Stichting BBR: De TTT moet afgeschaft worden, het is misleidend

Stichting BBR onderzoekt verschillende zaken binnen de rijschoolbranche die volgens hen toe zijn aan verandering. Een van deze zaken is het nut van de tussentijdse toets bij het CBR en de kosten die het meebrengt voor de examenkandidaat. De stichting schreef er onderstaand opinieartikel over.

“Er zijn verschillende wegen naar het rijbewijs, en één van de keuzes die elke kandidaat moet maken is of ze een extra oefentoets willen afleggen in voorbereiding voor het praktijkexamen. De vraag is echter of deze extra praktijktoetsen waardevol zijn of alleen maar onnodige kosten opleveren. En of deze niet tot misleiding omtrent slagingspercentages leiden.

Wat is het nut van een TTT?

Een tussentijdse toets (TTT) is een optionele oefentoets voor het praktijkexamen bij het CBR. Deze kost evenveel als een regulier rijexamen (namelijk 120 euro bij het CBR plus de kosten van de rijschool), maar biedt de leerling geen kans om het rijbewijs daadwerkelijk te halen. Een examinator geeft in het voorgesprek aan dat het belangrijkste is dat de kandidaat al een examen heeft meegemaakt. Maar dan kan de kandidaat toch ook gewoon examen doen? Zo is er tenminste een mogelijkheid om te slagen. Mocht dit niet lukken, dan kan de kandidaat altijd nog een tweede keer examen doen. Hij is dan ongeveer evenveel geld kwijt als een TTT met een examen.

Toch zijn er veel rijscholen die voor een tussentijdse toets minder rekenen dan voor een examen. Niet heel gek, want rijscholen worden onder druk gezet om het slagingspercentage te verhogen. Een tussentijdse toets helpt hier wel aan mee, maar de leerling die betaalt om niet te slagen is hier de dupe van.

Misleidend slagingspercentage

Leerlingen die voor een tussentijdse toets kiezen, hebben bovendien een hoger slagingspercentage op hun eerste examen, maar dit zegt niet zoveel als men zou denken. Leerlingen die voor een TTT kiezen hebben namelijk een slagingspercentage van 57 procent, terwijl het slagingspercentage zonder TTT slechts rond de 43 procent ligt. Dit is vrij logisch, want de leerlingen met een TTT hebben min of meer al een keer examen gedaan. Wanneer we de slagingspercentages vergelijken, moeten we dus eigenlijk focussen op het slagingspercentage van kandidaten die voor de tweede keer regulier examen doen.

Dit laatste ligt op 43 procent, net als het percentage voor kandidaten die voor het eerst zonder TTT examen doen. Let wel dat de 43 procent die het herexamen haalt, bestaat uit kandidaten die het de eerste keer niet haalden (57 procent). Het percentage zonder TTT blijft dus niet hangen op 43 procent van de kandidaten; er komen juist meer geslaagde kandidaten bij. In totaal slaagt dus 67,5 procent na twee keer examen zonder TTT. Dit is ruim 10 procent hoger dan een examen met een TTT.

Nadelen van een TTT

In de rijbewijstips van het CBR staat het volgende: “Een CBR-examinator neemt de tussentijdse toets af; je instructeur rijdt mee. Na afloop krijg je een advies van de examinator. Je weet dan waar je nog aan moet werken om te slagen. Hierover ontvang je ook nog een e-mail. Samen met je instructeur kun je daarna gericht aan de slag om de slagingskans bij het échte rijexamen te verhogen!”

Dit klinkt allemaal mooi op papier, maar laten we even kritisch denken; een opgeleide rijinstructeur met een redelijke dosis ervaring hoort de leerling ook te kunnen vertellen waar ze nog aan moeten werken. Als de examinator punten aankaart die de instructeur nog niet had gerealiseerd, is deze instructeur dan wel geschikt om rijles te geven? Waarom houden we examinatoren van het CBR onnodig bezet om het werk van een rijinstructeur te verrichten? Er worden volgens het jaarverslag zo’n 100.000 tussentijdse toetsen per jaar afgenomen. En al deze kandidaten moeten minstens nog een keer examen komen doen aangezien ze voor de TTT niet kunnen slagen. En dat terwijl de wachttijden bij het CBR al jarenlang enorm hoog oplopen.

