Eerste evaluatie nieuwe theorie-examen: alleen feitenkennis is onvoldoende

Foto van CBR

Sinds de invoering van het nieuwe theorie-examen is het slagingspercentage gezakt. In het nieuwe examen ligt meer nadruk op verkeersinzicht. Kandidaten moeten zowel feitenkennis hebben als inzicht tonen, waar eerder meer nadruk op de feitenkennis lag. Dat vraagt om een andere manier van voorbereiding, waarbij het volgen van theorielessen in plaats van een examentraining kan helpen.

Het nieuwe theorie-examen wordt sinds 1 november 2019 afgenomen. Het doel van de veranderingen: kandidaten beter voorbereid de weg op te laten gaan. Het auto theorie-examen bestaat nu niet uit twee, maar uit drie examenonderdelen. De onderdelen zijn: gevaarherkenning, kennis en inzicht. Kandidaten slagen alleen voor het theorie-examen als ze voor elk onderdeel een voldoende halen. “We testen of kandidaten de cruciale onderdelen beheersen, om zo de verkeersveiligheid te verbeteren”, benadrukt een woordvoerster van het CBR. Om te slagen zijn kennis én inzicht nodig. Juist bij inzichtvragen wordt getest of een kandidaat de stof beheerst, alleen feitenkennis is onvoldoende.

Onderwijsvrijheid

In Nederland is er vrijheid van onderwijs, dus hoe een kandidaat de stof leert die op het theorie-examen wordt getest, is aan de kandidaat. Hij of zij kan een theoriecursus volgen bij een rijschool of een turbo-opleider, maar kan ook zelf de boeken induiken. Er zit echter wel verschil in hoe (en of) de kennis blijft hangen na het volgen van examentraining zoals bij een turbo-opleider, of na het volgen van onderwijs of zelfstudie. Het nieuwe examen heeft dus gevolgen voor de voorbereiding, hoe je die als kandidaat dan ook aanvliegt.

Evaluatie

Op de ledenvergadering van branchevereniging VRB eind januari gaf Kim Blaauwendraat toelichting op het nieuwe theorie-examen. Blaauwendraat is manager Productmanagement Theorie bij het CBR. Ook Jaap Breur, die zich bezighoudt met kennis en kwaliteit bij het rijvaardigheidsbureau, gaf uitleg.

De evaluatie van het nieuwe examen is nog niet afgerond, maar Blaauwendraat wilde op de ledenvergadering al wel het een en ander delen. Duidelijk is nu dat kandidaten gemiddeld een minuut korter over het examen doen. Dat komt onder meer doordat de mogelijkheid om fout beantwoorde vragen in te zien is geschrapt. En het gemiddelde slagingspercentage is dus gedaald. Hoeveel precies wordt later duidelijk.

Volgens Blaauwendraat was die daling te verwachten. “Dat zagen we steeds bij wijzigingen in het examen. Na de daling volgt weer een stijging en vervolgens stabilisatie.” De theorie-expert verwacht nu opnieuw uit te komen op een stabiel percentage. “De stijging lijkt al te zijn ingezet.”

Uitnodiging van Pechtold

CBR-directeur Alexander Pechtold sprak zich eveneens uit op de ledenvergadering. “We willen dat het veilig is op de weg en nemen de signalen vanuit de branche serieus. We zijn daarom ook continu in gesprek met opleiders, de brancheverenigingen en uitgevers.”

Vanuit de zaal kwamen veel vragen over het voorkomen van fraude. Pechtold geeft aan dat het CBR hier maatregelen voor wil nemen en heeft genomen. Ook nodigt hij rijinstructeurs uit om een kijkje te nemen bij het theorie-examen om te ervaren hoe het examen in de praktijk gaat. Deze excursie zal vanuit de VRB exclusief voor leden worden opgezet: [email protected]. Voorwaarde is dan wel dat de deelnemende instructeurs het theorie-examen zelf doen.

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

2 reacties op “Eerste evaluatie nieuwe theorie-examen: alleen feitenkennis is onvoldoende”

Moeilijk te bevatten dat zelfs VWO leerlingen die cum lsude slagen 50 of meer oefen examens goed doen, toch meermaals zakken. Naast de enorme wachtijden van ruim 5 maanden tussen examens geeft aan dat er iets grondig mis is met het systeem

5 maanden wachtijd tussen theorie examens ?? En zelfs cum laude beta VWO examen candidaten zakken meermaals (twrwijl ze enorm veel oefen examens 50+ foutloos halen) er is iets flink mis met het systeem

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Eerste evaluatie nieuwe theorie-examen: alleen feitenkennis is onvoldoende | RijschoolPro

Eerste evaluatie nieuwe theorie-examen: alleen feitenkennis is onvoldoende

Foto van CBR

Sinds de invoering van het nieuwe theorie-examen is het slagingspercentage gezakt. In het nieuwe examen ligt meer nadruk op verkeersinzicht. Kandidaten moeten zowel feitenkennis hebben als inzicht tonen, waar eerder meer nadruk op de feitenkennis lag. Dat vraagt om een andere manier van voorbereiding, waarbij het volgen van theorielessen in plaats van een examentraining kan helpen.

