Oudere chauffeurs raken vrijstelling voor Code 95 kwijt 

Oudere beroepschauffeurs moeten alsnog verplicht nascholing gaan volgen om de Code 95 op hun rijbewijs te behouden. Wie dat niet doet raakt de Code 95 kwijt. De naar schatting 11.000 beroepschauffeurs voor wie dit geldt krijgen binnenkort een brief vanuit het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om ze te informeren. 

De Ministerraad heeft ingestemd met een wetsvoorstel tot wijziging van de Wegenverkeerswet 1994 waarmee de Code 95 van beroepschauffeurs geboren voor 1 juli 1955 die geen nascholing hebben gevolgd wordt ingetrokken. De Parlementaire goedkeuring moet nog volgen. Eerder liet het ministerie weten dat de wetswijziging uiterlijk 1 januari 2020 moet ingaan. 

Minister Van Nieuwenhuizen van IenW neemt alvast een voorschot op het in werking treden van de wet door rijbewijshouders die persoonlijk met deze wetswijziging te maken krijgen per brief te informeren. “Dit gebeurt met name om de beroepschauffeurs onder hen te attenderen op de consequenties van de wetswijziging en hen aan te zetten tot actie, namelijk het volgen van nascholing”, valt te lezen in een brief van de bewindsvrouw aan de Kamer. 

De waarschuwingsbrief aan chauffeurs moet ervoor zorgen dat de zij op het moment dat de wetswijziging in werking treedt, beschikken over een geldige Code 95. 

Europese richtlijn

Voorheen werden chauffeurs geboren voor 1 juli 1955 vrijgesteld van de verplichte nascholing. Zij kregen Code 95 op hun rijbewijs zonder hiervoor cursussen te hebben gevolgd. Dat was volgens de Europese richtlijn niet toegestaan. Per 1 juni 2015 is Nederland daarom gestopt met het verstrekken van de Code 95 aan deze groep chauffeurs. 

Dat was echter niet voldoende voor de Europese Commissie. Om te voorkomen dat deze zaak voor het Hof van Justitie belandt, kondigde minister Van Nieuwenhuizen vorig jaar juli aan dat de groep chauffeurs die de Code 95 cadeau kreeg, alsnog de schoolbanken in moet. De wetswijziging die dit verplicht stelt ligt nu klaar, de Ministerraad heeft ermee ingestemd. Na Parlementaire goedkeuring treedt de wet daadwerkelijk in werking. 

11.000 beroepschauffeurs

Uit onderzoek in opdracht van het ministerie blijkt dat het om ongeveer 30.000 chauffeurs gaat die hiermee te maken zullen krijgen na inwerkingtreding, van wie ongeveer 11.000 beroepschauffeurs. Zij zullen alsnog op tijd nascholing moeten volgen om beroepsmatig te kunnen blijven rijden. De overige rijbewijshouders zijn alleen verplicht hun rijbewijs om te wisselen voor een exemplaar zonder Code 95.

Code 95 is een aanduiding op het rijbewijs voor het beroepsmatig besturen van een voertuig. De richtlijn Vakbekwaamheid waar de code toe hoort is vijf jaar geldig en kan verlengd worden door het volgen van minimaal 35 uur nascholing in vijf jaar tijd. 

Lees ook:

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

8 reacties op “Oudere chauffeurs raken vrijstelling voor Code 95 kwijt ”

Matth Peeters|01.08.19|13:29

Haha heb code 95 gedaan in een week dit is pure geldklopperij de vorige had ik gratis vanwege leeftijd ik heb daar helemaal niks geleerd alleen zorgen die week dat ik wakker bleef

Johan Storm|01.08.19|13:50

Pure geldkloperij en nog meer chauffeurs die niks meer gaan doen in een tijd van chauffeurskrapte. Mooi straks mag iedereen zijn spullen gaan halen bij eem distributiecentrum.