Examengericht

Een ander, zeer opvallend punt is hoe examengericht een opleiding met een TTT is. Alliantie Samen Sterk werkt samen met het CBR om de rijschoolbranche te verbeteren en zij claimen vaak dat er té examengericht wordt lesgegeven, zo ook het onlangs overhandigde adviesrapport van de Commissie Roemer. Echter staat dus in de rijbewijstips van het CBR: “samen met je instructeur kun je (na een TTT) gericht aan de slag om de slagingskans bij het échte rijexamen te verhogen!” Is examengericht lesgeven nou slecht of niet?

Afschaffen?

Alexander Pechtold dreigt met het afschaffen van de TTT. Alhoewel dit zeker vaart zou brengen in het inhaalproces, lijkt het niet bevorderlijk voor de inkomsten van het CBR. Het schrappen van de TTT leidt tot inkomstenverlies voor het CBR, maar besparingen voor de consument. En economisch advies naar de leerling zou juist zijn om geen tussentijdse toets af te leggen en direct voor het examen te gaan. De branche moet keuzes maken: wie heeft prioriteit? De leerling of het bestuursorgaan?”

Lees ook:

Auteur: Marilon Tresfon

Marilon Tresfon is de vaste journalist van RijschoolPro.

22 reacties op “Stichting BBR: De TTT moet afgeschaft worden, het is misleidend”

Marc Van Osch|04.05.21|19:20

wat een vreselijke onzin
een LL die een TTT heeft gehad gaat met veel meer zin en andere gedachten naar het CBR.
de wildste verhalen gaan er over examinatoren nu kunnen ze zelf zien hoe die examinator het verteld wat hij verteld en vreemde ogen Dwingen.
Nu maar hopen dat het een examinator is die ook recht door zee is en het durft te vertellen.
Hoe harder hoe beter.
Leugens en onzin hebben we niks aan.

Marcel Kort|04.05.21|21:07

Weer een stukje non journalistiek…. Wie of wat is BBR….

Mart Kuiper|05.05.21|10:26

Mijn hemel….zit ik nu naar het jeugdjournaal of Sesamstraat te kijken???
En dit wil zich dan als zoveelste “branche organisatie “gaan opwerpen..
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat ook dit weer en gesponsord item is hier want serieus kunnen we dit natuurlijk niet nemen.

Henk de Vries|05.05.21|13:14

Nog nooit zoveel domme onzin gehoord. Deze ‘stichting’ heeft geen enkel idee wat de functie van de Tussen Tijdse Toets is. Ze kramen allerlei onzin uit en begrijpen er totaal niets van. Ik heb verder geen zin om deze mensen uit te leggen wat de vele voordelen zijn van het doen van de TTT. Één ding is voor mij zeker. Het is kostenbesparend voor de leerling. Minder rijlessen nodig en een hogere kans van slagen! Alleen maar voordeel voor de leerling maar natuurlijk ook voor de opleider. TTT TOP!!!

Esther Roo|05.05.21|15:02

Ik mis de aandacht voor de psychische voordelen van de TTT. De minder zelfverzekerde leerlingen en de leerlingen met faalangst ervaren veel spanning voor het onbekende. Een TTT is zeer waardevol in het begeleidingstraject van deze leerlingen. Dat is met name de reden waarom wij onze leerlingen een TTT aanbevelen. Jammer vind ik het dat het wederom over geld gaat. Alleen al door deze discussies ervaren deze leerlingen nog meer druk om te presteren wat negatief werkt op de uitslag van een examen.

