Utrecht: Verbreden Ring A27 en A12 niet nodig

De provincie Utrecht en de gemeente Utrecht willen dat het Rijk gaat kijken naar alternatieven voor de verbreding van de Ring A27 en A12. Het alternatief kan een mix van oplossingen bevatten zoals een snelheidslimiet van 80 km/u, extra rijstroken binnen de bestaande bak, fiets- en OV-verbindingen, overstap-hubs voor de Ring en rekeningrijden.

De provincie Utrecht en gemeente Utrecht werken gezamenlijk aan het alternatief voor de verbreding van de Ring Utrecht. Doel is dat bos Amelisweerd gespaard wordt en het openbaar vervoer gestimuleerd.

Utrecht verzet zich al jaren tegen het Tracébesluit van de overheid. De A27 en A12 moeten volgens dat plan verbreed worden, waarbij de zogeheten bak bij Amelisweerd ook verbreed wordt ten koste van honderden bomen. Diverse bewoners-, natuur- en protestgroepen kwamen al in verzet en droegen alternatieven aan. De provincie en gemeente nemen de suggesties nu mee in een alternatief plan. Vooral Kerngroep Ring Utrecht is een belangrijke gesprekspartner.

Dat de regio een alternatief kan indienen, komt door het nieuwe coalitieakkoord van kabinet Rutte-IV. Hierin staat dat men met een gelijkwaardig alternatief mag komen. Eisen zijn wel dat de bereikbaarheid verbetert en de verkeersveiligheid wordt vergroot. Utrecht voegt daar zelf nog aan toe dat de leefbaarheid van bewoners in de omgeving van de snelwegen niet mag verslechteren én dat het klimaat niet wordt aangetast.

Overigens moet het Rijk zelf ook met een alternatief komen, wegens stikstofberekeningen. Dit zogeheten wijzigingstracébesluit met herziene stikstofberekeningen wordt naar verwacht nog voor de herfst ingediend bij de Raad van State. Daarna volgt een beroepsprocedure. Verwachting van het Rijk is dat de Raad van State niet eerder dan begin 2023 een uitspraak zal doen.

De gemeente en provincie Utrecht werken momenteel een eigen alternatief verder uit, dat wordt dit najaar verwacht. Het alternatief kan een mix van oplossingen bevatten zoals een snelheidslimiet van 80 km/u, extra rijstroken binnen de bestaande bak, fiets- en OV-verbindingen, overstap-hubs voor de Ring en rekeningrijden. Ook denkt Utrecht dat als mensen meer gebruik maken van fietsen, openbaar vervoer en deelmobiliteit, het regionale autoverkeer op de Ring Utrecht vermindert, zodat de bak Amelisweerd niet verbreed hoeft te worden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: ,

Auteur: Tessa Heerschop

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.