Vijf mythes over de zelfrijdende auto

De zelfrijdende auto biedt een veelbelovende toekomst met optimaal vervoersgemak, efficiënter transport en veilige wegen. Maar al die beloftes zorgen ook voor een enorme hype, torenhoge verwachtingen en ongegronde speculatie.

Voormalig BP-bestuurslid en huidig voorzitter van investeringsmaatschappij L1 Energy John Browne zet een vijftal mythes op een rij.

Autonome auto’s zijn nu al veiliger dan menselijke bestuurders

De meest optimistische voorspellingen gaan uit van 90 procent minder verkeersongevallen dankzij de autonome auto. En Tesla claimt dat de auto’s in Autopilot-modus statistisch gezien nu al veiliger zijn dan wanneer de bestuurder de controle heeft. De realiteit is echter complexer meldt Browne. “Om te beginnen hebben we niet de juiste middelen en protocollen om de veiligheid van AV’s te verifiëren. In de luchtvaart is veiligheid vastgelegd in universele standaarden en testprocedures. Voor de AV geldt dit nog niet. Zelfrijdende auto’s hebben ook nog niet genoeg kilometers gereden om hun veiligheidsprestaties goed te kunnen vergelijken met conventionele auto’s. En ook al kunnen we aantonen dat AV’s veiliger zijn dan menselijke bestuurders is het wellicht niet voldoende om het vertrouwen van het publiek te winnen. We accepteren wel dat mensen verongelukken door toedoen van andere mensen, maar niet door toedoen van machines. Het publiek is, heel begrijpelijk, dus nogal terughoudend. Zeker door een aantal dodelijke ongevallen met autonome testvoertuigen.”

De autonome auto betekent het einde van de privéauto

Volgens studies van de Universiteit van Michigan en KPMG is het privé-eigendom van auto’s in de VS tegen 2030 met 43 procent gedaald door de komst van de autonome auto. Veel mensen zouden in plaats van een eigen auto steeds vaker kiezen voor ‘mobility as a service’. Maar, zo betoogt Browne, je koopt geen auto om gewoon van A naar B te komen maar om vervoer te regelen op een manier die voor jou comfortabel is. En dat betekent een auto voor de deur, die altijd beschikbaar is en waar je je eigendommen gerust in in kan achterlaten. “Een dergelijke mobiele privéruimte kan een gedeelde autonome auto nooit bieden.” Daarnaast blijft een eigen, conventionele auto volgens een studie van de Victoria Transport Policy Institute nog lang goedkoper in gebruik dan de aanschaf van een autonoom voertuig, of het gebruik van taxidiensten als Uber.

Zelfrijdende auto’s gaan het fileprobleem oplossen

Door ‘platooning’, het dicht op elkaar rijden van autonome auto’s, kunnen er meer voertuigen op de weg die ook nog eens optimaal door het verkeer bewegen dankzij geavanceerde software aan boord van de zelfrijdende auto. Zelfs een paar autonome voertuigen zouden de verkeersstroom, vooral in steden, al kunnen verbeteren en de reistijd voor iedereen kunnen verkorten. “Maar het moet wel gemanaged worden, anders wordt de verkeersdrukte alleen maar groter,” denkt Browne. Parkeren in binnensteden is duur waardoor er ook een scenario mogelijk is waarin autonome voertuigen met honderden of duizenden tegelijk rondjes blijven rijden, in afwachting van hun volgende rit. Onderzoek van het Wereld Economisch Forum toont aan dat zodra reizigers kiezen voor zelfrijdende auto’s in plaats van openbaar vervoer, de verkeersdrukte alleen maar toeneemt.

Autonome auto’s zijn goed voor het milieu

Autonome rijtechniek wordt vooral geassocieerd met EV’s en hun milieuvoordelen, maar het is de vraag hoe groot die voordelen dan wel zijn. Want alleen als de accu’s worden opgeladen met groene stroom is een EV pas écht milieuvriendelijk schrijft Browne. “We moeten onze energie-infrastructuur drastisch updaten. Anders is het lastig te bepalen wat de invloed is van zelfrijdende auto’s op onze CO2-emissies.” Daar komt bij dat het totaal aantal gereden kilometers drastisch zou kunnen toenemen wanneer robottaxi’s en zelfrijdende deelauto’s meer reizigers gaan vervoeren. KPMG voorspelt zelfs dat dit in de VS een toename kan betekenen van 4,5 triljoen kilometer nu naar 7,2 triljoen kilometer in 2040. Als die voorspelling uitkomt is dat slecht nieuws voor het milieu.

Je hebt geen autoverzekering meer nodig

De automotive verzekeringsmarkt zou volgens KPMG in 2050 wel eens met 60 procent gekrompen kunnen zijn dankzij de zelfrijdende auto. Maar ook de autonome auto maakt fouten, en aanrijdingen zijn niet volledig te voorkomen verwacht Browne. “Er komen zelfs risico’s bij, denk aan criminelen die je auto hacken met alle veiligheidsrisico’s van dien. Het is nog niet duidelijk hoe we dit gaan verzekeren, maar het is wel duidelijk dat er altijd een vorm van verzekering nodig zal blijven.”

Lees ook:

Door: Michael van Wijngaarden

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche.

Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.

start abonnement

 
 

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Vijf mythes over de zelfrijdende auto | RijschoolPro

Vijf mythes over de zelfrijdende auto

De zelfrijdende auto biedt een veelbelovende toekomst met optimaal vervoersgemak, efficiënter transport en veilige wegen. Maar al die beloftes zorgen ook voor een enorme hype, torenhoge verwachtingen en ongegronde speculatie.

Voormalig BP-bestuurslid en huidig voorzitter van investeringsmaatschappij L1 Energy John Browne zet een vijftal mythes op een rij.

Autonome auto’s zijn nu al veiliger dan menselijke bestuurders

De meest optimistische voorspellingen gaan uit van 90 procent minder verkeersongevallen dankzij de autonome auto. En Tesla claimt dat de auto’s in Autopilot-modus statistisch gezien nu al veiliger zijn dan wanneer de bestuurder de controle heeft. De realiteit is echter complexer meldt Browne. “Om te beginnen hebben we niet de juiste middelen en protocollen om de veiligheid van AV’s te verifiëren. In de luchtvaart is veiligheid vastgelegd in universele standaarden en testprocedures. Voor de AV geldt dit nog niet. Zelfrijdende auto’s hebben ook nog niet genoeg kilometers gereden om hun veiligheidsprestaties goed te kunnen vergelijken met conventionele auto’s. En ook al kunnen we aantonen dat AV’s veiliger zijn dan menselijke bestuurders is het wellicht niet voldoende om het vertrouwen van het publiek te winnen. We accepteren wel dat mensen verongelukken door toedoen van andere mensen, maar niet door toedoen van machines. Het publiek is, heel begrijpelijk, dus nogal terughoudend. Zeker door een aantal dodelijke ongevallen met autonome testvoertuigen.”

De autonome auto betekent het einde van de privéauto

Volgens studies van de Universiteit van Michigan en KPMG is het privé-eigendom van auto’s in de VS tegen 2030 met 43 procent gedaald door de komst van de autonome auto. Veel mensen zouden in plaats van een eigen auto steeds vaker kiezen voor ‘mobility as a service’. Maar, zo betoogt Browne, je koopt geen auto om gewoon van A naar B te komen maar om vervoer te regelen op een manier die voor jou comfortabel is. En dat betekent een auto voor de deur, die altijd beschikbaar is en waar je je eigendommen gerust in in kan achterlaten. “Een dergelijke mobiele privéruimte kan een gedeelde autonome auto nooit bieden.” Daarnaast blijft een eigen, conventionele auto volgens een studie van de Victoria Transport Policy Institute nog lang goedkoper in gebruik dan de aanschaf van een autonoom voertuig, of het gebruik van taxidiensten als Uber.

Zelfrijdende auto’s gaan het fileprobleem oplossen

Door ‘platooning’, het dicht op elkaar rijden van autonome auto’s, kunnen er meer voertuigen op de weg die ook nog eens optimaal door het verkeer bewegen dankzij geavanceerde software aan boord van de zelfrijdende auto. Zelfs een paar autonome voertuigen zouden de verkeersstroom, vooral in steden, al kunnen verbeteren en de reistijd voor iedereen kunnen verkorten. “Maar het moet wel gemanaged worden, anders wordt de verkeersdrukte alleen maar groter,” denkt Browne. Parkeren in binnensteden is duur waardoor er ook een scenario mogelijk is waarin autonome voertuigen met honderden of duizenden tegelijk rondjes blijven rijden, in afwachting van hun volgende rit. Onderzoek van het Wereld Economisch Forum toont aan dat zodra reizigers kiezen voor zelfrijdende auto’s in plaats van openbaar vervoer, de verkeersdrukte alleen maar toeneemt.

Autonome auto’s zijn goed voor het milieu

Autonome rijtechniek wordt vooral geassocieerd met EV’s en hun milieuvoordelen, maar het is de vraag hoe groot die voordelen dan wel zijn. Want alleen als de accu’s worden opgeladen met groene stroom is een EV pas écht milieuvriendelijk schrijft Browne. “We moeten onze energie-infrastructuur drastisch updaten. Anders is het lastig te bepalen wat de invloed is van zelfrijdende auto’s op onze CO2-emissies.” Daar komt bij dat het totaal aantal gereden kilometers drastisch zou kunnen toenemen wanneer robottaxi’s en zelfrijdende deelauto’s meer reizigers gaan vervoeren. KPMG voorspelt zelfs dat dit in de VS een toename kan betekenen van 4,5 triljoen kilometer nu naar 7,2 triljoen kilometer in 2040. Als die voorspelling uitkomt is dat slecht nieuws voor het milieu.

Je hebt geen autoverzekering meer nodig

De automotive verzekeringsmarkt zou volgens KPMG in 2050 wel eens met 60 procent gekrompen kunnen zijn dankzij de zelfrijdende auto. Maar ook de autonome auto maakt fouten, en aanrijdingen zijn niet volledig te voorkomen verwacht Browne. “Er komen zelfs risico’s bij, denk aan criminelen die je auto hacken met alle veiligheidsrisico’s van dien. Het is nog niet duidelijk hoe we dit gaan verzekeren, maar het is wel duidelijk dat er altijd een vorm van verzekering nodig zal blijven.”

Lees ook:

Door: Michael van Wijngaarden

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.