Minder auto’s verkocht in juli

In juli dit jaar zijn er 33.810 nieuwe personenauto’s bijgekomen op de wegen. Tot nu toe zijn er in 2019 precies 259.662 nieuwe auto’s geregistreerd. Dat is meer dan 10 procent minder dan in 2018. Toch is het nog gewoon druk op de weg, Nederland telt ruim 8,5 miljoen personenauto’s.

Uit de cijfers van RAI Vereniging, BOVAG en RDC blijkt dat afgelopen juli in Nederland 33.810 nieuwe personenauto’s zijn geregistreerd. Dat zijn er 2.300 minder dan in dezelfde maand vorig jaar, oftewel 6,4 procent. De daling is toe te wijzen aan de belastingeffecten door de nieuwe emissietest WLTP. Deze methode zorgt voor hogere theoretische CO2-waarden, waardoor de aanschafbelasting BPM hoger uitvalt. Sinds de invoering van deze nieuwe methode afgelopen september zijn personenauto’s fors duurder geworden.

Zonder uitzondering vertonen alle segmenten van de autoverkoop een teruggang dit jaar, van compacte stadsauto’s tot SUV’s c.q. terreinwagens. De verkoopdaling in Nederland is als gevolg van het nationale belastingregime tevens groter dan in de rest van Europa (min 3 procent over het eerste halfjaar). BOVAG en RAI Vereniging dringen daarom bij staatssecretaris Snel van Financiën al langere tijd aan op een spoedige, tussentijdse aanpassing van de BPM-tabellen.

Drukker op de weg

De verkoop van nieuwe auto’s is weliswaar afgenomen, maar het aantal voertuigen op de weg neemt jaar op jaar toe. Dat valt op de maken uit cijfers van het CBS. Nederland telde begin dit jaar 12,7 miljoen wegvoertuigen, 227.000 meer dan een jaar eerder. Op 1 januari 2019 stonden er 1,8 procent méér voertuigen geregistreerd dan begin 2018. Dat er minder nieuwe auto’s zijn geregistreerd, betekent niet dat het rustiger wordt op de weg. Het kan zijn dat mensen er voor kiezen langer te blijven rijden in een oudere auto, waardoor de toename van het wegverkeer gewoon de jaarlijks stijgende lijn blijft volgen.

Begin 2019 bestond twee derde van de Nederlandse wegvoertuigen uit personenauto’s. In totaal waren er op 1 januari ruim 8,5 miljoen personenauto’s, 1,9 procent meer dan een jaar eerder. Van deze personenauto’s was 88 procent eigendom van een particulier. Het aantal auto’s van particulieren nam met 1,5 procent toe ten opzichte van een jaar eerder, terwijl het aantal auto’s op naam van bedrijven met 4,4 procent toenam. De helft van de Nederlanders van 18 jaar of ouder had een auto op naam staan. De meeste autobezitters (88 procent) hadden één personenauto, de rest bezat er twee of meer.

Meeste auto’s zijn grijs

Een derde van alle personenauto’s is grijs, de meest voorkomende kleur. Na grijs volgen zwart en blauw. In 2003 warenauto’s nog relatief het vaakst blauw, gevolgd door grijs en rood. De kleuren rood en groen komen steeds minder voor. Het aandeel groene auto’s liep tussen 2003 en 2019 terug van 14 naar 4 procent, het aandeel rode auto’s van 19 naar 7 procent.

Zowel bij personenauto’s van particulieren als bij auto’s op naam van bedrijven zijn grijs en zwart de meest voorkomende kleuren. Op de derde plaats staat bij particulieren blauw en bij auto’s op naam van bedrijven wit. Van de personenauto’s op naam van bedrijven is 20 procent wit, bij auto’s van particulieren is dat 9 procent.

De meest geregistreerde merken in juli 2019 waren:

  1. Volkswagen met 4.885 stuks en 14,4 procent marktaandeel
  2. Opel (2.826 / 8,4 procent)
  3. Ford (2.235 / 6,6 procent)
  4. Peugeot (2.134 / 6,3 procent)
  5. Toyota (2.085 / 6,2 procent)

De meest geregistreerde modellen in juli 2019 waren:

  1. Volkswagen Polo met 1.373 stuks en 4,1 procent marktaandeel
  2. Opel Crossland X (975 / 2,9 procent)
  3. Ford Focus (918 / 2,7 procent)
  4. Volkswagen Golf inclusief Sportsvan (809 / 2,4 procent)
  5. Volkswagen Up! (697 / 2,1 procent)

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Minder auto’s verkocht in juli | RijschoolPro

Minder auto’s verkocht in juli

In juli dit jaar zijn er 33.810 nieuwe personenauto’s bijgekomen op de wegen. Tot nu toe zijn er in 2019 precies 259.662 nieuwe auto’s geregistreerd. Dat is meer dan 10 procent minder dan in 2018. Toch is het nog gewoon druk op de weg, Nederland telt ruim 8,5 miljoen personenauto’s.