Frans Van Den Bergh|06.05.21|14:00

Zelden op deze site zo een onzin gelezen als dit artikel. Deze slechte instructeur heeft al ruim 10 jaar een slagingspercentage van tussen de 75 en 80 procent op 1e examens en werk dus idd met TTT.
Het belangrijkste van een TTT is gewoon dat een leerling ziet hoe een examen gaat. Hij/zij maakt het mee en zit niet meer met duizend vragen en als tweede kan je zien of iemand zijn/haar niveau naar beneden gaat als er een examinator naast hem/haar zit.
Nogmaals zelden zo’n slecht artikel gelezen

Frans Van Den Bergh|06.05.21|14:06

Geen idee wat stichting BBR is trouwens maar zeker geen mensen met praktijkervaring. Dit zijn mensen die ergens tegen zijn en nu hun kans schoon zien om daar tegenaan te trappen.
Het psychologische effect dat iemand, zoals een examinator, zegt waar een leerling nog aan moet werken vergeten we voor het gemak dan ook maar even.

Cor Kruiver|06.05.21|14:20

Net zoels bijna iedere stichting is ook deze alleen maar bezig uit eigenbelang. Zonder te weten waar ze over praten. Typisch gevalletje van de klok hebben horen luiden maar geen idee hebben hoe dat komt, laat staan dat ze weten waar de klepel hangt. Ik snap dat je een boterham moet hebben. Maar zoek een beroep waar je wel verstand van hebt. Begeef je niet op een terein waar je geen verstand van hebt. Want dat heb je met deze nu wel aangetoond dat jullie dat totaal niet hebben.

Harry Lammers|06.05.21|14:46

BBR , nog nooit van gehoord, wat een onzin verhaal . Achter een bureau geschreven zonder enige kennis van hoe het in de praktijk gaat . Praat maar eens met leerlingen die een TTT hebben gedaan , alleen maar enthousiaste verhalen zal je horen.

Peter Heitling|06.05.21|15:06

De meeste van de leerlingen hebben wel vaak toetsen,proefwerken of schriftelijke examens gedaan, maar nog nooit een praktijkexamen. De TTT is een perfecte manier om daar kennis mee te maken.

Jan Van Veen Autorijschool Profiplus|06.05.21|17:22

Wat een onzin verhaal weer. Weer een groepje dat zich erg belangrijk vindt. STOP met elkaar te dwarsbomen en steek de koppen bij elkaar, zodat we een vuist richting cbr en overheid kunnen maken met goede argumenten en niet op onzin gebaseerde “feiten”

Kelly de Groot|06.05.21|21:00

Eindelijk iemand die dat durft te zeggen. Ik roep dit al sinds de introductie. Ik vertel mijn leerlingen natuurlijk over de TTT. En dat ze die kunnen afnemen als zij dat willen. Ook vertel ik hun, dat ze van mij het eerste examen mogen beschouwen als een TTT.

Wat ik nog mis in het artikel:
of TTT, minimaal 7 weken wachten voor een eerste examen.
of eerste examen, minimaal 5 weken wachten op het herexamen.

Het tweede bezoek aan het CBR kan dus sneller als je geen TTT neemt.

Stefan Zaal|06.05.21|23:55

Zie ik hierboven een aantal medewerkers van het CBR zelf of rijscholen die de text niet hebben gelezen…? Of natuurlijk rijscholen die er wel bij varen dat er meer geld aan 1 leerling te verdienen valt… Ik laat mijn leerlingen altijd kiezen, 1 keer examen met de kans dat je niet terug hoeft of twee keer examen waarvan je de eerste keer zeker weet dat je het niet haalt. Wel raar dat de meesten kiezen voor het echte examen toch? Alleen met “plus leerlingen” zie ik de meerwaarde van een TTT in>>

Stefan Zaal|06.05.21|23:58

>> Wel jammer dat juist voor deze leerlingen de rijtest wordt afgeschaft. Een mooi gratis CBR product waarbij de “plus leerling” met een echte examinator op pad gaat en zijn medische geschiktheid kan “halen”. bij mij gaat ongeveer 50% maar 1 keer naar het CBR, bij een TTT-rijschool gaat iedere leerling minimaal 2 keer naar het CBR. Wat is nou beter voor de wachtlijsten? Ik ben van mening dat als rijscholen meer zouden samenwerken de TTT’s onderling net zo veel impact hebben en 3/4 goedkoper zijn

