CBR in gesprek met Gerrie Pol, de vrachtwagenchauffeur met één arm

Gerrie Pol heeft één arm, hij heeft er nooit twee gehad. Hij heeft al meer dan 30 jaar zijn C-rijbewijs en rijdt met een aangepaste melkwagen. Zijn rijbewijs werd onlangs niet verlengd. Omdat hij één arm heeft, zou hij ongeschikt zijn voor het besturen van motorrijtuigen in de categorieën C, CE, D en DE. Een bittere pil voor Pol, die niet meer kan werken. Hij haalde de krantenkoppen, daarna volgden Kamervragen en inmiddels is Pol in gesprek met het CBR, na tussenkomst van minister Van Nieuwenhuizen. 

Hoe kan het dat Gerrie Pol al jarenlang in de vrachtwagen rijdt en dat nu bij verlenging van zijn rijbewijs blijkt dat hij daarvoor niet geschikt zou zijn? Naar aanleiding van Kamervragen van Remco Dijkstra (VVD) verwijst minister Cora van Nieuwenhuizen naar de Regeling eisen geschiktheid 2000 (dat is de REG2000). In de REG2000 staat omschreven wat een persoon wel of niet geschikt maakt om een motorrijtuig te besturen. Bij een lichamelijke beperking kan het CBR een beoordeling vragen van een Deskundige Praktische Rijgeschiktheid (DPR). Deze deskundige adviseert het CBR over de mogelijkheden van de aanvrager van het rijbewijs om, zo nodig met aanpassingen aan het voertuig, een motorrijtuig te besturen.

Risico

Het oordeel van deze deskundige is geweest dat, gegeven de aard van de lichamelijke handicap, Gerrie Pol niet rijgeschikt is voor een vrachtauto. Wel is hij rijgeschikt bevonden voor onder andere het rijden in een auto (eventueel met aanhanger) en trekker. Dit oordeel is gebaseerd op een notitie uit 2003 waarin de eisen ten aanzien van groep 2 rijbewijzen in relatie tot lichamelijke handicaps nader zijn omschreven. Hierin staat dat de bestuurder in staat moet zijn onder alle omstandigheden met beide armen/handen controle te hebben over het voertuig, ook in noodsituaties. Dat was de uitkomst destijds van onder meer testen op een testbaan. Personen die een arm missen worden daarom ongeschikt verklaard voor het besturen van motorrijtuigen van de categorieën C, CE, D en DE. Het gaat dus niet alleen om de vraag of iemand een vrachtwagen kan besturen, maar ook over het risico van een onbeheersbare noodsituatie (grotere kans en groot effect).

Geen coulance

Dat Pol in het verleden wel gewoon zijn rijbewijs kreeg, vindt Van Nieuwenhuizen geen reden om het nu te verlengen. “[Coulance] op basis van positieve indicaties uit het verleden is vanuit het oogpunt van de verkeersveiligheid niet verantwoord omdat indicaties uit het verleden niet noodzakelijk iets zeggen over de rijgeschiktheid in de toekomst. (…) Het is ook relevant of iemand lichamelijk geschikt is om ook in noodsituaties en onverwachte situaties een vrachtauto veilig te besturen. Dat is belangrijk want voor dit soort voertuigen geldt dat de gevolgen van een ongeval vele malen groter zijn.”

Bittere pil

Van Nieuwenhuizen beseft ook dat het een bittere pil is voor de chauffeur en geeft aan dat het CBR zich opnieuw over de zaak buigt en met Pol in gesprek is. Ze schrijft: “Ik kan me de teleurstelling en het onbegrip van betrokkene zeer goed voorstellen. Zeker nu hij in het verleden steeds een verlenging heeft gekregen van zijn rijbewijs terwijl het CBR nu anders heeft besloten. In dergelijke situaties waarin een besluit een flinke impact heeft op het leven van een persoon vind ik dat men zorgvuldiger had moeten zijn in de wijze waarop het initiële besluit is gecommuniceerd. De manier waarop organisaties met burgers omgaan, bepaalt immers mede het beeld dat de samenleving van de overheid heeft. Daarom heeft de directeur van het CBR aangeboden om met deze persoon in gesprek te gaan om een nadere toelichting te geven op het besluit over zijn aanvraag.”

Inmiddels loopt er ook een petitie om ervoor te zorgen dat Gerrie Pol weer op de vrachtwagen mag rijden. Bijna 14.000 mensen ondertekenden deze petitie.

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

5 reacties op “CBR in gesprek met Gerrie Pol, de vrachtwagenchauffeur met één arm”

Wim van Dusschoten|05.10.20|14:48

bij deze zit ik al een jaar zonder werk omdat mijn rijbewijs na 37 jaar schadevrije jaren niet wordt verlengt ivm glacoom een oog ziekte die al 8 jaar stabiel is ben door oogspecalist al 3 keer goed gekeurd maar cbr weigert C E rijbewijs te verlengen maar mag wel op een tractor rijden van 50 ton ik weet niet meer wat ik hier aan kan doen mvg wim

Klaas Groen|06.10.20|15:02

Ach ja, de minister hoeft niet zelf te rijden, dat doet haar chauffeur wel.

Anton van Hoogstraaten|06.10.20|23:58

Politieagent Dennis heeft bij een motorongeluk zijn rechterarm verloren en hij mag nu op de supersnelle Audi’s rijden met 250 km/u. Met één arm!

Inge Zaunbrecher|07.10.20|08:00

Uit oogpunt van veiligheid vind ik echt bullshit. Mensen die als expat hier komen en 30% regels die het mogelijk maken je rijbewijs om te ruilen is ook geen veiligheid waarborgen. Want de meesten kopen hun rijbewijs op de hoek van de straat voor 100 euro in hun eigen land. Hebben geen idee waar überhaupt het gaspedaal zit dat zegt mij wel genoeg als ik die mensen les geef omdat de lease maatschappij dit eist. Wanneer grijpt het CBR daar eens in als het hun om veiligheid gaat?

Inge Zaunbrecher|07.10.20|08:02

Uit het oogpunt van veiligheid vind ik echt bullshit!

Mensen die als expat hier komen en in de 30% regel vallen die het mogelijk maakt je rijbewijs om te ruilen is ook geen veiligheid waarborgen. Want de meesten kopen hun rijbewijs op de hoek van de straat voor 100 euro in hun eigen land. Hebben geen idee waar überhaupt het gaspedaal zit! Dat zegt mij wel genoeg als ik die mensen les geef omdat de lease maatschappij dit eist.
Wanneer grijpt het CBR daar eens in als het hun om veiligheid gaat?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.