Verkeersonveiligheid: slechts een kwart van de inwoners raadt wonen in Amsterdam aan

Slechts een kwart van de Amsterdammers (26%) zou onze hoofdstad aanraden om in te wonen als het gaat om verkeersveiligheid. Dat is één van de opvallende conclusies uit de Urban Road Safety Index 2022. Voor dit rapport is onderzoek gedaan naar de (verkeers)veiligheid en leefbaarheid in zestien Europese hoofdsteden, waaronder Amsterdam. Extra opvallend: ondanks het gevoel van onveiligheid in het verkeer, vindt 70 procent van de inwoners van Amsterdam een helmplicht overdreven.

Dat het druk is in de straten van Amsterdam is niets nieuws. Wat wel een relatief nieuwe ontwikkeling is, die het gevoel van veiligheid in het verkeer heeft verminderd, is de opkomst van elektrische voertuigen en gedeelde mobiliteit. Twee derde van de Amsterdammers (67%) heeft namelijk het idee dat er meer ongelukken gebeuren door de komst van e-bikes, elektrische scooters en deelmobiliteit. Deze voertuigen zorgen voor een verschuiving in het tempo van het verkeer en daar zijn fietspaden en wegen nog niet altijd op ingericht. Dit kan leiden tot gevaarlijke verkeerssituaties. Meer dan een kwart van de Amsterdammers (28%) voelt zich in het algemeen onveilig in het verkeer.

Maar niet alleen de inrichting – zoals breedte van paden en oversteekplaatsen – van wegen en fietspaden zorgt voor een onveilig gevoel onder de inwoners van Amsterdam. Ook voelen zij zich onveilig door te weinig verlichting op openbare plekken (29%), mijdt 37 procent gevaarlijke kruispunten en voelt 44 procent zich veiliger in de auto dan op de fiets.

Minder dan de helft voor lagere snelheid

Er is dus ruimte voor verbetering om het gevoel van veiligheid in het verkeer te verhogen. Bijna de helft van de Amsterdammers (45%) pleit voor een verlaging van de maximumsnelheid in de stad. Maar ook een complete uitsluiting van auto’s in steden komt naar boven – een derde (34%) denkt dat dit helpt om de stad veiliger te maken.

Deelscooters

Bas Brouwer, Solution Sales Manager bij Cyclomedia: “Deze resultaten laten zien dat er best nog wat onduidelijk is in het verkeer. Situaties zijn niet altijd overzichtelijk en nieuwe vormen van mobiliteit zoals deelvervoer kunnen voor gevaarlijke situaties zorgen. Dit is niet alleen in Amsterdam het geval, steden in heel Europa hebben te maken met deelscooters en e-bikes die door de stad scheuren. Amsterdam houdt deze ontwikkelingen in de gaten en is goed op weg om de verkeersveiligheid aan te pakken. Zo streeft de gemeente naar een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur in 2023 en is de stad bezig met het verbreden van voet- en fietspaden. Dus ook al voelt de inwoner zich nog regelmatig onveilig in het verkeer, de stad werkt enorm hard aan verbetering van de situatie.”

Dalen

Nul verkeersslachtoffers in 2050 is een streven van veel steden en gemeenten. Maar dan moet er nog wel veel gebeuren volgens Brouwer: “Om te beginnen moeten inwoners weten waar ze gevaarlijke verkeerssituaties kunnen melden. Daarnaast is het belangrijk om verkeerssituaties continu te monitoren zodat je gevaarlijke situaties aan kunt passen, nog voordat er daadwerkelijk ongelukken plaatsvinden. We vertrouwen er dan ook op dat het percentage Amsterdammers dat zich onveilig voelt in het verkeer, elk jaar zal dalen.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Tessa Heerschop

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.