Uit de cijfers van RAI Vereniging, BOVAG en RDC blijkt dat afgelopen juli in Nederland 33.810 nieuwe personenauto’s zijn geregistreerd. Dat zijn er 2.300 minder dan in dezelfde maand vorig jaar, oftewel 6,4 procent. De daling is toe te wijzen aan de belastingeffecten door de nieuwe emissietest WLTP. Deze methode zorgt voor hogere theoretische CO2-waarden, waardoor de aanschafbelasting BPM hoger uitvalt. Sinds de invoering van deze nieuwe methode afgelopen september zijn personenauto’s fors duurder geworden.

Zonder uitzondering vertonen alle segmenten van de autoverkoop een teruggang dit jaar, van compacte stadsauto’s tot SUV’s c.q. terreinwagens. De verkoopdaling in Nederland is als gevolg van het nationale belastingregime tevens groter dan in de rest van Europa (min 3 procent over het eerste halfjaar). BOVAG en RAI Vereniging dringen daarom bij staatssecretaris Snel van Financiën al langere tijd aan op een spoedige, tussentijdse aanpassing van de BPM-tabellen.

Drukker op de weg

De verkoop van nieuwe auto’s is weliswaar afgenomen, maar het aantal voertuigen op de weg neemt jaar op jaar toe. Dat valt op de maken uit cijfers van het CBS. Nederland telde begin dit jaar 12,7 miljoen wegvoertuigen, 227.000 meer dan een jaar eerder. Op 1 januari 2019 stonden er 1,8 procent méér voertuigen geregistreerd dan begin 2018. Dat er minder nieuwe auto’s zijn geregistreerd, betekent niet dat het rustiger wordt op de weg. Het kan zijn dat mensen er voor kiezen langer te blijven rijden in een oudere auto, waardoor de toename van het wegverkeer gewoon de jaarlijks stijgende lijn blijft volgen.

Begin 2019 bestond twee derde van de Nederlandse wegvoertuigen uit personenauto’s. In totaal waren er op 1 januari ruim 8,5 miljoen personenauto’s, 1,9 procent meer dan een jaar eerder. Van deze personenauto’s was 88 procent eigendom van een particulier. Het aantal auto’s van particulieren nam met 1,5 procent toe ten opzichte van een jaar eerder, terwijl het aantal auto’s op naam van bedrijven met 4,4 procent toenam. De helft van de Nederlanders van 18 jaar of ouder had een auto op naam staan. De meeste autobezitters (88 procent) hadden één personenauto, de rest bezat er twee of meer.

Meeste auto’s zijn grijs

Een derde van alle personenauto’s is grijs, de meest voorkomende kleur. Na grijs volgen zwart en blauw. In 2003 warenauto’s nog relatief het vaakst blauw, gevolgd door grijs en rood. De kleuren rood en groen komen steeds minder voor. Het aandeel groene auto’s liep tussen 2003 en 2019 terug van 14 naar 4 procent, het aandeel rode auto’s van 19 naar 7 procent.

Zowel bij personenauto’s van particulieren als bij auto’s op naam van bedrijven zijn grijs en zwart de meest voorkomende kleuren. Op de derde plaats staat bij particulieren blauw en bij auto’s op naam van bedrijven wit. Van de personenauto’s op naam van bedrijven is 20 procent wit, bij auto’s van particulieren is dat 9 procent.

De meest geregistreerde merken in juli 2019 waren:

  1. Volkswagen met 4.885 stuks en 14,4 procent marktaandeel
  2. Opel (2.826 / 8,4 procent)
  3. Ford (2.235 / 6,6 procent)
  4. Peugeot (2.134 / 6,3 procent)
  5. Toyota (2.085 / 6,2 procent)

De meest geregistreerde modellen in juli 2019 waren:

  1. Volkswagen Polo met 1.373 stuks en 4,1 procent marktaandeel
  2. Opel Crossland X (975 / 2,9 procent)
  3. Ford Focus (918 / 2,7 procent)
  4. Volkswagen Golf inclusief Sportsvan (809 / 2,4 procent)
  5. Volkswagen Up! (697 / 2,1 procent)

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.