Zorgen over prestatieladder rijscholen

Het CBR ontwikkelt een pilot voor een prestatieladder voor rijscholen. Deze voorziet consequenties aan zeer lage of zeer hoge slagingspercentages van rijscholen. Rijscholen met een hoger slagingspercentage kunnen sneller examens reserveren. De branche maakt zich zorgen.

Het CBR zelf heeft nog geen exacte details naar buiten gebracht over de pilot Prestatieladder, maar de Tweede Kamer werd al wel geïnformeerd over dit plan. Volgens een lid van een brancheorganisatie die liever anoniem blijft, zijn er achter de schermen grote zorgen over het plan.

De wachttijden voor afrijden zijn de afgelopen jaren torenhoog opgelopen. De oplossing hiervoor zoeken in het afstraffen van rijscholen met minder goed presterende leerlingen zou ongelijkheid in de hand werken. “Wij vrezen dat rijscholen die ‘slecht’ presteren zelfs uitgeschreven kunnen worden. Maar als jij leerlingen hebt die veel moeite hebben met hun theorie halen, dan komt dat niet per se door de rijschool.” Instructeurs die keihard hun best doen, maar te maken hebben met een moeilijke doelgroep, krijgen volgens het branchelid de bal toegekaatst als hun leerlingen niet in één keer slagen. “Het CBR moet gewoon de wachttijden voor de examens op orde krijgen en niet iedere keer met de beschuldigende vinger naar rijscholen wijzen.”

Kwaliteit

Volgens het ministerie van Infrastructuur komt de behoefte aan een kwaliteitsimpuls in de rijscholenbranche komt niet uit de lucht vallen. Het slagingspercentage is laag en, hoewel er heel veel goed gaat in de sector, zijn er signalen van misstanden. Een beperkt aantal ‘rotte appels in de mand’ bepaalt daarmee het imago van de branche in negatieve zin.

Excessen

In de sector zijn veel rijscholen en rijinstructeurs actief. De meesten proberen naar eer en geweten een goede rijopleiding aan te bieden en een fatsoenlijk inkomen te verdienen met hun onderneming. Er zijn evenwel al langer signalen van excessen, die steeds meer aandacht krijgen en daardoor het imago van de hele sector een negatieve klank geven. Voorbeelden daarvan zijn fraude door rijscholen bij theorie- en praktijkexamens, het her en der ontbreken van kwaliteit wat zich onder meer uit in extreem lage slagingspercentages, onjuiste voorlichting aan consumenten en verlies van les- en examengeld bij faillissementen.

Slecht presterende rijscholen hebben vorig jaar een brief van het CBR gehad met uitnodiging om te komen praten. “We hebben honderden gesprekken gevoerd,” stelde Pechtold in Trouw. Het was een van de redenen dat rijschoolhouders in 2021 in protest kwamen. Overal waren demonstraties, met name ook uit onvrede met de coronaregels.

Hoe en wanneer de pilot met een prestatieladder wordt ingevoerd moet het CBR nog bekend maken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Tessa Heerschop

2 reacties op “Zorgen over prestatieladder rijscholen”

Jan F. van Veen|10.05.22|11:48

Wat er in dit artikel geschreven wordt over slechte leerlingen, maakt mij erg boos. Er bestaan geen slechte leerlingen maar wel slechte instructeurs. Hoe durf je om leerlingen zo te kwalificeren. Wat mij nu wel beangstigt is dat de ‘zorg’ leerlingen nu geen eerlijke kans meer krijgen. De rijscholen die alleen maar op slagen rijden, wil deze mooie groep leerlingen niet meer.

Mart Kuiper|10.05.22|16:18

Wat moet je als rijschool. Wij hebben als motorrijschool veel 50+, leerlingen met ” bagage” en de minder handige kandidaten. Daar gaat een hoop tijd, energie, moeite en geld in zitten. Doen we graag maar dit is nu juist iets wat steeds minder mensen er voor over hebben. Je probeert er dan t beste van te maken maar dat kan ten koste gaan van je resultaten met dus alle gevolgen van dien. Omdat we ook aan de bedrijfsvoering moeten denken wordt het straks ook keuzes maken en selecteren aan de poort.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Zorgen over prestatieladder rijscholen | RijschoolPro

Zorgen over prestatieladder rijscholen

Het CBR ontwikkelt een pilot voor een prestatieladder voor rijscholen. Deze voorziet consequenties aan zeer lage of zeer hoge slagingspercentages van rijscholen. Rijscholen met een hoger slagingspercentage kunnen sneller examens reserveren. De branche maakt zich zorgen.

