‘Reclamezuilen langs wegen leiden automobilisten af’

De reclameborden en –zuilen langs snelwegen of provinciale wegen vormen een te grote afleiding voor automobilisten. Afleiding in het verkeer zorgt voor ongelukken. Er moet dan ook een verbod komen op deze objecten, vindt de Vereniging Verkeersslachtoffers (VVS).

De vereniging vindt het onbegrijpelijk dat deze reclamezuilen gewoon zijn toegestaan, terwijl er wel hard wordt opgetreden tegen andere zaken die de aandacht van de automobilist kunnen afleiden. “We ageren allemaal tegen het gebruik van de smartphone achter het stuur, maar tegelijkertijd wordt wel toegestaan dat dit soort zuilen chauffeurs afleidt”, aldus VVS-voorzitter Nelly Vollebregt in De Telegraaf.

Geen nieuwe vergunning

De voorzitter stelt dat de organisatie grote problemen heeft met dit signaal en wil dat Rijkswaterstaat, gemeenten en provincies geen vergunningen meer afgeven voor deze objecten langs de weg. Het gaat dan vooral om digitale schermen, waarop meerdere boodschappen te zien zijn. Deze verspringende beelden leiden chauffeurs nog meer af en dit zorgt ervoor dat er minder snel gereageerd wordt op onverwachte en gevaarlijke situaties, denkt VVS.

In een reactie laat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat weten dat er richtlijnen bestaan voor het gebruik van reclamezuilen langs wegen. Zo is het wel toegestaan om op digitale led-schermen meerdere boodschappen te tonen, maar zijn bewegende beelden in één boodschap verboden. Bovendien moeten de reclame-uitingen altijd op een vaste afstand worden geplaatst van de rechter rijstrook, om obstakels in de berm te voorkomen.

Verkeersdoden

Afgelopen april publiceerde de CBS cijfers over het aantal verkeersdoden in Nederland. Er was sprake van een lichte daling, maar de ANWB benadrukte in een reactie dat er nog veel te winnen valt. Dit kan onder meer door de aanpak van afleiding in het verkeer te verbeteren. Het is opvallend dat met name het aantal dodelijke slachtoffers toeneemt onder 20-ers en 30-ers. Afleiding speelt daarbij een rol, is de verwachting.

Lees ook: 

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is redacteur van vakblad OVPro en schrijft ook regelmatig voor de andere titels van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.