Youran van Ark|07.05.21|15:27

Ik dacht ook altijd dat het onzin was. Toen ik de onzekere en faalangstige leerlingen dit ging aanbieden, steeg het slagingspercentage van 70 naar meer dan 80 procent. Maw het werkt wel degelijk

Theo Lemm|08.05.21|14:31

Best Youran. Laten we jouw faalangstige en onzekere leerlingen tot de categorie plus-leerlingen rekenen. Dan is de TTT idd een goed middel.
Wat ik niet helemaal klopt in het artikel is de duiding van het percentage van de herexamens. Dit is niet alleen het tweede examen maar ook het derde en vierde. Ik zou het CBR dan ook willen vragen die afzonderlijke percentages inzichtelijk te maken. Dan gaan we zien of er verschil is tussen een examen met TTT en een tweede examen zonder TTT. Ben benieuwd!

Jan Jordans|08.05.21|20:43

Bij mij mogen leerlingen kiezen; 4u rijles plus 1u TTT van mij, of een TTT van 55 minuten bij een examinator. De prijs is namelijk hetzelfde voor de leerling. De leerlingen kiezen allemaal voor de eerste optie. Een TTT kan en hoort iedere goede instructeur zelf af te kunnen nemen.

A.b|08.05.21|23:34

@Jan

Klopt, heb je geen CBR voor nodig, zelf doen of door een collega.

Jan Jordans|09.05.21|13:45

Kan een examinator een leerling in 40 min meer bijbrengen dan een gemiddelde instructeur in 5 uur? Zou 5u extra rijles een hoger slagingspercentage opleveren dan een TTT?

A.b|09.05.21|14:39

@ Jan,

Daarom. Is beter voor je bedrijf en je leerling.

A.b|09.05.21|16:23

Jan @

Dat is natuurlijk waar. Zo gaat je slagingspercentage nog verder omhoog, 5 uur extra rijles is inderdaad beter dan TTT. TTT doe ik zelf al jaren niet meer.

A.b|09.05.21|17:09

En ik sta nu op 80 procent eerste examens.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Stichting BBR: De TTT moet afgeschaft worden, het is misleidend | RijschoolPro

Stichting BBR: De TTT moet afgeschaft worden, het is misleidend

Stichting BBR onderzoekt verschillende zaken binnen de rijschoolbranche die volgens hen toe zijn aan verandering. Een van deze zaken is het nut van de tussentijdse toets bij het CBR en de kosten die het meebrengt voor de examenkandidaat. De stichting schreef er onderstaand opinieartikel over.

“Er zijn verschillende wegen naar het rijbewijs, en één van de keuzes die elke kandidaat moet maken is of ze een extra oefentoets willen afleggen in voorbereiding voor het praktijkexamen. De vraag is echter of deze extra praktijktoetsen waardevol zijn of alleen maar onnodige kosten opleveren. En of deze niet tot misleiding omtrent slagingspercentages leiden.

Wat is het nut van een TTT?

Een tussentijdse toets (TTT) is een optionele oefentoets voor het praktijkexamen bij het CBR. Deze kost evenveel als een regulier rijexamen (namelijk 120 euro bij het CBR plus de kosten van de rijschool), maar biedt de leerling geen kans om het rijbewijs daadwerkelijk te halen. Een examinator geeft in het voorgesprek aan dat het belangrijkste is dat de kandidaat al een examen heeft meegemaakt. Maar dan kan de kandidaat toch ook gewoon examen doen? Zo is er tenminste een mogelijkheid om te slagen. Mocht dit niet lukken, dan kan de kandidaat altijd nog een tweede keer examen doen. Hij is dan ongeveer evenveel geld kwijt als een TTT met een examen.

Toch zijn er veel rijscholen die voor een tussentijdse toets minder rekenen dan voor een examen. Niet heel gek, want rijscholen worden onder druk gezet om het slagingspercentage te verhogen. Een tussentijdse toets helpt hier wel aan mee, maar de leerling die betaalt om niet te slagen is hier de dupe van.

