Tractor, rijbewijs, T-rijbewijs, trekker, rijschool, rijles, Lesauto Testdag

Nederland pleit voor harmonisering Trekkers-rijbewijs in Europa

Om een eind te maken aan de wirwar van verschillende regelgeving rondom het besturen van trekkers, zou Europa alle rijbewijzen die nu bestaan op dit vlak gelijk moeten trekken. In heel Europa zou bijvoorbeeld een rijbewijs voor land- en bosbouwtrekkers op wielen ingevoerd moeten worden. Het Nederlandse T-rijbewijs is nu nog alleen in eigen land geldig.

Doordat ieder land andere regelgeving rondom landbouwvoertuigen op de weg heeft, komen bestuurders van trekkers in de grensregio’s soms in de problemen. Lidstaten hebben hierdoor de vrijheid om eigen rijbewijseisen te hanteren voor land- en bosbouwvoertuigen, bijvoorbeeld voor zaken als de minimumleeftijd van de houder of het maximale gewicht van het te besturen voertuig.

Sectororganisaties uit de bouwsector en de landbouwsector, het CBR en de RDW hebben inmiddels richting het ministerie van IenW aangegeven dat een wederzijdse erkenning van Duitse en Belgische T-rijbewijzen voor bepaalde groepen gebruikers tot lastenverlichting kan leiden. Hierover is overleg met deze partijen, evenals met de ministeries in België en Duitsland.

Het Nederlandse T-rijbewijs is ingevoerd in juli 2015, na een uitgebreid wetgevingstraject in samenspraak met de betrokken sectorpartijen. Er is toen voor gekozen om geen erkenningen in te voeren van Belgische of Duitse T-rijbewijzen. Minister Harbers (IenW) beantwoordt op Kamervragen: “Hoewel de exacte omvang van het probleem nog niet goed duidelijk is, sta ik in beginsel positief tegenover deze erkenningen, mits er geen negatieve effecten zijn voor de verkeersveiligheid.”

Het gebrek aan harmonisatie houdt verband met de keuzes die op Europees niveau zijn gemaakt bij de derde rijbewijsrichtlijn in 2006, waarbij geen Europese T-categorie is ingevoerd. Minister Harbers (IenW): “In het algemeen ben ik van mening dat in Europees verband zou moeten worden gestreefd naar een verdere harmonisatie van deze rijbewijzen. Dit standpunt is al kenbaar gemaakt aan de Europese Commissie in het kader van de komende herziening van de rijbewijsrichtlijn.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: , ,

Auteur: Tessa Heerschop

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Nederland pleit voor harmonisering Trekkers-rijbewijs in Europa | RijschoolPro
Tractor, rijbewijs, T-rijbewijs, trekker, rijschool, rijles, Lesauto Testdag

Nederland pleit voor harmonisering Trekkers-rijbewijs in Europa

Om een eind te maken aan de wirwar van verschillende regelgeving rondom het besturen van trekkers, zou Europa alle rijbewijzen die nu bestaan op dit vlak gelijk moeten trekken. In heel Europa zou bijvoorbeeld een rijbewijs voor land- en bosbouwtrekkers op wielen ingevoerd moeten worden. Het Nederlandse T-rijbewijs is nu nog alleen in eigen land geldig.

Doordat ieder land andere regelgeving rondom landbouwvoertuigen op de weg heeft, komen bestuurders van trekkers in de grensregio’s soms in de problemen. Lidstaten hebben hierdoor de vrijheid om eigen rijbewijseisen te hanteren voor land- en bosbouwvoertuigen, bijvoorbeeld voor zaken als de minimumleeftijd van de houder of het maximale gewicht van het te besturen voertuig.

Sectororganisaties uit de bouwsector en de landbouwsector, het CBR en de RDW hebben inmiddels richting het ministerie van IenW aangegeven dat een wederzijdse erkenning van Duitse en Belgische T-rijbewijzen voor bepaalde groepen gebruikers tot lastenverlichting kan leiden. Hierover is overleg met deze partijen, evenals met de ministeries in België en Duitsland.

Het Nederlandse T-rijbewijs is ingevoerd in juli 2015, na een uitgebreid wetgevingstraject in samenspraak met de betrokken sectorpartijen. Er is toen voor gekozen om geen erkenningen in te voeren van Belgische of Duitse T-rijbewijzen. Minister Harbers (IenW) beantwoordt op Kamervragen: “Hoewel de exacte omvang van het probleem nog niet goed duidelijk is, sta ik in beginsel positief tegenover deze erkenningen, mits er geen negatieve effecten zijn voor de verkeersveiligheid.”

Het gebrek aan harmonisatie houdt verband met de keuzes die op Europees niveau zijn gemaakt bij de derde rijbewijsrichtlijn in 2006, waarbij geen Europese T-categorie is ingevoerd. Minister Harbers (IenW): “In het algemeen ben ik van mening dat in Europees verband zou moeten worden gestreefd naar een verdere harmonisatie van deze rijbewijzen. Dit standpunt is al kenbaar gemaakt aan de Europese Commissie in het kader van de komende herziening van de rijbewijsrichtlijn.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: , ,

Auteur: Tessa Heerschop

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.