Handhavingscamera's weg appende bestuurders (bron: OM)

OM speurt met slimme camera’s naar appende automobilist

Het Openbaar Ministerie (OM) gaat met slimme camera’s handhaven op het gebruik van een mobiele telefoon achter het stuur. Wanneer deze camera’s een overtreding ontdekken, wordt die automatisch doorgestuurd naar het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). Dat kan een boete opleveren van 240 euro.

Telefoongebruik in de auto is een groot risico voor verkeersveiligheid, omdat chauffeurs dan worden afgeleid. Het vasthouden van mobiele, elektronische apparaten achter het stuur is dan ook niet toegestaan, maar toch wordt het door veel automobilisten nog wel gedaan.

“Op dit moment wordt hier vooral op gehandhaafd met staande houdingen door de politie. Dit is heel effectief, maar niet altijd efficiënt, omdat het veel capaciteit kost. Daarom heeft het Openbaar Ministerie onderzoek gedaan naar de mogelijkheden voor digitale handhaving”, legt Achilles Damen uit, verkeersofficier bij Parket CVOM.

Foto’s

Dit onderzoek heeft uitgewezen dat bepaalde slimme camera’s goed in staat zijn om appende en bellende bestuurders te detecteren. De camera maakt foto’s van elke passant, waarbij te zien is of de bestuurder zijn mobiele telefoon wel of niet vasthoudt. De foto’s worden zodanig gemaakt dat het gezicht van de bestuurder niet te zien is. De foto’s zijn echter zo duidelijk, dat dit voor het OM voldoende bewijs is om een boete op te leggen.

Wanneer het systeem op basis van de genomen foto vermoedt dat een telefoon wordt vastgehouden, wordt het plaatje doorgestuurd naar het CJIB. Een BOA bepaalt daar definitief of er sprake is van een overtreding, waarna wordt overgegaan tot het versturen van de boete. Hierna wordt een verkeersboete op kenteken verstuurd. De foto’s kunnen door de kentekenhouder worden opgevraagd en hij kan dan nog in beroep gaan.

Eerste in Europa

De camera’s worden al sinds kort ingezet in Australië, maar in Europa zal Nederland het eerste land zijn dat hiervoor kiest. Testen hiermee waren succesvol: op een bepaalde testdag werden met twee camera’s 400 overtredingen gesignaleerd. Hierbij plaatste het OM 24 uur lang camera’s naast een drukke N-weg en 6 uur lang op een viaduct boven een snelweg.

De apparaten functioneren dag en nacht en bij alle weersomstandigheden. Een ander voordeel is dat ze gemakkelijk te verplaatsen zijn. “Daarmee krijg je het gevoel dat je altijd en overal bekeurd kan worden voor een overtreding. Dat moet het handheld telefoongebruik achter het stuur verminderen en de veiligheid op de weg vergroten,’ aldus Damen.

Innovaties

Het OM probeert op meerdere manieren de verkeershandhaving te innoveren. Dit jaar worden ook twintig nieuwe trajectcontrolesystemen op provinciale wegen in gebruik genomen en loopt er een proef met verplaatsbare flitspalen in Rotterdam en Noord Brabant.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is redacteur van vakblad OVPro en schrijft ook regelmatig voor de andere titels van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.