Nieuwe campagne moet jongeren stimuleren hun telefoon te weerstaan

TeamAlert lanceert de campagne “Ik ben even OFF” om jongeren te helpen minder hun telefoon te gebruiken. Uit onderzoek van de jongerenorganisatie blijkt namelijk dat de helft van de jongeren hier wel behoefte aan heeft, maar dit in de praktijk lastig vindt. Met de campagne hoopt TeamAlert dat het voor jongeren ook makkelijker wordt om in het verkeer hun telefoon links te laten liggen. 

Jongeren zijn erg gehecht aan hun mobiele telefoon. Hoewel de smartphone veel vermaak oplevert, zorgt deze ook voor nadelen, blijkt uit onderzoek van TeamAlert. Veel jongeren vinden namelijk dat anderen zo snel mogelijk op hun berichtjes moeten reageren en dit wordt ook van henzelf verwacht. Het direct moeten reageren op berichtjes levert onrust en sociale druk op. Om jongeren hierbij te helpen, lanceert TeamAlert vandaag de campagne “Ik ben even OFF”. Met de campagne wil TeamAlert jongeren motiveren om de sociale druk van de smartphone te weerstaan op momenten dat zij dit zelf willen.

Genieten van het hier en nu

Centraal binnen “Ik ben even OFF” staat het principe Joy Of Missing Out (JOMO), ook wel bewust genieten van het hier en nu, zonder steeds op je mobiel te kijken. Dit is het tegenovergestelde van Fear Of Missing Out (FOMO), waarbij jongeren juist de angst hebben om dingen te missen op bijvoorbeeld social media of WhatsApp. TeamAlert wil jongeren uitdagen om vaker JOMO te zijn en te genieten van momenten zonder dat hun smartphone hen daarbij afleidt, zoals tijdens het sporten of afspreken met vrienden.

Bij de bron aanpakken

De campagne zorgt ervoor dat jongeren bewust kiezen om JOMO te zijn op momenten waarop zij dit zelf belangrijk vinden. TeamAlert hoopt hiermee te bereiken dat zij ook in het verkeer de keuze maken om hun telefoon even niet te gebruiken. Maartje Burghgraef, directeur-bestuurder van TeamAlert: “Met “Ik ben even OFF” pakt TeamAlert het probleem van smartphonegebruik in het verkeer onder jongeren bij de bron aan. Als zij in het dagelijks leven weerstand kunnen bieden aan de verleiding om constant hun telefoon te checken, zullen zij óók in het verkeer minder snel hun mobiel erbij pakken.”

Om de jongeren zo goed mogelijk te bereiken, zet TeamAlert de campagne online uit via social media. De campagne loopt van 14 oktober tot en met 10 november. Daarnaast organiseert TeamAlert een publieksactie op het Jaarbeursplein in Utrecht om met jongeren in gesprek te gaan over de campagne en hen tips te geven om “even OFF” te zijn.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marilon Tresfon

Marilon Tresfon is de vaste journalist van RijschoolPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.