Paul Verbuijs|01.08.19|14:20

Geldt dit dan ook voor alle zgn. Oostblokkers ? Code 95 je leert er vanalles behalve wat met het chauffeursvak te maken heeft. Doe maar het ouderwetse chauff. diploma, hier leerde je de rij en rusttijden wat technische kennes en verkeer.

Chris Maigret|01.08.19|21:52

Alle jaren bhv, en je hebt de theorie uurtjes compleet. Niks te maken met chauffeuren. Pure geld kwestie, maar we moeten veel mondjes voeden in nederland?

Anne En Griet Finnema|02.08.19|21:28

lijkt helemaal nergens op ,geld kloppperij, buitelandse chauffeurs lachen hun rot en lappen alles aan hun laars,zoiets kopen ze dan gewoon of rijden zonder iets al maar door, ze worden maar spooradies gekontroleerd!

Aalbert Gooijer|04.08.19|23:32

Allemaal onzin of je gewoon niet kan rijden zonder dat je code 95 heb chauffeurs DIPLOMA kweet niet maar die was je leven lang geldig dus iemand die op school geleerd heb om in den Haag te werken en daar een DIPLOMA voor heeft gehaald is niet meer bevoegd om die functie uit te oefenen toch dat DIOLOMA is niet meer geldig dus geen werk meer voor die beste man of mensen die dit verzinnen toch en dan met de nadruk op DIPKOMA maar nu ben ik zeker heel dom of gek of zo

Lenze Nijholt|07.08.19|11:55

Het word je gewoon door de strot geduwd of je het er mee eens bent of niet.als de cursus door de baas niet word vergoed is het bijna niet op te brengen voor de gewone man. Het is gewoon geldklopperij want het heeft totaal geen toegevoegde waarde voor het rijden met groot materiaal.

Roel Groote|05.09.19|09:57

het grooste fabel in hondert jaar brent niks geen toegevoegde waarde toe aan chauffeur geld kloperij voor de staats kas en europa spekken laat dat volk wat ons land reageerd maar curses volgen hoe ze een land moeten besturen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Oudere chauffeurs raken vrijstelling voor Code 95 kwijt | RijschoolPro

Oudere chauffeurs raken vrijstelling voor Code 95 kwijt 

Oudere beroepschauffeurs moeten alsnog verplicht nascholing gaan volgen om de Code 95 op hun rijbewijs te behouden. Wie dat niet doet raakt de Code 95 kwijt. De naar schatting 11.000 beroepschauffeurs voor wie dit geldt krijgen binnenkort een brief vanuit het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om ze te informeren. 

De Ministerraad heeft ingestemd met een wetsvoorstel tot wijziging van de Wegenverkeerswet 1994 waarmee de Code 95 van beroepschauffeurs geboren voor 1 juli 1955 die geen nascholing hebben gevolgd wordt ingetrokken. De Parlementaire goedkeuring moet nog volgen. Eerder liet het ministerie weten dat de wetswijziging uiterlijk 1 januari 2020 moet ingaan. 

Minister Van Nieuwenhuizen van IenW neemt alvast een voorschot op het in werking treden van de wet door rijbewijshouders die persoonlijk met deze wetswijziging te maken krijgen per brief te informeren. “Dit gebeurt met name om de beroepschauffeurs onder hen te attenderen op de consequenties van de wetswijziging en hen aan te zetten tot actie, namelijk het volgen van nascholing”, valt te lezen in een brief van de bewindsvrouw aan de Kamer. 

De waarschuwingsbrief aan chauffeurs moet ervoor zorgen dat de zij op het moment dat de wetswijziging in werking treedt, beschikken over een geldige Code 95. 

Europese richtlijn

Voorheen werden chauffeurs geboren voor 1 juli 1955 vrijgesteld van de verplichte nascholing. Zij kregen Code 95 op hun rijbewijs zonder hiervoor cursussen te hebben gevolgd. Dat was volgens de Europese richtlijn niet toegestaan. Per 1 juni 2015 is Nederland daarom gestopt met het verstrekken van de Code 95 aan deze groep chauffeurs. 