Het nieuwe theorie-examen wordt sinds 1 november 2019 afgenomen. Het doel van de veranderingen: kandidaten beter voorbereid de weg op te laten gaan. Het auto theorie-examen bestaat nu niet uit twee, maar uit drie examenonderdelen. De onderdelen zijn: gevaarherkenning, kennis en inzicht. Kandidaten slagen alleen voor het theorie-examen als ze voor elk onderdeel een voldoende halen. “We testen of kandidaten de cruciale onderdelen beheersen, om zo de verkeersveiligheid te verbeteren”, benadrukt een woordvoerster van het CBR. Om te slagen zijn kennis én inzicht nodig. Juist bij inzichtvragen wordt getest of een kandidaat de stof beheerst, alleen feitenkennis is onvoldoende.

Onderwijsvrijheid

In Nederland is er vrijheid van onderwijs, dus hoe een kandidaat de stof leert die op het theorie-examen wordt getest, is aan de kandidaat. Hij of zij kan een theoriecursus volgen bij een rijschool of een turbo-opleider, maar kan ook zelf de boeken induiken. Er zit echter wel verschil in hoe (en of) de kennis blijft hangen na het volgen van examentraining zoals bij een turbo-opleider, of na het volgen van onderwijs of zelfstudie. Het nieuwe examen heeft dus gevolgen voor de voorbereiding, hoe je die als kandidaat dan ook aanvliegt.

Evaluatie

Op de ledenvergadering van branchevereniging VRB eind januari gaf Kim Blaauwendraat toelichting op het nieuwe theorie-examen. Blaauwendraat is manager Productmanagement Theorie bij het CBR. Ook Jaap Breur, die zich bezighoudt met kennis en kwaliteit bij het rijvaardigheidsbureau, gaf uitleg.

De evaluatie van het nieuwe examen is nog niet afgerond, maar Blaauwendraat wilde op de ledenvergadering al wel het een en ander delen. Duidelijk is nu dat kandidaten gemiddeld een minuut korter over het examen doen. Dat komt onder meer doordat de mogelijkheid om fout beantwoorde vragen in te zien is geschrapt. En het gemiddelde slagingspercentage is dus gedaald. Hoeveel precies wordt later duidelijk.

Volgens Blaauwendraat was die daling te verwachten. “Dat zagen we steeds bij wijzigingen in het examen. Na de daling volgt weer een stijging en vervolgens stabilisatie.” De theorie-expert verwacht nu opnieuw uit te komen op een stabiel percentage. “De stijging lijkt al te zijn ingezet.”

Uitnodiging van Pechtold

CBR-directeur Alexander Pechtold sprak zich eveneens uit op de ledenvergadering. “We willen dat het veilig is op de weg en nemen de signalen vanuit de branche serieus. We zijn daarom ook continu in gesprek met opleiders, de brancheverenigingen en uitgevers.”

Vanuit de zaal kwamen veel vragen over het voorkomen van fraude. Pechtold geeft aan dat het CBR hier maatregelen voor wil nemen en heeft genomen. Ook nodigt hij rijinstructeurs uit om een kijkje te nemen bij het theorie-examen om te ervaren hoe het examen in de praktijk gaat. Deze excursie zal vanuit de VRB exclusief voor leden worden opgezet: [email protected]. Voorwaarde is dan wel dat de deelnemende instructeurs het theorie-examen zelf doen.

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

2 reacties op “Eerste evaluatie nieuwe theorie-examen: alleen feitenkennis is onvoldoende”

Moeilijk te bevatten dat zelfs VWO leerlingen die cum lsude slagen 50 of meer oefen examens goed doen, toch meermaals zakken. Naast de enorme wachtijden van ruim 5 maanden tussen examens geeft aan dat er iets grondig mis is met het systeem

5 maanden wachtijd tussen theorie examens ?? En zelfs cum laude beta VWO examen candidaten zakken meermaals (twrwijl ze enorm veel oefen examens 50+ foutloos halen) er is iets flink mis met het systeem

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.