Consumentenbond bemiddelt bij schadevergoeding CBR

De Consumentenbond gaat automobilisten helpen bij het krijgen van een schadevergoeding van het CBR. Het gaat om vergoedingen voor mensen die door de opgelopen wachttijden bij het rijvaardigheidsbureau kosten hebben moeten maken. Het CBR vermeldt op de eigen site een lijst met kosten die in aanmerkingen komen, volgens de Bond is die lijst echter niet compleet. 

Ruim 80.000 automobilisten konden het afgelopen jaar niet de weg op door toedoen van het CBR. Door grote achterstanden bij die organisatie, moesten zij soms meer dan een half jaar wachten op verlenging van hun, inmiddels verlopen, rijbewijs. Ook voor consumenten die rijexamen wilden doen, duurde het soms maanden voordat ze konden afrijden. Veel mensen maakten hierdoor extra kosten. Bijvoorbeeld doordat zij alternatief vervoer moesten gebruiken of door annulering van een (auto)vakantie.

Categorie ‘overig’

Voor kosten die mensen hebben moeten maken door de wachttijd, stelt het CBR een vergoeding beschikbaar. De Consumentenbond laat weten de lijst vergoedingen niet volledig te vinden. Extra uitgaven voor bijvoorbeeld het aanpassen van een vakantie of het bezorgen van spullen staan er niet op. Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: “Tijdens gesprekken die we voerden met het CBR hierover sprak men nog over een categorie ‘overige kosten’, maar die zien we niet terug op de site.”

Compensatieformulier

Consumenten die bij het CBR geen vergoeding krijgen of deze te laag vinden, kunnen terecht op de website van Consumentenbond Claimservice. Daar kunnen ze hun kosten in kaart brengen en een compensatieverzoek opstellen. De Consumentenbond treedt vervolgens op als bemiddelaar en legt de compensatieverzoeken voor aan het CBR. Molenaar: “Wij rekenen erop dat het CBR gedupeerden in redelijkheid tegemoet komt.” De bemiddeling is voor leden en niet-leden gratis.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Consumentenbond bemiddelt bij schadevergoeding CBR | RijschoolPro

Consumentenbond bemiddelt bij schadevergoeding CBR

De Consumentenbond gaat automobilisten helpen bij het krijgen van een schadevergoeding van het CBR. Het gaat om vergoedingen voor mensen die door de opgelopen wachttijden bij het rijvaardigheidsbureau kosten hebben moeten maken. Het CBR vermeldt op de eigen site een lijst met kosten die in aanmerkingen komen, volgens de Bond is die lijst echter niet compleet. 

Ruim 80.000 automobilisten konden het afgelopen jaar niet de weg op door toedoen van het CBR. Door grote achterstanden bij die organisatie, moesten zij soms meer dan een half jaar wachten op verlenging van hun, inmiddels verlopen, rijbewijs. Ook voor consumenten die rijexamen wilden doen, duurde het soms maanden voordat ze konden afrijden. Veel mensen maakten hierdoor extra kosten. Bijvoorbeeld doordat zij alternatief vervoer moesten gebruiken of door annulering van een (auto)vakantie.

Categorie ‘overig’

Voor kosten die mensen hebben moeten maken door de wachttijd, stelt het CBR een vergoeding beschikbaar. De Consumentenbond laat weten de lijst vergoedingen niet volledig te vinden. Extra uitgaven voor bijvoorbeeld het aanpassen van een vakantie of het bezorgen van spullen staan er niet op. Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: “Tijdens gesprekken die we voerden met het CBR hierover sprak men nog over een categorie ‘overige kosten’, maar die zien we niet terug op de site.”

Compensatieformulier

Consumenten die bij het CBR geen vergoeding krijgen of deze te laag vinden, kunnen terecht op de website van Consumentenbond Claimservice. Daar kunnen ze hun kosten in kaart brengen en een compensatieverzoek opstellen. De Consumentenbond treedt vervolgens op als bemiddelaar en legt de compensatieverzoeken voor aan het CBR. Molenaar: “Wij rekenen erop dat het CBR gedupeerden in redelijkheid tegemoet komt.” De bemiddeling is voor leden en niet-leden gratis.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.