de ideale combinatie van een goede, slimme infrastructuur, slimme onderzoekers en een innovatief hightechbedrijfsleven. Samen kunnen we de kansen pakken om mobiliteitsoplossingen voor de toekomst werkelijkheid te maken.”

Veiliger

Door de verruiming van de wet kunnen in Nederland verdergaande testen met autonoom vervoer plaatsvinden. Zelfrijdende auto’s kunnen dichter op elkaar rijden, waardoor de wegcapaciteit beter benut wordt. Aangezien de voertuigen met elkaar kunnen communiceren, kan het verkeer ook vlotter doorstromen.

Het verkeer wordt ook veiliger, meldt het ministerie: bij zo’n 90 procent van de ongevallen in het verkeer is er nu sprake van een menselijke fout. Daarnaast zijn zelfrijdende voertuigen zuiniger in het gebruik en dus goed voor de portemonnee en het milieu.

Voorwaarden

De locaties en voorwaarden waaronder de tests met voertuigen zonder een bestuurder plaatsvinden, worden vooraf beoordeeld en vastgesteld door de RDW, samen met deskundigen zoals de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV), de wegbeheerder en de politie.

In een vergunning kan bijvoorbeeld als voorwaarde worden opgenomen dat de fabrikant maatregelen treft om andere weggebruikers te waarschuwen dat het gaat om een voertuig met een bestuurder op afstand. Ook moeten overige bestuurders worden geïnformeerd over de tijden en locaties waarop zij een op afstand bestuurd voertuig kunnen tegenkomen op de openbare weg.

Wet nog verder aanpassen

Op basis van de testen kan de minister besluiten om regelgeving verder aan te passen aan nieuwe ontwikkelingen. Vorige week maakten Nederland, Duitsland, Zweden, en 23 andere EU-landen afspraken om zo snel mogelijk samen grootschalige testen met zelfrijdende voertuigen op te zetten. Het gaat onder meer om testen met truck platooning en voertuigen die via datacommunicatie met elkaar op de automatische piloot rijden

De eerste tests vinden naar verwachting eind dit jaar of begin 2018 plaats. De landen en fabrikanten spraken ook met elkaar af dat zelfrijdend vervoer grensoverschrijdend mogelijk moet zijn in 2019.

Lees ook: Europese lidstaten zetten in op grootschalige testen met zelfrijdend vervoer

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.