
Letselbureau wil haaientanden bij gevaarlijke uitritten
Vrijwel elke week vallen er gewonden door ongelukken rond een uitrit. Hoe kan dit? Weet elke weggebruiker eigenlijk wel wat de voorrangsregels zijn bij de vele uitritconstructies die er de laatste decennia zijn bijgekomen? “Veel mensen zien niet eens dat het een uitrit is en dat leidt vaak tot ongelukken”, concludeert letselschadebureau JBL&G in Amsterdam, een stad die barst van de uitritconstructies. Haaientanden zijn volgens hen en de ANWB dé oplossing.
Acteur Aart Staartjes verongelukte vorige winter toen hij met zijn brommobiel uit een uitrit kwam en een auto met voorrang hem niet kon ontwijken. Wie uit een uitrit komt moet iedereen voorlaten, zelfs fietsers van links en voetgangers, maar soms is dat volstrekt onduidelijk. Niemand houdt precies bij wanneer een uitrit meespeelt bij een ongeluk, maar uit een eigen analyse van een jaar lang regionale ongelukken turven, constateert JBL&G dat het vrijwel elke week wel minstens één keer raak is op of rond een uitrit.
Vroeger had je alleen echte, goed herkenbare uitritten bij bedrijventerreinen, tankstations en dergelijke, tegenwoordig komen allerlei straten ook met een uitrit uit op andere wegen en pleinen. Aan iets verhoogde schuine inritblokken en een doorlopend voet- en fietspad langs de kruisende weg, moet je kunnen zien of iets een uitrit is of niet. Elk letselschadebureau heeft echter wel cliënten die het slachtoffer zijn geworden van onbegrijpelijke voorrangssituaties rond uitritten. Vrijwel wekelijks vallen er gewonden, zwaargewonden of zelfs doden.
Haaientanden
De ANWB pleit al vele jaren voor haaientanden in dat soort gevallen, maar tevergeefs. “Voorrang is veel te belangrijk om maar in het midden te laten of om van vage constructies af te laten hangen”, vindt de bond ook nu nog. “Waar de voorrang onduidelijk is, zouden sowieso haaientanden en liefst ook voorrangsborden moeten komen”, aldus de ANWB.
Verkeersdeskundige Stefan Westerman van de ANWB: “Een uitritconstructie telt steevast een aantal vaste onderdelen, en als één daarvan ontbreekt of fout wordt uitgevoerd, wordt het daardoor eigenlijk meteen weer een gewone kruising. Dat zie je dus in heel veel situaties. Zo worden er bijvoorbeeld soms straatklinkers gebruikt waar trottoirtegels hadden moeten liggen. Voorrang is veel te belangrijk om dat van dit soort dingen af te laten hangen. Voorrang moet meteen overal duidelijk zijn. Een uitritconstructie moet altijd voldoen aan de richtlijnen en als dat niet met de huidige constructie lukt, zoals je nu in de praktijk vaak ziet, dan maar met haaientanden en voorrangsborden. Als je als fietser zeker meent te weten dat je voorrang hebt en een beetje doortastend bent, kan het heel slecht aflopen als de voorrang toch niet zo geregeld is als je zelf dacht.”
Voorrang van rechts
Frans Heijnis van het CROW, de instantie die alle richtlijnen voor de infrastructuur opstelt, en destijds medeauteur van de Richtlijn drempels, plateaus en uitritten: “Het kan best zijn dat de kennis over uitritten bij veel mensen wat is weggezakt. Die gaan dan misschien uit van het verwachtingspatroon dat als je van rechts komt, je bijna automatisch voorrang hebt. Maar dat geldt dus niet als je zelf uit een uitrit komt. Het zou nuttig zijn die kennis over het verlaten van een uitrit weer wat naar voren te halen. Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat een uitrit gewoon niet als zodanig wordt herkend door veel mensen. Dan heeft de wegbeheerder dus duidelijk een fout gemaakt en moet er iets aan gaan gebeuren.”
Veiliger gevoel
Letselschadekantoor JBL&G heeft net als vrijwel alle andere kantoren diverse cliënten die zijn aangereden terwijl de tegenpartij uit een uitritconstructie kwam en dus voorrang had moeten verlenen. “Soms moet onze jurist ook zelf wel drie keer kijken voordat hij of zij de verkeerssituatie snapt bij zo’n ongeluk”, weet eigenaar Steffy Roos du Maine van JBL&G. “En dan hangt het vaak echt van het soort straatstenen af of iets een uitrit is of niet. Je moet natuurlijk eigenlijk in één oogopslag meteen kunnen zien waar het om gaat en wie er voorrang heeft, daarover is de ANWB het roerend met ons eens. Als dat niet zo is, breng dan alsjeblieft gewoon haaientanden aan. Dat kost bijna niets, is voor iedereen helder, en wel zo veilig! Sommigen vinden het verwarrend en onnodig, haaientanden bovenop een uitrit, maar ik voel me duizend keer beter beschermd door duidelijke haaientanden op de weg dan door een haast onzichtbaar drempeltje van een paar centimeter hoog met een onduidelijke status.”
Lees ook:
- Veel meer weggebruikers negeerden in 2020 rode kruizen
- Grote kans op ongelukken in oude binnensteden
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?
Het aanbrengen van haaientanden geldt toch voorrang verlenen aan kruisende bestuurders. De uitrit situatie geldt verleen voorrang aan het overige verkeer. Door het plaatsen van haaientanden zou er daardoor meer verwarring kunnen ontstaan, zeker ook bij bijvoorbeeld kruisende voetgangers.
Het aanbrengen van haaientanden betreft voorrang verlenen aan kruisende bestuurders. Voor de uitrit situatie geldt: verleen voorrang aan het overige verkeer. Door het plaatsen van haaientanden bij een uitritconstructie zou meer verwarring kunnen ontstaan bij alle verkeersdeelnemers, zeker ook bij kruisende voetgangers, maar ook naderende bestuurders die in de veronderstelling komen dat aldaar alleen aan kruisende bestuurders voorrang verleend moet worden. Absoluut een taak voor de wegbeheerder!
Een definitie van een uitrit zou al helpen, ondersteund met een eenduidige constructie. Zo slaan zelfs examinatoren soms de plank mis. Ook bij het verlaten van een woonerf is de constructie niet altijd die van een uitrit. Verwarrend. Werk aan de winkel voor de wegbeheerders voor meer structuur en duidelijkheid.
Haaientanden alleen zijn niet voldoende. Deze vertellen dat je voorrang dient te verlenen aan bestuurders op de kruisende weg! Echter bij een uitritconstructie dien je voorrang te verlenen aan al het overige verkeer, ook aan voetgangers dus.
2 opties ter verbetering:
1 Iedere uitrit moet duidelijk als uitrit herkenbaar zijn, uniform! Geen vage halfslachtige constructies…
2 Een uitrit dient herkent te worden aan nieuw te ontwikkelen verkeerstekens (wegdek en bord)
Optie 2 lijkt me het best!