Misleidend slagingspercentage

Leerlingen die voor een tussentijdse toets kiezen, hebben bovendien een hoger slagingspercentage op hun eerste examen, maar dit zegt niet zoveel als men zou denken. Leerlingen die voor een TTT kiezen hebben namelijk een slagingspercentage van 57 procent, terwijl het slagingspercentage zonder TTT slechts rond de 43 procent ligt. Dit is vrij logisch, want de leerlingen met een TTT hebben min of meer al een keer examen gedaan. Wanneer we de slagingspercentages vergelijken, moeten we dus eigenlijk focussen op het slagingspercentage van kandidaten die voor de tweede keer regulier examen doen.

Dit laatste ligt op 43 procent, net als het percentage voor kandidaten die voor het eerst zonder TTT examen doen. Let wel dat de 43 procent die het herexamen haalt, bestaat uit kandidaten die het de eerste keer niet haalden (57 procent). Het percentage zonder TTT blijft dus niet hangen op 43 procent van de kandidaten; er komen juist meer geslaagde kandidaten bij. In totaal slaagt dus 67,5 procent na twee keer examen zonder TTT. Dit is ruim 10 procent hoger dan een examen met een TTT.

Nadelen van een TTT

In de rijbewijstips van het CBR staat het volgende: “Een CBR-examinator neemt de tussentijdse toets af; je instructeur rijdt mee. Na afloop krijg je een advies van de examinator. Je weet dan waar je nog aan moet werken om te slagen. Hierover ontvang je ook nog een e-mail. Samen met je instructeur kun je daarna gericht aan de slag om de slagingskans bij het échte rijexamen te verhogen!”

Dit klinkt allemaal mooi op papier, maar laten we even kritisch denken; een opgeleide rijinstructeur met een redelijke dosis ervaring hoort de leerling ook te kunnen vertellen waar ze nog aan moeten werken. Als de examinator punten aankaart die de instructeur nog niet had gerealiseerd, is deze instructeur dan wel geschikt om rijles te geven? Waarom houden we examinatoren van het CBR onnodig bezet om het werk van een rijinstructeur te verrichten? Er worden volgens het jaarverslag zo’n 100.000 tussentijdse toetsen per jaar afgenomen. En al deze kandidaten moeten minstens nog een keer examen komen doen aangezien ze voor de TTT niet kunnen slagen. En dat terwijl de wachttijden bij het CBR al jarenlang enorm hoog oplopen.

Examengericht

Een ander, zeer opvallend punt is hoe examengericht een opleiding met een TTT is. Alliantie Samen Sterk werkt samen met het CBR om de rijschoolbranche te verbeteren en zij claimen vaak dat er té examengericht wordt lesgegeven, zo ook het onlangs overhandigde adviesrapport van de Commissie Roemer. Echter staat dus in de rijbewijstips van het CBR: “samen met je instructeur kun je (na een TTT) gericht aan de slag om de slagingskans bij het échte rijexamen te verhogen!” Is examengericht lesgeven nou slecht of niet?

Afschaffen?

Alexander Pechtold dreigt met het afschaffen van de TTT. Alhoewel dit zeker vaart zou brengen in het inhaalproces, lijkt het niet bevorderlijk voor de inkomsten van het CBR. Het schrappen van de TTT leidt tot inkomstenverlies voor het CBR, maar besparingen voor de consument. En economisch advies naar de leerling zou juist zijn om geen tussentijdse toets af te leggen en direct voor het examen te gaan. De branche moet keuzes maken: wie heeft prioriteit? De leerling of het bestuursorgaan?”

Lees ook:

Auteur: Marilon Tresfon

Marilon Tresfon is de vaste journalist van RijschoolPro.

22 reacties op “Stichting BBR: De TTT moet afgeschaft worden, het is misleidend”

Marc Van Osch|04.05.21|19:20

wat een vreselijke onzin
een LL die een TTT heeft gehad gaat met veel meer zin en andere gedachten naar het CBR.
de wildste verhalen gaan er over examinatoren nu kunnen ze zelf zien hoe die examinator het verteld wat hij verteld en vreemde ogen Dwingen.
Nu maar hopen dat het een examinator is die ook recht door zee is en het durft te vertellen.
Hoe harder hoe beter.
Leugens en onzin hebben we niks aan.

