foto Greenwheels

Jongeren: In 2040 heeft niemand meer een eigen auto

autodelen, deelauto,

Nederlanders hebben in 2040 geen eigen auto meer voor de deur staan, maar maken uitsluitend gebruik van elektrische deelmobiliteit. Dat voorspelt de Jonge Klimaatbeweging in een evaluatie Green Deal Autodelen die onlangs verscheen.

De jongeren voorspellen dat de auto van de toekomst een groene deelauto is. Tevens zou de moderne burger gebruik kunnen maken van een uitgebreid openbaar vervoersnetwerk. “Onze samenleving moet er anders uitzien, zodat we kunnen voorzien in ieders basisbehoeften. In 2040 zal ons mobiliteitsysteem er wat jongeren betreft daarom ook compleet anders uitzien”, zo stelt de Jonge Klimaatbeweging.

De jongeren gaan nog een stap verder, want zelfs als de auto’s groen zijn, zouden ze toch geweerd moeten worden uit de steden. “Door steden autovrij te maken is er meer ruimte voor openbaar vervoer, fietswegen, brede wandelpaden en natuur.”

Buiten de steden zijn er in 2040 parkeerhubs, waar je de groene deelauto kan gebruiken om naar gebieden te reizen die met het openbaar vervoer moeilijk te bereiken zijn.

Volgens de jongeren zijn er alleen maar voordelen aan een deelauto in plaats van een eigen bolide. “De voordelen van deelauto’s zijn veelvoudig. Allereerst zijn er minder auto’s nodig, waardoor er energie en schaarse grondstoffen worden bespaard. Daarnaast zorgen deelauto’s voor een grotere beschikbaarheid aan ruimte voor natuur, recreatie en huizen, wat zeer wenselijk is in een dichtbevolkt land als Nederland.”

Ze voorspellen dat het autogebruik zal dalen. “De deelauto zal ook minder snel worden gebruikt voor kortere afstanden, zeker met een verbeterd openbaar vervoernetwerk en grotere beschikbaarheid van elektrische fietsen en fietssnelwegen. Dit kan voor een grote vermindering van de energie consumptie zorgen, aangezien auto’s nu juist nog vaak worden gebruikt voor de kortere afstanden.”

Volgens de evaluatie is de consument nog lang niet zo ver om de eigen auto in te ruilen voor een deelauto. Daarom zouden er meer gerichte publiekscampagnes vanuit de overheid en partners moeten komen om deelmobiliteit te stimuleren. Ook moet tussen autodeelaanbieders en overheden veel meer samengewerkt worden, om autodelen op te schalen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Tessa Heerschop

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.