Gevaar van rijden onder invloed vaak onderschat door drugsgebruikers

Automobilisten die met drugs op achter het stuur kruipen, praten dit gedrag vaak goed. Ze rijden alleen ‘wanneer het kan’ of als het korte ritjes zijn. Bestuurders die rijden onder de invloed van verdovende middelen zijn dus ook positiever over rijden terwijl ze drugs hebben gebruikt, dan chauffeurs die dit niet doen. Dat blijkt uit onderzoek van Stichting TeamAlert.

Drugsgebruik in het verkeer is een groot probleem in Nederland. In de eerste helft van 2020 werden maandelijks bijna duizend automobilisten aangehouden voor het rijden onder invloed van drugs, blijkt uit politiecijfers. Toch is er weinig bekend over de reden waarom drugsgebruikers onder invloed achter het stuur stappen en daarom heeft TeamAlert, in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, onderzoek gedaan naar die motieven.

Verantwoord rijden

TeamAlert vroeg aan 3.678 automobilisten tussen 18 en 50 jaar naar de motivaties van drugsgebruikers van vijf verschillende drugssoorten (cannabis, XTC, speed, cocaïne, lachgas) om onder invloed auto te rijden. Deze groep werd vergeleken met drugsgebruikers die niet onder invloed achter het stuur kruipen. Drugsgebruikers die wel onder invloed autorijden, bleken het minder een probleem te vinden om onder invloed te rijden dan de gebruikers die niet rijden, vooral omdat ze het alleen deden als dit ‘verantwoord kan’. Bijvoorbeeld bij korte afstanden.

Verder schatten de drugsgebruikers die onder invloed rijden de kans kleiner in dat zij een verkeersongeluk veroorzaken of staande worden gehouden door de politie. Ze hebben de overtuiging dat het altijd goed gaat als zij onder invloed van drugs autorijden. Hoe vaker het ook goed gaat, hoe meer vertrouwen deze bestuurders krijgen. Ze achten de kans dat ze tegen de lamp lopen steeds kleiner in als ze onder invloed aan het verkeer deelnemen zonder gepakt te worden door de politie of zonder een ongeluk mee te maken.

Groepsdruk

Automobilisten die onder de invloed van drugs in de auto stappen, worden door hun omgeving nauwelijks overgehaald om ander gedrag te vertonen. Ze denken vaak dat hun vrienden dit gedrag goedkeuren en omringen zich veelal met mensen die het ook normaal vinden om onder invloed van drugs deel te nemen aan het verkeer. Voor de meeste drugs gebruikende bestuurders geldt bovendien dat zij liever geen alternatief vervoer pakken, zoals het ov of een taxi, omdat deze vervoersmiddelen geen privacy kunnen bieden.

De resultaten van dit onderzoek vindt TeamAlert erg verontrustend. “Drugs en autorijden gaan absoluut niet samen en levert levensgevaarlijke situaties op. Om het drugsgebruik in het verkeer te verminderen, is het onder meer nodig om de voordelen van nuchter rijden aan deze doelgroep duidelijk te maken en de handhaving voor het rijden onder invloed nog verder te verbeteren.” TeamAlert vraagt daarom een campagne op te zetten met de duidelijke boodschap om geen drugs te gebruiken in het verkeer.

Lees ook:

Auteur: Marilon Tresfon

Marilon Tresfon is de vaste journalist van RijschoolPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Gevaar van rijden onder invloed vaak onderschat door drugsgebruikers | RijschoolPro

Gevaar van rijden onder invloed vaak onderschat door drugsgebruikers

Automobilisten die met drugs op achter het stuur kruipen, praten dit gedrag vaak goed. Ze rijden alleen ‘wanneer het kan’ of als het korte ritjes zijn. Bestuurders die rijden onder de invloed van verdovende middelen zijn dus ook positiever over rijden terwijl ze drugs hebben gebruikt, dan chauffeurs die dit niet doen. Dat blijkt uit onderzoek van Stichting TeamAlert.

Drugsgebruik in het verkeer is een groot probleem in Nederland. In de eerste helft van 2020 werden maandelijks bijna duizend automobilisten aangehouden voor het rijden onder invloed van drugs, blijkt uit politiecijfers. Toch is er weinig bekend over de reden waarom drugsgebruikers onder invloed achter het stuur stappen en daarom heeft TeamAlert, in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, onderzoek gedaan naar die motieven.

Verantwoord rijden

TeamAlert vroeg aan 3.678 automobilisten tussen 18 en 50 jaar naar de motivaties van drugsgebruikers van vijf verschillende drugssoorten (cannabis, XTC, speed, cocaïne, lachgas) om onder invloed auto te rijden. Deze groep werd vergeleken met drugsgebruikers die niet onder invloed achter het stuur kruipen. Drugsgebruikers die wel onder invloed autorijden, bleken het minder een probleem te vinden om onder invloed te rijden dan de gebruikers die niet rijden, vooral omdat ze het alleen deden als dit ‘verantwoord kan’. Bijvoorbeeld bij korte afstanden.

Verder schatten de drugsgebruikers die onder invloed rijden de kans kleiner in dat zij een verkeersongeluk veroorzaken of staande worden gehouden door de politie. Ze hebben de overtuiging dat het altijd goed gaat als zij onder invloed van drugs autorijden. Hoe vaker het ook goed gaat, hoe meer vertrouwen deze bestuurders krijgen. Ze achten de kans dat ze tegen de lamp lopen steeds kleiner in als ze onder invloed aan het verkeer deelnemen zonder gepakt te worden door de politie of zonder een ongeluk mee te maken.

Groepsdruk

Automobilisten die onder de invloed van drugs in de auto stappen, worden door hun omgeving nauwelijks overgehaald om ander gedrag te vertonen. Ze denken vaak dat hun vrienden dit gedrag goedkeuren en omringen zich veelal met mensen die het ook normaal vinden om onder invloed van drugs deel te nemen aan het verkeer. Voor de meeste drugs gebruikende bestuurders geldt bovendien dat zij liever geen alternatief vervoer pakken, zoals het ov of een taxi, omdat deze vervoersmiddelen geen privacy kunnen bieden.

De resultaten van dit onderzoek vindt TeamAlert erg verontrustend. “Drugs en autorijden gaan absoluut niet samen en levert levensgevaarlijke situaties op. Om het drugsgebruik in het verkeer te verminderen, is het onder meer nodig om de voordelen van nuchter rijden aan deze doelgroep duidelijk te maken en de handhaving voor het rijden onder invloed nog verder te verbeteren.” TeamAlert vraagt daarom een campagne op te zetten met de duidelijke boodschap om geen drugs te gebruiken in het verkeer.

Lees ook:

Auteur: Marilon Tresfon

Marilon Tresfon is de vaste journalist van RijschoolPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.