Nabestaanden verkeersslachtoffers willen strengere regels voor bejaarden in verkeer

Senioren moeten veel strenger gecontroleerd worden op hun rijvaardigheid zo vinden de nabestaanden van verkeersslachtoffers van bejaarden achter het stuur. De Landelijke Organisatie Verkeersslachtoffers en de nabestaanden dienden onlangs petities in met samen meer dan 8000 handtekeningen die hiervoor pleiten.

De petities ‘Strengere controle senioren in verkeer’ met 6.153 ondertekeningen én de petitie ‘Pas
de CBR-keuring voor hoogbejaarden aan jaarlijks en een verplichte rijtest’ met 2.817 ondertekeningen zijn onlangs aangeboden aan de Tweede Kamer, specifiek aan de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat en de volgcommissie Justitie en Veiligheid.

De nabestaanden van Maike van Uum (38 jaar) eisen een rijtest. “Ze werd 30 meter meegesleurd en overreden door een 88-jarige automobilist. Na meerdere operaties heeft Maike nog vijftien dagen op de intensive care gelegen. Haar verwondingen waren vreselijk: meervoudige wervelbreuken (borst en lenden), klaplongen, ribbreuken, verbrijzelings-breuken, verscheurde alvleesklier, ernstig schedel- en hersenletsel en inwendige bloedingen. Maike is nooit meer bijgekomen en wij bleven ontredderd achter”, aldus de nabestaanden.

Ze vinden het onbegrijpelijk dat de huidige wetgeving keuring door het CBR van hoogbejaarden (vanaf 75 jaar) slechts één keer per vijf jaar voorschrijft. Ook eisen ze een verplichte rijtest, zodat goed beoordeeld kan worden of iemand de weg nog wel opkan. “Er moeten – en snel ook – tests ontworpen worden (door CBR, SWOV of andere organisaties) en wettelijk verplicht gesteld worden voor hoogbejaarden, dan is onze geliefde Maike niet voor niets gestorven”, aldus de nabestaanden.

Zoon verloren

Een tweede petitie die hieraan gekoppeld is komt van De Landelijke Organisatie Verkeersslachtoffers en dan specifiek de Amsterdamse Joke Wiesman. Zij verloor haar zoon Marvin (42). Hij werd door een 89-jarige van de stoep gereden en overleed op Moederdag 2017.

De afgelopen jaren waren veel 75-plussers de oorzaak van aanrijdingen met ernstig letsel of de dood ten gevolge zo stellen de opstellers van de petitie. Het zou volgens hen helpen als 75-plussers vaker getest worden op de vraag of hun gezondheid autorijden niet in de weg staat en vaker getest worden op reactievermogen, zodat verkeersdeelname voor henzelf en anderen veiliger wordt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Tessa Heerschop

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Nabestaanden verkeersslachtoffers willen strengere regels voor bejaarden in verkeer | RijschoolPro

Nabestaanden verkeersslachtoffers willen strengere regels voor bejaarden in verkeer

Senioren moeten veel strenger gecontroleerd worden op hun rijvaardigheid zo vinden de nabestaanden van verkeersslachtoffers van bejaarden achter het stuur. De Landelijke Organisatie Verkeersslachtoffers en de nabestaanden dienden onlangs petities in met samen meer dan 8000 handtekeningen die hiervoor pleiten.

De petities ‘Strengere controle senioren in verkeer’ met 6.153 ondertekeningen én de petitie ‘Pas
de CBR-keuring voor hoogbejaarden aan jaarlijks en een verplichte rijtest’ met 2.817 ondertekeningen zijn onlangs aangeboden aan de Tweede Kamer, specifiek aan de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat en de volgcommissie Justitie en Veiligheid.

De nabestaanden van Maike van Uum (38 jaar) eisen een rijtest. “Ze werd 30 meter meegesleurd en overreden door een 88-jarige automobilist. Na meerdere operaties heeft Maike nog vijftien dagen op de intensive care gelegen. Haar verwondingen waren vreselijk: meervoudige wervelbreuken (borst en lenden), klaplongen, ribbreuken, verbrijzelings-breuken, verscheurde alvleesklier, ernstig schedel- en hersenletsel en inwendige bloedingen. Maike is nooit meer bijgekomen en wij bleven ontredderd achter”, aldus de nabestaanden.

Ze vinden het onbegrijpelijk dat de huidige wetgeving keuring door het CBR van hoogbejaarden (vanaf 75 jaar) slechts één keer per vijf jaar voorschrijft. Ook eisen ze een verplichte rijtest, zodat goed beoordeeld kan worden of iemand de weg nog wel opkan. “Er moeten – en snel ook – tests ontworpen worden (door CBR, SWOV of andere organisaties) en wettelijk verplicht gesteld worden voor hoogbejaarden, dan is onze geliefde Maike niet voor niets gestorven”, aldus de nabestaanden.

Zoon verloren

Een tweede petitie die hieraan gekoppeld is komt van De Landelijke Organisatie Verkeersslachtoffers en dan specifiek de Amsterdamse Joke Wiesman. Zij verloor haar zoon Marvin (42). Hij werd door een 89-jarige van de stoep gereden en overleed op Moederdag 2017.

De afgelopen jaren waren veel 75-plussers de oorzaak van aanrijdingen met ernstig letsel of de dood ten gevolge zo stellen de opstellers van de petitie. Het zou volgens hen helpen als 75-plussers vaker getest worden op de vraag of hun gezondheid autorijden niet in de weg staat en vaker getest worden op reactievermogen, zodat verkeersdeelname voor henzelf en anderen veiliger wordt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Tessa Heerschop

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.