Marcel Kort|04.05.21|21:07

Weer een stukje non journalistiek…. Wie of wat is BBR….

Mart Kuiper|05.05.21|10:26

Mijn hemel….zit ik nu naar het jeugdjournaal of Sesamstraat te kijken???
En dit wil zich dan als zoveelste “branche organisatie “gaan opwerpen..
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat ook dit weer en gesponsord item is hier want serieus kunnen we dit natuurlijk niet nemen.

Henk de Vries|05.05.21|13:14

Nog nooit zoveel domme onzin gehoord. Deze ‘stichting’ heeft geen enkel idee wat de functie van de Tussen Tijdse Toets is. Ze kramen allerlei onzin uit en begrijpen er totaal niets van. Ik heb verder geen zin om deze mensen uit te leggen wat de vele voordelen zijn van het doen van de TTT. Één ding is voor mij zeker. Het is kostenbesparend voor de leerling. Minder rijlessen nodig en een hogere kans van slagen! Alleen maar voordeel voor de leerling maar natuurlijk ook voor de opleider. TTT TOP!!!

Esther Roo|05.05.21|15:02

Ik mis de aandacht voor de psychische voordelen van de TTT. De minder zelfverzekerde leerlingen en de leerlingen met faalangst ervaren veel spanning voor het onbekende. Een TTT is zeer waardevol in het begeleidingstraject van deze leerlingen. Dat is met name de reden waarom wij onze leerlingen een TTT aanbevelen. Jammer vind ik het dat het wederom over geld gaat. Alleen al door deze discussies ervaren deze leerlingen nog meer druk om te presteren wat negatief werkt op de uitslag van een examen.

Frans Van Den Bergh|06.05.21|14:00

Zelden op deze site zo een onzin gelezen als dit artikel. Deze slechte instructeur heeft al ruim 10 jaar een slagingspercentage van tussen de 75 en 80 procent op 1e examens en werk dus idd met TTT.
Het belangrijkste van een TTT is gewoon dat een leerling ziet hoe een examen gaat. Hij/zij maakt het mee en zit niet meer met duizend vragen en als tweede kan je zien of iemand zijn/haar niveau naar beneden gaat als er een examinator naast hem/haar zit.
Nogmaals zelden zo’n slecht artikel gelezen

Frans Van Den Bergh|06.05.21|14:06

Geen idee wat stichting BBR is trouwens maar zeker geen mensen met praktijkervaring. Dit zijn mensen die ergens tegen zijn en nu hun kans schoon zien om daar tegenaan te trappen.
Het psychologische effect dat iemand, zoals een examinator, zegt waar een leerling nog aan moet werken vergeten we voor het gemak dan ook maar even.

Cor Kruiver|06.05.21|14:20

Net zoels bijna iedere stichting is ook deze alleen maar bezig uit eigenbelang. Zonder te weten waar ze over praten. Typisch gevalletje van de klok hebben horen luiden maar geen idee hebben hoe dat komt, laat staan dat ze weten waar de klepel hangt. Ik snap dat je een boterham moet hebben. Maar zoek een beroep waar je wel verstand van hebt. Begeef je niet op een terein waar je geen verstand van hebt. Want dat heb je met deze nu wel aangetoond dat jullie dat totaal niet hebben.

Harry Lammers|06.05.21|14:46

BBR , nog nooit van gehoord, wat een onzin verhaal . Achter een bureau geschreven zonder enige kennis van hoe het in de praktijk gaat . Praat maar eens met leerlingen die een TTT hebben gedaan , alleen maar enthousiaste verhalen zal je horen.

Peter Heitling|06.05.21|15:06

De meeste van de leerlingen hebben wel vaak toetsen,proefwerken of schriftelijke examens gedaan, maar nog nooit een praktijkexamen. De TTT is een perfecte manier om daar kennis mee te maken.