Dat was echter niet voldoende voor de Europese Commissie. Om te voorkomen dat deze zaak voor het Hof van Justitie belandt, kondigde minister Van Nieuwenhuizen vorig jaar juli aan dat de groep chauffeurs die de Code 95 cadeau kreeg, alsnog de schoolbanken in moet. De wetswijziging die dit verplicht stelt ligt nu klaar, de Ministerraad heeft ermee ingestemd. Na Parlementaire goedkeuring treedt de wet daadwerkelijk in werking. 

11.000 beroepschauffeurs

Uit onderzoek in opdracht van het ministerie blijkt dat het om ongeveer 30.000 chauffeurs gaat die hiermee te maken zullen krijgen na inwerkingtreding, van wie ongeveer 11.000 beroepschauffeurs. Zij zullen alsnog op tijd nascholing moeten volgen om beroepsmatig te kunnen blijven rijden. De overige rijbewijshouders zijn alleen verplicht hun rijbewijs om te wisselen voor een exemplaar zonder Code 95.

Code 95 is een aanduiding op het rijbewijs voor het beroepsmatig besturen van een voertuig. De richtlijn Vakbekwaamheid waar de code toe hoort is vijf jaar geldig en kan verlengd worden door het volgen van minimaal 35 uur nascholing in vijf jaar tijd. 

Lees ook:

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

8 reacties op “Oudere chauffeurs raken vrijstelling voor Code 95 kwijt ”

Matth Peeters|01.08.19|13:29

Haha heb code 95 gedaan in een week dit is pure geldklopperij de vorige had ik gratis vanwege leeftijd ik heb daar helemaal niks geleerd alleen zorgen die week dat ik wakker bleef

Johan Storm|01.08.19|13:50

Pure geldkloperij en nog meer chauffeurs die niks meer gaan doen in een tijd van chauffeurskrapte. Mooi straks mag iedereen zijn spullen gaan halen bij eem distributiecentrum.

Paul Verbuijs|01.08.19|14:20

Geldt dit dan ook voor alle zgn. Oostblokkers ? Code 95 je leert er vanalles behalve wat met het chauffeursvak te maken heeft. Doe maar het ouderwetse chauff. diploma, hier leerde je de rij en rusttijden wat technische kennes en verkeer.

Chris Maigret|01.08.19|21:52

Alle jaren bhv, en je hebt de theorie uurtjes compleet. Niks te maken met chauffeuren. Pure geld kwestie, maar we moeten veel mondjes voeden in nederland?

Anne En Griet Finnema|02.08.19|21:28

lijkt helemaal nergens op ,geld kloppperij, buitelandse chauffeurs lachen hun rot en lappen alles aan hun laars,zoiets kopen ze dan gewoon of rijden zonder iets al maar door, ze worden maar spooradies gekontroleerd!

Aalbert Gooijer|04.08.19|23:32

Allemaal onzin of je gewoon niet kan rijden zonder dat je code 95 heb chauffeurs DIPLOMA kweet niet maar die was je leven lang geldig dus iemand die op school geleerd heb om in den Haag te werken en daar een DIPLOMA voor heeft gehaald is niet meer bevoegd om die functie uit te oefenen toch dat DIOLOMA is niet meer geldig dus geen werk meer voor die beste man of mensen die dit verzinnen toch en dan met de nadruk op DIPKOMA maar nu ben ik zeker heel dom of gek of zo

Lenze Nijholt|07.08.19|11:55

Het word je gewoon door de strot geduwd of je het er mee eens bent of niet.als de cursus door de baas niet word vergoed is het bijna niet op te brengen voor de gewone man. Het is gewoon geldklopperij want het heeft totaal geen toegevoegde waarde voor het rijden met groot materiaal.

Roel Groote|05.09.19|09:57

het grooste fabel in hondert jaar brent niks geen toegevoegde waarde toe aan chauffeur geld kloperij voor de staats kas en europa spekken laat dat volk wat ons land reageerd maar curses volgen hoe ze een land moeten besturen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.