Het CBR zelf heeft nog geen exacte details naar buiten gebracht over de pilot Prestatieladder, maar de Tweede Kamer werd al wel geïnformeerd over dit plan. Volgens een lid van een brancheorganisatie die liever anoniem blijft, zijn er achter de schermen grote zorgen over het plan.

De wachttijden voor afrijden zijn de afgelopen jaren torenhoog opgelopen. De oplossing hiervoor zoeken in het afstraffen van rijscholen met minder goed presterende leerlingen zou ongelijkheid in de hand werken. “Wij vrezen dat rijscholen die ‘slecht’ presteren zelfs uitgeschreven kunnen worden. Maar als jij leerlingen hebt die veel moeite hebben met hun theorie halen, dan komt dat niet per se door de rijschool.” Instructeurs die keihard hun best doen, maar te maken hebben met een moeilijke doelgroep, krijgen volgens het branchelid de bal toegekaatst als hun leerlingen niet in één keer slagen. “Het CBR moet gewoon de wachttijden voor de examens op orde krijgen en niet iedere keer met de beschuldigende vinger naar rijscholen wijzen.”

Kwaliteit

Volgens het ministerie van Infrastructuur komt de behoefte aan een kwaliteitsimpuls in de rijscholenbranche komt niet uit de lucht vallen. Het slagingspercentage is laag en, hoewel er heel veel goed gaat in de sector, zijn er signalen van misstanden. Een beperkt aantal ‘rotte appels in de mand’ bepaalt daarmee het imago van de branche in negatieve zin.

Excessen

In de sector zijn veel rijscholen en rijinstructeurs actief. De meesten proberen naar eer en geweten een goede rijopleiding aan te bieden en een fatsoenlijk inkomen te verdienen met hun onderneming. Er zijn evenwel al langer signalen van excessen, die steeds meer aandacht krijgen en daardoor het imago van de hele sector een negatieve klank geven. Voorbeelden daarvan zijn fraude door rijscholen bij theorie- en praktijkexamens, het her en der ontbreken van kwaliteit wat zich onder meer uit in extreem lage slagingspercentages, onjuiste voorlichting aan consumenten en verlies van les- en examengeld bij faillissementen.

Slecht presterende rijscholen hebben vorig jaar een brief van het CBR gehad met uitnodiging om te komen praten. “We hebben honderden gesprekken gevoerd,” stelde Pechtold in Trouw. Het was een van de redenen dat rijschoolhouders in 2021 in protest kwamen. Overal waren demonstraties, met name ook uit onvrede met de coronaregels.

Hoe en wanneer de pilot met een prestatieladder wordt ingevoerd moet het CBR nog bekend maken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Tessa Heerschop

2 reacties op “Zorgen over prestatieladder rijscholen”

Jan F. van Veen|10.05.22|11:48

Wat er in dit artikel geschreven wordt over slechte leerlingen, maakt mij erg boos. Er bestaan geen slechte leerlingen maar wel slechte instructeurs. Hoe durf je om leerlingen zo te kwalificeren. Wat mij nu wel beangstigt is dat de ‘zorg’ leerlingen nu geen eerlijke kans meer krijgen. De rijscholen die alleen maar op slagen rijden, wil deze mooie groep leerlingen niet meer.

Mart Kuiper|10.05.22|16:18

Wat moet je als rijschool. Wij hebben als motorrijschool veel 50+, leerlingen met ” bagage” en de minder handige kandidaten. Daar gaat een hoop tijd, energie, moeite en geld in zitten. Doen we graag maar dit is nu juist iets wat steeds minder mensen er voor over hebben. Je probeert er dan t beste van te maken maar dat kan ten koste gaan van je resultaten met dus alle gevolgen van dien. Omdat we ook aan de bedrijfsvoering moeten denken wordt het straks ook keuzes maken en selecteren aan de poort.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.