Meer bestuurders naar ‘huftercursus’ CBR gestuurd

Het afgelopen jaar zijn opnieuw meer bestuurders naar het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) gestuurd voor een cursus verantwoord rijgedrag. Het aantal deelnemers is in drie jaar tijd met bijna driehonderd gestegen. Ondertussen wijst recent wetenschappelijk onderzoek uit dat de cursus weinig tot geen effect heeft.

Afgelopen jaar kregen zo’n 2005 mensen een zogenoemde Educatieve Maatregel Gedrag en verkeer opgelegd, de EMG, bijna honderd meer dan het jaar ervoor. EenVandaag bericht hierover op basis van cijfers van het CBR. De statistieken nemen van jaar tot jaar toe. In 2017 moesten 1725 deelnemers zich melden. Tweede Kamerlid Wytske Postma (CDA) vindt dat er snel iets moet verbeteren. “De cursus zoals hij nu bestaat, werkt niet”, zegt ze.

De EMG wordt opgelegd aan bestuurders die zich onverantwoord hebben gedragen in het verkeer en in één rit twee keer of vaker de verkeersregels hebben overtreden, bijvoorbeeld met bumperkleven, door rood rijden of afsnijden. Ook bestuurders die met meer dan 50 km per uur te hard door de bebouwde kom hebben gereden, mogen zich melden.

Geen effect

Uit onderzoek van de WODC blijkt dat de maatregel weinig tot geen effect heeft. Van de EMG-deelnemers recidiveert bijna de helft (49%) binnen twee jaar met een nieuw EMG-gerelateerd delict. Dat percentage was in de controlegroep die geen EMG kreeg opgelegd net zo hoog.

Overigens is het merendeel van de EMG’ers man (97 procent), geboren in Nederland (89 procent) en gemiddeld 30 jaar oud. De deelnemers kennen een uitgebreide historie van delicten: gemiddeld heeft men in de vijf voorafgaande jaren 3,7 delicten gepleegd.

Snelheidsbegrenzer

Kamerlid Postma vindt dat er, naast meer handhaving, ook gekeken moet worden naar technische mogelijkheden om huftergedrag tegen te gaan. “Denk daarbij aan een snelheidsbegrenzer. Het wordt steeds drukker op de weg, iedereen moet zich ervan bewust zijn dat je niet alleen op de weg bent. Houd rekening met elkaar”, zegt ze.

Lees ook: Huftergedrag in het verkeer moet in de rijopleiding worden tegengegaan

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche.

Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.

start abonnement

 
 

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Meer bestuurders naar ‘huftercursus’ CBR gestuurd | RijschoolPro

Meer bestuurders naar ‘huftercursus’ CBR gestuurd

Het afgelopen jaar zijn opnieuw meer bestuurders naar het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) gestuurd voor een cursus verantwoord rijgedrag. Het aantal deelnemers is in drie jaar tijd met bijna driehonderd gestegen. Ondertussen wijst recent wetenschappelijk onderzoek uit dat de cursus weinig tot geen effect heeft.

Afgelopen jaar kregen zo’n 2005 mensen een zogenoemde Educatieve Maatregel Gedrag en verkeer opgelegd, de EMG, bijna honderd meer dan het jaar ervoor. EenVandaag bericht hierover op basis van cijfers van het CBR. De statistieken nemen van jaar tot jaar toe. In 2017 moesten 1725 deelnemers zich melden. Tweede Kamerlid Wytske Postma (CDA) vindt dat er snel iets moet verbeteren. “De cursus zoals hij nu bestaat, werkt niet”, zegt ze.

De EMG wordt opgelegd aan bestuurders die zich onverantwoord hebben gedragen in het verkeer en in één rit twee keer of vaker de verkeersregels hebben overtreden, bijvoorbeeld met bumperkleven, door rood rijden of afsnijden. Ook bestuurders die met meer dan 50 km per uur te hard door de bebouwde kom hebben gereden, mogen zich melden.

Geen effect

Uit onderzoek van de WODC blijkt dat de maatregel weinig tot geen effect heeft. Van de EMG-deelnemers recidiveert bijna de helft (49%) binnen twee jaar met een nieuw EMG-gerelateerd delict. Dat percentage was in de controlegroep die geen EMG kreeg opgelegd net zo hoog.

Overigens is het merendeel van de EMG’ers man (97 procent), geboren in Nederland (89 procent) en gemiddeld 30 jaar oud. De deelnemers kennen een uitgebreide historie van delicten: gemiddeld heeft men in de vijf voorafgaande jaren 3,7 delicten gepleegd.

Snelheidsbegrenzer

Kamerlid Postma vindt dat er, naast meer handhaving, ook gekeken moet worden naar technische mogelijkheden om huftergedrag tegen te gaan. “Denk daarbij aan een snelheidsbegrenzer. Het wordt steeds drukker op de weg, iedereen moet zich ervan bewust zijn dat je niet alleen op de weg bent. Houd rekening met elkaar”, zegt ze.

Lees ook: Huftergedrag in het verkeer moet in de rijopleiding worden tegengegaan

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.