Jan Van Veen Autorijschool Profiplus|06.05.21|17:22

Wat een onzin verhaal weer. Weer een groepje dat zich erg belangrijk vindt. STOP met elkaar te dwarsbomen en steek de koppen bij elkaar, zodat we een vuist richting cbr en overheid kunnen maken met goede argumenten en niet op onzin gebaseerde “feiten”

Kelly de Groot|06.05.21|21:00

Eindelijk iemand die dat durft te zeggen. Ik roep dit al sinds de introductie. Ik vertel mijn leerlingen natuurlijk over de TTT. En dat ze die kunnen afnemen als zij dat willen. Ook vertel ik hun, dat ze van mij het eerste examen mogen beschouwen als een TTT.

Wat ik nog mis in het artikel:
of TTT, minimaal 7 weken wachten voor een eerste examen.
of eerste examen, minimaal 5 weken wachten op het herexamen.

Het tweede bezoek aan het CBR kan dus sneller als je geen TTT neemt.

Stefan Zaal|06.05.21|23:55

Zie ik hierboven een aantal medewerkers van het CBR zelf of rijscholen die de text niet hebben gelezen…? Of natuurlijk rijscholen die er wel bij varen dat er meer geld aan 1 leerling te verdienen valt… Ik laat mijn leerlingen altijd kiezen, 1 keer examen met de kans dat je niet terug hoeft of twee keer examen waarvan je de eerste keer zeker weet dat je het niet haalt. Wel raar dat de meesten kiezen voor het echte examen toch? Alleen met “plus leerlingen” zie ik de meerwaarde van een TTT in>>

Stefan Zaal|06.05.21|23:58

>> Wel jammer dat juist voor deze leerlingen de rijtest wordt afgeschaft. Een mooi gratis CBR product waarbij de “plus leerling” met een echte examinator op pad gaat en zijn medische geschiktheid kan “halen”. bij mij gaat ongeveer 50% maar 1 keer naar het CBR, bij een TTT-rijschool gaat iedere leerling minimaal 2 keer naar het CBR. Wat is nou beter voor de wachtlijsten? Ik ben van mening dat als rijscholen meer zouden samenwerken de TTT’s onderling net zo veel impact hebben en 3/4 goedkoper zijn

Youran van Ark|07.05.21|15:27

Ik dacht ook altijd dat het onzin was. Toen ik de onzekere en faalangstige leerlingen dit ging aanbieden, steeg het slagingspercentage van 70 naar meer dan 80 procent. Maw het werkt wel degelijk

Theo Lemm|08.05.21|14:31

Best Youran. Laten we jouw faalangstige en onzekere leerlingen tot de categorie plus-leerlingen rekenen. Dan is de TTT idd een goed middel.
Wat ik niet helemaal klopt in het artikel is de duiding van het percentage van de herexamens. Dit is niet alleen het tweede examen maar ook het derde en vierde. Ik zou het CBR dan ook willen vragen die afzonderlijke percentages inzichtelijk te maken. Dan gaan we zien of er verschil is tussen een examen met TTT en een tweede examen zonder TTT. Ben benieuwd!

Jan Jordans|08.05.21|20:43

Bij mij mogen leerlingen kiezen; 4u rijles plus 1u TTT van mij, of een TTT van 55 minuten bij een examinator. De prijs is namelijk hetzelfde voor de leerling. De leerlingen kiezen allemaal voor de eerste optie. Een TTT kan en hoort iedere goede instructeur zelf af te kunnen nemen.

A.b|08.05.21|23:34

@Jan

Klopt, heb je geen CBR voor nodig, zelf doen of door een collega.

Jan Jordans|09.05.21|13:45

Kan een examinator een leerling in 40 min meer bijbrengen dan een gemiddelde instructeur in 5 uur? Zou 5u extra rijles een hoger slagingspercentage opleveren dan een TTT?

A.b|09.05.21|14:39

@ Jan,

Daarom. Is beter voor je bedrijf en je leerling.

A.b|09.05.21|16:23

Jan @

Dat is natuurlijk waar. Zo gaat je slagingspercentage nog verder omhoog, 5 uur extra rijles is inderdaad beter dan TTT. TTT doe ik zelf al jaren niet meer.

A.b|09.05.21|17:09

En ik sta nu op 80 procent eerste examens.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.