Welke auto rijdt het meest milieuvriendelijk?
Qua milieubelasting komt een auto op aardgas het beste uit de bus. Maar wie meer dan 219.000 kilometer op de teller aantikt, rijdt het schoonst in een diesel.
De elektrische auto blijkt minder milieuvriendelijk dan gedacht. Auto’s op benzine en diesel staan hoger op het lijstje van milieuvriendelijkheid. Dat heeft de ADAC, de Duitse tegenhanger van de ANWB, laten onderzoeken door onderzoekscentrum Joanneum Research. In het onderzoek is gekeken naar auto’s in de zogenaamde Golfklasse, met een levensduur van vijftien jaar en een jaarlijks gemiddelde van 15.000 kilometer op de teller.
Auto’s die rijden op CNG (Compressed Natural Gas) genereren tijdens hun levenscyclus de minste CO2-uitstoot. Wanneer alle energiekosten worden meegenomen in de berekening, verslaat een auto op CNG de concurrentie op benzine, diesel en ook elektrische auto’s. Nederland telt op dit moment zo’n 150 plekken waar CNG kan worden getankt.
Omslagpunt
Een elektrische auto is na 127.500 kilometer of 8,5 jaar schoner dan een auto met een benzinemotor. Een auto op diesel heeft een voorsprong op de elektrische auto tot 219.000 kilometer of 14,6 jaar.
Een lesauto rijdt volgens cijfers van Bovag Rijscholen gemiddeld 54.425 kilometer per jaar. Wie dus iets meer dan vier jaar met een lesauto in de Golfklasse rijdt, komt volgens de uitkomst van dit onderzoek het meest milieuvriendelijk uit met een dieselauto.
De elektrische auto blijft achter op de ranglijst vanwege de CO2-uitstoot die vrijkomt bij de productie van de accu’s en vanwege de output van het elektriciteitsnet. Het onderzoek gaat uit van de beschikbare elektriciteit in Duitsland, waarvan een groot gedeelte wordt opgewekt in kolencentrales. Als een elektrische auto wordt opgeladen met duurzame elektriciteit, dan staat deze elektrische auto wel bovenaan de ranglijst van milieuvriendelijkheid.
Tegengeluid
De onderzoekers geven aan dat het lastig is om met preciezere cijfers te komen, aangezien er meerdere autoklassen zijn en ook de levensduur wisselt. Ook verschillen in de energiemix per land zorgen voor afwijkingen van het resultaat.
Auke Hoekstra is onderzoeker aan de TU Eindhoven en specialist op het gebied van elektrisch rijden. Volgens hem wordt in dit onderzoek de impact op het milieu van de productie van accu’s overdreven. Elektrische auto’s zijn volgens hem schoner dan CNG na 24.000 tot 63.000 kilometer; ze zijn schoner dan diesel na 11.000 tot 40.000 kilometer.
Uit deze discussie blijkt wel dat er in de markt geen grote partijen zijn die behoefte hebben om LPG aan te prijzen. daarom wordt het bij elke discussie buiten beschouwing gelaten. Ik rij nog steeds 5 ton met mijn lesauto’s op LPG zonder problemen en ze blijven zonder uitzondering heel. Ik rij natuurlijk wel Japans prive en zuid Koreaans zakelijk want de rest gaat gegarandeerd stuk aan defecte turbo’s dist.kettingen en noem maar op en dan nog moeilijk doen over garantie.
vervolg
Een gebruikte diesel raak je bovendien aan de straatstenen niet kwijt en andere alternatieven zijn nergens voldoende te tanken. Ik wil hooguit ooit over waterstof denken. Hyundai maakt alles al zelf.